مقالات آموزشی

منظور از طراحی و تولید محتوا چیست؟

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره طراحی و تولید محتوا را با هم بررسی کنیم. بدین منظور باید ابتدا باید با خود تولید محتوا و کارایی آن آشنا شویم. در مرحله بعدی می‌توان به مراحل طراحی یک محتوا رسید. با ما همراه باشید.

با شنیدن نام تولید محتوا یاد چه چیزی می‌افتید؟ خیلی از شما ممکن است به یاد مقاله نوشتن و یا حتی بعضا انشاء نویسی بیفتید. باید گفت این حدسها تا حدودی درست است. بله، تولید محتوا به نوعی تالیف یک محتوا به منظور انتقال پیام است. اما برای طراحی محتوای درجه یک نیاز به شرایط خاصی است که فردی که به تولید محتوا می‌پردازد، بایستی تمامی این شرایط را با دقت در نظر گرفته و با تسلط و مهارت کافی اجرا کند. تولید محتوا به انتشار هر گونه مطلب و محتوایی که از آن در جهت انتقال پیام استفاده شود، گفته می‌شود. از تولید محتوا در دنیای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ به وفور استفاده می‌شود. دیجیتال مارکتینگ به معنای تبلیغات با استفاده از ابزار دیجیتال مانند پایگاه‌های مختلف اینترنت و انواع شبکه‌های اجتماعی است. همچنین وبلاگ نویسی را می‌توان در طیف تولید محتوا قرار داد. محتواسازی نیاز به دو پیش شرط اصلی و اساسی دارد که عبارت است از:

  1. موضوع محتواسازی
  2. هدف از محتواسازی

پس از اینکه دو پیش شرط اساسی برای تولید محتوا را شناختیم، می‌توانیم برای محتواسازی اقدام کنیم. در ادامه با ضرورت طراحی تولید محتوا بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

 

ضرورت طراحی و تولید محتوا

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم اصلا ضرورت طراحی و تولید محتوا چیست؟ باید گفت برای اینکه اساسی پاسخ به این سوال را بدهیم باید سراغ کاربرد تولید محتوا در دنیای دیجیتال مارکتینگ برویم. امروزه تبلیغات به عنوان خط اصلی معرفی یک کسب و کار به شمار می‌آید. برای اینکه صاحب یک کسب و کار بتواند به خوبی به معرفی دقیق کسب و کار خود بپردازد باید از روش‌های تبلیغاتی مختلف استفاده کند. یکی از بهترین روش‌های تبلیغات روشی است که در آن بتوان به مخاطب نزدیک شد و از طریق برقراری ارتباط دوطرفه و نزدیک با مخاطب بتوان به اهداف خود نزدیک شد. در واقع ضرورت تولید محتوا از همین جا آغاز شد که صاحبان کسب و کار احساس کردند که حتی اگر در فروش خود موفق باشند، نمی‌تواند ارتباط دراز مدت با مخاطب برقرار کنند و از وی یک مشتری وفادار بسازند! به همین دلیل بود که به این فکر افتادند تا از طریقی با مخاطب ارتباط برقرار کنند و ضمن برطرف کردن نیازهای مشتری از وی یک مشتری وفادار و طولانی مدت بسازند.

با این طرز تفکر و چنین نیازی بود که محتواسازی شروع شد و رونق گرفت. در این صورت بود که صاحبان کسب و کار می‌توانسنتد به مخاطبان نزدیک شوند و از دغدغه اصلی آن‌ها باخبر شوند. همچنین این کار را می‌توان به نوعی ارزش نهادن به مشتری در نظر گرفت. برای مثال اگر صاحب کسب و کاری در مورد خدمات خود توضیحاتی را در قالب محتوا به مشتری ارائه دهد و وی را در تصمیم گیری بتواند بهتر همراهی کند، می‌توان این کار را به نوعی ارج نهادن به مشتری در نظر گرفت. با استفاده از یک محتوا مناسب و البته صادقانه می‌توان مخاطب را حسابی درگیر و جذب خود کرد. تولید محتوا می‌تواند با استفاده از ابزارهای مختلفی انجام داد. در نتیجه تولید محتوا در سه حالت زیر قابل ارائه است:

  • محتوا متنی
  • محتوا صوتی یا پادکست
  • محتوا تصویری یا موشن گرافیک

 

برای طراحی و تولید محتوا باید چه کرد؟

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم برای طراحی و تولید محتوا باید چه کرد؟ در وهله اول باید بدانیم برای چه موضوعی و با چه هدفی بتوان به تولید محتوا پرداخت؟ در مرحله بعدی باید سراغ مشخصات تهیه و تولید یک محتوای خوب و درجه یک برویم که عبارت است از:

  • رعایت قوانین سئو: یکی از مهم‌ترین قوانین در تولید یک محتوای خوب رعایت قوانین سئو است. سئو مخفف بهینه سازی مطالب موتورهای جستجو استاین مطلب تاثیر بسیار زیادی در دیده شدن مطلب و محتوای شما دارد. بدین صورت که مخاطب به جستجوی کلمه کلیدی در بستر اینترنت با استفاده از موتورهای جستجو می‌پردازد. در صورتی که محتوای شما این اصول را به خوبی رعایت کرده باشد، با یک جستجوی ساده به راحتی در اختیار مخاطب قرار خواهد گرفت. در واقع اصول سئو باعث بهبود رتبه و درجه مطلب یا محتوای شما در موتورهای جستجو در بستر اینترنت می‌شود.
  • استفاده از علائم نگارشی درست

    : اگر بخواهید مخاطب با متن شما ارتباط برقرار کند، باید از اصول درست دستور زبان فارسی به همراه علائم نگارشی درست استفاده کنید. برای مثال استفاده درست و به جا از ویرگول، پرانتز، گیومه و … همگی در روان بودن متن شما تاثیر بسزایی دارند. همچنین سعی کنید غلط املایی نداشته باشید تا مخاطب به شما بدبین نشود.

  • استفاده از حس شوخ طبعی در تولید محتوا: برای اینکه مخاطب از خواندن متن شما خسته نشود و احساس کسالت به وی دست ندهد، حتما از شوخ طبعی بهره بگیرید. البته فراموش نکنید این کار را به اندازه انجام دهید. در واقع متن شما نه باید خیلی رسمی و کسل کننده باشد و نه اینکه بیش از حد طنز و فاقد درون مایه‌های مهم باشد. فراموش نکنید استفاده از شوخ طبعی همچون استفاده از چاشنی در غذاست. در استفاده از آن زیاده روی نکنید و همیشه حد تعادل را چه در طبخ غذا چه در تولید محتوا رعایت کنید.

 

  • صادق بودن و رعایت شفافیت: برای اینکه مخاطب بتواند به شما و صحت و سقم مطالبی که می‌خواند، دلگرم شود حتما باید اصل شفافیت و صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهید. با این کار مخاطب را همیشگی جذب خود خواهید کرد. صداقت همیشه و همه جا نتیجه خوبی خواهد داد.
  • پرهیز از جانبداری و تخریب رقبا: در تولید محتوای خوب وبا کیفیت بایستی از جانبداری بی دلیل و غرض ورزی خودداری کنید به گونه‌ای که مخاطب با خواندن محتوای شما احساس نکند که طرف برند خاصی هستید و یا بی دلیل برای برند خاصی ارزش قائل هستید. یا اینکه در محتواهای خود از تخریب رقبای خود خودداری کنید زیرا ممکن است با انجام این کار یک بار کار شما پیش برود اما برای دفعات بعدی مخاطب نسبت به محتواها و مطالب شما بی اعتماد خواهد شد.

 

به منظور طراحی و تولید محتوا، اولین قدم چیست؟

برای طراحی و تولید محتوا حتما باید از فردی که در این زمینه دارای مهارت و تجربه است، استفاده کنید. البته اگر با تمام نکاتی که توضیح دادیم، احساس می‌کنید خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید، می‌توانید برای انجام آن اقدام کنید. در غیر این صورت بهتر است از سایر افرادی که در این زمینه فعال هستند، یعنی کارشناس تولید محتوا کمک بگیرید. این افراد با استفاد از مهارت و تجربه خود در محتوا نویسی فعال هستند. برای اینکه بتوانید سفارش محتواسازی خود را به آن‌ها بسپرید، باید اسامی شرکت‌های تولید کننده محتوا و یا شرکت‌های فروش تولید محتوا را در اینترنت جستجو کنید. اسامی این شرکت‌ها به راحتی با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترسی است.

برای این کار در اینترنت عبارت شرکت‌های تولید کننده محتوا و یا شرکت‌های فروش تولید محتوا وارد کرده و منتظر نتیجه بمانید. معمولا شرکت‌هایی که تعداد بازدید بیشتری دارند در صفحه اول و از رتبه اول تا پنجم صفحه اینترنت ظاهر می‌شوند. برای نمونه یکی از این شرکت‌ها را انتخاب می‌کنیم. برای مثال شرکت رایا مارکتینگ. این شرکت در زمینه محتواسازی و طراحی و تولید محتوا فعالیت دارد و با استفاده از 7000 نویسنده و کارشناس تولید محتوا به فعالیت مشغول است. از جمله خدماتی که در این شرکت ارائه می‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تولید محتوا متنی
  • دیتا اینتری یا ورودی اطلاعات
  • تولید محتوا تصویری
  • موشن گرافیک
  • تولید محتوا صوتی
  • تولید پادکست‌های صوتی
  • طراحی سایت
  • طراحی بنر
  • طراحی و تولید محتوا در همه زمینه‌ها

با ورود به سایت این شرکت می‌توانید از تمامی خدماتی که در این شرکت انجام می‌شود، اطلاع پیدا کنید. همچنین می‌توانید نمونه کارهای مختلف در زمینه طراحی محتوا در تمامی حوزه‌ها را در سایت مشاهد کنید. علاوه بر این در صورتی که از کیفیت کارها مطمئن نیستید و تمایل دارید تا با دید بهتری تصمیم گیری کنید، می‌توانید از محتوای هدیه استفاده کنید و درخواست یک محتوای هدیه به عنوان نمونه کار با تعداد کلمات مشخص بدهید. برای این کار کافی است در سایت به صورت کاملا رایگان ثبت نام کنید. پس از اینکه محتوای هدیه را مشاهده کردید، در صورتی که از کیفیت مد نظر برخوردار بود، می‌توانید برای ثبت سفارش تولید محتوا اقدام کنید. همچنین برای دریافت مشاوره در مورد هزینه و تعرفه تولید محتوا قبل از قطعی کردن سفارش خود می‌توانید از قیمت نهایی مطلع شوید و در صورت تمایل سفارش خود را ثبت نهایی کنید. مشاوره در عرض کمتر از پنج دقیقه برای شما تخمین هزینه و ارزیابی نهایی را خواهد کرد و به شما نتیجه را اعلام خواهد کرد. همچنین در این شرکت مانند سایر شرکت‌ها هزینه‌های طراحی و تولید محتوا با توجه به تعداد کلمات محاسبه خواهد شد. سایر شرکت‌ها نیز از روند تقریبا مشابهی برخوردارند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.