مقالات آموزشی

هوش تجاری چیست و توجه به اهمیت آن

مفید بود؟

هوش تجاری شاید در نگاه اول مفهومی ناآشنا و انتزاعی به نظر برسد. اما واقعیت این است که هوش تجاری یا همان BI  این روزها جزو مهمترین ابزارهای موفقیت در کسب و کار به شمار می رود.هوش تجاری ابزاری کاربردی است که در تصمیم گیری های مهم مدیران کسب و کارها نقش اساسی دارد.

اگر به تازگی به دنیای کسب و کارهای نوین و اینترنتی پیوسته اید پیشنهاد می کنم این نوشتار را تا انتها دنبال کنید. ما در اینجا به بررسی این مقوله می پردازیم. اینکه BI دقیقا چیست؟ از کجا آمده ؟ چه کاربرد و چه مزایایی دارد؟ معایب احتمالی آن چیست و مسائلی از این دست که دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود. پس با ما همراه باشید.

هوش تجاری چیست و از کجا آمده است ؟

هوش تجاری ( Business Intelligence) ؛دانشی نوین برای تحلیل داده های کسب و کار و تبدیل آنها به اطلاعات کاربردی و تصمیم ساز است. BI تحلیل های بصری و ملموس در مورد عملکرد، میزان خرید و فروش و عوامل موثر بر رونق یا افول کسب و کار ارائه می دهد.این اطلاعات کاملا کاربردی و منسجم ارائه می شود.

شما به کمک این تکنولوژی همواره بهترین تصمیمات را برای کسب و کار خود خواهید گرفت. چرا که این فناوری سودمند به شما خواهد گفت چه عواملی باعث منفعت بیشتر و چه مواردی باعث ضررو زیان شماست. درست مانند یک مشاور اقتصادی عالی، اعداد و ارقام واقعی را دریافت نموده و بر مبنای آن به شما راهکار عملی ارائه می دهد.

راهکارهایی که بیشترین سود را برایتان در پی دارد. در مواقع بحران هم BI کارآمد است. می تواند برای تغییر وضع موجود و بازگشت سرمایه راهکارهای عالی ارائه دهد.بهتر است هر چه سریعتر این مشاور آگاه و کارآمد را به مجموعه کاری خود بیفزایید.

اولین بار چه کسی گفت BI؟

هوش تجاری سابقه ای دیرینه در دنیای فناوری دارد. اصولا اولین کامپیوترها با همان شکل و شمایل ابتدایی و امکانات محدود هم به تحلیل داده ها می پرداخته اند. اما BI به مفهوم امروزی برای اولین بار در سال 1989 مطرح شد. در آن سالها «هوارد درسنر»این فناوری را به عنوان ابزاری برای پایش اطلاعات و کمک به رونق کسب و کارها به دنیا معرفی کرد. از همان زمان تلاش های بسیاری برای ارتقا این ابزار سودمند صورت گرفته است.

امروزه BI اعداد و ارقام را دریافت نموده و اطلاعات سودمندی در قالب نمودار، داشبورد، چارت، گزارش، گراف و نقشه ارائه می کند. این اطلاعات نمای دقیقی از کسب و کارتان به شما ارائه می کند. اطلاعاتی که با بررسی آن خواهید دانست در کجا ایستاده اید و برای رسیدن به قله چه باید بکنید؟ آیا مسیرتان نیاز به بازنگری دارد یا باید سریعتر پیش بروید. در یک کلام؛ هوش تجاری ابزار رسیدن به موفقیت در کسب و کار است.

 چرا  در اختیار داشتن این تکنولوژی مهم است ؟

هوش تجاری مهم است چرا که رصد کسب و کار و داشتن آمار دقیق و کاربردی اهمیت دارد. محاسبه میزان سود و زیان و رصد دقیق نحوه ی عملکرد کسب و کارها به ویژه کسب و کارها و سازمان های بزرگ امری خطیر و زمانبر است. تعداد زیادی نیروی انسانی، زمان و هزینه ای گزاف لازم است که بتوان اطلاعات آماری دقیقی از نحوه عملکرد سازمانها و شرکت های تجاری به دست آورد. مضافا اینکه در بیشتر موارد این اطلاعات به دست آمده ناقص و ناکارامدند.

در حالی که هوش تجاری قادر است جزئی ترین داده های کسب و کار شما را دریافت نموده و در کوتاهترین زمان ممکن دقیق ترین اطلاعات را بر مبنای همان داده ها به شما ارائه دهد. نکته ی مهم تر اینکه به کمک این ابزار شما خواهید دانست چگونه می توانید جلوی ضرر و زیان را گرفته و به بالاترین میزان سود دهی برسید.  هوش تجاری اطلاعاتی کاربردی و دقیق در اختیارتان میگذارد.

علاوه بر اعداد و ارقام حتی ساعات خرید و فروش را در نظر گرفته و به شما اعلام می کند کدام محصولات در کدام منطقه جغرافیایی طرفداران بیشتری دارد.کدام محصول در کدام منطقه چندان مورد توجه قرار نگرفته است.کدام خدمت یا محصول را در کدام فصل و کجا باید ارائه کرد که بیشترین منفعت را داشته باشد. این اطلاعات دقیق دیدگاه درستی از نحوه عملکرد تان به شما ارائه می دهد. باعث می شود در ادامه راه بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید.

کجا باید از این هوش استفاده کرد ؟

هوش تجاری در بیشتر کسب و کارها بدون هیچ گونه محدودیتی کاربرد دارد.هرجا اطلاعات و ارقام قابل مقایسه ای وجود داشته باشد یا نیاز به اطلاعات دقیقی در مورد سرمایه و عملکرد خود داشته باشید؛می توانید از این ابزار سودمند استفاده کنید. البته توجه داشته باشید جمع آوری داده های مورد نیاز این سیستم بسیار مهم است.

چرا که اطلاعات و راهکارهای نهایی بر مبنای داده های ورودی ارائه میشود. بنابراین در این سیستم باید پایگاهی برای ذخیره دقیق و لحظه ای داده ها در نظر بگیرید. تمام بخش های کسب و کار شما باید با این پایگاه داده تعامل داشته باشند و داده های به روز و دقیق آنها در دسترس این پایگاه باشد.

مهمترین مزایای هوش تجاری چیست ؟

هوش تجاری مزیت های فراوانی دارد. یکی از جالب ترین نکات در مورد این ابزار سودمند این است که شما می توانید انواع  داده ها را وارد نموده و تعیین کنید اطلاعات نهایی بر چه اساسی طبقه بندی شده و در چه قالبی به شما ارائه شود. هوش تجاری ابزاری بی نهایت سودمند است.

به کمک آن شما می توانید با صرف کمترین هزینه و زمان مهم ترین و کاربردی ترین اطلاعات را در دست داشته و بهترین استراتژی ها را طراحی کنید.گزارش های دقیق و  فوری و به روزی که BI ارائه می دهد مدیریتی منسجم ایجاد می کند.

به کمک این ابزار شما اطلاعات و نگاه دقیقی نسبت به عملکرد خود و سایر رقبا خواهید داشت.با وجود هوش تجاری، برای سود بیشتر نیاز به رقابت ناسالم نیست. چرا که شما کاملا نسبت به آنچه می خواهید و آنچه اکنون دارید مطلعید و می دانید برای پیشرفت دقیقا چه باید کرد.

کلام آخر

هوش تجاری بسیار کارآمد است. اما توجه داشته باشید برخی مسائل می تواند این ابزار سودمند را با مشکل مواجه کند.مواردی مانند ارائه داده های غلط، بی برنامه و بی هدف بودن، پیاده سازی نادرست و غیر اصولی هوش تجاری، ناکافی بودن اطلاعات کارکنان مجموعه می تواند تاثیر نامطلوب بر عملکرد هوش تجاری گذاشته و پروژه های مبتنی بر BI را نیز با شکست مواجه کند. پس قبل از هر اقدامی در خصوص هوش تجاری، سعی کنید آگاهی خود را افزایش داده و از تجربیات متخصصان این حوزه بهره مند شوید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.