مقالات آموزشی

وظایف و ویژگی های فردی که در رشته تولید محتوا فعالیت می‌کند کدام است؟

مفید بود؟

رشته تولید محتوا چیست؟ این سوالی است که ممکن است بسیاری از شما را از خود پرسیده باشید. با توجه به گسترش روز افزون فعالیت در فضای مجازی ‌و روی کار آمدن روش ‌های نوین بازاریابی، رشته تولید محتوا بیش ‌از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل ما در ادامه این محتوا سعی داریم برای شما بگویم که رشته تولید محتوا چیست. شاید برای شما این سوال پیش ‌آمده باشد که آیا می‌توان روند تولید محتوا را به‌ صورت آکادمیک و در دانشگاه پشت سر گذاشت؟ در این زمینه باید به شما بگوییم که بله. رشته‌ای به نام رشته تولید محتوای الکترونیکی در فضای آکادمیک برای شما موجود می‌باشد. اما این‌ موضوع به این معنی نیست که شمایی که در این رشته تحصیل نکرده‌اید، نمی‌توانید به تولید محتوا بپردازید. تولید محتوا فعالیت و روندی کاملاً اکتسابی می‌باشد.

پیش از خواندن این مطلب مقاله آموزش رایگان تولید محتوا چیست؟ چگونه از آن بهره ببرم؟ را میتوانید مطالعه نمایید

درست است که شما برای تولید محتوا باید نکات و اصولی را بلد باشید؛ اما درصد بسیار زیادی از مهارت نگارش محتوای باکیفیت، در مسیر تجربه بدست می‌آیند. یعنی شما اگر در زمینه تولید محتوا تخصصی داشته باشید، می‌توانید با تمرین و تکرار به ‌عنوان یک تولید کننده‌ی محتوای حرفه‌ای شناخته شوید. به ‌هر حال اگر کنجکاو هستید بدانید رشته تولید محتوا چیست و می‌خواهید که اطلاعات خود در رابطه با این رشته را بیشتر کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این محتوا همراهی کنید.

 

رشته تولید محتوا چیست؟

اگر بخواهیم به سوال « رشته تولید محتوا چیست؟» پاسخ دهیم، باید بگوییم هر چیزی که شما در فضای مجازی می‌بینید، می‌شنوید، می‌خوانید یا تماشا می‌کنید،  زیرمجموعه‌ای رشته تولید محتوا می‌باشد. محتوا های الکترونیکی در حال حاضر محتوای بسیار ارزشمندی هستند که سراسر زندگی ما را فراگرفته‌اند. ما انسان ‌ها روزانه ساعات زیادی را بر اساس فعالیت ‌های روزانه‌مان در فضای مجازی می‌گذرانیم. همین موضوع باعث شده که فضای مجازی به یک فضای بسیار مناسب برای پیشرفت تبدیل شود. علاوه‌ بر گذراندن اوقات فراغت، بسیاری از ما برای برطرف کردن نیازهایمان مانند خرید محصولات یا کمک گرفتن از خدمات، در فضای مجازی به گشت ‌و گذار می‌پردازیم.

همین موضوع نشان می‌دهد که در حال ‌حاضر رشته تولید محتوا چقدر از اهمیت برخوردار است‌‌. فردی که کنجکاو می‌شود تا پاسخی برای سوال رشته تولید محتوا چیست پیدا کند و در ادامه در این راه قدم می‌گذارد؛ به ‌عنوان تولید کننده محتوا شناخته می‌شود. این فرد می‌تواند در زمینه ‌های تخصصی گوناگونی محتوا تولید کند و نیاز مخاطبین به محتوا را به‌ طور کامل برطرف سازد. تولید ‌کننده محتوا می‌تواند در زمینه تولید انواع مختلف محتوای متنی، تصویری، صوتی … فعالیت داشته باشد.

 

وظایف و ویژگی های فردی که در رشته تولید محتوا فعالیت می‌کند کدام است؟

بعد از پاسخ به این سوال که رشته تولید محتوا چیست، بیایید با هم بررسی کنیم وظایف فردی که در این زمینه فعالیت می‌کند کدام‌ ها می‌باشند. به‌ هر حال هر تخصصی توقعاتی را با خودش به همراه دارد. یعنی هنگامی ‌که شما فردی در زمینه تولید محتوا را استخدام می‌کنید، قطعا توقعاتی از او دارید.

خلاقیت 

اولین مورد از وظایف فردی که در رشته تولید محتوا و فعالیت می‌کند داشتن ذهن خلاق می‌باشد. شاید در نگاه اول بگویید خلاقیت که وظیفه نیست. در زمینه تولید محتوا خلاقیت دقیقا وظیفه است. بدون داشتن خلاقیت نمی‌توان محتوا های با کیفیتی را تولید کرد. در بازار رقابتی امروز هر کسب ‌و کاری که محتوا های باکیفیت‌تر و خلاقانه‌تری تولید کند می‌تواند گوی رقابت را از سایر کسب ‌و کار ها بدزدد. پس اگر می‌خواهید از رقبای خودتان پیشی بگیرید، باید حتما به سراغ تولید کننده محتوایی بروید که خلاقیت دارد.

حتی برخی از افراد به این نکته اذعان می‌کنند هنگامی ‌که سوال « رشته تولید محتوا چیست؟» پرسیده می‌شود، اولین جوابی که به ذهنشان می‌رسد این است که این رشته؛ توام با خلاقیت است‌. این ‌موضوع کاملاً درست است. یعنی بدون خلاقیت هیچ‌ کس نمی‌تواند در زمینه تولید محتوا پیشرفت داشته باشد. این‌ که شما اصولی را در این زمینه بدانید، برای شما لازم و ضروری می‌باشد. اما بدون خلاقیت نمی‌توانید ایده‌ های جدیدی در ذهن خود بپرورانید و آن ‌ها را پیاده کنید.

توانایی جستجوی تخصصی در رابطه با یک موضوع 

فردی که در رشته تولید محتوا فعالیت می‌کند باید توانایی جستجوی شگفت ‌انگیزی داشته باشد. اگر بخواهیم به صورت کامل‌تری به سوال رشته تولید محتوا چیست بدهیم؛ باید بگوییم که این رشته ترکیبی از خلاقیت، توانایی جستجو و مهارت خلق می‌باشد. فردی که قرار است به تولید محتوا بپردازد نمی‌تواند از ناکجا آباد اطلاعات به دست بیاورد. این فرد باید به ‌دنبال اطلاعاتی برود که مطمئن است درست و تخصصی می‌باشند. تولید کننده محتوا این را می‌داند که تولید محتوا بر اساس اطلاعات نادرست تا چه حد می‌تواند مخرب باشد.

فعالان در این زمینه معمولاً منابعی را از پیش می‌شناسند و می‌توانند تشخیص دهند که کدام منابع اطلاعات درست و کدام منابع اطلاعات نادرستی را منتشر کرده‌اند. به‌ هر حال یک فعال در زمینه تولید محتوا باید توانایی سرچ خوبی داشته باشد. این فرد باید بتواند در رابطه با هر موضوعی که می‌بیند تحقیق کند و بداند که دقیقاً باید چه بستری به ‌دنبال  اطلاعات در زمینه ‌های گوناگون بگردد. این مهارت، مهارت بسیار کاربردی و در عین‌ حال سختی می‌باشد.

 

تسلط به زبان انگلیسی برای تولید محتوا

اگر می‌خواهید بدانید یکی از ملزومات کسب اطلاعات در زمینه رشته تولید محتوا چیست، ما را همراهی کنید. تسلط بر زبان انگلیسی یکی از مهارت ‌هایی می‌باشد که در دنیای امروز بسیار کاربرد دارد. برای این ‌که تولید کننده محتوا بتواند به منابع خارجی دسترسی داشته باشد، باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد. ما به عنوان تولید کننده محتوا قطعا در شرایطی نیاز داریم تا به منابع خارجی مراجعه کنیم. درست است که منابع داخلی ممکن است اطلاعات کاملی در زمینه ‌های گوناگون داشته باشند. اما در شرایطی این اطلاعات کافی نیستند.

برخی از تخصص‌ ها و تکنولوژی ‌ها هنوز در کشور ما زیاد باب نشده‌اند. به‌ همین دلیل اطلاعاتی نیز در رابطه با این تخصص ‌ها به زبان فارسی در دسترس نمی‌باشد. به خاطر همین موضوع برای این ‌که روند تولید محتوا در این بستر شروع شود، نیاز به ‌مهارت ترجمه می‌باشد. یک تولید کننده محتوا باید به ‌صورت نسبی روی زبان انگلیسی تسلط داشته باشد. منظور ما از تسلط این نیست که بتواند به‌ طور کامل قوانین زبان انگلیسی را تشخیص دهد. این فرد باید یک فهم کلی در رابطه با محتوای انگلیسی که می‌خواند داشته باشد. هیچ ‌گونه محدودیتی برای این فرد در زمینه استفاده از انواع مختلف مترجم‌ ها وجود ندارد. اما اطلاعاتی که این فرد از یک محتوای انگلیسی دریافت می‌کند باید کاملاً دقیق باشند.

آشنایی با اصول سئو

آیا می‌دانید قلب تپنده رشته تولید محتوا چیست؟ سئو. سئو کلمه‌ای است که امروزه به گوش بسیاری از ما آشنا است. اگر شما سایتی را مدیریت کرده باشید، قطعا می‌دانید که سئو چیست و تا چه حد اهمیت دارد. تا چند سال گذشته سئو اصلا مورد توجه قرار نمی‌گرفت. سایت دار ها اصلا اهمیتی نمی‌دادند که کیفیت محتوا های موجود در سایتشان چگونه می‌باشد. تا چند سال گذشته حتی سایت های بسیار بی‌کیفیتی که تنها از طریق روش ‌های سئو کلاه سیاه به تولید محتوا می‌پرداختند، رتبه ‌های یک تا سه گوگل را داشتند. اما با بیشتر شدن تقاضای مخاطب؛ گوگل تغییراتی را در خود ایجاد کند. این موتور جستجو تلاش کرد از الگوریتم‌ های گوناگونی بهره ببرد تا بتواند محتوا های با کیفیتی را مطابق با خواسته کاربر به او نمایش دهد. در این شرایط بود که سئو روی کار آمد.

سئو در واقع ابزاری است که کیفیت صفحات یک سایت را بررسی می‌کند. هر چه شما محتوای باکیفیت‌تری تولید کرده باشید و راحت‌تر به نیاز مخاطب پاسخ دهید، رتبه ‌های مناسب‌تری را دریافت می‌کنید. دقیقاً به ‌همین دلیل است که در حال حاضر رشته ‌های مربوط به بهبود سئو سایت، از جمله رشته تولید محتوا این ‌قدر مورد توجه قرار گرفته است‌. حال که اهمیت تولید محتوا برای همه آشکار و نمایان شده است، همه می‌دانند که محتوا هایی به پیشرفت می‌رسند که بر اساس اصول سئو طراحی و تولید شدند. پس‌ از دیگر مهارت ‌های یک فرد تولید کننده محتوا باید آن را داشته باشد، مهارت تولید محتوا بر اساس اصول سئو می‌باشد.

 

آشنایی با نرم ‌افزار های آفیس و برخی نرمذ‌افزار های گرافیکی

رشته تولید محتوا رشته‌ای است که در آن انواع گوناگون و متفاوتی از محتوا ها تولید می‌شوند. محتوا های تولید شده می‌توانند در قالب‌ های متن، تصویر، ویدئو، و صوت باشند. همین موضوع باعث شده تا هر فردی در زمینه تولید محتوا به ابزار های گوناگونی نیاز داشته باشد. برای مثال فردی که به تولید محتوای متنی می‌پردازد قاعدتاً باید روی نرم‌افزار های آفیس تسلط خوبی داشته باشد. این فرد باید زیروبم نرم‌افزار ورد را بشناسد و بتواند به‌ طور کامل در این نرم‌افزار فعالیت کند و محتوا بنویسد. فردی که در زمینه تولید محتوای صوتی فعالیت می‌کند باید با برخی نرم‌افزار های طراحی پادکست آشنا باشد و بتواند با آن‌ ها کار کند. همچنین افرادی که در زمینه تولید محتوای ویدئویی و تصویری نیز فعالیت می‌کند باید با برخی نرم‌افزار های گرافیکی آشنایی کامل داشته باشند. پس شما باید بر اساس وظیفه فرد تولید کننده محتوا، تسلط او روی نرم‌افزار های تخصصی حیطه کاری‌اش را بسنجید.

به‌ روز بودن

آیا می‌دانید وظایف نهان فرد فعال در رشته تولید محتوا چیست؟ هر فردی که به تولید محتوا می‌پردازد وظایف آشکار و نهانی دارد. وظایف آشکار را ما پیش‌تر در چند مورد برای شما بیان کردیم. وظیفه نهان اصلی فردی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کند، به ‌روز بودن است. این فرد برای این ‌که بتواند محتوا های باکیفیت و مطابق سلیقه مخاطب را تولید کند باید به ‌روز باشد. آپدیت بودن به این معنی است که با اصول کلی دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشد و روند تغییر مخاطب را به‌ طور کامل بشناسد. تنها در این ‌صورت است که می‌تواند محتوا هایی تولید کند که همواره و در هر شرایطی مخاطب را جذب میکند. اگر شما با روند تغییر مخاطب همراه شوید، هیچ‌ گاه مخاطبین خود را از دست نخواهید داد و تنها مخاطبین جدید به شما اضافه خواهند شد. این ‌موضوع یک عنصر اصلی برای پیشرفت کسب‌ و کار می‌باشد.

 

جمع‌بندی

در این محتوا شما به ‌طور کامل متوجه شوید که رشته تولید محتوا چیست و چه ویژگی‌ هایی دارد. همچنین وظایفی که افراد در این رشته دارند را به ‌طور کامل شناختید. شما که اگر به‌ عنوان یک فرد کارفرما این محتوا را خواندید، به شما تبریک می‌گویم. اگر در زمینه تولید محتوا به‌ دنبال افراد متخصص هستید، می‌توانید به سایت رایا مارکتینگ مراجعه فرمایید. این سایت در زمینه تولید انواع گوناگون محتوا های صوتی، تصویری، ویدیویی، متنی فعالیت می‌کند. افرادی که در این سایت به تولید محتوا می‌پردازند افراد متخصصی هستند که می‌توانند باکیفیت‌ترین و مناسب‌ترین محتوا ها را برای شما تولید کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید ارتباط گرفتن با پشتیبانان این سایت، و ثبت سفارش می‌باشد. در ادامه می‌توانید سفارش ‌های خودتان را با کیفیت مد نظر تحویل بگیرید‌. شما می‌توانید با حداقل هزینه از محتوای با کیفیتی که این سایت در اختیار شما می‌گذارد بهره ببرید تا بتوانید به جذب مخاطب بپردازید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.