مفید بود؟

رپورتاژ چیست؟ چگونه رپورتاژ بنویسیم؟

هر کارشناس سئو، باید با مفهوم رپورتاژ و رپرتاژ نویسی آشنا باشد.

رپورتاژ یک متن تبلیغاتی است که به عنوان یکی از مهم ترین روش های بازاریابی دیجیتال و بهبود سئو سایت شناخته می شود.

افراد در متن رپورتاژی که برای سایت خود منتشر می کنند، کسب و کار، برند و محصولات خود را معرفی می نمایند.

اما چرا رپورتاژ تا این اندازه مهم است؟ مزایای آن چیست؟ اصلا یک متن رپورتاژ قوی چه ویژگی هایی دارد؟ چگونه باید رپورتاژ بنویسیم؟

ما در این مقاله به طور کامل به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

همراه ما باشید.

فهرست مطالب

  • رپورتاژ چیست؟
  • انواع رپورتاژ آگهی چیست؟
  • چگونه رپورتاژ بنویسیم؟
    • ۱٫ نیاز افراد را بررسی کنید
    • ۲٫ ارائه راه حل برای برطرف کردن مشکل افراد
    • ۳٫ انتخاب محل مناسب برای انتشار رپورتاژ آگهی
    • ۴٫ اهمیت عنوان و تیتر
    • ۵٫ چکیده مهم است
    • ۶٫ نوشتن متن اصلی
    • ۷٫ به هدف برسید
    • ۸٫ نکات تکمیلی
  • آیا برای نوشتن رپورتاژ آماده اید؟
  • قیمت رپورتاژ
  • سایت مناسب انتشار رپورتاژ آگهی چیست؟
  • تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو سایت چیست؟
  • جمع بندی

رپورتاژ چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، رپورتاژ یک نوع آگهی تبلیغاتی است.

اما چه تفاوتی با سایر تبلیغات دارد و چرا تا این اندازه مهم و تاثیر گذار است؟

تمامی تبلیغات چه در دنیای واقعی باشند و چه در دنیای مجازی هدفمند هستند.

هدف تمامی آن ها نیز این است که کسب و کار و محصولات برند خود را به بهترین شکل ممکن به افراد نشان دهند؛ به زبان دیگر فقط ویژگی های مثبت یک برند را نقل می کنند.

همین موضوع می تواند باعث ایجاد حس عدم اطمینان در افراد شود.

تفاوت رپورتاژ در همین نکته است.

رپورتاژ متنی است که کاملا بی طرفانه تمامی ویژگی های یک برند را نام می برد.

البته باید توجه کنید که همین کار نیز هدفمند انجام می گیرد.

یعنی در نهایت هدف رپورتاژ جذب مشتری است؛ اما این کار را به صورت بی طرفانه انجام می دهد.

به همین دلیل در رپرتاژ نویسی باید برخی جوانب روانشناسی رعایت شود تا عملکرد آن رپورتاژ موفقیت آمیز باشد.

انواع رپورتاژ آگهی چیست؟

  • رپورتاژ تصویری

گاهی اوقات تصویر می تواند بسیار بیشتر از یک نوشته سخن بگوید.

تصاویر می توانند تاثیر بسیار بیشتر و ماندگارتری را در ذهن مخاطب داشته باشند.

  • رپورتاژ نوشتاری

همانطور که از نامش پیداست یعنی یک متن تبلیغاتی؛ که این نوع رپرتاژ از قدیم بیشتر در مجله ها و روزنامه ها کاربرد داشته است.

  • رپورتاژ ویدئویی

رپورتاژ ویدئویی در انواع رسانه های بصری مانند تلویزیون منتشر می شود.

در یک ویدیو ویژگی های یک کسب و کار و محصولات آن به افراد معرفی می شود.

چگونه رپورتاژ بنویسیم؟

حالا می رسیم به مهم ترین سوال؛ چگونه رپورتاژ بنویسیم؟

در ابتدای مقاله گفتیم که مهم ترین ویژگی رپورتاژ که آن را از سایر شیوه های تبلیغاتی جدا می کند، صادقانه و بی طرفانه بودن آن است.

در رپرتاژ نویسی به صورت کاملا بی طرفانه در رابطه با محصولات خود توضیح می دهید اما در نهایت کاری می کنید که افراد به صورت ناخودآگاه، به سمت برند شما جذب بشوند.

بنابراین برای شروع مراحل زیر را دنبال کنید:

۱٫ نیاز افراد را بررسی کنید

هر خدمتی بر اساس یک نیاز شکل می گیرد.

نیاز مخاطب شما چیست؟ چه مشکلی دارد؟ آیا مشکلات مخاطب برای شما قابل درک است؟

مخاطب شما باید احساس کند که شما مشکلات او را می دانید و به طور کامل احساسات او را درک می کنید.

کلمه کلیدی چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
>>

به همین دلیل، باید در مرحله اول خود را به جای مخاطبان خود قرار دهید؛ به طوری که مخاطب حس کند مشکلات خودش، مشکلات شماست.

موضوع شناخت مخاطب و مشکلاتش مربوط به مبحث بزرگ و مهمی به نام پرسونای مخاطب است که توضیح کامل آن در متن این مقاله نمی گنجد.

پیشنهاد می شود حتما برای درک بیشتر این موضوع، به مقاله پرسونای مخاطب چیست و چه اهمیتی دارد مراجعه کنید.

۲٫ ارائه راه حل برای برطرف کردن مشکل افراد

حالا که به پرسونای مخاطب خود دست یافتید و مشکلات او را درک کردید، نوبت ارائه راه حل است.

شما چه راه حلی برای برطرف کردن مشکلات مخاطبان دارید؟

آیا راه های اعلام شده از سوی شما واقعا کاربردی هستند؟

در رابطه با برطرف کردن مشکلات مخاطب، با او صادقانه صحبت کنید.

محصولات خود را به شکلی غیر مستقیم معرفی کنید؛ طوری که مخاطب حس نکند که شما تنها قصد معرفی محصول خود را دارید.

مخاطب باید به این نتیجه برسد که شما به عنوان یک دوست کنار او هستید و پیشنهادی که برای خریداری یک محصول به او می کنید، یک پیشنهاد کاملا صادقانه و بی طرفانه است.

از دروغ گفتن به شدت بپرهیزید.

این کار باعث می شود اعتماد افراد نسبت به شما از بین برود و عملا هزینه و زمانی که برای رپرتاژ نویسی خرج کرده اید، تلف خواهد شد.

۳٫ انتخاب محل مناسب برای انتشار رپورتاژ آگهی

متن رپورتاژ را نمی توانید در هر سایتی منتشر کنید.

بهتر است حتما سایتی که انتخاب می کنید، با موضوع مورد نظر شما مطابقت داشته باشد.

این موضوع نیز به مفهوم پرسونای مخاطب بازمی گردد.

تصور کنید مخاطبان شما دانشجویان رشته هنر هستند.

طبیعتا نمی توانید برای تاثیر گذاری بر این افراد از سایتی استفاده کنید که مربوط به دانشجویان پزشکی است.

یا یک سایت انتشار رپورتاژ مانند نی نی سایت را در نظر بگیرید.

مخاطبان این سایت بیشتر مادران جوان هستند؛ بنابراین نمی توانید یک رپورتاژ در رابطه با فروش لوازم صنعتی در این سایت منتشر کنید زیرا تاثیری نخواهد داشت.

۴٫ اهمیت عنوان و تیتر

همیشه گفته ایم که عنوان یک مقاله یکی از پارامترهای بسیار مهم است.

عنوان و تیتر اولین چیزی است که مخاطب با آن رو به رو می شود.

عنوان می تواند مخاطب را نسبت به مطالعه ادامه مقاله ترغیب کند یا بالعکس؛ باعث شود که مخاطب نیازی نسبت به مطالعه متن شما احساس نکند.

در نگارش عنوان مناسب به موارد زیر توجه کنید.

۱٫ باز هم شناخت پرسونای مخاطب

زمانی که پرسونای مخاطب خود را بشناسید، می توانید بفهمید که چه چیزی، چه کلماتی و چه عنوانی می تواند آن ها را ترغیب کند.

هر مخاطبی لحن و سبک مخصوص به خود را دارد.

نمی توانید با همه افراد یک جور صحبت کنید.

مهم ترین کار این است که مخاطب خود را بشناس، عنوان خود را با توجه به همان شناخت بنویس.

۲٫ اعلام موضوع اصلی به صورت کاملا مستقیم

در عنوان خود اعلام کنید که اصلا موضوع مقاله و محتوای شما در رابطه با چیست.

امروزه هیچ کس وقت و حوصله کافی ندارد که در فضای وب برای خواندن هر مطلبی صرف کند.

اگر عنوان شما به طور کاملا مستقیم و بدون ابهام به مخاطب در رابطه با موضوع خود صحبت نکند، افراد علاقه خود را نسبت به خواندن آن از دست خواهند داد.

سئو چیست ؟ بهینه سازی موتورهای جستجو به چه معنایی است
>>

زیرا در این حالت مخاطب حس می کند که من نمی دانم این مطلب دقیقا در رابطه با چیست؛ پس زمان کافی برای خواندن آن نمی گذارم.

۳٫ اغراق نکنید

گفتیم که متن رپورتاژ آگهی باید صادقانه و بی طرفانه باشد؛ همینطور عنوان آن.

هیچ محصولی و هیچ شرکتی بهترین نیست؛ هیچ کس فوق العاده نیست.

بنابراین نیازی نیست در عنوان خود این کلمات را به کار ببرید.

استفاده از این کلمات تنها باعث می شود مخاطب حس کند این یک متن تبلیغاتی فریبکار است.

۵٫ چکیده مهم است

خواندن در فضای وب با کتاب خواندن بسیار متفاوت است.

صادقانه بگوییم، افراد نمی خواهند یا وقت و حوصله کافی ندارند که برای خواندن یک متنی که نمی دانند چیست تلف کنند.

در این حالت علاوه بر یک عنوان جذاب، نگارش چکیده یا خلاصه ای از مطلب بسیار کمک کننده است.

یک چکیده در حد ۳۰ تا ۴۰ کلمه برای مخاطب خود بنویسید و در آن مهم ترین موضوعات محتوای خود را بیان کنید.

خلاصه یا چکیده مطلب، مخاطب شما را برای خواندن ادامه آن ترغیب می کند؛ البته به شرطی که واقعا ترغیب کننده باشد.

۶٫ نوشتن متن اصلی

مهم ترین بخش رپورتاژ چیست؟ متن اصلی آن.

پس از آماده سازی مخاطب با عنوان و چکیده مطلب، حال نوبت متن اصلی رپورتاژ است.

نکات زیر را در نگارش متن اصلی رپورتاژ در نظر بگیرید:

  1. تعداد کلمات خود را بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه در نظر بگیرید.
  2. تبلیغ محصول و برند خود می تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد محتوای شما را تشکیل دهد.
  3. درگیر کردن احساسات مخاطب در درجه اول اولویت قرار دارد.
  4. داستان برند خود را بازگو کنید. این موضوع باعث احساس نزدیکی بیشتر مخاطب به شما خواهد شد.
  5. اگر متخصصی در رابطه با محصول شما نظر داده است، حتما از آن استفاده کنید.
  6. محتوا باید بخش بندی داشته باشد، جملات کوتاه باشند، جمله ها و توضیح های اضافی در آن به کار نرفته باشد. اگر محتوای خود را مانند یک کتاب بنویسید، تنها چند ثانیه طول خواهد کشید که افراد آن را ببندند.

۷٫ به هدف برسید

شما از نوشتن عنوان جذاب، چکیده مقاله و متن رپورتاژ هدفی داشته اید.

هدف شما این بوده است که مخاطب را از اول تا پایان مقاله همراه خود کنید که در نهایت به فروش محصولات و خدمات خود بپردازید.

این مرحله برای شما بسیار اهمیت دارد.

لازم نیست مخاطب را ترغیب به انجام کاری کنید.

می توانید تنها به ارائه آدرس سایت یا شماره خود اکتفا کنید.

توجه کنید که اگر مخاطب را تا اینجای کار بکشانید، به احتمال زیاد موفق خواهید شد به هدف نهایی خود برسید.

۸٫ نکات تکمیلی

  • از عکس استفاده کنید.

تاثیر تصاویر در ذهن افراد بسیار زیاد است؛ به طور کل تصاویر ماندگارترند.

تصاویری که انتخاب می کنید باید با کیفیت باشند و به درک مطلب توسط کاربر کمک کنند.

بنابراین زمانی که نیازی نیست به زور از تصویر استفاده نکنید.

  • لینک سازی

در متن رپورتاژ خود می توانید از ۳ الی ۵ لینک استفاده کنید. حتما با انکرتکست های مختلف لینک بدهید.

آیا برای نوشتن رپورتاژ آماده اید؟

تا اینجای مطلب به سوال رپورتاژ چیست پاسخ دادیم و در رابطه با مهم ترین نکاتی که باید در نوشتن متن رپورتاژ به آن ها دقت کنید، صحبت کردیم.

سوال مهم این است که آیا این مطلب شما را برای رپرتاژ نویسی آماده کرده است؟

آشنایی با مفهوم لینک داخلی و تاثیر آن بر سئو سایت
>>

تا حدودی بله؛ ما تمامی نکات مهم را به شما آموزش دادیم.

اما موضوع مهم دیگر کسب تجربه در این زمینه است.

نمی توانید انتظار داشته باشید که اولین متن رپورتاژ آگهی شما فوق العاده باشد.

تمامی موضوعاتی که در رابطه با آن ها صحبت کردیم مربوط به روانشناسی، شناخت پرسونای مخاطب و … می شوند.

بنابراین سعی کنید مهارت خود را در این زمینه ها بالا ببرید.

مشاهده نمونه رپورتاژهای موفق یا حتی ناموفق، در این زمینه به شما کمک شایانی خواهد کرد.

رپورتاژها را بخوانید، نکات مثبت و منفی آن ها را استخراج کنید، از خود بپرسید چگونه می توان نکات منفی را بر طرف کرد، چگونه می توان نکات مثبت را تقویت کرد؛ عامل موفقیت یا عدم موفقیت رپورتاژ مورد نظر را استخراج کنید.

و در نهایت با تمرین و تکرار بسیار می توانید در رپورتاژ نویسی مهارت لازم را به دست آورید.

قیمت رپورتاژ

هر سایتی برای این که به انتشار مطلب رپورتاژ آگهی بپردازد، از شما هزینه دریافت می کند.

این که سایت مورد نظر چه تعرفه ای را برای این کار در نظر بگیرد، کاملا بستگی به خود آن سایت دارد.

هزینه رپورتاژ در سایت های گوناگون کاملا متفاوت است و بستگی به DA به معنای اعتبار دامنه و PA به معنای اعتبار صفحه دارد.

سایت مناسب انتشار رپورتاژ آگهی چیست؟

گفتیم که تعرفه رپورتاژ در سایت های گوناگون متفاوت است.

دلیل این امر به کیفیت آن سایت یعنی به عدد Domain Authority و Page Authority بر میگردد.

برای این که بتوانید در رابطه با سایتی که می خواهید انتخاب کنید بهتر تصمیم بگیرید، باید به دو مورد نام برده شده دقت کنید.

برای این کار می توانید از سایت MOZ کمک بگیرید.

این سایت عدد DA و PA هر سایت را به شما اعلام می کند.

طبیعتا هرچه این اعداد بالاتر باشند بهتر است.

مورد مهم دیگر Spam Score سایت است که میزان اسپم بودن آن را نشان می دهد.

اگر این عدد خیلی بالا باشد، اصلا خوب نیست.

برای انتخاب سایت مورد نظر این سه عدد را با هم مقایسه کنید و با توجه به هزینه ای که می خواهید بپردازید، تصمیم بگیرید.

تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو سایت چیست؟

رپرتاژ صد در صد در سئو سایت شما تاثیر دارد.

با انتشار رپرتاژ، از سایتی که مطلب شما را منتشر کرده، لینک فالو دریافت می کنید.

اگر سایتی که متن شما را منتشر می کند، از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشد، دریافت لینک فالو از آن، به شدت در رتبه سایت شما تاثیرگذار خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به سوال رپورتاژ چیست پاسخ دادیم و دلیل اهمیت آن را بیان کردیم.

برای نوشتن یک رپورتاژ خوب، باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. بررسی نیاز افراد
  2. ارائه راه حل برای برطرف کردن مشکل
  3. انتخاب محل مناسب جهت درج رپورتاژ آگهی
  4. انتخاب عنوان جذاب
  5. نگارش چکیده و خلاصه ای برای مطلب
  6. نوشتن متن جذاب و گیرا برای مخاطب
  7. رسیدن به هدف (فروش محصول)
  8. استفاده از عکس و لینک سازی

پس از تسلط یافتن بر نکات مهم در نگارش رپورتاژ، متن رپورتاژهای موفق و ناموفق را بخوانید و از آن ها جهت یادگیری بیشتر استفاده کنید.

اگر سوالی در رابطه با رپورتاژ آگهی، شیوه نوشتن و … دارید، حتما با ما در میان گذارید.

در نهایت امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.