تگ h یکی از موارد مهم در تولید محتوای سئو شده است که باید به درستی به کار رود.
به طور خلاصه، تگ ها، عنوان ها و تیترهای به کار رفته در یک متن هستند.
به طور کل تگ های h، شامل h1، h2، h3، h4، h5 و h6 هستند.
هر کدام از این تگ های هدر باید به درستی و در جایگاه خود استفاده شوند زیرا در سئو سایت شما تاثیر گذارند.
ما در این مقاله به سوال هایی مانند موارد زیر پاسخ می دهیم.
فهرست مطالب
- تگ h چیست؟
- تگ h1 چیست؟
- جایگاه درست هرکدام از تگ های h کجاست؟
- تاثیر تگ ها در سئو سایت چیست؟
- تگ h1 با تگ عنوان چه تفاوتی دارد؟
- چگونه تگ های یک سایت را پیدا کنیم؟
- چگونه مشکلات احتمالی تگ های سایت خود را شناسایی و برطرف کنیم؟
تگ h چیست؟
نگارش محتوا اصولی نیاز به استفاده از تیتر دارد.
زمانی که در محتوا از تیتر استفاده می کنیم، متن ما منظم می شود و مخاطب مطالب را بهتر متوجه می شود.
در مثال زیر، با استفاده از تگ h یا همان تیتر، به مخاطب توضیح دادیم که موضوع هر پاراگراف در رابطه با چیست.
تگ h1 چیست؟
تگ h1 میان زیردسته های خود بالاترین اهمیت را دارد.
شما با استفاده از تگ h1 موضوع محتوای خود را برای گوگل و کاربران مشخص می کنید.
برای مثال در این مقاله، عبارت (تگ h چیست؟ نحوه استفاده از تگ های h1 تا (h6، تگ h1 این صفحه است.
در استفاده از تگ h1 به موارد زیر دقت کنید.
- این تگ باید تنها یک بار در صفحه به کار برود. شما می توانید چندین بار از تگ های h2، h3 و … در صفحه خود استفاده کنید؛ اما هر صفحه دارای یک عدد h1 است.
- H1 را به گونه ای بنویسید که کاربر با خواندن آن، متوجه شود متن شما در رابطه با چیست.
- از کلمه کلیدی اصلی صفحه خود در h1 استفاده کنید.
- جذاب نوشتن h1 نیز موضوع مهمی است. تیتر باید به گونه ای باشد که کاربر به آن جذب شود.
جایگاه درست هرکدام از تگ های h کجاست؟
سوال مهم این است که چرا ۶ تگ داریم و چگونه باید جایگاه هرکدام را مشخص کنیم؟
اجازه بدهید با مثال کتاب این مساله را روشن کنیم.
حتما تا به حال فهرست مطالب یک کتاب را مشاهده کرده اید.
این فهرست مطالب برای بخش بندی مطالب کتاب به کار می رود.
برای مثال فهرست یک کتاب تاریخی را می توانیم بدین گونه به تگ های h تشبیه کنیم.
نام کتاب: تاریخ هنر= h1
هنر پیش از تاریخ= h2
هنر سده نوزدهم= h2
رئالیسم= h3
رئالیسم در معماری= h4
رئالیسم در نقاشی= h4
توجه کنید در مثال بالا عبارت هنر پیش از تاریخ و هنر سده نوزدهم زیر مجموعه تاریخ هنر هستند؛ بنابراین تگ h2 نام می گیرند.
عبارت هنر رئالیسم به دلیل این که زیر مجموعه هنر سده نوزدهم است، به عنوان تگ h3 قرار می گیرد.
و در نهایت رئالیسم در معماری و رئالیسم در نقاشی زیر مجموعه های هنر رئالیسم و تگ h4 هستند.
در کتاب ها بدین گونه مطالب را دسته بندی می کنند و زیر مجموعه ها مشخص می شود.
در نوشتن محتوای سئو شده برای وب سایت ها نیز از همین تکنیک استفاده می شود.
به همین دلیل ۶ تگ داریم که سلسله مراتب ایجاد می کنند.
تاثیر تگ ها در سئو سایت چیست؟
همانطور که اشاره کردیم، اولین تاثیر تگ ها برای نظم دادن به محتوا است که هم کاربران و هم موتورهای جستجو، متن شما را بهتر درک کنند، خوانایی مطلب بالا باشد و کاربران هنگام خواندن آن دچار سردرگمی یا خستگی نشوند.
گوگل برای این که کلمه کلیدی هر صفحه را مشخص کند، در اولین مرحله تگ h1 را بررسی می کند.
سپس برای بررسی دقیق تر محتوا، تگ های h2 تا h6 را به دقت زیر نظر می گیرد.
البته به این نکته توجه کنید که حتما لازم نیست در یک مقاله همه ۶ تگ را به کار ببرید.
این که در متن شما تنها h2 وجود داشته باشد یا این که متن دارای h2 تا h6 باشد، کاملا بستگی به مطلب مورد نظر دارد.
بسیاری از کاربران وقت و حوصله کافی برای خواندن کامل یک مطلب را ندارند؛ بنابراین ممکن است صرفا به اسکرول کردن در صفحه بپردازند و اگر تیتر جذابی دیدند، متن آن را مطالعه کنند.
به همین دلیل است که استفاده درست از تیتر، موجب بهبود تجربه کاربری، کاهش نرخ بانس ریت و … می شود.
تگ h1 با تگ عنوان چه تفاوتی دارد؟
حتما تا به حال علاوه بر تگ h1، عبارت تگ عنوان نیز به گوشتان خورده است.
ما پیش از این در مقاله تگ عنوان صفحه چیست و چگونه باید سئو عنوان صفحه را بهینه سازی کرد، در رابطه با تگ عنوان به طور مفصل توضیح دادیم که می توانید جهت تکمیل اطلاعات خود به آن مراجعه کنید.
تگ عنوان با h1 تفاوت دارد.
در واقع تگ عنوان متنی است که در نتایج Serp به کاربر نشان داده می شود و باعث می شود که کاربر روی آن کلیک کند یا نکند.
در تصویر زیر تگ عنوان یکی از مقالات سئو کنسول را مشاهده می کنید.
بنابراین تگ تایتل در نتایج موتورهای جستجو نشان داده می شود اما h1 در خود محتوا به کار می رود.
چگونه تگ های یک سایت را پیدا کنیم؟
یکی از ساده ترین راه ها برای پیدا کردن تگ های یک صفحه، Inspect گرفتن از آن است.
برای این کار وارد صفحه شوید، راست کلیک کنید و گزینه Inspect را که آخرین گزینه است، انتخاب کنید.
کلید میانبر گزینه Inspect نیز، Ctrl+Shift+I است.
در صفحه ای که به شکل زیر برای شما باز می شود، در بخش Element، Ctrl+Shift را بزنید تا باکس سرچ برای شما باز شود.
سپس می توانید برای مثال کلمه H2 را تایپ کنید و با استفاده از سمت راست باکس سرچ، تگ های H2 صفحه را مشاهده کنید.
چگونه مشکلات احتمالی تگ های سایت خود را شناسایی و برطرف کنیم؟
مشکلات تگ های یک سایت می تواند شامل موارد زیر باشد.
- در یک صفحه بیشتر از یک h1 وجود داشته باشد.
- تگ های یکسان در یک صفحه.
- تگ های دو صفحه متفاوت یکسان باشند.
- صفحاتی که h1 و h2 نداشته باشند.
یکی از بهترین ابزارها برای بررسی تگ ها، ابزار اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog) است.
در بخش h1 و h2 این ابزار، می توانید تیترهای سایت را مشاهده کنید.
حالا چگونه با استفاده از اسکریمینگ فراگ، تیترهای مشابه را پیدا کنیم؟
در قسمت سمت راست بالا، در بخش Overview، این موارد مشخص شده است.
- All: تعداد تمامی h1 های سایت
- Missing: صفحاتی که h1 ندارند.
- Duplicate: صفحاتی که h1 های یکسان دارند.
در قسمت h2 نیز، ایرادات به همین شکل نشان داده شده است.
در این مقاله در رابطه با سوالات مهم در رابطه با تگ h پاسخ دادیم.
تگ های h و شیوه استفاده از آن ها بر تجربه کاربری و سئو سایت شما تاثیر گذار است؛ بنابراین بهتر است آن ها را در مقالات خود به درستی به کار بگیرید.
توجه داشته باشید که بسیار مهم است که ایرادات احتمالی در رابطه با تگ های سایت را با استفاده از ابزاری مانند اسکریمینگ فراگ، بررسی و نسبت به رفع آن ها اقدام کنید.
سوالات و نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک گذارید.
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.