همه ی ما می دانیم که محتوا پادشاه است، اما اگر برنامه ریزی شما برای ارائه ی محتوای بازاریابی به این ترتیب باشد که هر روز، کورکورانه پستهای روزانه وبلاگهای انتشاراتی را روی وبسایت خود کپی کنیدی یا اینکه تعدادی رسانه بشناسید و هر روز از یکی از آنها یکسری مقالات بی ارزش بازیابی کرده و در وبسایت خود قرار دهید، این پادشاه شما تبدیل به یک مقتول خواهد شد.
بازاریابی بایستی یک استراتژی پر سر و صدا در داخلش نهفته باشد تا به موفقیت برسد. به منظور کمک هر چه بیشتر به بازدیدکنندگان Moz و به منظور بازگشت سود سرمایه گذاری محتوای آنها، من قصد دارم یک استراتژی را که خودم قبلاَ به کار گرفته ام را به اشتراک بگذارم. من این استراتژی را زمانی که به عنوان مدیر ارشد در یک آژانس جهانی مشغول به خدمت بودم به کار می گرفتم.درحال حاضر من به عنوان مشاور بازاریابی و ارتباطات الکترونیک مشغول به کار می باشم.
محتوا دقیقاَ چیست؟
اول از همه دانستن این موضوع خیلی مهم است که محتوا چیز ساده ای نیست که هدف از به کار بردن آن بدست آوردن یک سری لینک باشد. طبق توضیحاتم روی Mpzinare و پست های بعدی ام در وبلاگم که در مورد تجمیع بازاریابی الکترونیک و ارتباطات عمومی بود، محتوا به طور کلی برای بازاریابی در هر شغلی و استراتژی های ارتباطی بسیار لازم و ضروری است. توابع آن شامل موارد زیر می باشد:
تعریف اهداف
کاوش مخاطب ( به منظور کشف نیاز و علایق و …)
پیام رسانی و موضع گیری
- کاوش کانال
- ساخت محتوا
- اجرای کمپین
- بررسی نتایج
این روال را در نظر بگیرید:
شخصی تصمیم میگیرد پیامی را به مخاطبان خود برساند. این پیام را در غالب یک محتوا ارائه می کند. این محتوا از طریق یک کانال مطلوب در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. کانالها هر کدام به طریقی این پیغام را به دریافت کنندگان ارسال میکند. بازاریابی اساساَ ارسال یک پیغام است که در یک تکه از محتوا خلاصه شده و از طریق یک کانال به دست دریافت کنندگان می رسد.
محتوا فقط یک وسیله است که شامل یک پیغام بازاریابی مطلوب است و از طریق یک کانال در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
یک ایده بزرگ
در سال ۲۰۱۴ زمانی که در حال گشت گذار در غرب SMX بودم این صحبت فوق العاده را از Brian Clark از Copyblogger شنیدم:
پیام اصلی: برندهایی که به شرکتهای رسانه ای آنلاین تبدیل شدند بر عصر اینترنتی تسلط خواهند داشت. یکی از مثالهای Clark این بود: Netflix کارش را از توزیع محتوا روی انواعی از شوهای تلوزیونی و فیلم شروع کرد و امروزه یکی از سازندگان محتوا به حساب می آید.
استراتژی یک تعامل بین کاربر و سایت ایجاد می کند زیرا بیشتر محتواهایی که برندها تولید می کنند به احتمال زیاد در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند و باعث ایجاد آگاهی در عموم می شوند. البته شانس افزایش آگاهی برای کاربران در محتواهایی که لینکهای بسیاری دارند بیشتر خواهد بود. در نهایت، اصل ایجاد شرکتهای رسانه ای افزایش کلی تعاملات آنلاین است که یک فاکتور اساسی در رتبه بندی نتایج جستجوی موتورهای جستجو می باشد ولی متاسفانه بیشتر سئو(SEO) ها به آن توجهی ندارند.
برندهای بیشتری به مرور زمان به ناشر و تولیدکننده محتوا مبدل شدند و بازاریابها مکانهای بیشتر و بیشتری برای انتشار پیدا کردند هر چند ما قادر نخواهیم بود همه این مکانها را خیلی موثر، هدف قرار دهیم، مخصوصاَ وقتی وب سایتهای خودمان نیاز به محتوا دارند.
کلید اصلی این است که یک استراتژی با رویکرد محتوای بازاریابی را گسترش دهیم.