مقالات آموزشی

چرا چک لیست تولید محتوا اهمیت دارد؟

مفید بود؟

چک لیست تولید محتوا، یکی از الزامات و پیش‌نیازهای تولید محتوای مؤثر و مفید است؛ به عبارت دیگر، اگر قصد دارید محتوایی که تولید می‌کنید از اثربخشی بالایی به لحاظ بازاریابی و برند سازی برخوردار باشد، باید آن را بر اساس اصول و چارچوب‌های مشخص و معین تولید کنید. بنابراین چک لیست تولید محتوا مجموعه‌ای از قواعد، ضوابط و اصول خلق محتوا است تا آن محتوا بتواند در دستیابی به اهداف مدنظر، مؤثر واقع شود.

محتوا پادشاه است

چک لیست تولید محتوا فهرست ثابت و استانداردی نیست. با جستجو در اینترنت به انواع چک لیست‌های متنوع و مختلفی از تولید محتوا برخورد می‌کنیم که بر حسب تجربه و با تکیه بر دانش محتوا نویسان و تولیدکنندگان محتواهای مختلف تهیه شده است. با این حال تمامی این چک لیست‌ها یک هدف کلی را دنبال می‌کند و آن تولید محتوای با کیفیت، مؤثر و نتیجه بخش است.

 

میلیون‌ها نوع محتوا 

اگر بپذیریم که در هر ساعت میلیون‌ها نوع محتوا در قالب متن، ویدئو، عکس، گرافیک، وبلاگ، پادکست و … تولید می‌شود به اهمیت وجود چک لیست تولید محتوا بیشتر پی می‌بریم. بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص در حوزه تولید انواع محتوا و همچنین آنالیزور پیشرفته، ویژگی منحصر به فرد رایامارکتینگ است. برای مشاوره در خصوص بهترین پلن تولید محتوا، با رایامارکتینگ تماس بگیرید.

چرا چک لیست تولید محتوا اهمیت دارد؟

اهمیت چک لیست تولید محتوا را با یک مثال ساده می‌توان توضیح داد. امروزه وب‌سایت‌ها نقش مؤثری در بازاریابی، برند سازی، جذب مشتریان و ارائه انواع خدمات به کاربران دارند. از طرف دیگر، صدها و هزاران وب‌سایت نیز در اینترنت وجود دارد که روزانه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. با جستجوی یک عبارت یا کلیدواژه خاص، صرفاً تعداد معدودی از وب‌سایت‌ها در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شوند؛ بنابراین چالش اصلی این است که وب‌سایت‌ها برای اینکه در صدر نتایج موتورهای جستجو باشند، با یکدیگر رقابت می‌کنند؛

 محتوانویس

عنصری که منجر به بهبود و ارتقاء جایگاه وب‌سایت در بین سایر وب‌سایت‌های مشابه می‌شود، وجود محتوای منحصر به فرد، جامع، کاربرپسند و بهینه از نظر سئو است. محتوایی که از هر نظر نیازهای کاربران را اعم از نیازهای آموزشی، اطلاع‌رسانی، خبری، سرگرمی و … برآورده سازد.وجود چک لیست تولید محتوا، به محتوانویس یا تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کند که با در نظر گرفتن نیازهای کاربران و با توجه به اصول سئو، محتوایی را تولید کنند که به جلب مشتریان بیشتر کمک کند.

اصول تهیه چک لیست تولید محتوا

چک لیست تولید محتوا شامل فهرستی از عناصر و معیارهای لازم برای تولید انواع محتوای باکیفیت است. لذا قبل از تولید هر نوع محتوا، باید در وهله اول، ساختار و هدف و چارچوب آن متناسب با چک لیست بررسی شود. برخی از عناصر اصلی در چک لیست تولید محتوا به شرح زیر است:

  •  شناسایی مخاطبان محتوا؛
  •  ایده پردازی برای تولید محتوا؛
  •  تدوین و تنظیم تقویم محتوایی؛
  •  رعایت نکات و اصول سئو در تولید محتوا؛
  •  بررسی و مطالعه محتواهای موجود؛
  • رعایت اصول نگارشی، قابل فهم بودن و خوانایی محتوا؛

 

مخاطبان محتوا و آنچه را که نیاز دارند شناسایی کنید

یکی از مهم‌ترین موارد در چک لیست محتوایی، شناخت مخاطبان است. قبل از شروع به تولید محتوا، ابتدا باید مخاطبان هدف شناسایی و مشخص شده باشند. یکی از بهترین روش‌ها برای شناسایی و تعیین دقیق مخاطبان محتوا این است که ابتدا سؤالاتی را مانند موارد زیر مطرح کنیم:

  •  اگر محتوا درباره یک محصول است، چه کسانی قرار است از آن محصول استفاده کنند؟؛
  •  اگر محتوا خبری یا اطلاع‌رسانی است، این محتوا مناسب چه گروه‌هایی از افراد جامعه خواهد بود؟؛
  •  اگر محتوا آموزشی است، کدام نیازهای آموزشی کاربران را برطرف خواهد کرد؟؛
  • اگر محتوا درباره معرفی شرکت است، چه مشتریان بالقوه یا بالفعل را تحت پوشش قرار می‌دهد و چه گروه‌هایی از افراد ارتباط مستقیمی با آن شرکت دارند.

شناخت مخاطبان محتوا

شناخت مخاطبان محتوا به عنوان یک معیار مهم در چک لیست محتوایی، به نویسنده و تولید کننده محتوا کمک می‌کند تا سرنخ و هدف محتوا را به دست بگیرد. لذا توصیه می‌شود که ویژگی‌ها و خصوصیات جامعه هدف محتوا را تهیه و بر اساس اولویت، دسته‌بندی کنیم. به این ترتیب محتواهای تولیدی، اثربخشی بیشتری در جذب مخاطب خواهند داشت و متناسب با نیازهای آن‌ها تولید خواهد شد. در نتیجه محتوا از نظر مشتریان، کاربران و مخاطبان آن، ارزشمند و مؤثر و جذاب خواهد بود.

پیدا کردن ایده‌های مؤثر برای تولید محتوا

یکی دیگر از عناصر مهم در چارت تولید محتوا ایده پردازی است. موضوعات زیاد و متنوعی وجود دارد که بر اساس آن می‌توانیم به تولید محتوا بپردازیم؛ اما اینکه چطور از ایده‌ها و موضوعات به شکل مؤثری استفاده کنیم، نیاز به مهارت خاص و ویژه‌ای دارد. برخی ابزارها مانند گوگل ترند (Google Trend) به ما کمک می‌کند تا موضوعات داغ که کاربران به دنبال آن هستند را شناسایی کنیم.

برند یا محصولات خاص

همچنین سایر ابزارهایی که به تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند نیز کمک می‌کنند تا بدانیم در شبکه‌های اجتماعی مختلف، چه چیزی ذهن کاربران را به خود مشغول ساخته است؛ حتی اگر محتوای ما به شکل تخصصی تهیه می‌شود باز هم می‌توانیم از ابزارهای تحلیلی استفاده کنیم تا بفهمیم کاربران چه انتظار و یا دیدگاهی درباره کسب و کار و یا شرکت یا برند یا محصولات خاصی دارند.

تهیه یک تقویم محتوایی

جدول تولید محتوا کمک می‌کند که فرایند تولید محتوا با برنامه‌ریزی پیش رود. تقویم محتوایی باعث می‌شود تا به بهترین شکل ممکن از زمان‌های محدودی که در اختیار داریم برای تولید محتوا استفاده کنیم. فرایند تولید هر نوع محتوا شامل تحقیق و جستجو، ترجمه و تألیف، طراحی، بازنویسی، ویرایش و بهینه‌سازی از نظر اصول سئو است. لذا وجود تقویم محتوایی، کمک می‌کند تا این فرایند، ساماندهی شده و به محتوانویس یا تولیدکننده محتوا کمک می‌کند تا به بهترین شکل نسبت به برنامه‌ریزی تولید محتوا اقدام کند.

 

اطمینان حاصل کنید که محتوا خوانا و قابل فهم است

از جمله دیگر معیارهای ضروری در چک لیست تولید محتوا، رعایت رسم‌الخط، خوانایی، پاکیزگی و همچنین قابل فهم بودن محتوا است. کاربران از محتواهایی که پیچیده و غیرقابل درک و فهم باشند، فراری هستند. وجود هر نوع غلط املایی و ویراستاری نیز در محتواهای تولیدی آزاردهنده است. حتی اگر محتواها تخصصی تولید می‌شوند باید به زبان ساده نوشته شوند. تا عموم نیز بتوانند از مطالعه آن لذت ببرند. برخی تکنیک‌ها و ترفندهای لازم برای قابل فهم کردن محتوا عبارت‌اند از:

  • پاراگراف‌بندی مناسب؛
  •  استفاده از جملات کوتاه؛
  •  استفاده از تصاویر، نمودار و اینفوگراف؛
  •  استفاده از ابزارهای لیست بولت؛
  •  عنوان‌بندی مختصر و مرتبط؛
  •  عدم استفاده بی‌مورد از اصطلاحات تخصصی؛
  •  کاستن از جملات طولانی و …

مطمئن شوید که محتوای شما برای موتورهای جستجو سازگار است

از جمله عناصر ضروری در چارت تولید محتوا، اطمینان از بهینه بودن محتواها و سازگاری آن‌ها با موتورهای جستجو است. اگر محتوایی که تولید شده است، توسط موتورهای جستجو نمایه نشود و کاربران نتوانند آن را پیدا کنند، عملاً منجر به اتلاف وقت و هزینه شده است. وقتی محتوا تولید می‌کنید،

بهینه‌سازی موتور جستجو 

محتوای شما باید برای موتورهای جستجو آماده باشد. مخاطبان شما محتوا را در نتایج جستجو پیدا خواهند کرد، بنابراین بسیار مهم است که از بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) برای بهینه‌سازی صفحات خود برای نمایش در نتایج استفاده کنید.لذا بهینه‌سازی محتوا از نظر سئو و سازگاری آن با موتورهای جستجو از جمله اصول مهم در چک لیست تولید محتوا است. برای اینکه محتوا از نظر اصول سئو بهینه باشد، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • انتخاب کلمه کلیدی اصلی با در نظر گرفتن هدف محتوا؛
  • بررسی جایگاه کلمه کلیدی در موتورهای جستجو از طریق ابزارهایی مانند گوگل ترند و …؛
  •  انجام تحقیق و جستجوی کافی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط؛
  •  استفاده از کلمه کلیدی اصلی در اول هر پاراگراف، عنوان و توضیحات متا؛
  •  توزیع مناسب کلمات کلیدی اصلی در سراسر محتوا؛
  •  توجه به طول مناسب تگ عنوان و توضیحات متا دیتا؛

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.