بازاریابی محتوا دارای اشکال و اندازه های مختلف است. برای تولید محتوا گزینه های زیادی وجود دارند: پست های وبلاگ، شبکه های اجتماعی ، اینفوگرافیک ، ویدئو و موردی که سالهای اخیر اضافه شده است: پادکست. در ادامه خواهیم دید پادکست چیست و مراحل شروع ساخت پادکست چیست.
پادکست چیست
پادکست یک رسانه دیجیتالی است که متشکل از یک سری اپیزودی از فایل های صوتی است که بارگذاری میشود و یا به صورت آنلاین در رایانه یا دستگاه تلفن همراه دانلود می شوند. کلمه پادکست از ترکیب دو کلمه گرفته شده است. iPod و Broadcast.. یک جواب ساده برای سوال پادکست چیست می تواند این تعریف باشد: تعریف جدید و سیاری از یک برنامه رادیویی.
هنگامی که این اصطلاح ایجاد شد ، بیشتر مردم از iPod Apples برای گوش دادن به پادکست ها استفاده می کردند. بنابراین وقتی بن همرسلی کلمه پادکست را برای توصیف روش جدید ارائه محتوا ارائه داد، این کلمه همه گیر شد. پادکست مسیری طولانی را در طی چند سال طی کرد و الان افراد زیادی وجود دارند که می دانند پادکست چیست .
دلایل موفقیت پادکست چیست
آخرین باری که به پادکست گوش داده اید کی بوده است؟ حتی اگر خودتان این اواخر پادکست گوش نکرده اید حتما کسی از اطرافیان سراغ داربد که به پادکست گوش می دهد. در دسترس بودن گوشی و پادکست و تغییر عادت های مصرف محتوا ، فرصتی بزرگ برای رشد پادکست ها است.
دلایل استراتژیکی نیز وجود دارد. پادکست از یک کانال متنی شلوغی کمتری دارد. پادکست تعامل عمیق تری هم دارد، زیرا شنوندگان تمایل دارند بیشتر از محتوای وبلاگ در جریان باشند. پادکست ها را می توان در زمان های مرده، حین آشپزی و یا در حین رانندگی گوش داد. برای خیلی از افراد ترافیک دیگر معضل بزرگی نیست وقتی به پادکست گوش می دهند.
در دنیای شلوغ این روزها خیلی از افراد دنبال استفاده از زمان خود به بهترین نحو هستند و پادکست ها راهکار خوبی برای این موضوع ارائه داده اند. در هر زمینه کسب و کاری که باشید، می توانید حیطه تولید محتوای پادکست را هم به عنوان یک استراتژی بازاریابی عالی در نظر داشته باشید. علاوه بر موضوع های عمومی که مخاطب زیادی به خودشان جذب می کنند، پادکست ها در حیطه تخصصی هم رشد خوبی داشته اند. در این زمینه باید شروع به تولید محتوای صوتی کنید و برای این نوع از تولید محتوا استراتژی خاص خودش را داشته باشید. در صورتی که پادکست شما بتواند مخاطب جذب کند و اگر اجرای پادکست درست انجام شود مزایای زیادی برای شما و کسب و کارتان دارد. با این راهکار می توانید جامعه هدف بسیار خوبی خواهید داشت که می توانید برای فروش خدمات و محصولات خود روی این جامعه هدف حساب کنید.
ادامه می خواهیم ببینیم مراحل شروع پادکست چیست.
شروع پادکست
قبا از اینکه ببینیم مراحل شروع پادکست چیست باید ببینم چه امکانات و چه قابلیت هایی داریم. اولین قدم این است که از صدای خود و انتشار محتوای صوتی نترسید. پادکست با کیفیت به معنای تجهیزات با کیفیت است. مطمئناً می توانید با حداقل تنظیمات هم شروع به کار کنید. برای ایجاد پادکست با کیفیت اول هزینه زیادی مصف نکنید. چند شماره انتشار دهید و بعد با توجه به واکنش ها شروع به ادامه کنید.
ضبط ، بارگذاری و تبلیغ
قبل از فشار دادن دکمه ضبط ، چند مرحله نهایی وجود دارد که می توانید برای پادکست خود آماده شوید.
قالب: پادکست شما چگونه خواهد بود؟
محتوا: محتوای این پادکست چیست ؟
پادکست ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند: نمایش های یک نفره ، دعوت از مهمان و همکار، مصاحبه و غیره.
بهترین موضع شما برای یک پادکستی که به نظر سازمان یافته و حرفه ای باشد، این است که قبل از تمرین با درک آنچه می خواهید بگویید و طرح کلی برای ضبط خود ، تمرین کنید. لازم نیست واو به واو مطالب را حفظ کنید. فقط یک نقشه راه برای بحث مورد نظرتان داشته باشید.
یک روند درست می تواند این مسیر را طی کند.
مقدمه را نشان دهید (شما کی هستید ، در مورد چه چیزی صحبت خواهید کرد): ۳۰-۶۰ ثانیه
موسیقی مقدماتی (برای هر برنامه تکرار کنید تا شنوندگان صدای برنامه شما را تشخیص دهند): ۳۰-۶۰ ثانیه
موضوع ۱: ۵ دقیقه
موضوع ۲: ۵ دقیقه
موسیقی یا استراحت: ۳۰ ثانیه
موضوع ۳: ۵ دقیقه
موضوع ۴: ۵ دقیقه
سخنان پایانی (از مخاطبان متشکرم ، از مهمانان متشکرم ، در مورد نمایش بعدی صحبت کنید): ۲ دقیقه
موسیقی نهایی: ۳۰ ثانیه
صدای نهایی شما می تواند در تعدادی مکان مختلف بارگذاری شود. در اینجا چند مورد بزرگ آورده شده است:
پس از پایان ضبط ، ویرایش و تولید پادکست خود ، می توانید آن را در سایت های میزبانی مانند Libsyn ، Soundcloud ، Anchor و Transistor بارگذاری کنید. می توانید از Apple Podcasts ، Spotify و سایر اپلیکیشن ها هم استفاده کنید. در ایران ناملیک و شنوتو هم برای بارگذاری و شنیدن پادکست مناسب است.