با رقابتی شدن بازار و اقتصاد، روز به روز راه و روشی جدید برای افزایش بازده و سودآوری به کار گرفته می شود. در این راستا یکی از موثرترین تکنیک های مارکتینگ استفاده از رپورتاژ است. اما باید توجه داشته باشیم که رپورتاژ یا Advertorial پیچیدگی های فراوان دارد و ساخت، انتشار و بهره گیری از آن کار آسانی نیست.
رپورتاژ به واقع تبلیغی است که در قالب مقاله و مستند، “برندی” را به گونه ای مستند، ذیلِ عنوان یک نام معتبر و در همراهی سایر محتوای آن انتشارات، منتشر می کند. این طور در نظر بگیرید که روزنامه ی صبح را باز کرده اید و در کنار مقالات اجتماعی و سیاسی، ستونی وجود دارد که مقاله ای راجع به یک نوع دوچرخه نوشته است. توجه داشته باشید که رپورتاژ تبلیغ نیست؛ بلکه واقعا باید در قالب یک مقاله و مستند ارائه شود.
در ادامه با ما همراه باشید تا سفری به دنیای رپورتاژ، این پدیده ی جادویی داشته باشیم.
هدف اصلی افزایش فروش است
هدف از به کارگیری رپروتاژ افزایش فروش است، در نتیجه باید به دنبال اصولی باشیم که تضمین کننده ی این تحقق این هدف باشد. مقاله ای به قلم Trevor Covert در Buysellads منتشر شده و شش اصل برای تولید محتوای رپورتاژی استاندارد بیان کرده است. به نظر می رسد بررسی و از نظر گذراندن چنین مولفه هایی است که می تواند یاری رسان ما در فضای فارسی زبان رپورتاژ باشد. در نتیجه در این قسمت با نگاهی بومی مطلب مذکور را در چند بند بررسی می کنیم.
1. شبیه انتشارات بنویسید
هر انتشاراتی زبان، لحن و صدای مخصوص به خود را دارد. در فضای داخلی روزنامه ی کیهان با شرق تفاوت دارد. در خارج هم نیویورکر با اکونومیست متفاوت است. منظور اما چیز دیگری است؛ توجه داشته باشید رپورتاژی جواب می گیرد و باعث افزایش فروش می شود که در دل انتشارات مورد قرارداد شما بنشیند و نتوان تفاوتی بینAdvertorial و سایر مقالات و محتوای دست اول قائل شد.
توجه داشته باشید این اصل باید در تمامی قالب ها رعایت شود. تفاوتی ندارد پادکست ساخته اید یا برنامه تلویزیونی یا مقاله و بنر. باید شبیه سایر نوشته های انتشارات مورد همکاری کار کنید.
2. قبل از دست به قلم شدن تحقیق کنید
منظور این است که سری به انتشاراتی که قرار است کار شما را منتشر کند بزنید. با دقت بررسی کنید که چه محتوایی در چه قالبی در اکثریت قرار دارد. ستون نویسی یا گرافیک یا مقاله یا پادکست؟ بهتر است در قالب رایج آن انتشارات کار کنید. هر چه عادی تر به نظر برسید موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد.
3. قصه بگویید
تقریبا هر نوشته ی تخصصی درباره ی رپورتاژ توصیه به قصه گویی دارد. به این معنی که باید کار خود، که همان معرفی برند است را در دل داستان یا یک قصه ی قدرتمند بیان کرد. این کار بسته به حوزه ی کاری و فعالیت شما متفاوت خواهد بود. اما توصیه می کنیم در ابتدا طیف وسیعی از رپورتاژهای موفق بین المللی را بررسی کنید و سپس سراغ محقق ساختن این ویژگی یا مولفه بیایید.
سوای این مطلب حتما و حتما با دقت و وسواسی شدید خط داستانی خود را زیر ذره بین قرار دهید و خود را به جای مخاطب قرار دهید.
4. توازن برقرار کنید
به خاطر داشته باشید که نگارش و استفاده ی از رپورتاژ چیزی شبیه به حرکت روی یک خط یا همان پل صراط است. اگر بیش از حد تبلیغ کنید اثرگذاری کار از بین می رود و در صورتی که نامی از محصول و ویژگی های مثبت آن نیاورید جنبه ی تجاری کار محقق نمی شود. در نتیجه اصطلاحا باید به نعل و میخ متوازن ضربه بزنید.
فرمول ترکیب مناسب در سایت Buysellads به صورت 70 درصد محتوای عادی و 30 درصد تبلیغی معرفی شده است. یعنی بخش اعظم کار را به ارائه ی اطلاعات راجع به حوزه ی کاری خود معطوف کنید و 30 درصد باقی مانده را به بیان ویژگی های مثبت محصول، خدمات یا برند مورد بحث تخصیص دهید. توجه داشته باشید که فواید را بیان کنید و از واژه های تبلیغاتی تا حد امکان بپرهیزید.
5. با یک تیتر فوق العاده آغاز کنید
خشت اول گر نهد معمار کج، چه اتفاقی می افتد؟ بله در صورتی که عنوان یا تیتر قدرتمندی انتخاب نکرده باشید به احتمال زیاد محتوای رپورتاژی شما را کسی مطالعه نخواهد کرد. در نتیجه دقیق باشید و متمرکز.
6. کار را قدرتمند و هوشمندانه تمام کنید
اگر اهل وبگردی در فضای انگلیسی زبان باشید حتما مشاهده کرده اید که در انتهای مطلب عباراتی همچون sign up now یا get your plan today و check out this قرار می گیرد. منظور از چنین کاری جذب مخاطب برای محتوا و رپورتاژ بعدی است. در صورتی که کار خود را با کیفیت و با توالی مناسب انجام دهید از این طریق مخاطب و مشتری بالقوه ی خود را بالفعل کرده اید.
امیدواریم سطرهای بالا گام مثبتی در جهت افزایش شناخت رپورتاژ برداشته باشد.