- بالا بردن پیج رنک گوگل
- نحوه افزایش پیج رنک گوگل
- google pagerank toolbar
افزایش پیج رنک گوگل از جمله مواردی است که مورد توجه دارندگان وب سایتها قرار میگیرد. موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی صفحات وب سایت از فاکتورهای زیادی استفاده میکند که البته این فاکتورها همیشه در حال تغییر بوده و هستند. به عبارتی میتوان گفت گوگل برای رتبه بندی اولویتهای خاصی دارد تا بر اساس آنها، بتواند صفحاتی که واقعاً برای کابران مفید هستند را شناسایی کرده و در صدر لیست نتایج جستجو قرار دهد. از زمان شروع کار گوگل تا به حال بعضی از فاکتورهای لازم توسط خود گوگل معرفی شده و یا در برخی موارد متخصصان توانستهاند بعضی از این فاکتورها را کشف کنند. با کشف و شناسایی فاکتورهایی که در رتبه بندی وب سایت مهم هستند، بسیاری قوانین را دور زده و به روشهای غیر طبیعی سعی میکنند تا رتبه وب سایت خود را بالا ببرند.
یکی از این فاکتورهایی که در رتبه بندی گوگل، نقش مهمی داشت، پیج رنک بود که توسط بنیان گذاران گوگل یعنی سرگئی برین و لری پیج، معرفی شد. پیج رنک توسطیک وب سایت قابل مشاهده است که با وارد کردن URL صفحه مورد نظرتان در این وب سایت، میتوانید میزان اهمیت صفحه را با عددهایی بین ۱ تا ۱۰ ببینید. بنابراین پیج رنک عددی است بین ۱ تا ۱۰ که اهمیت هر صفحه را نشان میدهد. افزایش پیج رنک گوگل باعث میشد که وب سایت رتبه بهتری از گوگل بگیرد. در این مطلب میخواهیم بدانیم که آیا هنوز هم افزایش پیج رنک گوگل در رتبه بندی تأثیر دارد یا خیر. در تصویر زیر میتوانید پیج رنک صفحه اصلی سایت فیسبوک را ببینید. این تصویر از سایت www.prchecker.info گرفته شده است. در این سایت میتوانید پیج رنک صفحات وب سایتهای مختلف را مشاهده کنید.
بالا بردن پیج رنک گوگل
بالا بردن پیج رنک گوگل در گذشته تأثیر مثبت و مستقیمی در بالا رفتن رتبه وب سایت داشت. گفتیم که اولین بار ایده پیج رنک توسط بنیان گذاران گوگل معرفی شد. این دو نفر درباره پیج رنک توضیح دادند که مهمترین عامل در بالا بردن پیج رنک گوگل این است که لینکهای ورودی زیادی به صفحه مورد نظر وجود داشته باشد. همچنین اگر صفحه لینک دهنده، دارای پیج رنک بالایی باشد، تأثیر خوبی در بالا بردن پیج رنک سایت خواهد داشت.
به این ترتیب بود که بسیاری از طراحان و دارندگان وب سایتها، تصمیم گرفتند با زیادهروی در لینک دهی ورودی پیج رنک را بالا ببرند تا رتبه بهتری از گوگل بگیرند. البته مدتها است که پیج رنک دیگر از فاکتورهای مؤثر در رتبه بندی نیست و به جای آن، انواعی از الگوریتمهای هوشمند و پیشرفته گوگل وجود دارند که مرتبا در حال به روزرسانی هستند و به این راحتیها نمیتوان آنها را دور زد. با این حساب نتیجه میگیریم که لازم است به جای سرمایهگذاری روی پیج رنک، محتوای مفید و قوی تولید کنیم. این دقیقاً همان فاکتوری است که همواره مد نظر گوگل بوده و هیچ وقت از اهمیت آن کاسته نمی شود.
تنها یک نکته مثبت درباره پیج رنک وجود دارد که شاید علیرغم منسوخ شدن آن، توسط برخی کابران یا مشتریان مورد توجه قرار گیرد. این کاربران اصرار دارند که میزان ارزش و اعتبار وب سایتها را بر اساس پیج رنک صفحات آنها، تخمین بزنند. اگر وب سایت یا کسب و کار نو پایی دارید میتوانید با بالا بردن پیج رنک گوگل صفحات ، در زمینه بازاریابی اقدام کرده و به نوعی این مورد را به عنوان نکتهای مثبت به کابران معرفی کنید.
نحوه افزایش پیج رنک گوگل
نحوه افزایش پیج رنک گوگل به چه شکل است؟ قبل از اینکه به این پرسش پاسخ بدهیم؛ اجازه بدهید به نکتههایی که پیش از این گفتیم دقت بیشتری داشته باشیم. گفتیم عاملی که باعث بالا رفتن پیج رنک میشود، افزایش لینکهای ورودی است. در سالهای گذشته، اهمیت پیج رنک و موارد دیگری باعث شدند که موضوع تبادل لینک بین وب سایتها اهمیت بیشتری پیدا کند. همچنین عدهای با زیاده روی در این کار، شرایطی بوجود آوردند که گوگل یک تجدید نظر کلی نسبت به نقش پیج رنک در رتبه بندیهای خود داشته باشد و در اوایل سال ۲۰۱۳ بود که اعلام کرد، دیگر مانند گذشته، از پیج رنک برای رتبه دهی سایتها استفاده نخواهد کرد.
از آن زمان تا کنون، پیج رنک نقش مؤثر و مهمی در رتبه بندی سایتها ندارد ولی بالا بودن پیج رنک، امتیازی مثبت (هر چند کوچک) خواهد بود، زیرا روی لینک دهی ورودی صفحات، تمرکز دارد. البته اگر وب سایتها سعی کنند تبادل لینک غیر طبیعی، غیر مرتبط و زیادی داشته باشند، توسط گوگل جریمه شده و اعتبار خود را از دست میدهند. در ادامه نحوه افزایش پیج رنک گوگل را توضیح میدهیم ولی حتماً به نکات حساسی که در این باره گفتیم، توجه داشته باشید تا نتیجه منفی نگیرید. نحوه افزایش پیج رنک گوگل شامل موارد زیر است:
تبادل لینک
تبادل لینک بین صفحات وب سایتها یکی از مهمترین کارهایی است که میتوانید برای افزایش پیج رنک گوگل انجام دهید. برای تبادل لینک، سراغ وب سایتهایی بروید که خود، پیج رنک بالا و موضوع مرتبطی با صفحه وب سایت شما داشته باشند. همچنین بهتر است از تبادل لینکهای سه طرفه به جای تبادل لینک دوطرفه استفاده کنید. تبادل لینکهای دوطرفه به این صورت هستند که سایت A به سایت B لینک داده و سپس سایت B به سایت A لینک میدهد. الگوریتمهای گوگل به راحتی متوجه این تبادل یا اصطلاحاً تبانی شده و برای آن ارزشی در نظر نمیگیرند، حال آنکه در تبادل لینک سه طرفه، سایت A به سایت B و سایت B به سایت C لینک میدهند و سپس سایت C یک لینک به سایت A میدهد.به این ترتیب تبادل لینک کاملاً طبیعی به نظر میرسد که در بالا رفتن پیج رنک، تأثیر خوبی خواهد داشت.
شرکت در تالارهای گفتگو
شرکت در تالارهای گفتگو یا همان فرومها میتواند به بالا رفتن پیج رنک کمک کند به این صورت که با عضو شدن در این فرومها میتوانید یک امضا داشته باشید که این امضا اگر لینکی از صفحه وب سایت شما باشد، نوعی لینک ورودی خواهد بود و پیج رنک را بالا میبرد. فقط توجه کنید که موضوع مورد بحث در فروم به صفحهای که لینک دادهاید ارتباط داشته باشد.
ایجاد لینک در شبکههای اجتماعی
ایجاد لینک در شبکههای اجتماعی یکی از موارد دیگر است که پیج رنک را افزایش میدهد. اگر در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنید، میتوانید در میان تولید محتوای خود، لینکهایی به صفحات وب سایت بدهید.
google pagerank toolbar
google pagerank toolbar در حال حاضر از مرورگرهای شرکت گوگل حذف شده است. اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم حذف google pagerank toolbar در اوایل سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد. اگر از نسخههای قدیمی مرورگرهای گوگل هم استفاده میکنید متوجه میشوید که google pagerank toolbar غیر فعال است و کار نمیکند. به دنبال حذف این ابزار، گوگل اعلام کرد که دیگر پیج رنک، فاکتور مهمی در رتبه بندیهای گوگل نیست ولی همواره تا حدودی در نظر گرفته میشود. با این حال بهتر است به جای تمرکز روی پیج رنک به موارد مهمتری مانند تولید محتوای ارزشمند و قوی توجه کنیم تا با روندی طبیعی، رتبه سایت خود را بالا ببریم.