مقالات آموزشی

منظور از سایت‌های اسپمی چیست؟ و چگونگی بررسی گزارش سایت های اسپمی به گوگل

مفید بود؟

احتمالاً شما هم با این موارد برخورد داشته‌اید که در جستجوی مطلب خاصی در اینترنت بوده‌اید، و در فهرست نتایج گوگل درباره موضوع شما، سایت‌هایی در رتبه‌های نخست بوده‌اند که هیچ اشاره‌ای به موضوع مورد نظر نداشته و با فریب گوگل فقط قصد کشاندن شما به سایت خود را داشته‌اند؛ که گوگل جریمه‌های سنگینی برای این دسته از سایت‌ها در نظر گرفته است، در این مقاله به نحوه گزارش سایت های اسپمی به گوگل خواهیم پرداخت.

منظور از سایت‌های اسپمی چیست؟

برای قرار گرفتن در صفحات اولیه نتایج موتورهای جستجو از جمله گوگل، رعایت یک سری قوانین و اصول لازم است، حال برخی از سایت‌ها با فریب گوگل و عدم رعایت این قوانین، خود را به رتبه‌های بالای نتایج جستجو می‌رسانند.

از جمله کارهایی که برای فریب گوگل استفاده می‌شود می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• کپی مطالب سایت‌های دیگر

• منتشر کردن محتوای بی‌ربط به تعداد فراوان

• به کار بردن بیش از اندازه کلمات کلیدی و گاهی پنهان کردن کلمات کلیدی در متن

• ارسال ایمیل‌ یا پیامک‌های تبلیغاتی فراوان بدون جلب رضایت مخاطبان

• استفاده از بدافزارها

به بیانی دیگر سایت‌های اسپمی با استفاده از روش‌های سئوی کلاه سیاه و همچنین عدم رعایت قوانین گوگل و دیگر موتورهای جستجو، در صدد رسیدن سریع به رتبه‌های بالای نتایج در صفحات اول هستند.

در طرف دیگر سایت‌هایی قرار دارند که با رعایت تمامی نکات و استفاده از روش‌های سئوی کلاه سفید، به صورت آهسته و پیوسته در حال پیشرفت در فهرست نتایج گوگل هستند.

در‌واقع سایت‌های اسپمی حق سایت‌هایی که به صورت اصولی و از راه درست در حال پیشرفت هستند را پایمال می‌کنند، که گوگل خوشبختانه سایت‌های اسپمی را به شدت جریمه می‌کند.

مطالعه مطلب راهنمای کوچک کردن سایز عکس برای تویتر می تواند برای شما مفید باشد

یکی از روش‌های شناسایی سایت‌های اسپمی، گزارش آن‌ها به گوگل است که در ادامه به  نحوه انجام این کار خواهیم پرداخت.

چگونگی گزارش سایت های اسپمی به گوگل

• برای گزارش سایت های اسپمی به گوگل، شما نیاز به یک حساب gmail دارید.

• برای ورود به صفحه گزارش سایت های اسپمی به گوگل، آدرس پایین را در مرورگر خود کپی کنید:

https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/report-spam?hl=fa&utm_source=wmx&utm_medium=deprecation-pane&utm_content=spamreport&visit_id=637761755227207484-1386516972&rd=2

• سپس از گوشه سمت راست صفحه، به‌وسیله حساب جیمیل خود وارد شوید، پس از ورود به سایت، در چهار بخش شما می‌توانید گزارش سایت های اسپمی به گوگل را ارائه دهید که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

محتوای اسپم (Spammy content)

برخی سایت‌ها با استفاده از محتوای اسپم و هرزنامه تلاش می‌کنند در فهرست نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند.

از روش‌هایی مورد استفاده این سایت‌ها می‌توان به پنهان کردن متن، تغییر مسیر یا ریدایرکت، صفحات درگاه و … اشاره کرد.

اگر سایت متخلف، از این موارد استفاده کرده، پس باید گزارش خود را در این قسمت به گوگل ارائه دهید، برای این کار بر روی دکمه «Report spammy content» کلیک کنید تا وارد صفحه گزارش شوید.

 

در این صفحه سه کادر وجود دارد که در کادر «Address of specific webpage that is misbehaving»، آدرس سایت اسپم را وارد نمایید. (پر کردن این کادر اجباری است)

در کادر «Exact query that shows a problem» عنوانی که قصد جستجوی آن را در گوگل داشتید، اما سایت اسپمی بالا آمد، را وارد نمایید. (پر کردن این بخش اختیاری می‌باشد)

و در کادر آخر یعنی «Additional details» توضیحات اضافی اگر مدنظر دارید را در حداکثر ۳۰۰ کلمه بیان کنید. (این بخش هم اختیاری است)

پس از تکمیل فرم گزارش، تیک من ربات نیستم را بزنید و سپس دکمه «Report Webspam» را کلیک نمایید.

لینک‌های پولی (Paid links spam)

در بخش دوم از صفحه گزارش سایت های اسپمی به گوگل، به سایت‌هایی می‌رسیم که با خرید و فروش لینک سروکار دارند.

این لینک‌ها برای تغییر دادن و دستکاری نتایج جستجوی گوگل برای یک صفحه یا سایت جهت بهبود رتبه آن‌ها صورت می‌گیرد، که برخلاف قوانین گوگل عمل می‌شود.

برای گزارش سایت‌هایی که از این روش برای بهبود رتبه خود استفاده می‌کنند، روی دکمه «Report paid links» کلیک کرده تا به صفحه جدیدی ارجاع داده شوید.

 

در این صفحه توضیحاتی را مشاهده می‌کنید که به صورت خلاصه این مفهوم را می‌رساند که گوگل سعی دارد مرتبط‌ترین نتایج جستجو را براساس کلماتی که کاربر جستجو می‌کند، به وی نمایش دهد.

حال در این بین سایت‌های هستند که با خرید لینک، قصد دستکاری در نتایج جستجو را دارند، گوگل از روش‌های الگوریتمی برای یافتن این سایت‌ها بهره می‌گیرد، ولی از گزارش کاربران هم استقبال کرده و ‌آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

در کادر «Website selling links» آدرس سایتی که اقدام به خرید لینک می‌کند و در کادر «Website buying links» آدرس سایتی که فرایند فروش لینک را انجام می‌دهد وارد نمایید.

همچنین در کادر توضیحات هم می‌توانید شرحی از موضوع را بیان کنید، پس از پر کردن کادرها، دکمه «Submit» را انتخاب کنید.

بدافزار (Malware)

بدافزار، نرم‌افزار یا برنامه‌هایی هستند که بدون رضایت کاربر نصب می‌شوند و یا اینکه حاوی ویروس بوده و قصد آسیب رساندن به رایانه یا تلفن همراه کاربر را دارند.

در ضمن گاهی اوقات مدیران سایت‌ها از اینکه فایل‌های دانلودی آلوده و مخرب (بدافزار) را میزبانی می‌کنند اطلاعی ندارند.

برای گزارش دادن این قبیل سایت‌ها، دکمه «Report malware» را انتخاب کرده تا وارد صفحه «Report malicious software» شوید.

 

سپس در کادر «URL» آدرس سایتی را که مشکوک به میزبانی نرم‌افزارهای مخرب و آلوده است را وارد نمایید.

در بخش «Additional details about the malware or unwanted software» هم می‌توانید توضیحاتی کوتاه ارائه دهید، سپس با اثبات اینکه ربات نیستید دکمه «Submit Report» را بزنید تا گزارش شما ارسال گردد.

فیشینگ (Phishing)

در این روش تلاش می‌شود اطلاعات حساس کاربر مانند نام‌کاربری، رمز عبور، اطلاعات حساب بانکی و … را توسط جعل و شبیه‌سازی یک صفحه سایت یا درگاه پرداخت و … را بدست آورند.

 

برای گزارش این نوع سایت‌ها، دکمه «Report Phishing» را انتخاب کرده و در صفحه «Report Phishing Page»، در کادر URL، آدرس سایتی که به آن مشکوک هستید را وارد نمایید.

در کادر توضیحات هم می‌توانید مطالبی را عنوان نمایید و سپس دکمه Submit Report را کلیک نمایید.

جمع‌بندی

سایت‌های اسپم همواره در صدد فریب دادن گوگل و کسب رتبه‌های بالاتر در فهرست نتایج جستجوی گوگل هستند، که در صورت لو رفتن آن‌ها، به شدت توسط گوگل جریمه شده و از فهرست نتایج حذف می‌شوند.

علاوه بر روش‌های پیشرفته گوگل در یافتن سایت‌های اسپم، کاربران هم می‌توانند در این راه با گزارش دادن سایت‌های اسپمی، به گوگل کمک کنند.

در این مقاله، نحوه گزارش سایت های اسپمی به گوگل را در چهار بخش: محتوای اسپم، لینک‌های پولی، بدافزار و فیشینگ، خدمت شما ارائه کردیم که امیدواریم رضایت شما را جلب کرده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.