مقالات آموزشی

چرا مشاهده شنوندگان پادکست تا این حد اهمیت دارد؟ و آیا مشاهده‌ شنوندگان پادکست ممکن است؟

مفید بود؟

آیا می‌توان دید که چه کسی پادکست مرا گوش داده است؟ 

ساخت پادکست و پادکست مارکتینگ این روزها تبدیل به منبع درآمد بسیاری از افراد مستعد تبدیل شده است. خوشبختانه با همه‌گیری پادکست‌ها، روز به روز به تعداد شنونده‌های پادکست‌ها افزوده می‌شود. همین امر باعث شده که افرادی که پادکست می‌سازند (یا به عبارت دیگر پادکسترها)، کسانی‌که از طریق پادکست به تبلیغ محصولات خود می‌پردازند و شرکت‌هایی که به پادکست مارکتینگ تکیه دارند؛ برای مشاهده شنوندگان پادکست و دانلودهای هر اپیزود، اهمیت بسیاری قائل شوند.

مشاهده فعالیت‌ها و نحوه‌ی برخورد هر شنونده با پادکست شما، تا حد زیادی در روند پادکست‌سازی شما موثر است. اما چرا؟ بگذارید در ادامه‌ی مقاله دنبال دلیل اهمیت مشاهده شنوندگان پادکست و رفتار آن‌ها با پادکست شما بگردیم.  وقتی مسیر صعودی پیشرفت پادکست‌ها را دنبال می‌کنیم، متوجه می‌شویم که شنونده‌ها و بازخوردها و فیدبک‌های آن‌ها تا حد زیادی در روند پیشرفت پادکست موثر بوده است.

برخلاف بسیاری از برنامه‌های سرگرمی و آموزشی که با هزاران واسطه به بیننده یا شنونده می‌رسند، پادکست به طور مستقیم با مخاطبان خود سروکار دارد. همین امر موجب ایجاد حس نزدیکی در میان پادکست و شنوندگان پادکست شده، در پیشرفت پادکست تاثیر مثبت می‌گذارد.

چرا مشاهده شنوندگان پادکست تا این حد اهمیت دارد؟

بیش از هر چیز، رصد عملکرد شنوندگان پادکست باعث می‌شود که شما بهتر بتوانید پادکست خود را رشد دهید. مشاهده شنوندگان پادکست و آنالیز نحوه‌ی گوش دادن آن‌ها به پادکست شما، تا حد زیادی نشان می‌دهد که پادکست شما تا چه حد بر روی شنونده‌تان تاثیر بر جای می‌گذارد. منظور از نحوه‌ی گوش دادن شنونده به پادکست شما، این است که آیا شنونده پادکست شما را نیمه کاره رها کرده؟

 آیا پرش از روی تبلیغات را به انجام رسانده؟ آیا حین گوش دادن به پادکست شما، آن را با سرعت چندین برابر بیشتر گوش داده؟ الگوریتم داده‌های پلتفرم‌های پادکست، مانند آن‌چه وب‌سایت‌های هاستینگ پادکست در اختیارتان قرار می‌دهد، تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه به یاری شما بشتابد.

 مشاهده شنوندگان پادکست و روشی که از طریق آن پادکست شما شنیده می‌شود، بشدت روی میزان درآمد شما از پادکست تاثیر دارد. چرا که تمامی شرکت‌ها اسپانسر در هنگام پرداخت حق‌الزحمه‌ی شما، این داده‌های آماری را از شما می‌طلبند. سپس با بررسی و مشاهده‌ شنوندگان پادکست شما، بازخورد آن‌ها به برنامه و حتی تعداد دانلودهای شما، اقدام به پرداخت هزینه می‌نمایند.

خب؛ آیا می‌توان دید چه کسی پادکستم را گوش داده است؟

بله! اما چگونه؟ بگذارید این خبر خوب را به شما بدهیم که اپل یک قابلیت بسیار مفید و کاربردی را در اختیار پادکسترها قرار داده تا از طریق آن، ریزه‌کاری‌های آماری پادکست خود را مشاهده کنند. این تجزیه و تحلیل‌های آماری ضمن مشاهده شنوندگان پادکست، اطلاعات پایه‌ای در مورد رفتار آن‌ها با پادکست شما را نشان می‌دهند.

درست همان‌طور که پیش از این به شما نشان دادیم، این داده‌ها نه تنها برای شرکت‌های اسپانسرینگ پادکست اهمیت قابل توجهی دارند، بلکه به خود شما هم می‌توانند کمک کنند تا عملکرد شنونده و بازخورد وی در برابر برنامه‌تان را به طور دقیق مشاهده کنید.

اپلیکیشن پادکست اپل در این زمینه کمک شایان توجهی به شما می‌کند:

سازندگان پادکست از طریق پادکست اپل(Apple Podcast) می‌توانند ببینند که شنوندگان برنامه چه تعدادی هستند و یا چه زمانی دست از گوش دادن به یک اپیزود خاص از پادکست برداشته‌اند. البته اگر شنونده‌ی پادکست هستید و نگرانید که با این‌کار داده‌های شما در اختیار پادکستر قرار بگیرد؛ نیازی به نگرانی نیست.

این داده‌ها به صورت متراکم و بدون نام آوردن از شنونده، اطلاعات خصوصی یا هر گونه دیتای شخصی هستند. پس هیچ‌گونه اطلاعات خصوصی از کاربر در اختیار پادکستر قرار نمی‌گیرد و قادر نخواهد بود که به طور مستقیم به شنونده دسترسی پیدا کند. چرا که وظیفه‌ی اول یک پلتفرم پادکست، تضمین امنیت سایبری شنونده و کاربر خود، در فضای اپلیکیشن یا پلتفرم پادکست است.

÷برای این‌که شما را با روند کار این اپلیکیشن آشنا کنیم و یاد بدهیم چگونه با کمک این اپلیکیشن می‌توان برای مشاهده شنوندگان پادکست اقدام کرد، یک نمونه از نمودار آماری از پادکستی ساختگی در اختیارتان می‌گذاریم تا صرفا با نحوه‌ی کار این اپلیکیشن آشنا شوید.

متاسفانه تا به امروز قابلیت‌های دستیابی به اطلاعات مربوط به میزان مصرف پادکست توسط شنونده، بخصوص در اپل به عنوان یکی از سران مرسوم‌کننده‌ی پادکست‌ها، بسیار اندک بوده است. علی الخصوص در مقایسه با سایر پلتفرم‌های فایل‌های چند رسانه‌ای؛ مانند ویدیوها، فیلم‌هایی که در فضای وب منتشر می‌شوند، موسیقی‌های منتشر شده در فضای دیجیتال و…! پلتفرم‌های هاستینگ پادکست و اپل، با تدارک این اطلاعات در واقع پایه‌ترین نیاز یک پادکستر را تامین نموده‌اند: رصد میزان رشد و عملکرد پادکست در دنیای آنلاین!

بیشتر بخوانید:

روش‌ های دانلود پادکست؛ آیا می‌ توان پادکست را دانلود کرد و بعدا گوش کرد؟

از قضا، تبلیغات در پادکست تا زمانی با قیمتی منصفانه همراه خواهد شد، که شما داده‌های کاملی مبنی بر رشد پادکست داشته باشید و کمپانی اسپانسر شما بتواند با مشاهده شنوندگان پادکست شما، قیمتی دقیق را به عنوان حق تبلیغات واریز نماید. بخصوص که میزان شنیده شدن تبلیغات برای اسپانسر شما بسیار مهم است.

حتی همین الان هم بسیاری از برنامه‌ها از شنوندگان خود می‌خواهند که با وارد کردن یک کد مخصوص پادکست، پس از ورود به سایت شرکت اسپانسر، نشان دهند که در واقع به تبلیغات گوش کرده‌اند؛ یا به واسطه‌ی پادکست است که اقدام به خرید نموده‌اند. این روش در بسیاری از برنامه‌ها پیاده می‌شود و کاربر هنگام خرید یا بازدید سایت، با وارد کردن آن کد در حقیقت نشان می‌دهد که بخاطر تاثیری که از تبلیغاتِ درون پادکستی گرفته، به شرکت اسپانسر مراجعه نموده است.

بماند که بسیاری از شرکت‌های اسپانسر با مشخص کردن تخفیفات مخصوص شنوندگان پادکست، در واقع مشتری را مجاب می‌کنند که از آن کد استفاده کرده و سری به سایت‌شان بزنند. امروزه نه تنها وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های هاستینگ پادکست، بلکه بسیاری از اپلیکیشن‌های پادکست دست به چنین خدماتی زده‌اند؛ تا با اعلام داده‌های مربوط به میزان دانلود، کاربران بیشتری را به سوی اپلیکیشن خود جذب نمایند.

 از طرفی اطلاعاتی که اپل در اختیار پادکستر می‌گذارد، هنوز خام است و نیاز به پیشرفت بیشتری دارد:

 اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، بیشترین شنوندگان پادکست، کاربران اپل هستند و از اپل پادکست استفاده می‌کنند. تا همین لحظه نیز یکی از خلاهای اپلیکیشن‌های پادکست که به خوبی حس می‌شده، همین کمبود داده‌های آنالیزور آماری‌ست. حال که اپل قدمی در این جهت برداشته، این خود یک دستاورد بزرگ و مهم محسوب می‌شود.

همین امر حتی جنبه مارکتینگ هم دارد و توجه بیشتری را به سوی پادکست‌ها، پادکست‌سازی و پول در آوردن از پادکست جلب می‌کند. همین یعنی یک ایده‌ی مارکتینگ ناب که به وسیله‌ی آن، حجم قابل توجهی از پول جابجا می‌شود. یک نکته را فراموش نکنید: این اطلاعات در تازه‌ترین آپدیت‌های آی‌او‌اس خود را نشان می‌دهد. این قابلیت را می‌توانید در iOS 11 و iTunes 12.7 به بالا مشاهده کنید. در غیر این صورت، توقع مشاهده‌ی اطلاعات کاملی را نداشته باشید.

یک امر جالب توجه دیگر این است که آیا “واقعا” این اطلاعات مهم و حیاتی‌ست؟

بسیاری از سازندگان پادکست اعتقاد دارند که این قابلیت، یکی از بهترین شیوه‌های مشاهده شنوندگان پادکست است؛ که به طور دقیق و بدون ایجاد مداخله در اطلاعات شخصی کاربر، بدون نیاز به نام بردن از کاربران و شنوندگان، بدون نیاز به هرگونه دسترسی به کوچکترین داده‌ی شخصی کاربر، اطلاعات سودمندی در مورد عملکرد پادکست در دنیای دیجیتال پادکستینگ به پادکستر می‌دهد.

اما با این وجود بسیاری دیگر از کارشناسان هم‌چنان معتقدند که راه‌های دیگری را نیز می‌توان جایگزین این روش کرد! نظر شما چیست؟ اپل معتقد است که این اطلاعات، امروزه که پادکست در هر منزل و هر خانه‌ای رخنه کرده، برای کسی‌که اپیزودها را در پلتفرم پادکست بارگذاری می‌کند؛ واجب است.

از یک سو کوچک‌ترین خرجی روی دست پادکستر نمی‌گذارد، کاملا رایگان است و در بیش از 150 کشور جهان در دسترس قرار دارد. دیگر چه از این بهتر که بتوان همزمان که پادکست خود را منتشر می‌کنیم؛ اطلاعات دقیقی از رفتار شنوندگان پادکست با هر اپیزود را مشاهده کنیم، چاله‌های مسیر پادکست‌سازی خود را پر کنیم و کاری کنیم یک پادکست جذاب‌تر و بهتر را تولید نماییم؟

نتیجه‌گیری

مشاهده شنوندگان پادکست، میزان گوش دادن آن‌ها به پادکست و رفتار آن‌ها در مقابل هر اپیزود، سال‌ها یکی از خلاهای صنعت پادکست‌سازی بوده است. امروزه بسیاری از پلتفرم‌های معروف پادکست‌سازی، از جمله اپل که تقریبا بیشترین مصرف‌کننده‌ی پادکست را متوجه خود ساخته است، اطلاعات آنالیزور آماری خاصی در اختیار سازندگان پادکست قرار می‌دهند.

این روش، بدون نیاز به مداخله در اطلاعات خصوصی کاربر، تعداد شنوندگان پادکست، تعداد دانلود آن، آهنگ صعودی یا نزولی دانلود در هر پادکست، استقبال شنونده از هر اپیزود و بخش‌های مختلف آن و… را در اختیار پادکستر قرار می‌دهد. نحوه‌ مشاهده شنوندگان پادکست در این اپلیکیشن، به این صورت است که با مراجعه به دیتای آماری هر اپیزود، می‌توانید مستقیم ببینید که آیا کاربران به تمام بخش‌های پادکست شما گوش داده‌اند؟ آیا تبلیغات را گوش داده‌‌اند یا بیخیال آن شده‌اند؟ کدام بخش از هر اپیزود بیشترین میزان شنونده را داشته است؟

اما این اطلاعات به چه دردی می‌خورد؟ اگرچه بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که روش‌های دیگری را هم می‌توان جایگزین این اطلاعات کرد و هنوز خلاهای بسیاری در این قابلیت مشاهده می‌شود؛ این روش یکی از بهترین مدارکی‌ست که باعث شفافیت مالی بین شما و کمپانی اسپانسر می‌شود. به علاوه به شما کمک می‌کند تا بتوانید اصلاحات خاصی را در اپیزودهای آینده بگنجانید. از این طریق، پادکست شما پیشرفت بیشتری خواهد کرد و چه بسا مخاطبین بیشتری نیز به سمت آن کشیده خواهند شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.