گر متخصص سئو هستید یا یک وبسایت دارید، باید درباره serp یا همان صفحه نتایج گوگل اطلاعات داشته باشید. چرا که یکی از اهدافی که هر مدیر سایت به دنبال دستیابی به آن است، این است که سایتش در صفحه اول گوگل نمایش داده میشود.
در این مقاله میخواهیم بدانیم serp چیست و چه تأثیری بر سئو شدن سایت ما میگذارد. پس با ما همراه باشید.
serp چیست؟
serp مخفف عبارت Search Engine result page است. این عبارت به معنای صفحه نتایج موتور جستجو میباشد.
برای توضیح بهتر باید بگویم که وقتی شما در موتور جستجو یک موضوع را جستجو میکنید، در پاسخ به جستجوی شما گوگل یک سری صفحاتی را به شما نشان میدهد.
این صفحات همان serp هستند که نتایج را در دل خود دارند و سایتها و وبلاگهایی را به شما نشان میدهند که به سوال شما پاسخ میدهند. یا عکسها، نمودارها و پاسخهای برجسته گوگل(FeaturedSnippet) هستند که به عبارت جستجو شده مرتبط هستند.
پس در پاسخ به سوال serp چیست میتوان گفت صفحاتی که پس از سرچ یک عبارت در موتور جستجو به ما نشان داده میشود.
صفحه نتایجی که هر موتور جستجو نشان میدهد، برای کاربر شخصی سازی میشود و به همین دلیل مختص همان موتور جستجو است.
علت اختصاصی بودن serp این است که هر موتور جستجو نتایج را بر اساس عوامل مختلفی ایندکس میکند عواملی مثل کلمه کلیدی، عبارت جستجو شده، محل زندگی، سابقه مرور و تنظیمات اجتماعی کاربر.
با مطالعه مقاله roi چیست و چه تأثیری در چشم انداز یک کسب وکار دارد؟ به اطلاعات مفیدی دست پیدا خواهید کرد
دلیل اهمیت serpیا صفحات نتایج جستجو در سئوی سایت چیست؟
دلیل مهم بودن serp چیست؟ صفحات نتایج جستجو تعیین میکنند که کاربر وبسایت شما را چگونه ببیند.
اصلا ممکن است شرایطی در این صفحات وجود داشته باشد که کاربر روی لینک سایت شما کلیک نکند. مثلا طبق آمار بسیاری از کاربران به دلیل FeaturedSnippet اصلا روی صفحه کلیک نمیکنند چرا که جواب خود را از این طریق دریافت میکنند.
بنابراین آشنایی با اجزای serp و ویژگی نتایجی که در آن نمایش داده میشود، به افزایش و بهبود رتبه سئوی سایتتان کمک خواهد کرد.
از طرفی قرار گرفتن در صفحه اول نتایج بسیار مهم است. چرا که کاربران بیشتر به لینکهایی که در صفحه اول وجود دارد مراجعه میکنند و سایر صفحات را مشاهده نمیکنند.
در ادامه مقاله serp چیست ما میخواهیم اجزای serp و ویژگی نتایجی را که در آن نشان داده میشود، معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.
انواع نتایج در صفحات نتایج جستجو
انواع نتایجی که در serp نشان داده میشوند، به دو دسته اصلی تقسیم میشوند.
نتایج ارگانیک
نتایجی هستند که برای موضوعی که جستجو شده است، محتوا تولید کردهاند. مثلا اگر عبارت سئو را در یک موتور جستجو سرچ کنید یکی از نتایجی که در serp به شما نشان میدهد، سایتهایی است که در رابطه با موضوع سئو مقاله و محتوا دارند.
تبلیغات پولی در ابتدای صفحه و پیش از نتایج ارگانیک نمایش داده میشود
نتایج پولی
سایتهایی هستند که با پرداخت پول از طریق گوگل ادز برای یک یا چند کلمه کلیدی در نتایج serp نشان داده میشوند.
سایر نتایجی که در serp نشان داده میشوند عبارتند از :
FeaturedSnippet یا نتایج برجسته
بلوکهای پاسخ مستقیم
نتایج تصویری
نتایج ویدئویی
گراف دانش و پنل دانش
در ادامه به معرفی هر یک از این اجزا و بیان نقش آنها خواهیم پرداخت. پس حتما ادامه مقاله serp چیست را بخوانید.
نتایج ارگانیک و طبیعی در صفحات نتایج جستجو
همانطور که گفته شد، برای این نتایج هیچ پولی پرداخته نمیشود و موتورهای جستجو براساس الگوریتمهای خود، هر سایتی را که در رابطه با عبارت سرچ شده، محتوا داشته باشد، ایندکس کرده و در صفحات نتایج جستجو نمایش میدهد.
هر چه رتبه سئوی سایت در موتور جستجوی گوگل بالاتر باشد در صفحات اول نشان داده میشود.
اجزای این نتایج عبارتند از:
Title Tag
URL
توضیحات متا
گاهی خود گوگل اگر لازم باشد مواردی مثل تاریخ انتشار محتوا یا سایتهایی را که به محتوای اصلی لینک دادهاند، به نتایج ارگانیک اضافه میکند.
نتایج پولی در صفحات نتایج جستجو
در ادامه وبلاگ serp چیست، به نتایج پولی میرسیم که با علامت Ad در کنار URL اش مشخص میشود.
طبق آمار نتایج پولی در بیش از نیمی از موارد در صفحه اول گوگل نمایش داده میشوند.
یک راه برای دیده شدن محتوا و سایت این است که در یک یا چند کلمه کلیدی که رقابت زیادی بر سر آنها وجود دارد، از طریق تبلیغات اقدام کنیم.
باید در انتخاب کلماتی که برای آنها تبلیغ میدهید دقت کنید. سعی کنید کلماتی را انتخاب کنید که نتایج پولی بیشتری دارند، چرا که نمایش در صفحات اول به دیده شدن سایت شما کمک میکند.
نتایج برجسته یا Featured Snippets در صفحات نتایج جستجو
نتایج برجسته، برشهایی از یک محتوای متنی یا ویدئویی هستند که لینک محتوای مرجع را در خود دارند.
طبق آخرین مطالعات دوازده درصد صفحات نتایج جستجو را نتایج برجسته تشکیل میدهند.
انواع این نتایج عبارتند از:
سوالات متداول یا FAQ
لیستهای بدون شماره
لیستهای شماره دار
جداول
این نتایج هم یک فرصت هستند و هم یک تهدید
از این جهت که محتوای سایت در یک نتیجه برجسته نمایش داده میشود و یک فرصت بی نظیر برای بالا بردن کلیکهای سایت است، یک فرصت عالی محسوب میشود.
اما از جهت اینکه کاربران در اغلب موارد به دیدن این نتیجه برجستهها تمایلی ندارند و اینها لینک صفر گوگل محسوب میشوند، یک تهدید هستند.
همچنین چون این نتایج در قسمت بالای صفحه قرار میگیرند، باعث پایین رفتن نتایج طبیعی و کمتر دیده شدن آنها میشود.
بلوکهای پاسخ مستقیم در صفحات نتایج جستجو
این بلوکها پاسخ مستقیم به یک سوال هستند.
گوگل برای این بلوکها، هیچ مرجعی تعریف نمیکند و لینکی را در آنها قرار نمیدهد.
گراف دانش و پنل دانش
گرافها و پنل دانش در سمت راست نتایج ارگانیک نشان داده میشوند و به صورت کادرهایی هستند که اطلاعات و آماری را درباره شرکتها و افراد مهم ارائه میدهند.
نتایج تصویری در صفحات نتایج جستجو
گوگل برای بعضی از عبارتهایی که لازم است نتایج تصویری را از Google Images به کاربر نشان میدهد.
نتایج ویدئویی در صفحات نتایج جستجو
گوگل از عبارتی که کاربر جستجو میکند، به هدف او پی میبرد.
بنابراین با توجه به هدف کاربر ممکن است به او نتایج ویدئویی نیز نشان دهد.
سایر نتایجی که در صفحات نتایج جستجو نشان داده میشوند
گوگل باکس جدیدی را به نام” مردم همچنین نیز میپرسند” اضافه کرده است. در این باکس یک سری سوال نوشته شده است و با کلیک روی سوالها، جواب آنها در زیر سوال نمایش داده میشود.
یکی دیگر از نتایجی که گوگل نشان میدهد آخرین توئیتها از یک حساب کاربری خاص است.