مقالات آموزشی

آموزش تغییر نام دامنه domain آدرس سایت بدون تاثیر منفی بر سئو SEO

مفید بود؟

ممکنه زمانی برسه که شما به عنوان یه وبمستر تصمیم به تغییر نام دامنه آدرس سایت خودتون بگیرین. تصمیم به تغییر نام دامنه چه به علت بازسازی برند یا Rebranding باشه، چه برای در دسترس بودن بهتر URL باشه، به هر حال یه تصمیم بزرگ هست که برنامه ریزی های زیادی رو نیاز داره. به نظر میرسه که این مسیر پیچیده تر از اونیه که فکر میکنین، بنابراین شما ملزم به توجه کردن به جزئیات زیادی در طول مسیر هستین. باید بتونین SEO Authority رو که قبلا” با نام قبلی سایت بدست آوردین رو پس از تغییر نام سایت و ایجاد نام دامنه جدید همچنان حفظ کنین و تمام تلاشتون رو بکنین که این تغییر هیچ تأثیر منفی بر سئو سایت نداشته باشه.

امروز ما قصد داریم تغییر نام دامنه آدرس سایت بدون تاثیر منفی بر SEO رو به شما آموزش بدیم. پس در ادامه همراه ما باشین.

نکته
توجه داشته باشین که پس از ایجاد این تغییر، احتمالا افت کوتاه مدت در رتبه بندی سئو رو تجربه خواهید کرد.

هدف از تغییر نام دامنه چیست؟

قبل از اینکه فرآیند تغییر نام دامنه آدرس سایت رو توضیح بدیم، بهتره که ابتدا به این موضوع بپردازیم که معمولاً چرا صاحبان و مالکان وبسایت تصمیم به این تغییر می گیرن. همونطور که گفته شد، این تغییر کار راحتی نیست و مسیر پیچیده ای داره، با این حال دلایل قاطعی وجود دارن که چرا ممکنه تغییر نام دامنه برای تجارت و سایت شما سودمند باشه.

1. ایجاد نام دامنه ای که بیشتر مورد پسند کاربران است

در صورتی که مدت زیادی هست که از دامنه biz. یا net. استفاده می کنین و به طور غیرمنتظره یه نام دامنه com. موجود میشه، ممکنه بخواین اونو سریعا قاپ بزنین و از این دامنه جدید برای سایت خودتون استفاده کنین. اگرچه مطمئناً انجام چنین کاری ضروری نیست، اما به خاطر سپردن سایت هایی با com. برای مشتریان شما آسون تر و راحت تره و ممکنه اعتبار بالاتری رو نسبت به سایر domainها مثل biz. به کاربران انتقال بده.

 

2. اطلاع رسانی تغییر نام برند شما از طریق نام دامنه

اگه نام برند و تجارت شما به هر دلیلی تغییر کرده، تصمیم می گیرین که نام دامنه سایت خودتون رو تغییر بدین تا هم این موضوع رو به دیگران اطلاع بدین و هم بتونین پایداری برند رو حفظ کنین. تغییر نام دامنه برای بازتاب و انعکاس نام تجاری جدید شما احتمالا” اقدام و حرکت صحیحی هست. بهتون پیشنهاد میکنیم که نام دامنه قدیمی خودتون رو هم نگه دارین و اون رو به دامنه جدید ریدایرکت کنین. از این طریق می تونین هر مقدار سئو موجود که قبلاً داشتین رو به آدرس جدید انتقال بدین.

3. ادغام کردن چندین دامنه مشابه در یک دامنه

در صورتی که چندین سایت دارین که همه اونها اساساً انواع مشابهی از محتوا رو به گروه مشترکی از مخاطبین و مشتریان ارائه میدن، ممکنه تصمیم بگیرین دامنه های تمامی این سایت ها رو ادغام کنین و تنها یه نام دامنه داشته باشین.

4. خسته شدن از دامنه فعلی خودتون

اگه دامنه شما به درستی نام برندتون رو بازتاب میده اما به سادگی از این نام دامنه دلزده شدین و دلتون میخواد که تنوع ایجاد کنین، و در نهایت تصمیم می گیرین که نام دامنه رو عوض کنین، با دقت به این موضوع توجه کنین که آیا تغییر به یه دامنه جدید ارزشش رو داره که شما موقتاً رتبه و درجه سایت خودتون رو از دست بدین. تغییر نام دامنه کاری نیست که قصد داشته باشین بیش از یه بار انجام بدین، پس مهمه که قبل از انجام این تغییر کاملاً مطمئن باشین و آگاهانه این کار رو انجام بدین.

اگه با داشتن هر کدوم از اهداف بالا تصمیم به تغییر نام دامنه آدرس سایت خودتون گرفتین، ادامه مقاله ما دقیقاً بهتون میگه که مرحله به مرحله برای این تغییر چه کاری انجام بدین و در عین حال بتونین سئوی سایت خودتون رو حفظ کنین و شاهد افت اون نباشین.

مراحل تغییر نام دامنه یا Domain Name

خب الان با بررسی همه جوانب تصمیم گرفتین که نام دامنه آدرس سایت خودتون رو تغییر بدین، از طرفی هم دوست دارین که رتبه بندی خودتون رو حفظ کنین و این تغییر تاثیر منفی روی سئوی شما نداشته باشه. پس مراحلی رو که بهتون ارائه میدیم رو گام به گام با ما انجام بدین و در نهایت نتیجه خوبی از این تغییر رو مشاهده کنین.

1. بررسی بی نقص بودن سابقه دامنه مقصد یا Destination Domain

در ابتدا با دقت کافی بررسی کنین و مطمئن بشین که دامنه مقصدی که قصد دارین ایجاد کنین، سابقه بی نقص و خوبی در گذشته داشته باشه.

هشدار
در صورتی که شما یه نام دامنه کاملا جدید خریداری کردین، از این مرحله رد بشین و صرف نظر کنین. این مرحله برای افرادی هست که یه نام دامنه قدیمی از شخص دیگری یا از حراج نام دامنه (domain auction) خریداری کردن.

تغییر دامنه فعلی شما به دامنه ای که از قبل موجود بوده و دارای گذشته و سابقه هست مثل خریدن یه خونه قدیمی میمونه. وقتی تصمیم به خرید خونه قدیمی دارین ابتدا به طور دقیق چک می کنین که خسارت ناشی از خرابی نداشته باشه و مطمئن میشین که ارواح خبیثه تسخیرش نکرده باشن ? شما می تونین برای جستجوی دامنه مناسب به سایت archive.org مراجه کنین و با یافتن نام دامنه مورد نظرتون، سابقه اونو بررسی کنین که صفحات چه وبسایت هایی با این نام دامنه نمایش داده شدن. وقتی نتایج رو دریافت کردین به طور دقیق اونها رو چک کنین. ببینین که آیا اون وبسایت ها سابقه هرزنامه (spam) یا محتوای بی کیفیت دارن؟

 

برای اینکه جستجوی شما با دقت بیشتری انجام بشه، همچنین می تونین دامنه مناسب رو با استفاده از ahref’s Backlink Checker tool پیدا کنین. ورژن رایگان این ابزار این امکان رو به شما میده که مجموعه کوچیکی از backlink های دامنه موردنظر رو مشاهده کنین و با توجه به سابقه کلی، دامنه رو بسنجین.

 

در صورتی که پس از تحقیق و جستجو متوجه شدین موردی از قبل این دامنه رو داشته (چه کل یه وبسایت چه یه صفحه از وبسایت)، اونو می تونین به Google Search Console یا کنسول سرچ گوگل اضافه کنین. کنسول گوگل بهتون نشون میده که آیا دامنه توسط گوگل ایندکس شده و آیا تاکنون اقدامات مجازاتی دستی (manual penalty actions) علیه دامنه موردنظر صورت گرفته. همچنین توسط تیم گوگل تشخیص داده میشه که آیا وبسایت یا صفحه دارای اون دامنه، دارای محتوای spam بوده و یا تاکنون در تکنیک های سئو کلاه سیاه یا black-hat SEO practices مشارکت داشته.

اگه متوجه شدین که در گذشته هر گونه اقدامات دستی یا manual actions بر روی نام دامنه شما اعمال شده، باید همینجا متوقف بشین و ایتدا این مشکلات رو برطرف کنین. سپس درخواست تجدید نظر کنین تا گوگل مجازات های خودش رو لغو کنه.

همونطور که می دونین بک لینک ها یا backlinks یه اصطلاح هستن برای لینک هایی که از سایر وبسایت ها به سایت شما اشاره می کنن. در صورتی که وبسایت های مهم تری، به لینک های مرتبط بیشتری از سایتتون اشاره کنن، این باعث کسب امتیاز مهمی در سئو میشه.

با استفاده از کنسول جستجوی گوگل (GSC) می‌تونین تعداد زیادی گزارش درباره سایت خودتون بدست بیارین:

  • عملکرد دامنه شما در نتایج جستجو چقدر خوبه ( در بخش Performance report)
  • چجوری گوگل سایتتون رو ایندکس میکنه ( در بخش های Index Coverage و Sitemaps)
  • کدوم صفحات دارای مشکلات استفاده در دستگاه های تلفن همراه هستن ( در گزارش Mobile Usability)
  • چه وبسایت هایی در صفحاتشون لینک به شما میدن یا در واقع همون بک لینک کردن (در قسمت Links)

همچنین می تونین با استفاده از ابزار ahrefs که در مرحله قبل ذکر شد، لیستی از بک لینک هایی که به سایتتون اشاره کردن، تهیه کنین.

3. جا به جایی به آدرس جدید سایت

اکنون زمان این شده که فایل ها و پرونده های موجود در سایت خودتون رو در دامنه جدید همانندسازی یا به اصطلاح clone کنین (به این کار در اصطلاح migration گفته میشه). نحوه انجام این کار به موقعیت میزبانی (hosting situation) شما بستگی داره. در اینجا برای مدتی کار فنی میشه. اگه تجربه زیادی از وردپرس ندارین و به دنبال یه راه حل مکانیزه هستین، باید از یه افرونه اختصاصی مهاجرت یا dedicated migration plugin استفاده کنین.

در این موقعیت ممکنه که نام دامنه جدید از یه سرویس میزبان متفاوت استفاده کنه، ممکن هم هست از یه سرویس میزبان مشابه استفاده کنه. در این صورت:

  1. اگه نام دامنه جدید از یه سرویس میزبان متفاوتی استفاده کنه، شما ابتدا باید فایل های وبسایت رو (همچنین دیتابیس رو در صورت استفاده از وردپرس) از لوکیشن میزبانی قدیمی انتقال بدین (export)، و سپس در هاست جدید بارگذاری کنین (upload).
  2. اگه نام دامنه جدید از یه سرویس میزبان مشابه استفاده کنه (به احتمال زیاد برای اکثر افراد به همین صورته)، شرکت میزبان احتمالا پوشه جدیدی رو برای دامنه جدید ایجاد کرده و به نام Addon Domain هست. شما فقط کافیه فایل های سایت رو از یه جا در جای دیگه ای کپی کنین.
باید‌ها
کاربران وردپرس همچنین باید با استفاده از ویژگی Import/Export در ابزار phpMyAdmin که توسط اکانت میزبان ارائه شده، یه دیتابیس جدید SQL ایجاد کنن و محتواهای دیتابیس قبلی رو همانندسازی یا clone کنن.

برای دیتابیس جدید در ورپرس، شما باید چندتا تغییر دیگه هم ایجاد کنین:

  • در قسمت phpMyAdmin، به فهرست wp-options برین و در گزینه های home و siteurl نام دامنه جدید رو تنظیم کنین.
  • در فایل wp-config.php (موجود در root سایت جدید شما) اطلاعات دیتابیس جدید رو وارد کنین، بنابراین دیگه به طور تصادفی از دیتابیس قبلی استفاده نمی کنین.

در این مرحله، برای یه مدت کوتاه شما باید بتونین از هر دو نام دامنه جدید و قبلی به یه وبسایت مشابه دسترسی داشته باشین و این فرصت خوبیه که مقایسه کنین و مطمئن بشین که اونها یکسان هستند و این نشون میده که فرآیند همانندسازی (cloning) موفقیت آمیز بوده. به این نکته توجه داشته باشین که نگه داشتن هم دامنه جدید و هم دامنه قبلی برای نمایش یه وبسایت مشابه به مدت طولانی، ایده خوبی نیست. این کار از نظر گوگل محتوای تکراری یا Duplicate Content هست، پس فقط برای چند روز هر دو دامنه رو نگه دارین.

اگه شما یه برنامه نویس یا یه کاربر باتجربه باشین، می تونین با انتقال فایل ها و استفاده مجدد از دیتابیس قبلی، کل این مرحله رو سریع تر انجام بدین. در غیر این صورت، با همانندسازی (cloning) و تکرارسازی (duplicating) سایت خودتون و مطمئن شدن از اینکه در ابتدا به خوبی کار میکنه، بدون هیچگونه تأثیری بر سایت قدیمی، سایت جدید رو ایمن کنین.

موضوع دیگه ای که در این مرحله باید بهش توجه کنین اینه که لینک های داخلی در دامنه جدید هنوز به دامنه قدیمی اشاره دارن. این اتفاق به این دلیله که تمام لینک های سایتتون (چه محتوای صفحه، چه محتوای پست) در دیتابیس SQL هست که همانندسازی کردین. در واقع در صفحه اصلی سایت جدید خودتون، نمی خواین روی گزینه About در فهرست راهنما کلیک کنین و در آخر وارد alddomain.com/about بشین. شما قصد دارین که تمامی لینک های داخلی رو آپدیت کنین. یه راهکار ساده اینه که:

  1. ابتدا از ابزار broken link checker استفاده کنین.
  2. از یه افزونه find-and-replace استفاده کنین.
  3. در افزونه، olddomain.com رو جستجو کنین و به جاش newdomain.com رو جایگزین کنین و تمامی لینک های داخلی رو یه صورت یکجا آپدیت کنین.

4. افزودن ریدایرکت ها از دامنه قدیمی به دامنه جدید

پیش‌نیاز مطالعه
ریدایرکت ۳۰۱ در وردپرس با ۵ پلاگین Redirect و یک روش .htaccess

در این مرحله منظور کلی ما از ریدایرکت ها، ریدایرکت های 301 هستن. در واقع ریدایرکت یا تغییر مسیر، برای هدایت ترافیک از دامنه قدیمی به دامنه جدید، ضروری هست. این مرحله، مرحله مهمی هست و بهتون کمک میکنه رتبه بندی موتور جستجوی شما در تغییر یه URL مهم از این روش، حفظ بشه. ریدایرکت ها به گوگل کمک می کنن تا بفهمه محتوای وبسایت شما به جای متفاوتی منتقل شده و مطابق اون ایندکس خودش رو به روز رسانی کنه.

نکته مهم در اینجا اینه که هدف شما فقط این نیست که صفحه اصلی سایت قدیمی رو به صفحه اصلی سایت جدید ریدایرکت کنین. ممکنه سایر وبسایت ها از قبل مستقیما” به یه صفحه داخلی یا یه پست بلاگ از سایتتون لینک بدن، حالا شما قصد دارین مطمئن بشین که آیا لینک های شما در سایر وبسایت ها در نهایت کاربران رو به جای مناسبی در دامنه جدید هدایت می کنن؟

بنابراین در عوض، به یه ریدایرکت Wild card نیاز دارین که باعث میشه هر صفحه یا پست یا فایل به مکان جدید خودش اشاره کنه. این نوع از ریدایرکت به صورت ایده آل به اکانت میزبان اضافه میشه و در فایل htaccess. قرار داره. به منظور یافتن دستورالعمل های مناسب برای ارائه دهنده میزبان خاص خود، باید در گوگل، wildcard redirect بذارین.

 

همچنین می تونین این کار رو مستقیما” با استفاده از افرونه Simple 301 redirects در وردپرس انجام بدین (البته این روش کمتر توصیه میشه).

 

سپس از یه ابزار مثل httpstatus.io یا Google 301 redirect checker استفاده کنین و موارد رو تست کنین. در نهایت باید redirect chain رو مشاهده کنین.

این ریدایرکت ها احتمالا” برای یه مدت نامحدود در محل خود باقی میمونن، چون که وبسایت های دیگه لینک هاشون رو به دامنه قدیمی به روز نمی کنن.

این گونه تغییر مسیرها همچنین برای سئو به شدت مهم هستن، اونها به گوگل کمک می کنن تا تشخیص بده که آیا همه اون صفحات اکنون به طور همیشگی، به مکان جدیدی منتقل شدن و ایندکس شدن گوگل رو آپدیت می کنن. هر سیگنال رتبه بندی، که SEO value نامیده میشه، به آرامی به دامنه جدید منتقل میشه. این فرآیند ممکنه چندین هفته طول بکشه، اما با دنبال کردن مرحله بعدی می تونین سرعتش رو افزایش بدین.

5. اطلاع رسانی به گوگل درباره تغییر دامنه

بهترین ابزار شما برای انجام این کار، کنسول جستجوی گوگل یا Google Search Console (GSC) هست و به صورت رایگان در اختیار شماست. اگه قبلا” از کنسول سرچ گوگل استفاده نکردین، از این به بعد حتما این کار رو بکنین، چون GSC یکی از مهم ترین مواردی هست که می تونین در جعبه ابزار SEO ازش استفاده کنین.

در این مرحله شما دو تا گزینه پیش رو دارین:

  • گزینه اول: استفاده از ویژگی Change of address هست (در حال حاضر فقط در نسخه قدیمی GSC موجوده)، که ابتدا مستلزم اینه که دامنه جدید خودتون رو در کنسول سرچ گوگل اضافه و تایید کنین.

 

  • گزینه دوم: اگه به هر دلیلی نتونستین از گزینه اول استفاده کنین، حداقل نقشه های سایت یا sitemaps رو در GSC به هر دو دامنه جدید و قدیمی ارسال کنین. بنابراین گوگل نسبت به تمامی ریدایرکت های 301 که در مرحله قبلی ایجاد کردین، آگاه میشه.

6. تست کردن، تست کردن، تست کردن

با کامل شدن فرآیند تغییر نام دامنه، اکنون زمان این رسیده که برای مطمئن شدن، مجدداً چک کنین که آیا همه چیز خوب و به درستی عمل میکنه. علاوه بر انجام تست دستی توسط خودتون که با تایپ کردن نام دامنه قدیمی در مرورگرتون انجام میشه، مواردی هم وجود دارن که حداقل برای چندین روز باید با دقت بررسی کنین:

  • بازخورد و فیدبک دوستان و دنبال کنندگان: ممکنه برای این افراد در آدرس جدید سایت شما خطاهایی ایجاد بشه که مشاهده نکردین.
  • ابزار آنالیز گوگل یا Google Analytics (GA):
  1. در ابتدا چک کنین که آیا Google Analytics به درستی سایت شما رو با دامنه جدید ردیابی میکنه (به گزینه Real-Time در بخش Overview مراجعه کنین). سایت خودتون رو در یه تب مرورگر شخصی بارگذاری کنین، و باید خودتون رو به عنوان یه بازدید کننده real-time در GA درنظر بگیرین. اگه چیزی نمایش داده نشد، یه مشکل در سایتتون یا نحوه تنظیم کد ردیابی GA وجود داره.
  2. بعد از یه هفته یا بیشتر، بررسی کنین که آیا میزان ترافیک کلی تقریبا مشابه با میزانی هست که قبل از تغییر نام دامنه وجود داشته.
  3. ابزار آنالیز گوگل همچنین این قابلیت رو داره که بهتون نشون بده چه تعداد صفحات 404 در ترافیک سایتتون وجود داره. به All Pages، قسمت Site Content برین و در عنوان «Page Not Found» صفحات 404 رو مشاهده کنین. اگه با مواردی مواجه شدین، می دونین که یه مشکلی در ریدایرکت های شما وجود داره (از دست دادن یا اشاره نکردن به موقعیت های مکانی صحیح)

 

  • Google Search Console یا GSC
  1. کنسول سرچ گوگل در هنگام چک کردن سلامت وب سایت شما، بهترین دوستتون هست و در صورت شناسایی هر گونه مشکل قابل توجهی، از طریق ایمیل بهتون اطلاع رسانی میکنه.
  2. از همه مهم تر، به بخش Coverage برین و روی گزینه Index کلیک کنین و در اونجا مشاهده می کنین که هر نوع خطایی گزارش داده شده.

 

7. انجام اقدامات مورد نیاز برای SEO بعد از migration

تصمیم بگیرین که آیا شما همچنین نیاز به ایجاد اکانت های ایمیل در نام دامنه جدید دارین. ممکنه از قبل name@olddomain.com رو داشته باشین، اما الان قصد دارین برای پایداری به name@newdomain تغییر بدین. بعد از ایجاد کردن اکانت های ایمیل جدید در بخش admin سرویس میزبان خودتون، وبسایتتون رو طبق مراحل زیر به روز رسانی کنین:

  • آدرس ایمیل نمایش داده شده در Contact page یا در پاصفحه (footer) سایت رو تغییر بدین.
  • ایمیل جدید رو به عنوان مقصد برای هر شکل ارتباطی که استفاده می کنین، تنظیم کنین.

همچنین مخاطبین ایمیل خودتون رو مجددا پیکربندی کنین (reconfigure) تا بتونین از آدرس ایمیل جدید برای اونها ایمیل ارسال کنین. یه فکر خوب دیگه هم اینه که هم اکنون اکانت ایمیل قدیمی رو به ایمیل جدید فوروارد کنین.

کار دیگه ای که در این مرحله می تونین انجام بدین اینه که تمامی موارد ذکر شده در زیر رو از نام دامنه قدیمی خودتون به روز رسانی کنین:

  • پروفایل های اکانت های رسانه های اجتماعی
  • سایر اکانت های آنلاینی که دارین
  • کارت های ویزیت و Stationery
  • امضاء ایمیل
  • فعالیت های تبلیغاتی
  • لیست Google My Business
نکته
توجه داشته باشین که دامنه قدیمی رو حداقل برای 2 الی 3 ماه فقط بخاطر ریدایرکت های 301 نگه دارین.

در نهایت زمان این رسیده که اکنون به مشتریان فعلی و بازدیدکنندگان وبسایت از طریق یه پست وبلاگ جدید، به مشترکین خبرنامه (newsletter) از طریق یه پست الکترونیکی جدید و همچنین به دنبال کنندگان از طریق یه سری پست های برنامه ریزی شده در رسانه های اجتماعی، تغییر نام دامنه آدرس سایت خودتون رو اطلاع رسانی کنین.

امیدواریم این مقاله در تغییر نام دامنه و ایجاد آدرس جدید برای سایتتون کمک زیادی بهتون کرده باشه. با خیال راحت تمامی این مراحل رو انجام بدین و مطمئن باشین که هیچگونه تاثیر منفی بر سئوی شما نخواهد داشت. اگه شما با استفاده از روش دیگه ای تونستین نام دامنه خودتون رو تغییر بدین یا هر تجربه موفقی که از تغییر نام دامنه بدست آوردین، خوشحال میشیم در کامنت ها با ما به اشتراک بذارین.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.