امروز تو این مقاله میخواهیم به یکی از انواع URL یعنی URL Slug یا اسلاگ URL بپردازم. URL همون نشانی وب یا نشانی اینترنتی، موقعیت مکانی و نحوه نمایش یک منبع در اینترنت یا شبکههایی مشابه اینترنت رو مشخص میکنه. بنابراین نقش مهمی در وبسایت شما داره.
حالا باید ببینیم URL Slug یا اسلاگ URL که یکی از انواع URL هست، چه تعریفی داره و البته چه نقشی در وبسایت شما و بهینه سازی اون برای موتور جستجو داره.
URL Slug یا اسلاگ URL چیه؟
URL Slug یا اسلاگ URL بخشی از آدرس صفحه وب شماست که درست بعد از نام دامنه یا Domain Name اومده. این URL در واقع به موتور جستجو میگه که صفحه وب موردنظر رو از کجا پیدا کنه.
شما به عنوان یک آدرس به URL نگاه کنین. تصور کنید دامنه ساختمان آپارتمانیه و هر صفحه یک آپارتمان متفاوته. حالا اسلاگ URL شماره اون آپارتمانه. دقیقا مثل همون آدرسهای خونههای خودمون.
URL Slug یا اسلاگ URL کمک میکنه که وقتی کسی به سایت شما سر میزنه، دچار سردرگمی و گیجی نشه. اسلاگها به یه صفحه وب یک نام منحصر به فرد میدن. باید توجه کرد که این تناظر یک به یک از تضاد یک صفحه با سایر صفحات در همان دسته سایت جلوگیری میکنه.
علاوه بر همه اینها، URL جزو اولین چیزهایی هست که گوگل بررسی میکنه تا ببینه که آیا صفحهای که میاره با اون چیزی که شخص جستجو کرده مرتبط هست یا نه. از اون جا که گوگل مجبوره میلیونها صفحه رو در کسری از ثانیه جستجو و بررسی کنه، استفاده از کلمه کلیدی بهینه شده میتونه به گوگل کمک کنه تا به صفحه شما برسه و صفحه شما رو سریعتر تفسیر و رتبه بندی کنه. به خاطر همین توصیه میکنیم از کلمه کلیدی هدفتون در URL Slug صفحه سایت استفاده کنین.
هر صفحهای باید یک URL Slug تک و منحصر به فرد خودش رو داشته باشه. بذارین اصلا برای نمونه با هم یه نگاهی به اسلاگ های سایت خودمون بندازیم.
اسم و آدرس سایت ما pmpr. ir هست. درسته؟ حالا شما اگه هر صفحهای از سایت ما رو بازدید کنین، میبینین که هر صفحه URL Slug خاص خودش رو داره. مثل
http://pmpr.ir/url-slug یا http://pmpr.ir/branding
مخلص کلام عرض کنم که URL Slug کمک میکنه که موتورهای جستجو و مردم راحتتر صفحه شما رو پیدا کنن و حتی بدون اینکه صفحه شما رو ببینن تشخیص بدن که موضوع صفحه شما راجع به چیه. اسلاگ URL همچنین کمک میکنه که صفحه شما از سایر صفحات متمایز بشه. متمایز شدن صفحه ها برای سئو خیلی مهمه.
همونطور که اول هم گفتم اینجا قراره یاد بگیرین که چطوری هم URL Slug بسازین هم چطوری اون رو بهینه سازی کنین.
چرا بهش URL Slug میگن؟
Slug اصطلاحیه که در صنعت نشر و رسانه به دنیا اومده. این مقاله به مقالهها و خبرهایی که هنوز منتشر نشده ان ارجاع میخوره. معمولاً روزنامه نگاران برای تعیین سریع محتوای مقالات خودشون از کلمه کلیدیها به عنوان کلیدهای میانبر استفاده میکنن. WordPress اولین سیستم مدیریت محتوا هست که از قانون زبان URL Slug به عنوان روشی برای توصیف صفحات جداگانه در یک سایت وردپرس استفاده میکنه.
اکثر راه حلهای CMS از کلمات قابل خوندن یا منسجم در اسلاگ URLهای خودشون استفاده نمیکنن. برای مثال، به طور پیش فرض، وردپرس میاد شماره شناسایی برای هر پست تولید میکنه مثل: https://pmpr.ir/post.php?post=2587
همونطور که میبینین، این اعداد در مورد صفحه چیز زیادی به شما قرار نیس که بگن. این امر هم برای خوانندگان انسانی و هم برای خزندههای موتور جستجو، اطلاعات با ارزش رو در مورد صفحه رو سختتر میکنه.
برای راه حل مشکل بالا، وردپرس به محض انجام تنظیمات مناسب به صورت خودکار برای هر پست وبلاگ یه دونه Post Slug تولید میکنه.
علاوه بر اینکه این راه حل برای شناسایی راحتتر صفحه شما توسط بازدید کنندگان بالقوه و موتورهای جستجو کمک بزرگی محسوب میشه، استفاده از کلیدهای بهینه سازی اسلاگ URL مزایای مختلفی رو هم در کنارش به شما ارائه میده.
مزایای استفاده از URL Slug
1. پرهیز از رتبه بندی اشتباه و شبیه به هم
URL slugهای تک و منحصر به فرد کمک میکنن تا موتورهای جستجو تفاوت بین صفحات مختلف در سایت شما رو بفهمن. در واقع اسلاگ URL به صفحه وب شما یه نام منحصر به فرد، تقریباً مثل همون عنوان یا برچسب نام، میده. دقیقا مثل آدرس خونه ها، یه URL Slug خاص به پرهیز از سردرگمی مردم وقتی دنبال صفحه شما میگردن کمک میکنه.
بنابراین، اسلاگ URLها میتونن به جلوگیری از رقابت صفحات در همان دسته از نوع سایت برای رتبه بندی موقعیتها کمک کنن.
این به شما اطمینان میده که صفحات شخصی شما برای یک موقعیت رتبه بندی یکسان با یکدیگر رقابت نمیکنن. یا به عبارت دیگر، شما نمیتونید ترافیک شخصی خودتون رو محاصره کنین.
2. بهبود SEO
یکی دیگر از دلایل استفاده از URL Slugها برای وبسایت شما، کمکیه که به افزایش رتبه موتور جستجو و ترافیک سایت داره. شما میتونید این کار رو با استفاده از کلمه کلیدیهای مورد هدفتون به عنوان URL Slugهای صفحه تون استفاده کنین.
اگه برید به جزئیات صفحه هنوز منتشر نشده خودنون توجه کنین، متوجه میشین که یه برچسبهایی به URL وصل شده ان، اون هم مواردی که اغلب هم استفاده نمیشن. شما با جایگزین کردن اونها با اصطلاحات مرتبط میتونید این برچسبهای غیر ضروری رو خیلی راحت از بین ببرین.
یعنی اینکه، یه URL Slug میتونه به مردم در اینکه صفحه شما چیه و اینکه آیا مربوط به درخواست اونها هست یا نه کمک کنه و همه اینها فقط با مشاهده آدرس صفحه شما اتفاق میفته.
اسلاگ URLهای تمیز و بهینه شده به برقراری ارتباط بین تعداد زیادی اطلاعات در فضای کم کمک میکنن. اونها تقریباً مثل خلاصه صفحه شما قبل از اینکه شخصی حتی روی اون کلیک کنه، میمونن.
هر چه قدر آدرس URL Slug مرتبطتر با جستجو مردم به نظر برسه، مردم بیشتر مشتاقن تا روی صفحه شما کلیک کنن. این دقیقا به اشتغال و ترافیک شما بهبود میبخشه.
این موثرترین راه برای اینه که نشون بدین سایت شما با هدف جستجو جستجوگران یکسانه.
دقت کنید
ایننکه فقط از یک کلمه کلیدی رقابتی استفاده کنین که موثر نیس. سادهتر بگم استفاده از فقط یک کلمه کلیدی رقابتی برای بهبود رتبه بندی کافی نیس.
دلیلش هم اینه که برای گوگل یک کلمه کلیدی در اسلاگ URL به درد نمیخوره چون الگوریتم گوگل طوری طراحی شده که اون ایده پنهان شده پشت کلمات رو بتونه بفهمه.
در واقع اگر اون چیزی که در URL Slug شماست با اون چیزی که در صقحه تونه همخونی نداشته باشه، دیگه بهینه سازی هم نمیتونه موثر باشه. پس همونطور که عنوان یک صفحه محتوای اون صفحه رو نمایش میده، URL Slug اون صفحه هم باید ایده اصلی محنوا اون صفحه به مردم نشون بده.
در غیر این صورت، صفحه شما میتونه به عنوان اسپم گزارش بشه و توسط موتورهای جستجو حتی جریمه هم بشه. و این دقیقا برعکس اون چیزیه که میخواهید مگه نه؟ چون این معنیه که هیچ رده بندی و دید تماشاگری هم برای شما وجود نداره.
3. رشد اشتراک گذاری
چیزی که اینجا در اصل اشتراک گذاری مهمه اینه که کوتاه نگه داشتن اسلاگ URLها باعث میشه تا افراد آدرسهای وب را کپی کنن، به اشتراک بگذارن و خیلی ساده اونها رو به خاطر بسپرن.
البته که این کوتاه بودن اسلاگ URL باعث میشه که برای مردم و حتی مرورگرهای اینترنتی در دسترستر باشه.
به عبارت ساده تر، URL Slugها این اطمینان رو میدن که شما و سایر افراد همیشه راهی برای دستیابی سریع و آسان به وبسایت خودتون داشته باشین.
چطوری URL Slugها رو بهینه سازی کنیم؟
دو تا راه عالی برای بهینه سازی کردن URL Slugها وجود داره:
- کوتاه بودن
- استفاده از کلمه کلیدیهای هدفمند
حالا بریم توضیح لازم هر کدوم رو ببینیم:
1. کوتاه بودن اسلاگ URL ها
باید بدونین که هیچ محدودیتی برای شما وجود نداره که چه تعداد کلمه در URL Slug خود استفاده کنید اما اگه هدفتون بالابردن تاثیرگذاری اسلاگ URL تون هست که قطعا هست، باید اون رو کوتاه کنید.
سعی کنید به طور خلاصه اون رو بیان کنین و از کلماتی هم استفاده کنین که اطلاعات مورد نیاز افراد رو دقیقا تأمین میکنه. تا حد امکان طول آن را بین سه تا پنج کلمه نگه دارین.
باید حتما متذکر بشم که گوگل شگفت انگیزه چون در مدت زمان کمی قادر به تحلیل و رتبه بندی بسیاری از صفحاته. حالا این کوتاه نگه داشتن اسلاگ URLها کمک میکنه تا کار گوگل سادهتر و سریعتر بشه.
2. استفاده از کلمه کلیدیهای هدفمند
روش دیگر برای بهینه سازی URL Slug با استفاده از کلمه کلیدیهای هدف است. این راه حل به گوگل کمک میکنه تا با توجه به اطلاعاتی که داره مشخص کنه که آیا صفحه شما به اون چه جستجو میکنه مرتبط هست یا نه.
به یاد داشته باشین که ارتیاط بین کلمهها و محتوا از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی است.
کلید واژه درست ویژگیهای زیر رو داره:
- به اون چه محتوا میگه بسایر مرتبطه.
- حجم جستجوی ماهانه سالم داره.
- رتبه بندی مناسب برای اختیار دامنه شما دشواره.
همچنین هم توجه داشته باشین که کلمه کلیدیهای هدف نباید همیشه یک یا دو کلمه باشن. هرچه کوتاهتر باشن بهتره ولی به جاش میتونین از کلمه کلیدیهای بلند مانند سؤالات مرتبط هم استفاده کنین.
راه حلهای بالا میتونن شما رو مطمئن کنن که محتوا شما تا حد ممکن با اون چه افراد واقعی در گوگل جستجو میکنن مرتبطه. به طور کلی، سعی کنید که URL Slugها تون زیر پنج کلمه باشن اما حواستون هم باشه که در اینجا ارتباط اسلاگ URL با محتوا در اولویته.
مخلص کلام
این نکات اصلی رو قبل از ایجاد یا تغییر در URL Slug خود در ذهن داشته باشین:
- یک اسلاگ URL خوب و بهینه شده به افراد و موتورهای جستجو کمک میکنه تا به سرعت درک کنن که صفحه شما درمورد چیه.
- برای افزایش اشتراک گذاری و آسانتر کردن کار گوگل، URL Slugهای خودتون رو کوتاه نگه دارین.
- فقط از کلمه کلیدیهای مرتبط با محتوا خودتون استفاده کنین تا صفحه شما برای جستجوهای مرتبط رتبه بیشتری پیدا کنه
- اسلاگ URLهای تمیز فقط با یک نگاه اجمالی ازpermalink شما میتونن به اطلاعاتی که مخاطبان مورد نظر شما نیاز دارن کمک کنن
- اسلاگ URL شما برای استراتژی SEO شما خیلی مهمه. بنابراین، باید مطمئن بشید که هر صفحه در وبسایت شما دارای یک URL Slug تک و منحصر به فرده.
- ممکنه استفاده از یه اسلاگ URL تکراری در صفحات وب مختلف باعث ایجاد محتوا تکراری بشه. توجه داشته باشین که صفحات کپی اغلب توسط گوگل و موتورهای جستجو دیگر نادیده گرفته میشن.
خب حالا شما دیگه اطلاعات کامل از اینکه URL Slug یا اسلاگ URLها چی هستن و به چه دردی میخورن دارین. سعی کنین از حالا به بعد بیشتر بهشون دقت کنین و ببینید که چه قدر در پیدا کردن هدفتون و صرفه جویی وقت بهتون کمک میکنن.
خوشحال میشم نظراتتون رو بیشتر در این باره بدونم. با ما در ارتباط باشین.