با توجه به تغییر در شیوه های ارتباطی در شبکه های اجتماعی و عوامل متعدد و تأثیرگذار، باید بدانیم که با چه استراتژی هایی از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم تا موجب رشد تأثیرات مثبت و کاهش اثرات منفی آن ها شویم. یا چه استراتژی هایی می تواند اطمینان و استفاده از شبکه های اجتماعی را در برابر افت یا نزول تفکرات شما موجب شود. این پدیده و توجه به زمینه هایی که می تواند به طور مستقیم بر امور مختلف زندگی تاثیر بگذارد، نیازمند توجه کافی و مطالعات فراوانی است.
• محدود کردن زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی
اگر از شبکه های اجتماعی به طور عمده برای کسب و کار استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که درآمد حاصل از سرمایه گذاریِ زمانی که به آن اختصاص می دهید پاسخگوی نیازهای شما باشد. به عنوان مثال روزهای تعیین شده برای به روز رسانی، وضعیت مشخصی است و در بحث های موجود در شبکه های اجتماعی نیز شرکت کرده اید. پس از آن مرورگر و شبکه های اجتماعی خود را ببندید و کارهای دیگری انجام دهید. در حالی که اوقات زیادی وجود دارد که شما را وسوسه می کند تا حساب های آنلاین خود را چک کنید، مطمئن باشید اگر این کار را انجام دهید، سایر بخش های کسب و کارتان افول خواهد کرد. زمان بندی صحیح می تواند این مساله را به سود شما به اتمام برساند.
چه به عنوان یک فرد حقیقی برای استفاده های شخصی و چه به عنوان یک فرد حقوقی به منظور بهره برداری از شبکه های اجتماعی در کسب و کار، هدف گذاری درستی برای سرمایه گذاری از وقت خود متصور شوید. اختصاص زمان کمتر در صفحات ممکن است شما را از برخی ارتباطات ضروری دور نگه دارد و اثرات چندان خوبی برای شما نداشته باشد. در حقیقت ممکن است موجب از دست رفتن برخی از فرصت های خوب حاصل شده در شبکه های اجتماعی برای شما شود.
اختصاص زمان بیشتر نیز عنصر ویران کننده ای خواهد بود. شبکه های اجتماعی به دلیل تنوع بالا و زرق و برق فراوان به طور قطع محیط های جذاب و دوست داشتنی زیادی دارند و می توانند ساعت ها یک کاربر را به خود مشغول کنند. این مشکل بسیاری از کاربران عادی و روزمره ی این پدیده ی دوست داشتنی است. بنابراین مراقب مدیریت زمان خود در شبکه های اجتماعی باشید و حضور کنترل شده ای در آن داشته باشید.
• احساسات و واکنش های خود را در شبکه های اجتماعی کنترل کنید.
اگر خود را در معرض عصبانیت، نگرانی، تشویش یا ناراحتی دیدید و نمی دانید چرا، از کامپیوتر یا بودن در صفحه مجازی خود خارج شوید. پیاده روی کوتاهی انجام دهید و با یکی از دوستان خود در فضای حقیقی ارتباط برقرار کنید. این مسائل می تواند به ارائه ی دیدگاه و نظرات شما در مورد احساسات و واکنش های احتمالیتان کمک کند.
همواره به خاطر داشته باشید که تمام حرکات شما در شبکه های اجتماعی قابل رصد و بازیابی هستند. یک نظر نادرست، پست اشتباه، جمله ی غیر عمد و … می تواند خیلی زود منتشر شود و از جانب شما معرفی گردد. اگر شما فرد شناخته شده، معروف یا مسئولی هستید، با احتیاط در تمام شبکه های اجتماعی گام بردارید.
• مراقب باشید تا بیش از حد در محیط شبکه های اجتماعی با دیگران مقایسه نشوید.
همانطور که واضح است همواره افرادی بالاتر و بهتر از شما و افرادی پایین تر از شما در دنیای اطرافتان وجود دارند. اینکه با تجربه ی گرانبهای دیگران به پیروزی برسید خیلی راحت است. اهداف و روابط مورد نیاز تجاری در کسب و کارتان را به خوبی تنظیم کنید. یک استراتژی روشن اتخاذ کنید که چرا افراد مختلف از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و برای هر بخش از آن برنامه ریزی هایی داشته باشید.
حفظ تعادل بین زندگی آنلاین و آفلاین خود را حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که در زندگی واقعی باید با افراد مختلف روبرو شویم، نه فقط از طریق ایمیل، تلفن، پیامک یا شبکه های اجتماعی. البته که یک شبکه ی ارتباطی واقعی، شکل زندگی مخاطبان خود را تقویت خواهد کرد. بنابراین می توان با داشتن یک برنامه ی هر چند کوچک اما حساب شده، بهترین استفاده و بهره برداری از شبکه های اجتماعی در زندگی شخصی و کسب و کار را بدست آورد.