حالا نقش شما و محتوای شما در این بین چیه؟ اگر محتوای شما با الگوریتم ها و آپدیت الگوریتم های گوگل سازگار نباشه، قطعاً جایگاه خوبی در نتایج جستجو گوگل به دست نمیاره و شما ریسک بزرگی رو به جون میخرین!
اما ما امروز اینجاییم که تو این مقاله شما رو با ۹ الگوریتم گوگل و به روزرسانی الگوریتم های گوگل آشنا کنیم.
الگوریتم های گوگل
وظیفه تشخیص نتیجه مناسب با سوال و جستجو شما در گوگل برعهده الگوریتم های گوگل هست. به عبارتی سادهتر الگوریتم های گوگل در پشت صحنه محتوای وب ها رو فیلتر میکنن، صفحات ایندکس شده رو مرور میکنن و نتایجی مطابق با درخواست کاربران رو در اختیار اونها قرار میدن.
همونطور که ممکنه در جریان باشین سئو معتقده که فاکتورهای رتبه بندی زیادی اعم از کلمه کلیدی، تاریخچه دامنه، دسترسی سایت و غیره برای بهبود رتبه سایت و محتوای شما در گوگل وجود داره. بنابراین اگه بازاریاب هستین و کسب و کار آنلاینی تو گوگل دارین باید حواستون به بهینهسازی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال باشه تا بتونین رتبه محتوا و سایت خودتون رو تو نتایج بالا ببرین و مشتریهای بیشتری به دست بیارین.
و اما نقش الگوریتم های گوگل و آپدیت الگوریتم های گوگل اینه که به شما راجع به دریافت یه رتبه خوب تو نتایج گوگل و جلب توجه مشتریها اطمینان خاطر میده.
آپدیت الگوریتم های گوگل
1. Google Panda
تو بحث آپدیت الگوریتم های گوگل اول از همه بریم سراغ یکی از الگوریتم های سیاه سفید، یعنی پاندا!
تاریخ انتشار Google Panda در ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۱ بود. گوگل اما بعد به منظور مقابله با محتوای کم حجم، تکراری و دزدی ادبی و همچنین مقابله با اشباع کلمات کلیدی، منابع محتوا، ایجاد وبسایت هایی با میزان تبلیغ بیشتر نسبت به محتوا و سایر مشکلات کیفی دست به آپدیت Google panda زد.
در کنار موارد بالا Google Panda به منظور تشویق و پاداش به محتواهای باکیفیت بالا و بینظیر هم منتشر شد. Google panda به هر وبسایت با توجه به این که چقدر به ویژگیهای انسانی کاربرها یعنی نظر دادن به مطالب سایت و تاثیر تو رتبه بندی، اهمیت میده یه نمره کیفیت داخلی میده که در رتبهبندی SERP سایت هم تاثیر مثبتی داره.
جالبه بدونین که Google Panda اول به عنوان یه فیلتر برای نتایج موتور جستجو معرفی شد اما بعداً تو ماه ژانویه سال 2016 تبدیل به یه الگوریتم اصلی شد.
2. Google penguin
این الگوریتم اولین بار در ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۲ برای مبارزه با تکنیکهای ایجاد پیوند کلاه سیاه مثل پیوندهای اسپم، دایرکتوریهای پیوند و متن اشباع از کلمات کلیدی منتشر شد.
Google موارد بالا رو “اسپم کلاه سیاه” صدا میکنه و اونها رو به عنوان تکنیکهایی که به درد کاربران نمیخوره تعریف میکنه. قبل از به روزرسانی الگوریتم پنگوئن، حجم پیوند تأثیر زیادی بر نحوه رتبه بندی صفحات تو SERPها داشت که بعد از آپدیت اون اتفاقات دیگهای افتاد.
همچنین پنگوئن سعی در درک بهتر چگونگی به دست آوردن پیوندهای وب سایتها داره و مطمئنه که فقط به پیوندهای با کیفیت و قابل اعتماد دسترسی داره. البته باید در جریان باشین که Google Penguin فقط روی پیوندهای ورودی تأثیر میذاره یعنی پیوندهایی که به یه سایت منتهی میشن.
حالا پنگوئن برای تکنیکهای ایجاد پیوند کلاه سیاه و متن پیوند اشباع از کلمه کلیدی بهینه و به به روز شده. همچنین پنگوئن تو اواخر سال 2016 به الگوریتم اصلی هم اضافه شد.
3. Google Hummingbird
به روز رسانی الگوریتم های گوگل برای داشتن محتوایی باکبفیتتر و بهبود نتایج انجام یشه، مثلاً همین الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل:
تاریخ انتشار:20 آگوست 2013
گوگل، آپدیت الگوریتم Hummingbird از مجموعه آپدیت الگوریتم های گوگل رو برای ارائه مکالمه بیشتر و تجربه جستجوی انسانی منتشر کرد. گوگل میخواست زمینه چیزی که مردم در جستجوی اون بودن مثل اصطلاحات خاص رو بتونه بهتر درک کنه.
نمودار این الگوریتم یه سال قبل معرفی شد ، اما الگوریتم Hummingbird این ویژگی رو ارتقا داد. این به روزرسانی همچنین باعث ایجاد نویسندگی Google شد که در سال 2014 متوقف شد.
این الگوریتم محتوا رو پر از کلمات کلیدی میکنه تا فرایند جستجوی دقیقتر و شخصیتری رو ایجاد کنه و نتایج SERP رو که با هدف جستجوگر مطابقت دارن رو هم نشون بده.
4. Google Pigeon
تاریخ انتشار: 24 جولای 2014 (در ایالات متحده) و 22 دسامبر 2014 (در انگلیس ، کانادا و استرالیا)
گوگل برای کالیبراسیون بهتر الگوریتم های محلی با الگوریتم اصلی، Pigeon Update رو منتشر کرد. هدف از این به روز رسانی پاداش دادن به مشاغل محلی بود که دارای حضور ارگانیک قوی با دید SERP بهتری هستن.
همچنین برای پاسخگویی به سوالات جستجوی کاربر با نتایج محلی دقیق، تحت تأثیر سیگنالهای رتبه بندی سنتی جستجوی وب بود.
Google Pigeon جستجوی محلی رو همون جستجوی ارگانیک سنتی فقط با نشانه های محلی میدونه. این الگوریتم هنگام نمایش نتایج SERP، مکان جستجوگر رو در نظر میگیره و به جستجوگران اجازه میده که با Google Search و Google Maps برخورد یکسان و راحتتری داشته باشن. به عنوان مثال ، شما میتونین “بهترین حسابدار نزدیک من” رو در هر دو موتور جستجو کنین و نتایج مشابهی دریافت کنین.
5. Google Mobilegeddon
تاریخ انتشار: 22 آوریل 2015 Google Mobile Update (معروف به Mobilegeddon)
این الگوریتم به طور ویژه دوستی با موبایل یا Mobile-Friendly بودن وبسایتها رو به عنوان یه فاکتور و سیگنال رتبهبندی تو خودش جا داده. این الگوریتم به روزرسانی وبسایتهای سازگار با موبایل رو در SERP موبایل اولویت بندی کرد و سایتهایی رو که سازگار با تلفن همراه نبودن رو یا مجازات کرد یا به طور کلی از SERP حذف کرد.
Mobilegeddon یکی دیگه از تلاش های گوگل برای ادامه ارائه بهترین تجربه جستجوی ممکن برای کاربران خودش بود. گوگل در سال 2015 اعلام کرد: “وقتی نوبت به جستجو در دستگاههای تلفن همراه میرسه، کاربران باید مهمترین و به موقعترین نتایج رو بتونن به دست بیارن و دیگه مهم نیست که این اطلاعات در صفحات وب یا برنامههای سازگار با موبایل به دست اومده یا نه.”
6. Google RankBrain
تاریخ انتشار: 26 اکتبر 2015
Google RankBrain Update بخشی از آپدیت الگوریتم Hummingbird از سری آپدیت الگوریتم های گوگل بود.
RankBrain مجهز به یادگیری ماشینی الگوریتم Google است که به منظور درک بهتر نیت جستجوگر و ارائه دقیقترین و مرتبطترین نتایج با SERP کار میکنه.
بسیاری از استراتژیستهای سئو معتقدن که این کار برای سنجش نحوه تعامل جستجوگران با نتایج جستجو و سپس رتبه بندی نتایج بر اساس اون انجام میشه. همچنین این نظریه مطرح شده که الگوریتم RankBrain با ایجاد فاکتورها و سیگنالهای رتبهبندی خاص پرسوجو، ویژگیهای مربوط به وبسایت هایی رو که برای یک پرسش خاص رتبهبندی میکنن، شناسایی میکنه. گوگل، RankBrain رو سومین سیگنال مهم رتبهبندی نامیده.
7. افزایش Google Snippet Length
تاریخ انتشار: 30 نوامبر 2017
به روزرسانی افزایش طول اسنیپت گوگل از سری به روزرسانی الگوریتم های گوگل ، طول توضیحات متای گوگل رو از 155 به 300 افزایش داد یعنی تقریباً تعداد کلمات رو دو برابر کرد.
هدف از این به روزرسانی ارائه توضیحات مفیدتر از صفحات وب و کمک به جستجوگران بود که درک کنن چگونه ممکنه نتیجهای با درخواست اونها مرتبط باشه. برای حدود شش ماه ، طول توضیحات متا بین 160-300 نویسه گزارش شده بود اما از 13 مه 2018 ، Google دوباره بیشترین طول قطعه رو به 150 برگردوند به عبارتی همونطور شد که در ابتدا بود!
8. Google Mobile-First Indexing
تاریخ انتشار: 26 مارس 2018
Mobile-First Indexing از سری آپدیت الگوریتم های گوگل ، یکی دیگه از اشارههای گوگل به وبسایت هایی بود که از طرح دوستی با موبایل استفاده میکنن. Google توضیح میده: ” سیستمهای خزنده ، نمایهسازی و رتبهبندی ما به طور معمول از نسخه دسکتاپ محتوای یه صفحه استفاده میکنن که ممکنه برای جستجوگران موبایل مشکلاتی رو ایجاد کنه و این چالش درصورتی کار رو سخت میکنه که نسخه دسکتاپ بسیار متفاوت از نسخه موبایل باشه. ”
هنگام تولید نتایج جستجو، Google از یه شاخص واحد داده بودن خارج میشه. این به روزرسانی در درجه اول بر روی چگونگی نمایهسازی وب سایت ها تاثیر میذاره؛ اما این موضوع به این معنی نیست که رتبهبندی برای این الگوریتم اهمیتی نداره.
گوگل میگه: “داشتن محتوای مناسب برای موبایل یا Mobile-Friendly بودن محتوا هنوز هم برای کسایی که به دنبال عملکرد بهتر در نتایج جستجوی تلفن همراه هستن مفید است.”
اما نکته جالب اینه که اگه خیلی از سیگنالهای دیگه تعیین کنن که اون محتوا برای نمایش در نتایج گوگل مناسبه، گوگل ممکنه محتوایی رو بیاد به کاربران نشون بده که مناسب تلفن همراه نیست و یا بارگیری اون کند است. یعنی امکان انجام این ناپرهیزیها هم از گوگل برمیاد!
9. Google Medic Update
تاریخ انتشار: 1 آگوست 2018
Google Medic Update از به روز رسانی الگوریتم های گوگل در سال 2018 بود.
به طور کلی ، متخصصان سئو نظریه پردازی کردن که Medic Update یکی دیگه از به روزرسانی هاییه که چالشهای مهمی مثل محتوای نازک، تکراری، زمان بارگذاری آهسته، برچسبهای نامناسب عنوان و تجربه بد کاربر رو هدف قرار میده.
برخلاف سایر به روزرسانی های موجود در این لیست که برای شما شرح دادیم، Medic Update نوع خاصی از محتوای وب رو هدف قرار نداده یا قسمت جدیدی از الگوریتم اصلی رو تا الان منتشر نکرده .
با این حال، Google بیانیه رسمی در مورد اون رو منتشر کرد: “هیچ تصحیحی برای صفحههایی که ممکنه عملکرد کمتری نسبت به تمرکز روی ساخت محتوای عالی داشته باشن، وجود نداره. حتی خبر داد که با گذشت زمان، ممکنه کیفیت محتوای شما نسبت به صفحات دیگه افزایش پیدا کنه. ”
10. Google BERT به روز رسانی پردازش زبان طبیعی
تاریخ انتشار: 25 اکتبر 2019
به روزرسانی Google BERT توسط گوگل برای درک بهتر زبانی که افراد در اون جستجو میکنن، بود. این الگوریتم تا حدودی شبیه RankBrain است و به عنوان یه تلاش اضافی برای درک جستجوها عمل میکنه.
BERT یکی از به روزرسانی های مهم و قابل توجه الگوریتم های گوگل بود. همونطور که توسط خود گوگل گزارش شده : “با آخرین پیشرفتهای تیم تحقیقاتی ما در دانش درک زبان، ما اکنون دارای درک قابل توجهی در زمینه درک سوالات هستیم که بزرگترین جهش در پنج سال گذشته و بزرگترین جهش در طول تاریخ جستجو رو نشون میده .”
به طور خلاصه، BERT به کاربران Google کمک میکنه تا اطلاعات مفید و دقیق رو بتونن به راحتی پیدا کنن. این به روزرسانی به Google اجازه میده تا در زمینه جستجوها بتونه از هرگونه تفاوت و ظرافت بیشتری استفاده کنه.
با مطالعه این ۱۰ آپدیت الگوریتم های گوگل میتونین بهتر و بیشتر رشد کنین.
اگه به آپدیت الگوریتم های گوگل به عنوان صاحب یه کسب و کار و بازاریاب نگاه کنین ممکنه به نظرتون تکراری، جزئی و پردردسر به نظر برسن. باید به شما بگیم که اشتباه فکر نمیکنین و این اتفاق کاملاً طبیعیه چون باید اعتراف کنیم که ما هم وقتی برای اولین بار این موارد رو بررسی و تغییرات لازم برای وبسایت رو پیدا کردیم یه کم خسته و دلزده شدیم.
اما لازم به یادآوری این نکته هست که گوگل میخواد یه تجربه جستجو خارق العاده برای کاربران خودش ایجاد کنه؛ از جمله من و شما. این به روزرسانی الگوریتم های گوگل برای از بین بردن محتوای خالی، بیکیفیت و غیرقانونی طراحی شدهان که علاوه بر پر کردن محتوای مورد جستجو ما بتونن با محتوای بازاریابی و تجاری همنظیر خودشون هم رقابت کنن.
مخلص کلام این که آپدیت الگوریتم های گوگل و همچنبن آنالیز الگوریتم های گوگل چیزهای خوبی برای شما هستن! البته تمام این مزیتها به شما بستگی دارن که چطوری از اونها به نفع خودتون استفاده میکنین.
منتظر نظرات و سوالات شما هستیم:)