متاسفانه امسال سال خوبی برای سئو و بهینه سازی وبسایت نبود. خیلی از به روز رسانیهای موتورهای جستجو علی الخصوص گوگل Google ، در مدت زمان کوتاهی به صاحبان سایت ها ضرر زدند. حالا ممکنه که بپرسین پس چه کار باید کرد؟ چطوری مبلغی رو واسه بازاریابی آنلاین سرمایه گذاری کنیم که بعدش رشد کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم؟ جوابش اینه. جوابی که که سالها پیش مردم انتظارش رو داشتند: White Hat SEO یا سئو کلاه سفید.
در این مقاله قراره یاد بگیرین که White Hat SEO یا سئو کلاه سفید در تعریف امروزی و جدید خودش یعنی چی؟ چه چیزی باعث میشه اینقدر اهمیت پیدا کنه؟ و مهمترین تکنیکهای White Hat SEO که هم برای حال و هم آینده کاربرد داشته باشن چیا هستن؟
White Hat SEO یا سئو کلاه سفید چیست؟
اگر قراره که تکنیکهای سئو White Hat رو یاد بگیریم، بهتره که اول بفهمیم آیا همه مون یه تعریف مشترک واسه سئو کلاه سفید داریم یا نه؟ سئو کلاه سفید شامل تکنیکهایی است که کلیه قوانین و انتظارات موتورهای جستجوگر و کاربران رو رعایت میکنه. یعنی اگر دنبال این نیستین که الگوریتم رتبه بندی موتور جستجوگر رو فریب بدین، یا ضعیفش کنین یا دورش بزنین، احتمالاً کاری که انجام میدین جزو تکنیک های White Hat SEO است.
البته تکنیک های سئو کلاه سفید همیشه بهتیرین راه و روش برای انجام سئو و بهینه سازی سایت نبوده. در گذشته که اوایل مطرح شدن بهینه سازی و سئو بود، بسیاری از کسانی که سایت طراحی می کردن و میخواست تو صفحه اول گوگل واسه خودشون جایی باز کنن، کلی روی تکنیک های دور زدنی سرمایه گذاری می کردن مثلاً یه صفحه رو پر از کلمات کلیدی می کردن، یا سعی می کردن پیوندهای اسپم به سایت خودشون بدن یا کلمه کلیدی رو به صورت نامرئی تو صفحه استفاده کنن.
الان چه چیزی عوض شده؟ چرا سئو کلاه سفید مهم شده؟ تو این مطلب چندتا جواب خوب و کار راه انداز برای این سوال داریم.
دلایل اهمیت سئو کلاه سفید
سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO وعده داده بود که میتونه ترافیک سایت رو به صورت اصولی بالا ببره و در نتیجه جستجوی موتور جستجو جای خوبی واسه سایت دست و پا کنه و نقطه مقابلش White Hat SEO به طرز ناامید کنندهای تو انجام همین این کار کند بود. و همهٔ اینها علتش این بود که به گوگل و سایر موتورهای جستجو الگوریتم های خودشون رو منتشر نمی کنن و نمی گن دقیقاً رو چه حساب و با چه معیاری سایت ها رو رتبه بندی میکنن. البته که میشه این الگوریتم ها رو حدس زد. ولی خب حدسه فقط.
اما بعداً معلوم شد که SEO کلاه سفید به خاطر تغییر سریع تکنولوژی و تعیین استانداردهای جستجوی شفاف با این که کند و آهسته جواب میده اما نسبت به سئو کلاه سیاه بازدهی بالاتر و قطعی تری داره.
البته این معنیش این نیست که انجام تکنیکهای سئو کلاه سفید اصلاً ریسک ندارن. ولی کاملاً ثابت شده که استراتژیهای سئو کلاه سیاه مثل پیوندهای اسپم دیگه نمی تونن واسه یه سایت رنک Rank و رتبه بیارن.
دلایل بسیار خوبی هست که باعث میشه استراتژی بهینه سازی کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه ارجحیت پیدا کنه ولی معنیش این نیست که اگه از همین قوانین سئو کلاه سفید فقط پیروی کنیم، همه چی برای رتبه خوب و قرار گرفتن تو صفحه اول گوگل محیا شده. با یه مثال بخویم توضیح بدیم: یعنی فقط کافی نیست که یک کلمه کلیدی رو در عنوان یا تیترهای سطح دوم قرار بدیم.
یک مجموعه نکات و تکنیک هایی برای سئو کلاه سفید وجود داره که برای سایت هایی که میخوان در رتبه بندی موتورهای جستجو جای خوبی پیدا کنن، خیلی موثر هستن.
روشهای White Hat SEO
خیلی مهمه که بدونیم که نه تنها چه تکنیکهایی مفید هستن و باید ازشون استفاده کنیم بلکه باید حواسمون باشه چه موقع اونا رو کنار بذاریم تا ببتونیم بهترین نتیجه رو بگیریم. یعنی این تکنیک ها رو باید با دقت به کار ببریم و بدونیم کی نباید دیگه ازشون استفاده کنیم.
در ادامه تکنیک های سئو کلاه سفید و شیوه به کارگیری خوب و درست White Hat SEO رو توضیح میدیم.
1. اولویت بندی محتوای باکیفیت
به هرحال محتوای سایت شما ازمهمترین فاکتورها در رتبه بندی موتورهای جستجوگر به حساب میاد و بسیاری از افراد معتقدند که این امر ذر آینده اهمیت بیشتری پیدا میکند. حتی اکه یه نگاهی به دور و ورمون بندازیم و ببینیم چه شغل هایی مثل تولیدکننده محتوا و مدیر محتوا ایجاد شده، متوجه میشیم که محتوای باکیفیت چیزیه که در آینده حرف اول رو میزنه.
منظور از محتوا، هر محتوایی نیست! محتوا باید خوب و باکیفیت و مرتبط باشه. موتور جستجوی گوگل محتوای وبسایت شما رو براساس معیارهای مختلفی بررسی می کنه. یه سری از مهمترین معیارها موارد زیره:
- طول محتوا یعنی چند کلمه است.
- موضوع محتوا آیا با موضوع کلی سایت ارتباط داره.
- توزیع کلیدواژه ها تو محتوا چه جوریه.
- پیوندها یا لینک ها (و لنگرها یا Anchor اون لینک ها) چه کیفیتی دارن.
- عمری که از محتوا گذشته. یعنی این محتوا کی روی سایت قرار گرفته شده.
راه درست برای نوشتن محتوا اینه که مطمئن بشین محتوایی که آماده کردین به اندازه کافی طولانی هست یا نه و با موضوع کلی سایت شما مرتبط هست یا نه. اگه دارین روی وردپرس WordPress محتوا مینویسین، ابزاری مثل Yoast برای تجزیه و تحلیل سریع محتوا و گزارش دادن راجع بهش، بسیار عالی و کاربردیه.
همیشه قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنین، باید براش برنامهریزی داشته باشین که مطمئن باشین آیا راجع به این موضوع به اندازه کافی مطلب مناسب و صحیح دارین یا نه. منابع کافی در دسترستون هست که بخواین راجع به این موضوع بنویسین یا نه.
شما باید محتوایی آماده کنین که اینقدر جالب و معتبر باشه که بقیه سایت ها بیان و به شما لینک یا پیوند بدن. یعنی سایت های دیگه وقتی دارن در مورد موضوع مشابه شما محتوا آماده می کنن از شما به عنوان یکی از منابع یا رفرنس هاشون استفاده کنن. در مورد این پیوند گرفتن از بقیه سایتها در ادامه این مقاله توضیح میدم. چون اینم یکی از تکنیک های سئو کلاه سفید محسوب میشه.
برای تولید محتوا باید زمان بذارین. یه وقتایی یه محتوای باکیفیت ممکنه 3 تا 5 ماه طول بکشه تا آماده بشه. ضمناً باید حواستون باشه که سایت شما قراره یه مشکل کاربر یا مخاطب رو حل کنه یا به یه سوال اون جواب بده. پس همیشه باید روی تامین هدف کاربری که میاد روی سایت شما تمرکز داشته باشین.
2. راضی نگه داشتن کاربر
موتور جستجو گوگل مدتهاست که داره تمام تلاشش رو میکنه تا وقتی کاربر یه چیزی رو سرچ می کنه لیستی که به عنوان نتایج جستجو ارائه میده، به هدف جستجوی کاربر خیلی نزدیک باشه. یعنی روی User Intent یا هدف کاربر خیلی تمرکز کرده و این دقیقاً یعنی White Hat SEO یا سئو کلاه سفید.
گوگل با هر به روزرسانی که تو الگوریتم هاش انجام میده، تاثیر هدف جستجو کاربر رو پررنگ تر و پررنگ تر میکنه.
پس شما هم باید حواستون باشه که هر کاری که انجام میدین، از تولید محتوای سایت گرفته تا طراحی سایت و تصاویری که استفاده میکنید باید در راستای هرچه بیشتر راضی کردن کاربر باشه. یعنی باید با هدف کاربرانی که از طریق موتور جستجو آنلاین به سایت شما میرسن یا همون جستجوی ارگانیک ، منطبق باشین.
راضی کردن کاربر و منطبق شدن با Search Intent تکنیک های زیادی داره. مثلاً فرض کنین که سایت شما یک سایت فروش آنلاین است. آیا کاربران شما به دنبال این هستن که راجع به یه چیزی اطلاعات جمع آوری کنن؟ یا همین الان اومدن سراغ سایت شما تا خرید کنن؟
جواب این سوالات بهتون کمک می کنه تا مسیر توسعه سایت خودتون رو درست انتخاب کنین. اگر کاربری که میاد به سایت شما دنبال جمع کردن اطلاعات باشه، معنیش اینه که شما باید محتوای سایت خودتون در مورد اطلاعاتی که کاربر دنبالشه رو پر و پیمون تر کنین. ولی اگه کاربر اومده که یه چیزی بخره، باید یه تصویر کامل و واقعی از اون محصول بهش ارائه بدین. مثلاً ویژگی هیا اون محصول رو توضیح بدین. مزیت ها و معایبش رو بگین. تصاویر خوب از محصول به محتوا اضافه کنین و حتی اگه از اون محصول ویدئو هم دارین توی صفحه محصول بذارین.
امروزه به راحتی میشه هدف جستجوی کاربر رو تجزیه و تحلیل کرد. اگه از ابزار TD-IDF استفاده کنین می تونین با دقت بسیار بالایی موضوعاتی که کاربران انتظار دارند ببینند رو در صفحه سایت خودتون بگنجونین. این به یئو کلاه سفید سایت شما خیلی کمک می کنه.
3. آماده کردن نسخه موبایل از سایت
اگر تا الان سایت خودتون رو به صورت نسخه موبایل طراحی نکردین یعنی دارین از رقیب ها عقب میفتین و بازار رو از دست خواید داد.
موتور جستجوِ گوگل در سال 2016 برای اولین بار اعلام کرد که تو الگوریتم رتبه بندی سایت خودش یه چیز جدید رو هم لحاظ کرده: این که سایت روی موبایل چه جوری نمایش داده میشه. حالا ممکنه بگین اکثر مخاطب های سایت ما از اون دسته افرادی هستن که معمولاً پای لپ تاپ یا دسکتاپ میشینن و از موبایل خیلی استفاده نمی کنن. اما این برای Google مهم نیست! میگه اگه یه روزی یه کاربری خواست سایت شما رو روی موبایل باز کنه، چی؟ فکری براش کردین؟ آیا یه نسخه موبایل واسه این مخاطب طراحی کردین؟ نسخه های موبایل سایتها با یه برچسب مشخص میشن.
خوشبختانه ساخت سایت سازگار با تلفن همراه کار سختی نیست. گوگل یه برنامه منتشر کرده برای تست صفحات سایت که ببینه آیا برای موبایل سازگار هستن یا نه. تو این ابزار نشون می ده که آیا نسخه موبایل سایت شما همه چیز رو رعایت کرده یا یه جاهایی رو باید تغییر بدین و اصلاح کنین که برای موبایل هم کاربردی و یوزرفرندلی باشه.
4. ثبت در Google My Business به عنوان کسب و کار محلی
یکی دیگه از چیزایی که گوگل در نظر میگیره تا با هدف جستجوی کاربر منطبق بشه اینه که در نتیجه جستجو یا SERP سایت های محلی رو به کاربر نشون بده. یعنی مثلاً اگه یکی تو میدون ونک تهران سرچ میکنه «رستوران» تو نتیجه جستجو لیست رستوران های تهران که تو اون حوالی هستن رو نشون بده نه یه رستوران تو شیراز رو! این یعنی گوگل داره هرچه بیشتر و بیشتر تلاشش رو میکنه که کاربر رو راضی کنه و شما هم باید سایت خودتون رو به عنوان یکی از کسب و کارهی محلی معرفی کنین. که یه راهش معرفی سایت و کسب و کار خودتون در Google My Business است.
حتی الان کاربرها تو کلیدواژه هایی که استفاده می کنن هم تغییراتی دادن! مثلا فقط سرچ نمی کنن «رستوران» … بلکه سرچ می کنن «رستوران نزدیک من»! تحقیقات اخیر نشان داده که ۸۲ درصد خریداران گوشیهای هوشمند توی سرچ هاشون از «نزدیک من» استفاده کردن.
این که تو نتیجه جستجو SERP کسب وکار های محلی اولویت پیدا کردن برای اکثر صفحات سایتها و مشاغل یک فرصت خیلی خوب به حساب میاد. چون یعنی اگه درست از این فرصت استفاده کنن مثل یه ماهی بزرگ تو یه حوضچه کوچیک هستن و سریع توسط مشتری شکار میشن!
کسب و کارهایی که خودشون رو تو Google My Business ثبت کردن، تو یک قسمت ویژه و بالاتر از نتایج جستجوی گوگل با نام Map Pack ظاهر میشن. این قسمت موقعیت جغرافیایی و آدرس تمام مشاغل مرتبط رو در اختیار جستجوگران قرار میده و کاربر میتونه به آدرس، شماره تلفن، لیست محصولات، قیمت محصولات، نظراتی که مردم در مورد اون سایت دادن Google Business Review و حتی آدرس وبسایت اون شرکت دسترسی داشته باشه.
ثبت کردن کسب و کار توی Google My Business اصلاً سخت نیست. شما درخواست میدین و بعد از این که درخواستتون تایید شد، شما هم تو لیست نتایج جستجوی محلی دیده میشین.
5. اولویت دادن به تجربه کاربری یا User Experience
توجه به تجربه کاربر یا UX یکی از راه هایی بوده که تو چند سال اخیر باعث شده تکنیک های سئو White Hat از سئو Black Hat پیشی بگیرند. الان گوگل معیارهای زیادی گذاشته که باهاشون تجربه کاربر بد رو از سمت کاربران دریافت میکنه، اونا رو شناسایی می کنه و حتی سایت ها رو به خاطر عدم توجه به اونا تنبیه میکنه.
هم الان و هم در گذشته اگه کاربران احساس می کردن محتوای یه سایت مفید نیست یا مرتبط نیست یه سیگنالی به گوگل می دادن. این سیگنال اسمش باونس ریت یا نرخ پرش یا Bounce Rate هست و نشونه تجربه کاربر بد. لازم نیست آدم متخصص سئو باشه که بفهمه اگه کاربری میاد سراغ یه صفحه و سریع اون صفحه رو میبنده یعنی از اون صفحه ناراضی بوده و چیزی که میخواسته بهش ارائه نداده.
گوگل سعی کرده تو این زمینه خیلی شفاف عمل کنه و در نتیجه راهنمای جامعی راجع به UX منتشر کرده شامل ده ها استاندارد تجربه کاربی هست و سایت ها را ملزم کرده اونا رو رعایت کنن تا تو سرچ گوگل بالا بیان.
تضمین آینده با White Hat SEO یا سئو کلاه سفید
نکته جالب در مورد جستجوی سئو White Hat یا سئو کلاه سفید اینه که با این که کندتر از سئوی کلاه سیاه روی رتبه گرفتن تو سرچ گوگل عمل می کنن اما به نوعی تضمینی هستن. یعنی کسی که داره از اونا استفاده میکنه میدونه در آینده به هیچ مشلی نمیخوره و از طرف گوگل تنبیه نمیشه.
اکثر تکنیک های سئو کلاه سیاه در طول زمان نتیجه عکس میدن و ساحب سایت رو گرفتار می کنن. چون یه روزی بالاخره گوگل میفهمه و سایت رو تنبیه میکنه. با تمرکز روی کیفیت و تجربه کاربر میتونین مطمئن باشین که کار شما با به روزرسانی بعدی الگوریتم گوگل خراب نمیشه و ناگهان ترافیکی که تا الان به دست آوردین از بین نمیره.
محتوای با کیفیت ، کلمات کلیدی خوب و رقابتی و طراحی سایت مبتنی بر استاندارهای UX گوگل در کنار ثبت کسب و کار محلی و ارائه نسخه موبایل، همه و همه بعث میشن گوگل در بلند مدت به شما اعتماد کنه و این تضمینیه که سئو کلاه سفید به صاحبان سایت میده.
در آخر خوشحال میشم تجربیات و نظرات خودتون رو راجع به سئو کلاه سفید برام بنویسین.