مقالات آموزشی

علت اهمیت پیدا کردن یک ایده برای پادکست چیست؟ و انواع ایده برای ساخت پادکست کدامند؟

مفید بود؟

چرا باید یک ایده برای پادکست خود انتخاب کنید؟ 

در ابتدا و پیش از هر سخنی شاید لازم باشد که بار دیگر پادکست را به شما توضیح دهیم! به مجموعه فایل‌های صوتی که با اهداف مختلف تولید شده و در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قابل دسترس هستند، پادکست می گویند. امروزه پادکست ها بسیار پر کاربرد و محبوب هستند و حتی برای موضوعات آموزشی نیز استفاده می شوند.

شما ممکن است به ساخت پادکست علاقه داشته باشید اما پیدا کردن یک ایده برای پادکست ممکن است نیازمند وقت و تلاش زیادی باشد. اگر هیچ ایده‌ای از قبل در ذهن خود ندارید و یا اینکه از قبل یک یا چند موضوع برای پادکست در ذهن دارید، در هر دو صورت باید مدتی را صرف پیدا کردن ایده مناسب برای پادکست و یا ارزیابی آن کنید. مسلماً اگر ما زمانی را صرف تصمیم‌گیری برای پیدا کردن ایده‌ی مناسب برای پادکست کنیم، این کار منجر به توسعه پادکست و برند ما می‌شود.

اما مزیت دیگر طی کردن یک فرایند برای پیدا نمودن یک ایده برای پادکست این است که این کار این اطمینان را برای شما به وجود می‌آورد که شما تمام بخش‌های مبهم ایده خود را موردبررسی قرار داده‌اید و در مورد چالش‌هایی که ممکن است این ایده در آینده برای شما ایجاد کند به‌طور کامل فکر کرده‌اید. در ادامه این مقاله ما قصد داریم که فرایند توسعه یک ایده برای پادکست و ارزیابی آن را خدمت شما ارائه دهیم.

  1. ایده پردازی
  2. در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید
  3. بازار را ارزیابی کنید
  4. تهیه‌ی فهرستی از ایده‌های خود
  5. جوانب مثبت و منفی ایده‌های خود را ارزیابی کنید
  6. روی ایده خود به‌اندازه‌ی کافی فکر کنید

 

فرآیند انتخاب ایده برای پادکست 

اولین قدم برای انتخاب یک موضوع برای پادکست، ایده پردازی است. سعی کنید به چیزی فکر کنید که به آن علاقه‌مند هستید. همچنین به تخصص خود نیز فکر کنید. فکر کردن به هر یک از این موارد ممکن است چندین ایده در ذهن شما ایجاد کند. هنگامی‌که مرحله‌ی ایده پردازی به پایان رسید و از بین آن‌ها یک یا چند ایده برای پادکست خود انتخاب کردید حال نوبت به آن رسیده است که سلیقه مخاطبان خود را نیز در نظر بگیرید. اگر ایده‌های مختلفی دارید که هرکدام از آن‌ها مخاطبان متفاوتی دارند باید در مورد تمامی مخاطبان خود تحقیق کنید. داشتن یک ایده جذاب و خلاقانه برای محبوبیت یک پادکست مهم و ضروری است.

هدف از تحقیق در مورد مخاطبان

هدف از تحقیق در مورد مخاطبان این است که بفهمید آیا می‌توانید مخاطبی را که به ایده شما علاقه‌مند است مشخص سازید یا خیر و آیا آن مخاطب جزء افرادی است که می‌توانید آن را جذب کنید یا نه. مرحله بعدی در فرآیند انتخاب ایده برای پادکست، ارزیابی بازار است. معنی ارزیابی بازار این است که شما باید بررسی کنید و ببینید پادکست‌های دیگری مشابه با ایده شما در بازار وجود دارد یا خیر.

با بررسی و سنجش رقبای خود می‌توانید نسبت به توسعه پادکست خود نیز اقدام کنید. علاوه بر این با بررسی رقبا خود، شما می‌توانید یک نمونه متن پادکست جالب تولید کنید و یا این امکان وجود دارد که ایده‌های جدیدی در ذهن شما برای ساخت پادکست ایجاد شود. حال که به‌اندازه کافی در مورد مخاطبان خود تحقیق کرده‌اید، لازم است یک فهرست از بهترین ایده‌های خود برای پادکست تهیه کنید.

با استفاده از یک رایانه و یا یک قلم و کاغذ به مدت یک الی دو دقیقه هر آنچه به ذهن شما در ارتباط با ایده برای پادکست خطور می‌کند را بنویسید. به این فکر کنید که چه ایده‌هایی مخاطبان شما را به پادکست شما علاقه‌مند می‌سازد. هر ایده‌ای که شما پیش‌بینی می‌کنید باعث لذت بردن مخاطبان شما می‌شود، مسلماً بر نحوه نوشتن متن پادکست شما نیز تأثیر می‌گذارد.

 

مزایا و معایب انواع ایده برای پادکست 

یک قلم و یک کاغذ تهیه کنید. روی کاغذ دو ستون بکشید، یک ستون را “جوانب مثبت ” و یک ستون را “جوانب منفی ” قرار دهید. همچنین اگر چندین ایده برای پادکست خود دارید برای هرکدام از این ایده‌ها دو ستون جداگانه ترسیم کنید. درباره تحقیقاتی که در مورد مخاطبان خود انجام داده‌اید، ارزیابی بازار و یا فهرست ایده‌های خود برای پادکست فکر کنید. اگر تشخیص دادید که دسترسی به مخاطب برای شما دشوار است، بازار اشباع‌شده است و یا اگر در تهیه محتوای آن با مشکل مواجه شده‌اید، این موارد را به‌عنوان معایب ایده‌های خود در نظر بگیرید.

از طرف دیگر، اگر شما تشخیص دادید که دسترسی به مخاطب به‌راحتی صورت می‌پذیرد، بازار کاملاً باز است، دیدگاه شما منحصربه‌فرد است و یا اگر فهرست عظیمی از منابع را در اختیار دارید، همه این موارد را جزء جوانب مثبت ایده برای پادکست خود بنویسید. اگر برای ایده خود یک چالش و یا معضل مهمی را پیش‌بینی می‌کنید، این موارد را جزء جوانب منفی ایده موردنظر برای پادکست خود در نظر بگیرید.

آخرین مرحله فرآیند پیدا کردن ایده برای پادکست

آخرین مرحله فرآیند پیدا کردن ایده برای پادکست این است که روی ایده خود متمرکز شوید. شروع پادکست یک تعهد بزرگ است، بنابراین شما باید به میزان کافی در مورد ایده خود فکر کرده باشید. برای تحقق این امر یک الی دو هفته وقت بگذارید کافی است.

همچنین یک روش خوب در این خصوص این است که ایده پادکست خود را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارید و نظر آن‌ها را در این خصوص بپرسید و یا از آن‌ها کمک بگیرید. بعد از یک الی دو هفته، شما می‌توانید این اطمینان را حاصل کنید که ایده شما برای پادکست کاملاً خوب است و نسبت به ساخت آن اقدام کنید.

خواندن کتاب رمان یکی از بهترین انواع ایده برای پادکست 

پادکست رمان یکی از تأثیرگذارترین و پرمخاطب‌ترین انواع پادکست است. بسیاری از افراد به خواندن رمان علاقه‌مند هستند ولی فرصت خواندن آن را پیدا نمی‌کنند بنابراین ساخت پادکست رمان های معروف به کمک این افراد می‌آید و می‌توانند زمان‌هایی که در حال رانندگی و یا انجام کارهای منزل هستند، به این پادکست‌ها گوش دهند.

بنابراین اگر به دنبال یک ایده برای پادکست هستید که بتوانید مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کنید من به شما پادکست رمان را پیشنهاد می‌دهم. مسلماً لحن گوینده پادکست رمان در جذب مخاطب اثر دارد. به‌عنوان‌مثال زمانی که یک گوینده پادکست یک رمان عاشقانه را می‌خواند باید صدای او سرشار از احساس باشد؛ ترس و ناامیدی و یا آشفتگی و امیدواری باید در لحن او آشکار باشد.

منابع زیادی در اینترنت برای آموزش ساخت پادکست وجود دارد اما اینکه چگونه باید همه این ابزارها را در کنار هم قرار داد تا یک اپیزود پادکست را به پایان رساند، سؤالی است که بسیاری از سازندگان پادکست را درگیر خود می‌سازد. اگر به دنبال یک آموزش کامل ساخت پادکست برای خود هستید، انجام مراحل زیر می‌تواند به شما کمک کند تا یک پادکست جذاب و باکیفیت داشته باشید.

مراحل ایجاد پادکست با کیفیت

  1. تمرکز خود را روی فصل‌های پادکست و عناوین اپیزودها افزایش دهید.
  2. برای هر اپیزود پادکست خود یک استوری برد مفصل بنویسید.
  3. فرآیند پیگیری چرخه تولید پادکست خود را شروع کنید.
  4. هنگامی‌که یک ایده برای پادکست خود انتخاب کردید، در این مرحله باید در رابطه با موضوع خود مصاحبه‌هایی ترتیب دهید. فهرست سؤالات خود را از قبل آماده کنید و یک رونوشت از مصاحبه خود بردارید. رونویسی از مصاحبه در حقیقت گامی است که هیچ‌کس تمایل به انجام آن ندارد اما برای پادکست‌های داستانی انجام این کار بسیار ضروری است.
  5. سریع‌ترین راه برای ساخت یک اپیزود پادکست عالی، ساخت یک اپیزود پادکست بد است. زمانی که شما یک فیلم‌نامه داستانی که قابل‌اجرا است را به دست آوردید به گوینده صوتی خود مراجعه کنید و نسبت به ضبط داستان خود اقدام کنید. ابتدا پادکست شما ممکن است درست و خوب به نظر نرسد اما شنیدن داستان ضبط‌شده‌ی شما به شما کمک می‌کند تا بتوانید نواقص موجود در روایت ضبط‌شده‌ی خود را پیدا کنید. پس از آن می‌توانید نمونه متن پادکست خود را بهبود ببخشید.
  6. به پیش‌نویس صوتی پادکست خود گوش دهید، متن پادکست را ویرایش کنید، متن را زیبا کرده و دوباره پادکست را ضبط کنید.

 

بهترین ایده برای پادکست چیست؟ 

در انتهای این مقاله قصد داریم به بیان چند مورد از بهترین ایده‌ها برای ساخت پادکست بپردازیم.

  • در مورد موضوع موردعلاقه خود در پادکست بحث کنید: 

اگر در مورد مجموعه کتاب‌ها، سریال‌های و برنامه‌های تلویزیونی موردعلاقه خود در پادکست بحث کنید، مطمئناً این پادکست موردتوجه مخاطبان زیادی قرار خواهد گرفت.

  • در زندگی ما همیشه حوادث زیادی وجود دارد که ارزش تعریف کردن برای دیگران را دارد:

این حوادث می‌تواند شامل رویدادهای ورزشی، جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و … شود. در نتیجه موضوعاتی از این قبیل برای پادکست، برای افرادی که به این نوع رویدادها علاقه‌مند هستند، جذاب است.

  • روی یک فیلم، کتاب خاص، یک بازیگر، هنرمند و یا یک مقصد سفر بحث کنید.

  • اگر اهل مسافرت هستید، صحبت در مورد مکان‌های جدید برای دیدن می‌تواند برای مخاطبان شما جذاب باشد:

مردم همیشه به دنبال امتحان کردن رستوران‌های جدید و غذاهای مختلف هستند و یا رفتن به مکان‌های جدید برای بازدید را دوست دارند. با این‌ حال، فقط این مکان‌ها را به آن‌ها توصیه نکنید بلکه درباره مزایای آن مکان به شنوندگان خود توضیح دهید و به آن‌ها دلایل قانع‌کننده‌ای بدهید تا به دیدن آن مکان مشتاق شوند.

 

  • تجارت خود را تبلیغ کنید:

یکی از دلایلی که بیشتر افراد به سمت ساخت پادکست می‌روند، تبلیغ کالا و خدمات است. استفاده از پادکست باعث می‌شود تا کسب‌وکار شما در معرض دید عموم قرار بگیرد. اگر شما صاحب یک شرکت هستید که فناوری خاصی دارد، در پادکست خود در مورد محصولات شرکت خود صحبت کنید.

اگر دارای یک فروشگاه عتیقه‌فروشی هستید، درباره چیزهایی که برای فروش در مغازه خود دارید، صحبت کنید.موضوعات پرمخاطب دیگر برای پادکست شامل غذا، افسانه‌ها، فمینیسم، وقایع ماوراء‌الطبیعه، ورزش، نمایش‌های صوتی، اخبار و صحبت در مورد جرایم واقعی است.

چند مورد از بهترین انواع نرم‌افزار ساخت پادکست

 در انتهای این مقاله قصد داریم چند مورد از بهترین انواع نرم‌افزار ساخت پادکست را برای شما معرفی کنیم. از این نرم‌افزارها به‌منظور ضبط و ویرایش پادکست می‌توان استفاده کرد.

  • Logic Pro
  • Adobe Audition
  • GarageBand
  • Audacity
  • AuHindenburg Journalist

برخی از برنامه‌های پادکست مخصوص گوش دادن به پادکست‌های فارسی طراحی‌شده‌اند. ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه پادکست فارسی ناملیک، چنل بی، کست باکس، شنوتو، انکر، podbean، google podcasts، stitcher، antenna pod و … اشاره نمود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.