مقالات آموزشی

پرسونای مخاطب چه کسانی هستن و چگونه آنهارا طراحی کنیم؟

مفید بود؟

پرسونای مخاطب به معنای شناخت مخاطبان و مشتریان هدف است.

پرسونا به معنای شناخت ویژگی های بارز یک شخص است.

برای مثال ویژگی هایی مانند جنسیت، سن، شغل، میزان تحصیلات، محل زندگی، نوع نگرش به زندگی و …

زمانی می توانید به سئو سایت و بازاریابی بپردازید که بدانید مخاطب شما کیست و از شما چه انتظاراتی دارد.

اگر شرکت بزرگی با بودجه کلان داشته باشید اما مخاطبان خود را نشناسید، ندانید با آن ها چگونه رفتار کنید، چه مطلبی را برای چه کسی ارسال کنید و … خب، در یک کلام بودجه و وقت خود را هدر داده اید.

بنابراین حتما از ابتدا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید که به طور مفصل در رابطه با مفهوم پرسونا و روش های طراحی پرسونای مشتری صحبت کنیم.

فهرست مطالب

  • تعریف پرسونای مخاطب
  • پرسونای مشتری چیست؟
  • چرا شناخت پرسونای مخاطب اهمیت دارد؟
  • چگونه پرسونای مخاطب را طراحی کنیم؟
    • ۱٫ پرسش سوالات کلیدی
    • ۲٫ برگزاری نظر سنجی
    • ۳٫ تحقیق کلمات کلیدی
    • ۴٫ بررسی آمار سایت
    • ۵٫ شبکه های اجتماعی
    • ۶٫ آزمون A/B
  • جمع بندی

تعریف پرسونای مخاطب

همانطور که اشاره شد پرسونای مخاطب به معنای شناخت مخاطبان هدف است.

تولید کنندگان محتوا و بازاریابان برای این که در کار خود هدفمندتر عمل کنند، نیاز به شناخت پرسونا یا همان ویژگی های مخاطبان خود دارند.

برای مثال یک محتوا نویس قصد دارد مقاله ای در رابطه با مفهوم سئو تولید کند.

پیش از نگارش، باید این سوال ها را از خود بپرسد که محتوایی در رابطه با مفهوم سئو، برای چه کسی مناسب است؟ برای شخصی که چندین سال در حوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت می کند؟ برای کسی که در صنعت تولید پوشاک فعالیت دارد؟ یا در نهایت برای کسی که تنها نام کلمه سئو را شنیده است و حالا به دنبال مفهوم آن و شروع این مسیر است؟

این که مخاطب خود، سن او، جنسیت، شیوه زندگی، میزان تحصیلات، نیازها و … را بشناسید، به معنای شناخت پرسونای مخاطب است.

آموزش اتصال دامنه به هاست و تنظیم DNS
>>

هدف از پرسونای مخاطب، جذب کاربران نسبت به ورود به سایت شما، کلیک کردن بر روی صفحه شما و … است.

پرسونای مشتری چیست؟

تصور کنید که سایت شما به فروش اسباب بازی می پردازد.

اصلی ترین مخاطبان شما در این زمینه چه کسانی هستند؟

طبیعتا بیشتر، پدر و مادران جوانی که بچه های کوچک دارند از محصولات سایت شما استفاده می کنند؛ نه یک شخصی که مجرد است یا شخصی با سن ۵۰ سال، که یک فرزند ۲۰ ساله دارد.

هدف از پرسونای مشتری این است که بدانید قرار است محصولات خود را به چه افرادی با چه سبک زندگی، چه وضعیت مالی و … به فروش برسانید.

چرا شناخت پرسونای مخاطب اهمیت دارد؟

یک برند را تصور کنید که به فروش پوشاک به صورت عمده می پردازد.

این برند هزینه بسیاری را جهت تبلیغ برند خود صرف می کند؛ برای مثال ارسال پیام به گوشی موبایل افراد مختلف، تبلیغات در انواع سایت ها با موضوعات مختلف و …

این برند پیام تبلیغاتی فروش عمده پوشاک را به هر شخصی ارسال می کند؛ برای مثال یک بچه ۱۵ ساله که هنوز وارد دنیای کار نشده است، یک فرد بازنشسته، فردی که در حوزه فروش کامپیوتر کار می کند، فردی که مغازه فروش پوشاک دارد و …

از افراد بالا کدام یک به خرید پوشاک عمده نیاز دارند؟ تنها یک نفر.

یا در مثال دیگر، برند مورد نظر تبلیغات اینترنتی فروشگاه خود را در یک سایت آموزش سئو قرار می دهد.

آیا افرادی که در حوزه سئو فعالیت دارند به دنبال خرید پوشاک عمده هستند؟ طبیعتا خیر.

بنابراین برند مورد نظر هزینه و زمان خود را روی افرادی سرمایه گذاری کرده است که اصلا مخاطبان و مشتریان او نیستند؛ در یک کلام پول و وقت خود را هدر داده است و به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده است.

به همین دلیل است که گاهی بسیاری از افراد با تبلیغاتی مواجه می شوند که آن ها را عصبانی می کند.

فردی که وضعیت مالی متوسطی دارد در مواجه با تبلیغی در رابطه با خرید ویلا در بهترین نقطه شهر، با خود می گوید چرا این پیام باید برای من ارسال شود؟ چگونه ارسال این گونه پیام ها را متوقف کنم؟

صفحات یتیم (Orphan Pages) چیست و چگونه آن ها را پیدا کنیم؟
>>

بنابراین زمانی شناخت پرسونای مخاطب و مشتری برای شما اهمیت پیدا می کند که نخواهید زمان و هزینه خود را در یک مسیر غلط و بدون نتیجه هدر دهید.

چگونه پرسونای مخاطب را طراحی کنیم؟

۱٫ پرسش سوالات کلیدی

پس از این که فهمیدید مخاطبان شما را بیشتر چه کسانی تشکیل می دهند، باید سوال های زیر را از خود بپرسید.

  1. مخاطب من دقیقا به دنبال چه محصولی است؟
  2. چه نوع محتوایی در رابطه با چه موضوعی مخاطب را راضی می کند؟
  3. زبان محتوای من باید چه گونه باشد؟ آیا نیاز به نگارش تخصصی مطلب دارم؟ یا برعکس، باید مطلب من در نهایت سادگی موضوع را برساند؟
  4. مخاطب من حاضر است چه میزان روی محصولات من هزینه کند؟ (وضعیت مالی)
  5. چه زمانی برای انتشار اخبار و موضوعات بهتر است؟ مخاطبان من افرادی هستند که صبح زود گوشی خود را چک می کنند یا در اواسط ظهر؟

۲٫ برگزاری نظر سنجی

نظر سنجی دید دقیق تر و ریزبینانه تری از مخاطبان شما می دهد.

برای مثال سوال های زیر می توانند کمک کننده باشند.

  1. به چه دلیل برند ما را انتخاب کرده اید؟
  2. به نظر شما بارزترین تفاوت ما با سایر برندها در چیست؟
  3. از کدام محصولات سایت ما بیشتر استفاده می کنید؟
  4. کدام مقالات سایت برای شما مفیدتر و کاربردی تر بوده است؟
  5. آیا ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کنید؟
  6. اگر ما را معرفی می کنید، به چه صورت خواهد بود؟ یعنی در رابطه با ما چه می گویید؟
  7. به چه میزان از خدمات ما رضایت دارید؟
  8. و …

۳٫ تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی به عنوان یکی از موارد مهم سئو داخلی، در شناخت پرسونای مخاطب نیز کاربرد دارد.

با یک سرچ ساده در گوگل متوجه می شوید که چه کلماتی بیشتر ترند هستند، افراد به دنبال چه مباحثی هستند، چگونه می توان پاسخ نیازهای افراد را تامین کرد و …

کلمه کلیدی چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
>>

۴٫ بررسی آمار سایت

نرخ کلیک (CTR) و نرخ پرش (Bounce Rate) موارد مهمی هستند که بررسی آن ها، دید وسیعی در رابطه با نحوه عملکردتان به شما می دهد.

با بررسی این موارد می توانید متوجه شوید که مثلا کدام صفحه سایت شما با استقبال بیشتری مواجه شده، کدام صفحه به سرعت توسط کاربران زیادی بسته شده، افراد روی کدام صفحه سایت شما اقدام به کلیک نکرده اند و مواردی از این دست.

۵٫ شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی قسمت عمده زندگی انواع افراد در هر قشری، با هر زبانی، هر وضعیت مالی و … را تشکیل می دهند.

افراد در انواع شبکه های اجتماعی مانند توییتر، لینکدین، اینستاگرام و … به انتشار اطلاعات می پردازند.

شما با بررسی شبکه های اجتماعی می توانید مخاطبان خود را بیشتر بشناسید.

علاوه بر آن ممکن است فردی که از خدمات شما راضی بوده است یا نه، این موضوع را در صفحه خود اعلام کند؛ که شما با بررسی آن، می توانید مزیت یا اشتباه کار خود را متوجه شوید.

۶٫ آزمون A/B

آزمون یا تست A/B زمانی استفاده می شود که شما دو نسخه شبیه به هم را به کار ببرید اما تنها یک عنصر را در آن تغییر دهید.

برای مثال دو صفحه شبیه به هم طراحی کنید و در این میان رنگ صفحه را عوض کنید، یا این که جای یک دکمه را تغییر دهید.

این کار به این منظور صورت می گیرد که متوجه شوید کدام یک از نسخه ها کاربردی تر است.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با مفهوم پرسونای مخاطب به عنوان یکی از مهم ترین موارد در بازاریابی و تولید محتوا صحبت کردیم.

اگر می خواهید برند خود را به موفقیت برسانید، شناخت پرسونای مخاطب و پرسونای مشتری را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار، جدی بگیرید.

اگر سوال یا پیشنهادی در این زمینه دارید با ما در میان گذارید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.