هر صفحه در وب یک آدرس URL داره که مخفف کلمه Uniform Resource Locator هستش. بعضی وقتا محتوا از یک URL به یک URL دیگه منتقل میشه و اینجا زمانیه که شما نیاز به یک تغییر مسیر یا Redirect دارین. تغییر مسیر باعث میشه تا یک مرورگر به طور خودکار از یک URL به یک URL دیگه بره.
به عنوان یک سئو کار یا صاحب وبسایت، دیر یا زود مجبور به تغییر مسیر میشین. هر وقت یک صفحه رو حذف کنید، ساختار URL تون رو تغییر بدین، یا به یک دامنه جدید شیفت کنید، باید URL های خودتون رو تغییر مسیر بدین.
یه Redirect به ربات های موتور جستجو میگه که برای دسترسی به یک صفحه خاص، به طور موقت یا دائم باید به مکان دیگهای برن. انتخاب نوع اشتباه تغییر مسیر ممکنه روی سئو شما تاثیر منفی بگذاره، بنابراین مراقب انتخابتون باشید.
یک URL Redicrection میتونه به هر URL دیگه ای اشاره کنه (نیازی به اشاره به همون وبسایت نیست). تغییر مسیر به یه دامنه دیگه، گاهی وقتا به عنوان تغییر مسیر دامنه ای شناخته میشه.
در این مقاله به انواع مختلف تغییر مسیر URL یا Redirection و نحوه استفاده از اونا اشاره شده.
چرا از تغییر مسیر URL استفاده میکنیم؟
تغییر مسیر URL ها باید بخشی از برنامه و استراتژی سئو برای منظم نگه داشتن وبسایت شما باشه. دلایل زیادی برای استفاده از URL Redicrection وجود داره، ولی متداول ترین اونا به شرح زیر هستش:
- حذف یک صفحه یا مطلب
- انتقال سایت از یک دامنه به دامنه جدید
- فعال سازی مجدد لینک ها در WoerPress
- ادغام وبسایت ها
- تغییر CMS
- تغییر ساختار URL
کدهای وضعیت HTTP
برای درک نحوه کار تغییر مسیرها باید در مورد کد های وضعیت HTTP آگاهی داشته باشید. کد وضعیت HTTP یه عدده که یک سرور به دنبال یک درخواست خاص برای یک صفحه به مرورگر میفرسته. بعضی از این کدها شامل 200، 302، 404، 503 هستند و هر کد برای یک هدف خاص به وجود اومده. به عنوان مثال یک کد 404 نشون میده که صفحه مورد نظر پیدا نشده ، یا کد 503 نشون میده که سرور به دلیل اضافه بار به طور موقت آفلاین شده.
اگه میخواین یه سایت بی عیب و نقض داشته باشید باید کدهای وضعیت HTTP خودتون رو بدونید.
انواع URL Redicrection
چندین مدل Redirect وجود داره که شما ممکنه در موقعیت های مختلف بهشون بربخورین. بنابر این ایده خوبیه که اونا رو به ذهنتون بسپرید.
- 301 تغییر مسیر دائمی
- 302 تغییر مسیر موقت (یافت شد)
- 307 تغییر مسیر موقت
موارد زیر واقعاً تغییر مسیر نیستند ولی بازم مفیدن:
- 410 محتوا حذف شد.
- 451 محتوا به دلایل قانونی در دسترس نیست.
تغییر مسیر دائمی 301 Redirect
من، در این سالی که گذشت پنج بار جا به جا شدم ولی فراموش کردم که آدرس پستیم رو عوض کنم تا نامه هام به آدرس جدیدم ارسال بشن و در نتیجه اطلاعات ارزشمندی که برای من ارسال شده بود رو از دست دادم.
همین رو میشه در رابطه با وبسایت هم گفت. اگه شما یه سایت رو از یک URL به یک آدرس دیگه منتقل میکنید، باید اقدامات لازم رو برای اطمینان از ارسال بازدید کننده های خودتون به مکان جدید انجام بدین. در دنیای فناوری این کار تغییر مسیر 301 نامیده میشه.
تغییر مسیر 301 برای حفظ اعتبار دامنه وبسایت و رتبه بندی موتور جستجو هنگام تغییر URL سایت به هر دلیلی، مهمه. این سایت به راحتی بازدیدکنندهها و موتورهای جستجو رو به یه آدرس اینترنتی متفاوت هدایت میکنه، بدون این که واقعاً URL دیگه ای رو وارد کنن.
Redirect 301 یکی از متداول ترین تغییر مسیرها محسوب میشه. اگه میخواین برای همیشه یک صفحه حذف شده یا منتقل شده رو تغییر مسیر بدین، یا اگه چیزی رو در ساختار لینک سایت خودتون تغییر دادین، باید از Redirect 301 استفاده کنید. این کد تغییر مسیر به ربات های موتور جستجو میگه که صفحه مورد نظر در این مکان موجود نیست و نباید ایندکس بشه. اینجوری دیگه سایت شما مشکل ایندکس شدن توسط گوگل نخواهد داشت.
اگه URL Redicrection درست صورت نگیره، احتمال این که بازدیدکننده های شما و ربات های خزنده با پیام خطای 404 روبرو بشن خیلیه و این چیزی نیست که شما میخواین. چون ضربه بزرگی به سئو سایت شما میزنه.
از اونجایی که Redirect 301 بازدید کننده ها رو به طور دائمی از URL قدیمی به URL جدید هدایت میکنه، فقط وقتی که مطمئن هستید دیگه از URL قدیمی استفاده نمی کنید، باید از اون استفاده کنید.
اگه میخواید دوباره از URL قدیمی استفاده کنید، به جای Redirect 301 از یک تغییر مسیر موقتی استقاده کنید.
یک تغییر مسیر 301 باعث میشه تا تمام لینک های موجود و باارزش در URL فعلی شما به URL جدید انتقال پیدا کنه.
تغییر مسیر موقت Redicrect 302
Redirect 302 یک تغییر مسیر نسبتاً مبهمه و اغلب از اون به عنوان یک تغییر مسیر موقت استفاده میشه. این کد به این معنیه که محتوای درخواست شده، پیدا شده است، اما در مکان دیگه ای وجود داره.
اگه میخواین زمانی که بازدید کننده ها دارن از یه صفحه خاص دیدن میکنند اونا رو به یک صفحه جایگزین هدایت کنید، و از این ULR قدیمی بازهم در آینده استفاده کنید، باید از تغییر مسیر 302 استفاده کنید.
از اونجایی که 302 یک تغییر مسیر موقت هستش، ارزش لینک ها رو منتقل نمیکنه، از این جهت بازگردوندن URL با مقادیر دست نخورده اون امکان پذیر هستش. حواستون باشه که موقع انتقال یک سایت به یک دامنه جدید، از مدل ریدایرکت URL استفاده نکنید.
تغییر مسیر موقت 307
Redirect 302 اغلب برای ایجاد تغییر مسیرهای موقت استفاده میشد، اما با ظهور HTTP 1.1، تغییر مسیر 307 به عنوان یک تغییر مسیر موقت معتبر، جایگزین اون شد. در حالی که Redirect 302 کمی مبهم به نظر میرسه، Redirect 307 دقیقاً میگه که URL درخواست شده برای مدتی به یک مکان موقت منتقل شده و بعد از مدتی این آدرس به حالت قبل خودش برمیگرده. از اونجایی که این درخواست میتونه در آینده تغییر کنه، باید با استفاده از URL اصلی انجام بشه، اگه مطمئن هستید که این یه حرکت موقتیه و اگه بعداً به URL اصلی نیاز دارید، از این تغییر مسیر استفاده کنید.
کد های وضعیتی که Redirect نیستند
مانند کدهای تغییر مسیر، شما دو نوع دیگه کد پیدا میکنید که واقعاً تغییر مسیر نیستند اما به انتقال URL مرتبط هستند. شما میتونید کدهای 410 و 451 رو روی سرور خودتون مشاهده کنید که میگن: سلام، قبلاً محتوایی در این مکان وجود داشته، اما دیگه اینطور نیست.
410 محتوا حذف شد
صفحات خطای 404 یکی از بزرگترین مشکلان وب سایت ها است. مشکل اونا باید در سریع ترین زمان ممکن رفع بشه، چون هیچکس از این خطاها خوشش نمیاد، گوگل از اونا به عنوان نشونه ای از این که شما از وبسایتتون خوب نگهداری نمی کنید یاد میکنه چون باعث میشه بازدیدکننده ها گیج بشن. خطای 404 اغلب موقعی به نمایش در میاد که صفحه یا مطلب درخواستی حذف شده باشه و تغییر مسیر صورت نگرفته باشه.
451 محتوا به دلایل قانونی در دسترس نیست
اگه تاحالا انقدر بد شانس بودید که به دستور مراجع قانونی برای حذف یک صفحه، اخطار گرفتین، به صفحه حذف شده، یه هدر 451 بدین. این هدر به موتور جستجو گوگل میگه که در این آدرس قبلاً مطلبی وجود داشته، و شما میخواین که به درخواست ها پاسخ بدین، اما به دلایل قانونی نمیتونید. یاد بگیرین که چطور میتونید به صفحه یه هدر 451 اضافه کنید، حتماً لازم نیست بذارین واسه موقعی که توی شرایط بحرانی قرار گرفتین.
روش های تغییر مسیر آدرس اینترنتی
روشهای زیادی برای تغییر مسیر یا Redirect کردن آدرس های انترنتی وجود داره. تغییر مسیر ها رو میشه به دو دسته تقسیم کرد.
تغییر مسیر های REGEX
اگه یه سئوکار حرفه ای هستید و نیاز به تغییر مسیرهای پیچیده دارین، ممکنه نیاز به استفاده از تغییر مسیر های REGEX پیدا کنید. با تغییر مسیر های عادی شما یک URL منبع و یک URL مقصد ایجاد میکنید. اما با REGEX Redirect که (کوتاه شده ی Expressions Regular) شما میتونید یک تغییر مسیر واحد ایجاد کنید تا کل گروه های URL که شامل یک کلمه کلیدی هستند رو به یک مکان جدید منتقل کنید. این راه میتونه هنگام کار روی یک پروژه بزرگ سئو، باعث صرفه جویی در وقت شما بشه. با این وجود، فقط اگه میدونید دارید چه کاری انجام میدین، باید از تغییر مسیر های REGEX استفاده کنید چون اگه اشتباهی داشته باشین تو استفاده از این روش Redicrection به راحتی ممکنه سایت خودتون رو به آتیش بکشین.
دو روش دیگه تغییر مسیر یا Redircet هم وجود داره.
- تغییر مسیر از سمت سرور Server-Side Redirection
- تغییر مسیر از سمت کلاینت Client-Side Redirection
URL Redicrection از سمت سرور
تغییر مسیر از سمت سرور به طور مستقیم روی سرور انجام میشه. هدر های HTTP برای هر نوع از ریدایرکت های سرور ساید، کد لوکیشن جدیدی میگیرن که مرورگر وظیفه داره در اختیار شما قرار بده.
مرورگرها یک تغییر مسیر 301 رو ذخیره میکنند و دفعه بعد بلافاصله اون تغییر مسیر رو انجام میدن، بدون این که نیاز به بارگیری مجدد URL اصلی باشه. به عنوان مثال این مورد با تغییر مسیر های مربوط به زبان یا موقعیت جغرافیایی صورت میگیره. مرورگر ها Redirect 302 رو ذخیره نمی کنند، بنابراین هر بار سرور یه درخواست برای گرفتن URL اصلی دریافت میکنه.
موتور جستجو گوگل تغییر مسیر رو دنبال میکنه، اما URL قدیمی رو هم در فهرست خودش حفظ میکنه. چون تعداد بسیار زیادی از سیستمها به طور پیش فرض از تغییر مسیر 302 به جای تغییر مسیر 301 استفاده میکنن، موتورهای جستجو تمایل دارن از بسیاری از جهات با 302 طولانی مدت مثل 301 رفتار کنند.
مرورگرها Redirect 307 رو ذخیره نمیکنند. موتور های جستجو ممکنه همیشه از تغییر مسیر 307 استفاده نکنند، چون به نظرشون یه تغییر مسیر موقت میان.
تاثیر سئو | تاثیر مرورگر | مورد استفاده | نوع Redirect |
– |
تغییر مسیر را دنبال میکند و URL جدید را به فهرست اضافه میکند. لینک هایی که به URL قدیمی اشاره میکنند، در رتبه بندی URL جدید محاسبه می شوند. |
یک تغییر مسیر دائمی ، که برای تغییر صفحه یا برای حذف یک صفحه استفاده می شود و می توان محتوای مشابه را در جای دیگر یافت. |
301 |
تغییر مسیر موقت «بهبود یافته» که همیشه توسط موتورهای جستجو به چشم یک چیز موقتی بهش نگاه میکنند. |
– |
یک تغییر مسیر موقت ، برای زمانی که باید یک صفحه به طور موقت جابجا شود یا برای زمانی که همیشه URL اصلی لازم است، استفاده می شود. |
302 |
تغییر مسیر از سمت کلاینت
تغییر مسیر از سمت Client، نتیجه بعضی از کدهاست که در مرورگر اجرا میشه و بعد «کلاینت» مرورگر رو به آدرس دیگه ای هدایت میکنه. برای این که این کدها اجرا بشن، اول باید به مرورگر ارسال بشن. بنابراین، این یه راه حل کندتر نسبت به URL Redicrection از سمت سرور به حساب میاد. تا حد امکان از Redirect از سمت کلاینت پرهیز کنید.
دو نوع تغییر مسیر از سمت کلاینت وجود داره:
- Meta Refresh : که بعد از یک دوره زمانی خاص، صفحه رو به URL دیگه ای رفرش میکنه.
- تغییر مسیر JavaScript: که URL رو بعد از اجرای اون تغییر میده.
تاثیر Redicrection صفحات وب بر سئو سایت در هر دو نوع تغییر مسیر از طرف کلاینت به سختی قابل اندازه گیری هستن.
چه زمانی باید URL Redicrection یا تغییر مسیر ایجاد کنید؟
- وقتی درح ال جا به جایی از یک سیستم به سیستم دیگه هستید و URL ها رو برای همین تغییر مسیر میدین.
- یک صفحه رو حذف کردین و محتوای مشابه اون یا محتوای جایگزین اون در جای دیگه موجود است.
- در حال ادغام محتوای چندین صفحه به یک صفحه هستین.
کار با Redirectها و تغییر مسیر دادن آدرس های اینترنتی برای بسیاری از سئو کار ها جزو کار های روزانه محسوب میشه. در این مقاله گزینه های مختلفی برای تغییر مسیر ها وجود داره و نحوه استفاده از هرکدومشون براتون توضیح داده شد. ولی بازم میگم که موقع انتخاب Redirect ها مراقب باشید! در مورد اون کاری که میخواین انجام بدین خوب فکر کنید و بعد مناسب ترین روش رو انتخاب کنید.
شما میتونین مقاله URL Slug ما رو از هم پست مربوطه دنبال کنین تا بدونین چطوری میشه اون رو برای سئو بهینه کرد.