فرق رپورتاژ با بک لینک در چیست؟
اگر کسب و کار آنلاین داشته باشید و یا صاحب سایت و وبلاگی باشید، می دانید که قرار گرفتن در صدر رتبه بندی گوگل و بهینه سازی سئو تا چه حد در دنیای دیجیتال اهمیت دارد. این امر یعنی اینکه گوگل به سایت شما و کسب و کار آنلاین شما اعتماد کرده است و آن را مطمئن حساب می کند. قرار گرفتن در رتبه های بالای جستجوی گوگل باعث می شود دیده شوید و این امر در دنیای پر شتاب و رو به جلوی عصر دیجیتال یعنی پیشرفت و سود بسیار.
تبلیغات و بازاریابی صحیح به شما کمک می کنند تا رتبه بندی خود در موتور جستجوی گوگل را افزایش دهید. دو روش مهم تبلیغات در عصر حاضر عبارتند از رپورتاژ آگهی و بک لینک. بسیاری فکر می کنند این دو یکی هستند، ولی اینطور نیست. رپورتاژ آگهی و بک لینک با هم فرق دارند، اما فرق رپورتاژ با بک لینک در چیست؟
برای اینکه بتوانیم فرق بک لینک با رپورتاژ را به خوبی متوجه شویم، ابتدا باید تعاریف موجود از کلمات و اصطلاحاتی مثل لینک، بک لینک و رپورتاژ آگهی را بدانیم.
لینک چیست و بک لینک کدام است؟
لینک بستری است که برای این درست می شود که بتوان کاربران را از یک صفحه به صفحه ای دیگر ارجاع داد. لینک ها انواع و اقسام دارند و معمولا در همه صفحات سایت های مختلف می توان نمونه هایی از آنها را دید.
بک لینک عبارت است از لینک دادن از صفحه یک سایت به صفحه یک سایت دیگر. برای این کار کافی است که یک کلمه از لینک سایت مورد نظر در یک سایت دیگر منتشر شود و بعد از آن مخاطبان می توانند به وسیله آن به صفحه سایت مورد نظر منتقل شوند.
تفاوت لینک و بک لینک در این است که لینک به صفحات داخلی خود سایت ارجاع می دهد، در حالی که بک لینک شما را به صفحات خارج از سایت و در واقع یک سایت دیگر راهنمایی می کند. باید توجه داشت که بک لینک ها معمولا به دو صورت هستند؛ فالو و نوفالو.
لینک های فالو به معنای این است که شما محتوای لینک را باارزش می دانید و در نتیجه گوگل آن را پیگیری و ارزیابی می کند. اما اگر بک لینک به صورت نوفالو باشد، گوگل آن را ردیابی و بررسی نمی کند و تنها به این معناست که بازدیدکنندگان می توانند آن لینک ها را فالو کنند. در واقع لینک های نوفالو لینک های بی خطرتری هستند ولی هیچ اثری در رتبه بندی گوگل نخواهند داشت. در حالی که بک لینک های فالو بر روی اعتبار دامنه سایت شما اثر گذاشته و در رتبه بندی گوگل اهمیت زیادی دارند.
رپورتاژ چیست؟
برای اینکه فرق رپورتاژ با بک لینک را بدانیم، باید بدانیم که رپورتاژ نوعی تبلیغات و بازاریابی غیر مستقیم است که بر روی سایت منتشر کننده رپورتاژ منتشر می شود و برند، خدمات، محصولات و شرکت و سازمان خاصی را به مخاطبان معرفی می کند و همانطور که گفتیم، این کار را به صورت غیر مستقیم انجام می دهد و آنها را به استفاده از خدمات و محصولات مورد نظر ترغیب می کند، در حالی که مخاطب اصلا متوجه نیست که با یک تبلیغ روبروست و بیشتر تصور می کند در حال خواندن یک مقاله یا خبر است.
اگر به دنبال تهیه بک لینک یا سفارش رپورتاژ خبری هستید می توانید به سایت هایی که به صورت تخصصی در زمینه سئو و رپورتاژ آگهی کار می کنند، مراجعه کنید، سایت هایی مثل رپورتاژ ادز، ویرلن، رایا مارکتینگ، زومیت و … می توانند به صورت کاملا تخصصی نیاز شما در این خصوص را برآورده کنند.
فرق رپورتاژ با بک لینک
به نظر تفاوت بک لینک با رپورتاژ تا حدودی مشخص شده است. به هر حال وقت آن است که به برخی تفاوت های این دو اشاره کنیم:
• زمان
شاید مهم ترین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که بک لینک هایی که در سایت های مختلف قرار می گیرند، عمری موقت دارند. معمولا بیشتر از یک سال این بک لینک ها در صفحات مختلف یک سایت قرار نمی گیرند. در حالی که رپورتاژِ اگهی چون از روش های مختلف ساخت لینک استفاده می کند، تبدیل به یک تبلیغ دائمی خواهد شد.
• محل قرار گیری
نکته مهم بعدی این است که بک لینک ها در صفحات متعددی از یک سایت قرار می گیرند و دیده می شوند، ولی رپورتاژ آگهی فقط در یک صفحه قرار می گیرد.
• تاثیر بر روی اعتبار دامنه و سئوی سایت
با توجه به اینکه موتورهای جستجو هنوز به دنبال تولید محتواهای متنی هستند و اهمیت بیشتری برای اینگونه محتواها در نظر می گیرند، رپورتاژ آگهی می تواند تاثیر زیادی بر روی اعتبار دامنه سایت شما و سئوی آن داشته باشد.
• هزینه
هزینه بک لینک ها به صورت موقت در صفحات مختلف سایت مورد نظر قرار می گیرند و اگر قصد داشته باشید بیشتر از مدت تعیین شده در آن صفحات باقی بمانند، باید دوباره هزینه آن را پرداخت کنید. در حالی که رپورتاژِ آگهی چون به صورت دائمی در صفحه مورد نظر باقی می ماند، دیگر نیازی نیست هزینه ای برای آن پرداخت کرده و همان یک بار برای آن هزینه می کنید.
• احتمال افزایش مخاطب و بازدید
مسلما وقتی مخاطب با متنی روبرو می شود که فکر او را درگیر خود می کند، بیشتر تمایل دارد که سری به سایت معرفی شده بزند و این احتمال وجود دارد که تبدیل به یکی از مخاطبین دائمی سایت شود. ولی استفاده از بک لینک این اشتیاق را به راحتی در مخاطب به وجود نمی آورد.
• نکته مهم دیگری
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که می توان در رپورتاژ آگهی از بک لینک ها به صورت طبیعی استفاده کرد، ولی نمی توان از در بک لینک ها از رپورتاژ خبری استفاده کرد.
انواع مختلف بک لینک
بک لینک ها انواع مختلفی دارند که از آن میان می توان به بک لینک های متنی، بک لینک هایی که از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی به دست می آیند، بک لینک هایی که با کامنت گذاشتن در سایت های مربوطه ایجاد می شوند و ساخت پروفایل در سایت های معتبر اشاره کرد.
در مدل بک لینک با ساخت پروفایل، برخی از سایت ها، مخصوصا سایت هایی که دارای انجمن گفتگو هستند و یا سایت هایی اجازه ساخت وبلاگ را به کاربران خود می دهند، صفحاتی دارند که با نام صفحه پروفایل شناخته می شوند.
معمولا در این صفحات اجازه درج لینک داده می شود که به آن بک لینک پروفایلی گفته می شود. برای مثال در سایت هایی مثل انجمن سایت میهن وب هاستینگ، سرویس وبلاگ بلاگ اسکای، سایت اشتراک ویدئو نماشا، وب سایت ویرگول، بلاگفا، راسخون، تبیان و … می توان با ایجاد پروفایل، همزمان بک لینک هم ایجاد کرد. در برخی از این سایت ها که دارای انجمن گفتگو هستند می توان با گذاشتن لینک در قسمت های مختلف انجمن اقدام به ساخت بک لینک کرد.
قرار دادن لینک سایت خود در پروفایل شبکه های اجتماعی هم بک لینک محسوب می شود. برای مثال وقتی در صفحه اینستاگرام، توییتر، لینکدین یا کانال تلگرام خود به سایت خود لینک می دهید، در حال بک لینک دادن هستید. اگر در کامنت هایی که در همین صفحات می گذارید، به سایت مورد نظر لینک بدهید، این کار هم به نوعی بک لینک حساب می شود.
بک لینک متنی
بک لینک متنی عبارت است از لینک هایی که در قسمت پایین صفحات، یا در قسمت کناری و به اصطلاح ساید بار صفحات و یا در میانه صفحات مختلف قرار می گیرند و مدام در همه صفحات یک سایت تکرار می شوند. این نوع بک لینک ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
حقیقت این است که با وجود فرق رپورتاژ با بک لینک، می توان از هر دو به درستی استفاده کرد، به شرط اینکه تهیه و تنظیم آنها را بر عهده کسانی گذاشت که در این کار تخصص دارند و نکات حساس و مهم سئو را می شناسند. در واقع استفاده اشتباه از هر کدام از این دو روش، می تواند باعث پایین آمدن رتبه سایت در رتبه بندی ماشین جستجو شود.