مفید بود؟

به نظر شما طراحی لوگو چیست؟

طراحی لوگو چیست؟ این مهم‌ترین سوالی است که باید در این مقاله به آن پاسخ دهیم. امروز هر کجا که نگاه می‌کنیم و به هر سمت و سویی که سر می‌چرخانیم به راحتی می‌توانیم ده‌ها مدل طراحی لوگو از انواع برند تجاری ببینیم. بنابراین طراحی لوگو امروز تبدیل به یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اجزای یک کسب و کار شده است.
در کلام ساده‌تر اگر بخواهیم بگوییم، هر کسب و کار در هر بعد و گستره‌ای که کار کند باید یک نام تجاری ( برند ) داشته باشد و برای این که بتواند مخاطب خود را با این برند آشنا کند باید دست به طراحی لوگو بزند. شاید در ابتدا به نظر برسد که سوال طراحی لوگو چیست چندان سوال مهمی نباشد و با چند خط تعریف بتوان آن را پاسخ داد.

مسئله مهمی که وجود دارد این است که چگونه باید این طراحی صورت بگیرد تا ذهن مخاطب درگیر شود. در کلام ساده‌تر، مخاطب امروزی به همه لوگوها و طراحی‌ها نگاه نمی‌کند و بسیاری از آن‌ها را حتی نمی‌بیند. از این رو باید بتوانیم پاسخی عملیاتی در مورد طراحی لوگو چیست پیدا کنیم. برای این کار ابتدا با خود مفهوم لوگو از چند زاویه باید آشنا شویم.

لوگو چیست ویکیپدیا چه می‌گوید؟

وقتی عبارت ” طراحی لوگو چیست” را در گوگل جست و جو کنید اولین اطلاعاتی که معمولا نمایش داده می‌شود مربوط به سایت جامعه ویکیپدیا است. این سایت معمولا تعریف‌های دقیق و البته مستقیم بدون هیچ حاشیه نویسی در مورد مفاهیم خواسته شده ارائه می‌دهد. از این رو می‌توانیم معنای دقیق  و پاسخ درست طراحی لوگو چیست را از این سایت پیدا کنیم.
در ویکی پدیا لوگو را با عنوان فارسی نشان‌واره نیز یاد کرده است. نگارنده در این جا معتقد است که لوگو یک عامل بصری و ویژگی تصویری محسوب می‌شود که بر اساس طراحی اشکال یا متون به طرزی خاص ایجاد می‌شود. این نوشته‌ها و اشکال مفهوم خاصی را منتقل می‌کنند، اما لزومی در خوانا بودن نوشته‌ها و مشخص بودن اشکال نیست. نحوه کنار هم قرار گرفتن اشکال یا نوشته‌ها در طراحی لوگو می‌تواند مفاهیم مختلفی را به کاربر منتقل کند.
این تمام تعریفی است که شما می‌توانید در قبال پاسخ سوال طراحی لوگو چیست در ویکی پدیا پیدا کنید. اما این تعریف گرچه کامل و جامع است. اما هر کدام از مفاهیم گفته شده می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

معنی لوگو چیست؟

یکی از بخش‌های پاسخ به سوال طراحی لوگو چیست؟ این است که بدانیم دقیقا معنی لوگو چیست. لوگو یک واژه لاتین محسوب می‌شود که در لغت نامه از آن به عنوان آرم و نشان یاد شده است. در کلام ساده‌تر لوگو از نظر لغوی به آرم و نشانی گفته می‌شود که می‌تواند نمایندگی مفهومی را بر دوش بگیرد. لوگو برادر کوچک‌تر مهرهایی است که در گذشته نه چندان دور هر شخص برای خود از آن استفاده می‌کرد.

 

منظور از لوگو چیست؟

تا اینجای کار به نوعی با طراحی لوگو چیست آشنا شدیم. اما این آشنایی بر اساس تعاریف خطی و آکادمیک بوده است. بیایید کمی بیشتر از لوگو صحبت کنیم. می‌خواهیم بدانیم که اصلا منظور از طراحی و استفاده از لوگو چیست؟
برای پاسخ به این سوال باید به اصل اساسی اقتصاد و تجارت برگردیم. در کلام ساده‌تر برخی از فعالان اقتصادی آن‌قدر غرق در اعداد و جداول و اطلاعات مختلف عددی می‌شوند که فراموش می‌کنند که در هر دو سوی هر معامله اقتصادی انسان قرار دارد. در واقع شما با طراحی لوگو قرار است مخاطب انسان را به سمت خودتان جذب کنید.

از این رو باید در طراحی لوگو ذهن انسان و مخاطب خودتان را در نظر بگیرد. بر این اساس می‌توان به یک واقعیت بسیار جالب و البته کاملا بدیهی اشاره کرد.
برای درک این موضوع کافی است چشمان خودتان را ببندید و مفاهیمی مانند درخت، چوب، توپ و … را با خود تکرار کنید. با هر کلمه گفته شده تصویری کلی از آن‌ها در ذهن شما ناخواسته نقش می‌بندد. این سیستم آموزش ذهن انسان است. در واقع ذهن شما بدون استفاده از تصویر سازی نمی‌تواند مفهومی را عمیقاً یاد بگیرد.

 

معنی لوگو چیست؟

شما با استفاده از ایجاد نام تجاری موسوم به برند سعی دارید ارتباط موثری با مخاطب خود برقرار کنید. این ارتباط زمانی کاملا موثر است که مخاطب نام برند شما را به خاطر بسپارد یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم این ارتباط زمانی کارآمد است که عملا مخاطب نام برند شما را یاد بگیرد و این ممکن نیست مگر با تصویرسازی ذهنی و ابزاری برای این کار وجود ندارد مگر با استفاده از طراحی لوگو!
پس عملا دلیل علمی و عملی استفاده از لوگو و تلاش برای پاسخ به سوال طراحی لوگو چیست این است که می‌خواهیم نام برند خودمان را به مخاطب یاد بدهیم. اگر این کار به درستی صورت بگیرد عملا ادامه حیات این کسب و کار در اقتصاد تضمین شده خواهد بود.

مادامی که نام برند در ذهن مخاطب وجود داشته باشد در بدترین شرایط هم برند می‌تواند حیات خود را ادامه دهد. کافی است داستان برند نوکیا را به یاد بیاورید. این برند بعد از گسترش گوشی‌های اندرویدی عملا شکست خورد و ورشکسته شد اما نام برند هنوز زنده بود و همین کافی بود که با تغییر نگرش شرکت و تولید گوشی‌های به روز عملا نوکیا به بازار رقابت برگشت!

 

پیشنهاد می کنیم مقاله طراحی لوگو فونت فارسی را جدی بگیرید را بخوانید.

توقیف لوگو چیست؟

یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که باید در مورد لوگو بدانید این است که لوگو بار حقوقی دارد و درست مانند یک امضا از اهمیت و شخصیت حقوقی برخوردار است. از این رو بر اساس قوانین هر کشوری لوگو مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مشکلی نداشته باشد و یا شکایتی بابت این طراحی وجود نداشته باشد، برند اجازه استفاده از آن را خواهد داشت. این لوگو بر روی هر محصول یا هر نوع خدماتی که وجود داشته باشد عملا به منزله قبول کردن مسئولیت آن محصول یا خدمات توسط صاحب برند و لوگو است.
در برخی مواقع برند دچار مشکل می‌شود و صلاحیت خود را از دست می‌دهد. از این رو برای این که این مسئله دامنگیر مصرف کننده نشود لوگو باید توقیف شود و حق استفاده از لوگو سلب می‌شود. این‌ها همه در قوانین حقوق تجارت آورده شده است. شما می‌توانید با مطالعه این قوانین موارد مختلف توقیف لوگو را مورد بررسی قرار دهید.

 

لوگو چیست؟

شاید بعد از این همه صحبت و پاسخ به سوالات مختلف مانند طراحی لوگو چیست، پرسیدن این که لوگو چیست یک سوال اضافی و نه چندان ضروری به نظر برسد. اما در واقع بهتر است در این بخش جمع بندی از کل ماجرای گفته شده داشته باشیم.
به طور کلی لوگو یک تصویر گرافیکی یا متنی است که از نظر حقوقی به منزله امضای تجاری یک برند محسوب می‌شود. این تصویر وظیفه دارد که برای نام برند یک نوع تصویر همزاد در ذهن مخاطب ایجاد کند تا به این واسطه مخاطب نام برند را همیشه در خاطر داشته باشد. یادتان باشد که تمام کارکرد لوگو چیزی جز جذب مخاطب و حفظ آن نیست. این نکته کاملا ساده و بدیهی است که معمولا فراموش می‌شود!

 

سوالات متداول در مورد طراحی لوگو چیست!

در ادامه قصد داریم به صورت خلاصه و کوتاه سوالات متداول در مورد طراحی لوگو را مورد بررسی قرار دهیم.
تفاوت برند و لوگو چیست؟
به طور کلی برند نام تجاری یک کسب و کار یا یک محصول محسوب می‌شود. شاید یک کسب و کار نخواهد از طراحی لوگو استفاده کند اما هیچ کسب و کاری نمی‌تواند فاقد نام تجاری باشد. این هم از نظر اصول اقتصادی اشتباه است و هم از نظر قوانین تجاری غیر قانونی محسوب می‌شود. برند نام تجاری است که به واسطه لوگو تبدیل به مفهومی بصری و تصویری می‌شود. تا مخاطب بتواند با آن ارتباط موثر و کاملی بگیرد.

انواع لوگو چیست؟

به طور کلی می‌توانیم برای هر نوع کسب و کار و هر نوع محصولی لوگوی خاص طراحی کنیم. اما اگر بخواهیم کمی کلی تر به ماجرا نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که انواع لوگو به سه دسته تقسیم می‌شوند، این سه دسته عبارتند از:
1-      گرافیکی
2-      متنی
3-      گرافیکی – متنی

 

توقیف لوگو چیست؟

همانطور که در بالاتر نیز توضیح دادیم، لوگو یک بار حقوقی دارد و بر اساس این بار حقوقی هرگونه موارد غیر قانونی یا خلاف قانون تجارت می‌تواند باعث سلب امتیاز استفاده از لوگو شود. این موارد در قانون تجارت آورده شده است و گفتن آن در این جا ضرورتی ندارد.

سفارش طراحی لوگو چگونه است؟

شما از راه‌های مختلف می‌توانید اقدام به سفارش طراحی لوگو کنید. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که سایت رایا مارکتینگ با استفاده از بهترین طراح‌ها می‌تواند بدون نیاز به حضور فیزیکی طراحی لوگو شما را با بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان انجام دهد.

برای این کار کافی است وارد سایت رایا مارکتینگ شده و بعد از ثبت نام در سایت در بخش خدمات به دنبال طراحی گرافیک باشید. در این بخش شما می‌توانید تمام خواسته خود از یک طراحی لوگو را وارد کنید. شما می‌توانید با ارسال انواع عکس، ویدیو و حتی صدا طراح را بیشتر با خواسته خودتان آشنا کنید. این گونه طراحی صورت گرفته کاملا مطابق میل شما خواهد بود.
توجه داشته باشید که رایا مارکتینگ نه تنها از نظر کیفی، بلکه از نظر قیمتی نیز به نسبت سایر شرکت‌ها یک سر و گردن بالاتر است. پس به نظر می‌آید که بهتر است بدون تلف کردن وقت و هزینه اضافی سفارش طراحی لوگو خودتان را در رایامارکتینگ ثبت کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *