مقدمه
در این برهه از زمان که تمام جهان درگیر پاندمی ویروس کروناست یکی از صنایعی که بیشترین ضرر را از این موضوع برده به احتمال زیاد آن را می شناسید صنعت گردشگری! برخی از کشور ها هنوز هم با گذشت ماه ها از دنیا گیری ویروس کرونا اجازه ورود مسافر خارجی را نمی دهند حتی تقریبا تمامی روستاها چند ماه قبل اجازه ورود افراد غیر بومی را به داخل روستا نمی دادند!
اما راستش را بخواهید برای ما ایرانی ها که به مسافرت های نوروزی عادت کرده بودیم و زمانی شده بود تا کمی از شهر دور باشیم، کمی از آلودگی، تکنولوژی، گرانی دلار، گرانی خودرو و … دور باشیم بسیار سخت بود که دیگر نمی توان به گردش رفت ناسلامتی در حال صحبت درمورد صنعتی هستیم که همیشه هیجان، کنجکاوی، سرگرمی و کسب دانش برایمان به همراه داشته است.
پیشنهاد می کنیم بخوانید:
آیا به طراحی لوگو عکاسی نیازی هست؟
اگر چه صنعت گردشگری صدمات زیادی از کرونا دید اما هنوز می توان روی این صنعت و کسب و کارهایش حساب کرد . دنیای کسب و کار های مسافرت و گردشگری پر از رقیب است و امروزه در هر وبسایتی تبلیغ یکی از آژانس های مسافرتی را می بینید.
پس برای برند سازی و شروع رقابت به طراحی لوگو گردشگری نیاز دارید لوگو، آرم یا نشانه ها معمولا تصاویر معناداری هستند که به نمایندگی از شرکت می توانند در هر جایی حضور داشته باشند در رستوران، مترو، خیابان، روی بیلبورد، در وبسایت کانال های تلگرام (Telegram)، روی محصولی از کسب و کار و … طراحی لوگو گردشگری بی نهایت مهم است و هدف این مقاله معرفی موارد کاربرد، اهمیت و بررسی یک لوگوی خوب در این حوزه است. با ما همراه باشید.
کاربردهای لوگو گردشگری
اگر می پرسید که چرا باید برای کسب و کارتان که به مسافرت و گردشگری مربوط است یک لوگو داشته باشید باید بگوییم امروزه حتی یک کسب و کار خوب بدون لوگو در دنیا وجود ندارد! و اگر کارتان را می خواهید جدی بگیرند در همان ابتدا به فکر طراحی لوگو گردشگری باشید. در ادامه از کاربردهای یک لوگو گردشگری می گوییم:
1. برای آشنایی مردم با شما
تصور کنید که یک شرکت گردشگری ثبت می کنید و قصد دارید که تور هایی برگزار کنید که برای روحیه دادن به کودکان آنها را به مدت سه روز به شهر های نزدیک می برد شما برنامه ای ساخته اید که کودکان از موزه، کتابخانه های بزرگ، مسجد هایی با بهترین معماری و ادارات بزرگ دیدار کنند و تصور کنید شرکت شما یک اپلیکیشن ساخته است که والدین کودکان با ورود به اپلیکیشن از وضعیت کودک آگاه می شوند.
مثلا می دانند الان دقیقا کجاست یا می توانند بصورت آنلاین با او حرف بزنند مثلا در اپلیکیشن خدماتی برای کودکان نیز در نظر گرفته شده است. مثل نزدیک ترین بوفه ها، مکان های زیبا و … و تصور کنید که این خدمات فقط بخش کمی از کسب و کار شما را تشکیل می دهند اگر اپلیکیشن شما دارای لوگویتان باشد هم برند شرکت را قوی تر می کند و هم هر کجا این لوگو را مردم دیدند پی می برند که اپلیکشن کار شرکت شما بوده و این تبلیغی عالی است.
این لوگوی رو تابلوی مغازه وجود دارد، روی کارت ویزیت شما وجود دارد حتی روی کاور هایی که برای کودکان دبستانی که به گردش برده اید نیز وجود دارد وقتی کسی کنجکاو می شود که مسئولیت این کودکان با چه کسی است تا او هم کودکش را به چنین گردش های مفید بفرستد لوگو را روی کاوری که بر تن کودکان است می بیند از این طریق شرکت شما را می شناسد.
لوگو مانند وسیله ای جادویی است که هر لحظه ارزش برند شما را بیشتر می کند هر قدمی که بردارید فقط کافی است لوگو خود را آنجا بگذارید مردم این را به خاطر می سپارند که آن سرویس یا محصول متعلق به شماست و آن را به شرکت دیگری مرتبط نمی دانند!
2. نشان دادن خلاقیت
اگر می خواهید یک کسب و کار بسازید مخصوصا در صنعت گردشگری باید بگوییم که خلاقیت برگ برنده شماست و اگر هم صاحب یک کسب و کار هستید اصلا لازم نیست غمزده گوشه ایی بنشینید و به کرونا، نبود بازار و قبض و فاکتور هایی فکر کنید که باید سر ماه پرداخت کنید کمی خلاقیت نیاز دارید البته لازم نیست استیو جابز یا والت دیزنی باشید فقط در عین سادگی سرویس، محصول یا راه جدیدی بسازید.
به عنوان مثال اگر در شهر شما دو آژانس مسافرتی وجود دارید و شما یکی از آنها هستید پس باید به دنبال عرضه چیزی باشید که رقیب شما آن را ندارید و یا تور، امکانات، یا سرویس جدیدی ارائه دهید که مناسب مردم شهرتان باشد و بهترین مکان برای نشان دادن این خلاقیت همان لوگو است در لوگو می توانید تمایزتان را نشان دهید.
به عنوان مثال یکی از فروشگاه های بزرگ چای فروشی نوعی از چای سبز جدید و مرغوب در اختیار داشت که حتی تست آن رایگان بود این کسب و کار لوگوی خود را به شکل یک برگ چای سبز که در کمال زیبایی روی تابلویشان قرار داشت تبدیل کرد و این نشان می داد که محصول اصلی آنها چیست و در چه چیزی متفاوت هستند! یا چرا باید مردم به آنها مراجعه کنند.
البته این فقط یک مثال کوچک بود شما می توانید معنا و مفهوم بسیاری در طراحی لوگو گردشگری خود جای دهید.
3. می تواند باعث شوق مردم برای مسافرت یا بازدید از اماکن زیبا شود
امروزه کسب و کار ها به دلیل رقابت بالا باید دست به هر کاری که می توانند برای بقا یا رشد بزنند و این نه تنها بد نیست بلکه نکته خوبی نیز هست لوگو می تواند در همه جا باشد. این فرصت خوبی است که شور و تمایل مردم را برای مسافرت بالا ببرید مثلا تصور کنید یک کارمند وقتی ساعت 2 ظهر در تابستان گرم لوگوی شما را می بینید که تصویری از یک ساحل زیبا همراه با استخر و وسایل مورد نیاز در آن اطراف وجود دارد چه حالی می شود؟
به احتمال زیاد عزمش را جزم می کند تا با خانواده به یک مسافرت حسابی برود و اگر قرار باشد از خدمات یک کسب و کار استفاده کند به احتمال زیاد آن کسب و کار شما خواهید بود. در لوگویتان باید شور و شوق مردم را کنترل کنید باید آنها هوس سفر به مناطق تاریخی، علمی، طبیعی و هنری کنند شما باید باهوش باشید و به جزئیات توجه کنید چون دیگر کسب و کار ها قطعا با فکر جلو می آیند.
این سه مورد فقط بخش کمی از کاربردهای طراحی لوگو گردشگری بود همه ما می دانیم که لوگو ها تا چه حد در دنیای امروزی مهم هستند آیا یک کسب و کار بزرگ و شناخته شده بدون لوگو می شناسید؟ از دیگر کاربرد های طراحی لوگو گردشگری می توان به مواردی چون حس اطمینان و اعتماد دادن به مشتری، نشان دادن احترام به مشتری و ماندگاری محصول یا سرویس های شما در ذهن مشتری است.
در ادامه یک لوگوی بسیار خوب در صنعت گردشگری را نقد می کنیم که می توانید از نکات مثبت آن الهام بگیرید البته به یاد داشته باشید اگر طراح گرافیک نیستید حتما طراحی لوگو گردشگری خود را به یک شرکت یا طراح با سابقه بسپارید.
تحلیل طراحی یک لوگوی گردشگری
همانطور که در تصویر می بینید لوگویی که قرار است از آن نقد کنیم بی نهایت ساده به نظر می آید و حتی شاید بگویید که ایده ای بهتر از این دارید اما بگذارید بگوییم که این لوگو یک لوگوی فوق العاده است و اگر لوگویی شبیه این داشته باشید تا حدود زیادی در راه برند سازی(Branding) گام برداشته اید تصویر لوگو به شکل علامت لوکیشن یا مکان است که می تواند این مفهوم را تداعی کند که هر مکانی که بخواهید می توانید با خدمات این شرکت بروید!
در میان آرم لوکیشن تصویر زیبا و ساده ای از دریا، خورشید و دو مرغ دریایی دیده می شود که به خوبی نشان می دهد که این لوگو مربوط به یک شرکت حوزه گردشگری است و یکی از ویژگی های یک لوگوی خوب نشان دادن نوع کسب و کار است در لوگو رنگ ها در تضاد نیستن و رنگ اصلی لوگو آبی است که نشان از اعتماد، آرامش و خیالی راحت از یک سفر خوب است.
کلام آخر
لوگو پیچیده نیست و می توانید آن را روی هر سطحی چاپ کنید و یا هر چقدر که می خواهید بزرگ یا کوچک کنید یک لوگوی عالی دارای پیچیدگی نیست چرا که اگر باشد با بزرگتر شدن یا کوچک تر شدن بیش از حد یا چاپ در رنگ هایی مثل سیاه و سفید ظاهر لوگو صدمه می بیند و اینکه یک لوگوی خوب می تواند در هر سایزی قرار بگیرد!
در نهایت باید گفت که متن لوگو نیز با فونت مناسبی قرار گرفته هر چند فونت های جذاب تری نیز می توانستند در کنار تصویر لوگو قرار گیرند و در کل باید گفت لوگو می تواند منبع الهام خوبی برای طراحی لوگو گردشگری خودتان باشد.