تولید محتوا برای وبلاگ، یکی از جالبترین و لذت بخشترین شیوههای تولید محتوا میباشد. قبل از اینکه بسیاری از سایتها فعالیتهای خود را به این صورت که امروزه وجود دارد، داشته باشند، وبلاگ پر بازدیدترین مکانها و سایتها در فضای مجازی بودند. البته که هنوز عمر تولید محتوا برای وبلاگ و وبلاگ نویسی به پایان نرسیده است، بلکه بسیاری از سایتها در کنار سایت اصلی خود دارای وبلاگهای جذابی میباشند. اما تولید محتوا برای وبلاگ به چه صورتی باید باشد.
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا
تولید محتوا برای وبلاگ
وبلاگ یکی از مهمترین ابزارها در دست افرادی است که فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ را انجام میدهند. شما میتوانید در وبلاگها متن و عکسهایی در رابطه با محصولات خود منتشر کنید. و یا اینکه از وبلاگ استفاده کنید تا با مخاطبان خود ارتباط بیشتری داشته باشید.
انواع روشهای تولید محتوا برای وبلاگ
شما از تمامی روشها میتوانید برای تولید محتوا برای وبلاگ استفاده کنید، اما به نظر ما بهترین محتواهایی که امکان انتشار در وبلاگها را دارند محتواهای متنی همراه با عکس میباشند. اینگونه تولید محتوا مزایای بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. اما برای تولید محتوای متنی در وبلاگ میبایست نکاتی را رعایت کنید تا وبلاگی جذاب همراه با محتواهایی با کیفیت و مناسب در اختیار مخاطبان قرار دهید. اولین نکتهای که در هنگام نوشتن یک مقاله میبایست رعایت کنید، تیتر یا عنوان جذاب میباشد.
مخاطب به هر دلیلی که به دنبال محتوایی در رابطه با موضوع مورد نظر شما در اینترنت میباشد، هنگام برخورد با عنوان مقاله شما باید جذب مقاله شما شود. در برخورد اول عنوان جذاب قطعا مهمترین نقش را در برخورد با مخاطب دارد، بنابراین برای انتخاب عنوان بسیار دقت کنید. سعی کنید جذاب بنویسید. شما با تولید محتوا در وبلاگ قصد دارید که با مخاطب خود رابطه برقرار کنید و اعتماد او را جلب کنید. به همین دلیل شما دو فاکتور را باید همیشه رعایت کنید.
یک جذابیت دوم صداقت. بسیار مهم میباشد که در کنار اینکه محتوایی جذاب تولید میکنید، کاملا در محتوای خود صداقت داشته باشید. اعتماد مخاطب از همین نقطه شروع به شکل گیری میکند. اگر محتوایی خلاف واقع ارائه بدهید، قطعا در ارتباط با مخاطب دچار مشکل خواهید شد. نکته بعدی که اگر در محتواها رعایت کنید، باعث میشود مقالههای جذابتری داشته باشید، استفاده از عکسها و تصاویر متنوع و مرتبط با موضوع میباشد. قطعا شما هم اگر به عنوان مخاطب قصد داشته باشید، محتوایی را مطالعه کنید، اگر با حجم زیادی از محتوا رو به رو شوید، خسته خواهید شد و امکان دارد که در ادامه از خواندن محتوا صرف نظر کنید.
رعایت سئو در مطالب
شاید این نکته را زیاد شنیده باشید ولی باید بدانید که سئو نقش بسیار مهمی برای برقراری ارتباط با مخاطبان برقرار میکند. هدف هرکدام از ما برای تولید محتوا، قطعا ارتباط با مخاطبان بیشتر میباشد. شما چه قصد فروش بیشتری داشته باشید و چه قصد ایجاد ترافیک برای سایت، میبایست تمام سعی خود را انجام دهید تا مخاطبان از سایت شما بازدید کنند. و سئو بسیار در این قضیه راهگشا میباشد. انتخاب کلمات کلیدی مناسب و رعایت چگالی استفاده از آنها. باید این نکته را در نظر داشته باشید که از کلمات کلیدی خود به درستی در محتوای خود بهره ببرید. نباید محتوای شما مملو از کلمات کلیدی باشد که بی هدف کنار هم قرار گرفتهاند و معنی درستی را القا نمیکنند.
و در آخر برای مخاطب بنویسید. تمامی مسائلی که در بالا به آن اشاره کردیم باید مانند ابزارهایی در دستان شما باشند برای یک محتوای عالی برای مخاطب. بسیار از اوقات دیده میشود که افراد محتوا را فقط بر اساس سئو تولید میکنند و توجهی به مخاطب ندارند. این مسئله کاملا اشتباه میباشد. درست است که گوگل از طریق سئو و الگوریتمهای خاص خود محتواهای ما را بررسی میکند، ولی بسیار هوشمند میباشد و از محتواهایی که مخاطبان استقبال نکنند، قطعا ارزشی برای آنها قائل نخواهد بود.
چرا باید برای سایت خود وبلاگ ایجاد کرد؟
این بخش از مقاله در رابطه با سایتهایی میباشد که یا به صورت فروشگاههای اینترنتی میباشند به این منظور که محصولاتی را به فروش میرسانند و یا اینکه سایت آنها در حال ارائه خدمات به مشتریان میباشد. بیشتر مدیران این سایتها اهمیتی به وبلاگ نمیدهند. اما تولید محتوا برای وبلاگ یکی از بهترین گزینهها برای ارتباط با مشتری و مخاطبان است. شما برای اینکه مشتریان خود را ترغیب کنید که از خدمات و محصولات شما بهره ببرند، در ابتدا میبایست اعتماد آنها را جلب کنید. و شاید بتوان گفت که این اعتماد سازی از طریق محتواهایی که در وبلاگ خود منتشر میکنید؛ میتواند حاصل شود. تولید محتوا برای وبلاگ باعث میشود که رابطه نزدیکی بین شما و مخاطبان شما به وجود بیاید.
یکی دیگر از کاربردهای تولید محتوا
برای وبلاگ، از لحاظ سئو سایت میباشد. همانطور که میدانید، یکی از مهمترین عوامل برای ارتقا رتبه سایت شما و همچنین راه یافتن سایت شما به صفحات اول گوگل، سئو میباشد. اگر شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید، به احتمال بسیار زیاد یکی از دغدغههای شما تولید محتوا بر اساس سئو میباشد. و به دلیل اینکه سایت شما برای فروش محصولات طراحی شدهاست، نگران این مسئله هستید که با استفاده از چه روشی میتوانید از مزایای سئو بهره مند شوید.
باید به شما گفت که بهترین روش ایجاد وبلاگ برای سایت میباشد. و سپس تولید محتواهای متنی بر اساس سئو، که مطمئنا این مسئله باعث ارتباط بیشتر شما با مخاطبان میشود و هم منجر به فروش و سودآوری شما میگردد. اگر تا به امروز فقط سعی در ارائه بهترین محصولات و خدمات داشتهاید و توجهی به وبلاگ برای سایت خود نداشتهاید، به شما پیشنهاد میکنم تا وبلاگ را ایجاد کنید تا متوجه مزایای آن شوید.
وب سایتهای دارای وبلاگ ممکن است بتوانند بازدید بیشتری نسبت به وب سایتهای بدون وبلاگ داشته باشند. نتایج خوب سئو عمدتاً توسط محتوای جدید و کلمات کلیدی مرتبط ایجاد میشود که به معنای محتوای تازه و مکانی برای نگهداری آن است. وبلاگها بستری را برای انجام این کار در اختیار شما قرار میدهند. افزودن محتوای تازه به وب سایت شما به آن کمک میکند تا در نتایج موتورهای جستجو بالاتر از سایر وب سایتها قرار گیرد، که میتواند احتمال کلیک روی آن را افزایش دهد.
اکنون که وب سایت شما بازدید بیشتری دارد، این فرصت را دارید که این مخاطبان را به مشتری تبدیل کنید. سعی کنید چیزی را ارائه دهید که مخاطبان، اطلاعات تماس خود را در ازای آن در اختیار شما قرار دهند، مانند یک کتاب الکترونیکی رایگان، وبینار رایگان، مشاوره رایگان و… . هنگامی که اطلاعات تماس آنها را دریافت کردید، تیم فروش شما میتواند آن مشتریها را پیگیری کند.
بهترین وبلاگهای کسب و کارهای کوچک میتوانند به سوالات رایج مشتریان بالقوه پاسخ دهند و در مورد روند کار شما بحث کنند. اگر مشتریان وبلاگ، شما را بهعنوان وبلاگی ببینند که میتواند اطلاعات مفیدی در مورد موضوعات مرتبط ارائه دهد، ممکن است بیشتر با شما معامله کنند تا با رقبای شما. تولید محتوای جالب و منحصر به فرد برای وبلاگ همچنین میتواند به شما این فرصت را بدهد که از طریق لینکهای ورودی، بازدید را به وب سایت خود هدایت کنید.
بخش نظرات در وبلاگ شما ممکن است مکانی در وب سایت شما باشد که در آن میتوانید یک بحث دو طرفه با مشتریان داشته باشید. منتظر بمانید تا خوانندگان نظرات خود را بگذارند و سپس با آن خوانندگان تعامل کنید. با پاسخ دادن به نظرات مخاطبان خود، این فرصت را دارید که اعتماد ایجاد کنید.
با حداقل هزینه و تلاش، میتوانید به افزایش رتبه موتورهای جستجو، ایجاد اعتبار، افزایش بازدید وب سایت و تقویت روابطتان با مشتریان کمک کنید. این به نوبه خود باعث میشود که مخاطبان شما را بیشتر دنبال کنند یا محصولاتی را از شرکت شما بخرند، علاوه بر اینکه تجارت شما را به دیگران توصیه میکنند.
چهار مرحله برای تولید محتوای وبلاگ
مرحله 1: اهداف خود را مشخص کنید
داشتن یک هدف کاملاً مشخص برای تولید محتوا برای وبلاگ، شما را آماده میکند تا تمام مراحل دیگر، ساعتهای نوشتن و همه موانعی که وجود دارد، پشت سر بگذارید. جزئیات اهداف خود را مشخص کنید. به عنوان مثال صرف گفتن “فروش بیشتر” به عنوان هدف، کافی نیست. باید میزان فروش را در بازه زمانی موردنظر مشخص کنید. مثلا «افزایش فروش 15 درصد در سه ماه».
مرحله 2: تحقیقات بازار هدف را انجام دهید
برای شروع، چند سوال خوب از خود بپرسید : مخاطبان من کجا آنلاین هستند؟ (بعضی وبلاگها، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، انجمنها، گروههای فیس بوک و غیره)، بزرگترین ناراحتی آنها در محل کار چیست؟ (شاید آنها از رفت و آمد یا رئیس خود متنفرند، یا حوصلهشان سر رفته است، یا ترافیک کافی به وب سایت خود دریافت نمیکنند.)، آنها از خواندن چه نوع محتوا یا مقالاتی بیشتر لذت میبرند؟
راز مهم این کار این است که انگیزههای اساسی مخاطبان هدف خود را بیابید، سپس به آنها کمک کنید تا به این اهداف دست یابند. برای تولید محتوا برای وبلاگ کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کنید که دارای حجم جستجوی بالا و رقابت کم هستند. محتوای وبلاگ فوق العاده خوبی بنویسید که شامل کلمات کلیدی اصلی شما در عنوان، متن، سرصفحه و متن جایگزین تصویر باشد (البته زیاده روی نکنید. 3 تا 7 بار در یک مقاله، بسته به طول، کافی است).
روی دریافت بک لینک به آن مقاله با کلمات کلیدی اصلی خود کار کنید. البته، پیچیدگیهای زیادی مانند سرعت بارگذاری صفحه، زمان صرف شده در صفحه، و تعداد اشتراکگذاریهایی که مقاله دریافت کردهاست، وجود دارد. اما، اگر به سه مورد بالا تسلط داشته باشید، در راه خود به صفحه اول گوگل، موفق خواهید بود. همیشه سعی کنید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید، اما اجازه ندهید آنها شما را از نوشتن در مورد یک موضوع عالی باز دارند.
مرحله 3: یک تقویم تولید محتوا برای وبلاگ ایجاد کنید
یک تقویم محتوا، شما را در مسیر خود نگه میدارد و سیستمی ایجاد میکند تا مطمئن شود محتوای شما همیشه درجه یک و به موقع منتشر میشود.
مرحله 4: محتوای شگفت انگیز بسازید
شما کلمات کلیدی خود را دارید، یک تقویم محتوا ایجاد کردهاید، میدانید برای چه کسی مینویسید. اکنون زمان آن رسیدهاست که محتوای خود را در واقعیت تولید کنید. یک محتوای شگفت انگیز خوب نوشته شدهاست، املا و دستور زبان آن مناسب است و از اصطلاحات پیچیده غیر ضروری استفاده نمیکند، تحقیق شده و از آمار، مطالعات موردی و مثال استفاده میکند. همچنین غنی از رسانه است یعنی شامل تعداد زیادی تصاویر با کیفیت بالا است.
داشتن یک استراتژی، محتوای وبلاگ شما را ساعتها از سردرد نجات میدهد. به علاوه، موفقیت بیشتری خواهید داشت. تنها چند ساعت طول میکشد تا یک استراتژی محتوای وبلاگ عالی را تنظیم کنید. اگر برای جمع آوری آن وقت بگذارید، بسیار آماده تر خواهید بود و لذت بیشتری خواهید برد.
نکات تولید محتوای وبلاگ
به گرامر توجه کنید
اشتباهات خفیف گاه به گاه، مانند کلمات غلط املایی یا علامتهای نقطه گذاری نادرست، احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر مخاطبان یا مشتریان احتمالی شما نخواهد داشت. با این حال، برخی از اشتباهات گرامری، مانند استفاده زیاد از صدای غیرفعال، میتواند استدلال متقاعدکننده را ضعیف کند و نرخ تبدیل شما را ترمز کند. دیگران، مانند عدم رعایت قوانین زمان فعل، میتوانند خوانندگان را به این نتیجه برسانند که وبلاگ شما معتبر یا قابل اعتماد نیست. اگر گرامر نقطه قوت شما به عنوان یک نویسنده نیست، نشانه گذاری کنید و به طور مداوم از منابع دیجیتال و چاپی برای کمک به بهبود مهارتهای نوشتاری خود استفاده کنید.
با یک طرح کلی قوی شروع کنید
حتی قبل از شروع نوشتن، در ایجاد یک طرح کلی برای پست خود تلاش کنید. وبلاگ نویسان گاهی این را به عنوان یک مرحله غیر ضروری میدانند، اما وبلاگ نویسان با تجربه تر در واقع متوجه میشوند که ایجاد یک طرح کلی به آنها کمک میکند تا در درازمدت با کمک به آنها در نوشتن و تحقیق خود در زمان خود صرفه جویی کنند. یک طرح کلی خوب همچنین به شما کمک میکند تا مناطقی را که نیاز به تحقیق دارید مشخص کنید. به هر حال، گاهی اوقات شما حتی نمیدانید چه چیزی را نمیدانید تا زمانی که آن را ترسیم کنید. اگر به نقطهای رسیدید که نمیدانید چه بنویسید، در آن نقطه از طرح کلی مکث کنید و سؤالات خود را فهرست کنید.
در مورد پست خود تحقیق کنید
ممکن است برای تحقیق در مورد پستهای وبلاگ، که اغلب غیررسمیتر از سایر انواع نوشتهها به نظر میرسند، کار غیر ضروری به نظر برسد. با این حال، تحقیقات آنقدر به نوشتههای شما اضافه میکند که تقریباً همیشه ارزش این را دارد که کمی عمیقتر وقت بگذارید، حتی برای پستهای وبلاگ در مورد موضوعاتی که قبلاً با آنها آشنا هستید. همچنین میتواند با آشکار کردن کلمات کلیدی ارزشمند به تلاشهای سئوی داخلی شما کمک کند، که به موتورهای جستجو کمک میکند محتوای شما را بهطور مطلوبتری رتبهبندی کنند. تحقیقات میتواند به شما در بهبود نوشتن وبلاگ خود به چند روش کمک کند:
– حقایق جالب را برای تعامل بیشتر خواننده اضافه کنید
– استدلالهای خود را با مطالعات، تحقیقات معتبر و سایر منابع معتبر پشتیبانی کنید
– مفروضات خود را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که استدلال یا پیام شما بر پایهای محکم استوار است
علاوه بر این، پیوند دادن به وبلاگهای پیشرو در زمینه خود به عنوان منبع به شما کمک میکند تا با سایر وبلاگ نویسان ارتباط برقرار کنید. مهم است که به سایتهای دیگر پیوند دهید زمانی که واقعاً برای خواننده شما مفید است، نه برای شما. با این حال، پیوند دادن فرصتی را برای شما فراهم میکند تا با آن نویسندگان رابطه واقعی برقرار کنید. همچنین ممکن است آنها را به احتمال زیاد به سایت شما پیوند دهد.
برای چشم انداز دیجیتال بنویسید
مردم متن دیجیتال را متفاوت از کلمات چاپی میخوانند. ما تمایل داریم به جای خواندن کلمه به کلمه هر پست وبلاگ، صفحه وب را اسکن و اسکن کنیم. تمایل به اسکن سریع یک پست وبلاگ همچنین به این معنی است که کاربران ممکن است اطلاعات موجود در محتوای دیجیتال را به اندازه متن چاپی عمیق یا برای مدت طولانی حفظ نکنند. همانطور که پستهای وبلاگ خود را میسازید، این چهار اصل اساسی در نوشتن دیجیتال را در نظر داشته باشید:
– کلمات غیر ضروری را قطع کنید. نوشتن فشرده چربی کلامی را از بین میبرد و مطالعه متمرکزتری را جذب میکند.
– برای ایجاد علاقه بصری، طول جملات و پاراگرافها را تغییر دهید. تکههای متن با اندازههای مشابه باعث خستگی بصری در خواننده میشوند و احتمال اسکن کم عمق را افزایش میدهند.
– از قالب بندی به صورت استراتژیک استفاده کنید. با متن پررنگ یا ایتالیک به نکات اصلی توجه کنید. از لیستهای شماره دار برای کمک به خوانندگان در گروه بندی مفاهیم با هم استفاده کنید.
– فضای خالی داشتهباشید. یک صفحه بهم ریخته نیز باعث خستگی توجه میشود. یک بافر فضای خالی در اطراف متن خود بگذارید تا در کانون توجه کلمات شما قرار گیرد.
نوشتن وبلاگ خود را با صدای بلند بخوانید
خواندن پیشنویس پست وبلاگ با صدای بلند میتواند به شما کمک کند تا برخی از مشکلات نوشتن را که نیاز به تنظیم دقیق دارند، مشخص کنید، مانند:
– هر عبارت یا جملهای با جمله بندی نامناسب
– بخشهای نادرست گرامری، مانند جملات اجرا شده
– جملات طولانی و پاراگرافهایی که باید به قسمتهای کوچکتر خرد شوند
آن نقاط ضعف را یادداشت کنید و بر اساس آن آنها را ویرایش کنید. گاهی اوقات، تنها چیزی که نیاز است یک تغییر جزئی است. متن را دوباره با صدای بلند بخوانید تا مطمئن شوید که مشکل را برطرف کردهاید.
یک ویرایشگر دریافت کنید
هر نویسندهای میتواند نسبت به نوشتههای خود کور شود. ویراستاران مجموعه جدیدی از چشمهای آموزش دیده را به مقاله شما میآورند تا اشتباهات گرامری، املایی و سایر موارد را برجسته و برطرف کنند و همچنین به شما کمک کنند سئوی صفحه خود را با قرار دادن کلمات کلیدی و پیشنهادهای قالب بندی بهبود بخشند. یک ویرایشگر خوب همچنین به شما کمک میکند نثر خود را محکمتر کنید و خواندن و درک آن را آسانتر میکند، به این معنی که خوانندگان شما برداشت بهتری از محتوای شما و برند پشت آن خواهند داشت. بهتر است قبل از انتشار هر گونه نقصی را یاد بگیرید تا پس از انتشار پست، آنها را تشخیص دهید.
در یک دوره آموزشی آنلاین شرکت کنید
حتی موفقترین نویسندگان نیز به صورت دورهای در کلاس یا کارگاه نویسندگی شرکت میکنند. دورههای آموزشی اضافی و تکمیلی میتواند به شما کمک کند تا ضعفهای نوشتاری خود را بهبود بخشید و دیدگاه تازهای در مورد روند خود به شما ارائه دهد. همچنین ممکن است بخواهید دورههایی را در زمینه نوشتن محتوا و بازاریابی محتوا جستجو کنید، زیرا هر دوی این مهارتها در نوشتن وبلاگ موفق دخیل هستند.
وبلاگهای دیگر را بخوانید
اگر میخواهید مهارتهای وبلاگ نویسی خود را بهبود ببخشید، خواندن سایر وبلاگهای خوش نوشته ضروری است. وبلاگهای مرتبطی را انتخاب کنید که به شما کمک میکند تا در مورد رشته خود، رقبای خود یا به طور کلی چشم انداز دیجیتال بیشتر بدانید. همچنین ممکن است بخواهید یک یا دو وبلاگ نویسندگی را بررسی کنید.
سخن آخر
رسیدن به اهداف وبلاگ نویسی به معنای انتشار بهترین محتوای ممکن است. هنگامی که آن پست وبلاگ عالی را ایجاد کردید، فراموش نکنید که کار خود را در رسانههای اجتماعی، لیست ایمیل خود و جاهای دیگر تبلیغ کنید. و به کار در جهت بهبود کار خود ادامه دهید. وبلاگ نویسی عالی مهارتی است که با توجه، تمرین و بازخورد بهبود مییابد.
در صورتیکه قصد داشتهباشید در این زمینه تولید محتوا انجام دهید، به شما پیشنهاد میکنیم سایت رایا مارکتینگ را انتخاب کنید تا سفارش خود را با حفظ کیفیت تحویل بگیرید.