بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا چیست؟
یک بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا دقیقاً به مفاهیم اینترنت اشیا (قابلیت ارتباط از راه دور، چیپهای تعبیه شده، پردازش داده ها و سایر موارد) برای نشان دادن تواناییهای یک کسب و کار متکی است. تمام مدلهای کسب و کار اینترنت اشیا باید طبق 2 نکته اصلی زیر طراحی شوند:
- خلق و ارائه ارزش برای یک گروه مخاطب هدف خاص
- استفاده از ویژگی خاص و منحصر به فرد اینترنت اشیا
در تمام مدلهای کسب و کار تلاش میشود تا ارزشی برای مخاطبان هدف ایجاد و ارائه شود. اما عامل اصلی که باعث میشود یک بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا منحصر به فرد باشد این است که میزان حفظ رابطه با کاربر نهایی در آن مشخص میشود.تصور کنید که یک مشتری اشتراک یک ساله یک سرویس موسیقی را انتخاب میکند. در این مثال یک شرکت با مدل کسب و کار اینترنت اشیا میتواند کنترل و تسلط بیشتری بر دادههای مشتریان خود داشته باشد.
این نوع شرکتها فقط با ارائه یک رابط کاربری زیبا برای کاربران نهایی همراه با تعدادی از آهنگها برای انتخاب مشتریان خود، میتوانند موفق شوند. از طرف دیگر، اکثر بیزینس پلنهای استارتاپ حوزه اینترنت اشیا برای کمک به کارآفرینانی طراحی میشوند که میخواهند هم در زمینه سختافزار و هم در زمینه نرمافزار نوآوریهایی را ارائه دهند و قصد دارند دنیای کنونی را به آینده متصور خود نزدیکتر کنند.
-
اولین بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا: مدل مبتنی بر خروجی یا نتیجه
در این بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا بر روی برخی از خروجیها یا نتایج برای ارائه به کاربر تمرکز میشود. در این کسب و کارها، مشتری به جای خرید یک محصول ملموس و فیزیکی، بابت تجربه حاصل از استفاده کوتاه مدت یک محصول، مبلغی را پرداخت میکند. به طور کلی مسئولیت مالکیت، نگهداری و مدیریت کیفیت محصول بر عهده تولید کننده است. مشتری فقط به دنبال نتیجه استفاده از محصول ارائه شده توسط کسب و کار است.
مدل مبتنی بر نتیجه، برای کسب و کارهای چون حوزه حمل و نقل بسیار کاربردی است. به عنوان مثال Zipcar یک شرکت آمریکایی در زمینه به اشتراک گذاری خودرو است که در سال 2000 تأسیس شد. این شرکت فقط به کمک تغییر و تحولات در حوزه اینترنت اشیا به محبوبیت دست یافت و افراد زیادی را به خود جذب کرد.
-
دومین مدل کسب و کار استارتاپ در حوزهIOT: مدل مبتنی بر پلتفرم
سابقه استفاده از مدلهای مبتنی بر پلتفرم چندان زیاد نیست. این بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا موجب ایجاد بازاری ایمن و مدیریت شده میشود، به طوری که در آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان میتوانند باهم به راحتی تعامل داشته باشند و معامله کنند. پلتفرمها در یک مدل کسب و کار کارآمد اینترنت اشیا باید دارای دو ویژگی اساسی باشند:
- یکپارچگی
- قابلیت تبادل و استفاده از اطلاعات در سیستمها و نرم افزارهای کامپیوتری
یک نمونه معروف از یک بیزینس پلن مبتنی بر پلتفرم، الکسای آمازون است. در گذشته نه چندان دور آمازون توانست با بخش سرویس وب خود (AWS) موفقیت زیادی کسب کند.
-
سومین بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا: مدل داده محور
اینترنت اشیا اطلاعات را در زمان واقعی جمع آوری میکند و به همین دلیل فناوری بسیار ارزشمندی محسوب میشود. وقتی شما سیستمی برای دریافت داده ها به منظور شناسایی پویایی بازار داشته باشید، میتوانید مشتریان خود را با نگاهی جدید و متفاوت درک کنید. این شناخت برای کسب و کارهایی که تمام فعالیتها را خودشان انجام میدهند بسیار مفید و کاربردی است.
شرکتهای مرتبط با شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک از طریق جمعآوری دادهها و طبقه بندی آنها به چشم اندازی دست یافتند و از این طریق برند خود را به طور مؤثر معرفی کردند. این دادهها از منابعی کسب میشوند که موجب تقویت اکثر فعالیتهای بازاریابی دیجیتال میشوند. آنها به تیمهای تبلیغات به منظور افزایش فروش، فروخته میشوند. با اینکه فیسبوک و گوگل تسلط کاملی در حوزه رقابت کلان داده ها دارند.
اما همچنان این داده ها برای بقای سایر شرکتها در این نوع مدل کسب و کار مؤثر هستند. شرکتهای آب و برق حاضر هستند برای جمع آوری داده های مربوط به مصرف انرژی هزاران مشترک خود که از دستگاههای تولید انرژی استفاده میکنند، هزینه پرداخت کنند. همچنین شرکتهای بیمه بابت جمع آوری داده های مربوط به برنامه های نظارت بر عادات رانندگی افراد، پول پرداخت میکنند. یکی از مواردی مهمی که باید در اجرای این نوع کسب و کارها به آن توجه کنید، حفظ حریم خصوصی افراد است.
-
چهارمین مدل کسب و کار استارتاپ در حوزه IOT: مدل فروش ابزارها
ممکن است این بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا در مقایسه با سایر بیزینس پلنها کمی قدیمی باشد. اما فروش ابزارهای واقعی IoT در استقرار زیرساختهای قابل اعتماد نقش اساسی دارد. شرکتهای آنلاینی مانند Tindie موجب سهولت خرید سختافزارها برای کاربران خود از طریق سفارش از دفتر یا منزل آنها شده اند. این شرکت به کاربران خود امکان میدهد تا خودشان سخت افزارها را تا زمان یافتن یک راه حل مناسب نصب کنند.
ابزارهایی مانند نسخههای اصلاحشده Raspberry Pi، آنتنها، دستگاههای کنترل و سایر بردهای کوچک، همگی شیوه هایی عالی برای جذب افراد علاقمند به سخت افزار هستند.n با اینکه این بازار تا حدی رقابتی است، اما به دلیل اینکه همیشه تقاضا برای ابزارهای جدیدی وجود دارد، فعالیت در آن سودآور خواهد بود. اگر شما بتوانید حوزه مناسبی را پیدا کنید، قطعاً میتوانید به سرعت فروش خود را افزایش دهید.
-
پنجمین مدل کسب و کار استارتاپ حوزه اینترنت اشیا: مدل مبتنی بر خدمات
اینترنت اشیا در بخش خدمات ارائه دهنده طیف وسیعی از امکانات است. شما با بیزینس پلن مبتنی بر خدمات، میتوانید خدمات درست و به موقع را به مشتریان هدف خود ارائه دهید. ممکن است کسب و کار اصلی شما «خدمات» نباشد. اما با این مدل کسب و کار به راحتی میتوانید یک خدمت خاص و منحصر به فرد را برای مشتریان خود ارائه دهید. یک نکته مهم برای موفقیت در این مدل سازگاری با نیازهای مشتریان و قوانین مرتبط است.
اکثر شرکتها تقریباً 4 درصد از درآمد سالانه خود را برای رعایت قوانین صرف میکنند. بر اساس یک نظرسنجی یک موسسه در حوزه اخبار مالی، پیش بینی میشود این مبلغ در سال 2022 افزایش خواهد یافت. برخی از شرکتها اظهار کردند از فناوری IoT برای ارائه خدمات ارزانتر بررسی کیفیت در حوزه های امنیت، قوانین و اقتصاد استفاده کرده اند. اخیراً شرکت Anitian با مشارکت شرکت Azure مایکروسافت تلاش کرد تا بهترین خدمات اتوماسیون را طبق محدودیتهای موجود ارائه دهد.
با این اقدام دو شرکت، کاربران میتوانند بارکاری (workload) خود را به شرکت Azure بسپارند و طبق چارچوبهای امنیتی و توافق شده انتظار دارند آن را پوشش دهند.به طور کلی اینترنت اشیا موجب قدرتمند شدن سیستمهای داخلی یک کسب و کار میشود. به عنوان مثال، هنگامیکه ابزارها به تنهایی امکان جمع آوری، ارسال و ذخیره داده ها را داشته باشند، فعالیتهای مرتبط با نظارت و کنترل کسب و کارها به طور کارآمدتر انجام خواهد شد.