اگه شما اینجایین به این معنیه که اهمیت ویدئو مارکتینگ رو میدونین و دلتون میخواد درباره استراتژی ویدئو مارکتینگ بیشتر بخونین!
برندها نمیتونن تنها با محتوای متنی و عکسی دوام بیارن، در دنیای امروز تاثیرگذاری محتوای ویدئویی بیشتر از سایر محنواها است. در ایالات متحد امریکا بازاریابی ویدیویی دیجیتال یه صنعت 135 بیلیون دلاریه، این مسئله نشون میده که همه برندهای ارزش بازاریابی ویدیویی رو فهمیدن و روی خلاقیت تو این زمینه سرمایه گذاری کردن.
به علت رشد چشمگیری که این زمینه داشته، اگه تا حالا بازاریابی ویدئویی برند خودتون رو به شکل رسمی شروع نکردین و یا حتی یه دونه ویدئو هم درست نکردین، همین امروز دست به کار بشین.
با راهنماییهایی که در این بخش مینویسیم شما مسائل مربوط به Video marketing strategy رو یاد میگیرین و متوجه نتایجی که برای کسب و کار شما داره میشین.
نحوه تعیین استراتژی بازاریابی ویدئویی
درسته که استراتژی ویدئو مارکتینگ چیز جدیدی نیست؛ اما شما هم نمیتونین بازاریابی ویدئویی دیجیتال رو بدون تحقیقات و برنامهریزی انجام بدین. استراتژی ویدئو مارکتینگ که انتخاب میکنین به بودجه، زمان، موضوع تولید محتوا و غیره شما بستگی داره. پس در مورد انتخاب استراتژی موردنظر خوب فکر کنین.
قبل از این که به مسائل اختصاصیتری وارد شیم، اینجا یه نگاه کلی به مراحل استراتژی بازاریابی ویدئویی میندازیم:
- توجه به هدفی که دارین.
- مشخص کردن مخاطب هدف.
- تعیین موضوعی که قراره بیان کنین.
- خلاق بودن.
- تهیه جدول زمانی.
- تعیین بودجه بازاریابی ویدئویی.
حالا وقتشه بریم ببینیم هر مرحله چطوری آماده میشه:
توجه به هدف در استراتژی بازاریابی ویدئویی
قدم اول در استراتژی ویدئو مارکتینگ اینه که یه نمای کلی از اهداف خودتون داشته باشین. در بهترین حالت شما میخواین یه ویدئو که شامل همه مراحل قیف بازاریایی (Marketing funnel) میشه، تولید کنین. اما در واقعیت شما باید بفهمین چه مرحلهای برای اهداف و مخاطب مهمتره و روی همون مرحله وقت بذارین (چون قرار نیست محتوای ویدئویی شما اونقدر طولانی بشه که تمام مراحل قیف بازاریابی رو پوشش بده).
قیف بازاریابی به عنوان یه ابزار بازاریابی مشخص میکنه که در هر مرحله از فرآیند بهترین استراتژیها برای جذب مشتریان و تحقق هدف چه چیزهاییه.
مراحل قیف فروش:
1. آگاهی (Awareness) : کسب آگاهی بالاترین مرحله قیف بازاریابی است. در این مرحله ویدئو شما حس اعتماد رو در مخاطبان و مشتریان ایجاد میکنه و از این طریق مشتریان بالقوه جذب شما میشن. همچنین تو این مرحله برند شما به مشتریان معرفی میشه.
2. توجه (Consideration) : در این مرحله مشتریان یا مخاطبان بالقوه تبدیل به مشتریان راغب یا سرنخ میشن و تمایل دارن راجع به موضوع ارائه شده بیشتر بدونن، پس تحقیق میکنن، از شما توصیه یا پیشنهاد میخوان و دقیقتر ویدئو رو دنبال میکنن.
3. تصمیم گیری (Decision) : این اسم برای این مرحله به این دلیل انتخاب شده که مشتری یا مخاطب کم کم احساس میکنه آمادگی خرید داره. در این بخش شما با ارائه دلیل و مدرک سعی میکنین رضایت مشتری رو جلب کنین. در این مرحله این فرصت رو دارین که به مخاطب خودتون القا کنین که محصول یا خدمات شما بهترین انتخاب برای خریداره و در رقابتهای بازاری برنده بشین.
اگه شما میخواین مشتریان بالقوه جدید رو جذب کنین، باید در مرحله آگاهی قیف بازاریابی، ویدئو تولید کنین، اگه میخواین مشتری بالقوه به لید واجد شرایط بازاریابی تبدیل بشه، شما به تولید محتوا در مرحله توجه نیاز دارین و اگه میخواین مشتری احساس کنه شما بهترین انتخاب اون هستین و از شما خرید کنه باید ویدئویی با رعایت مرحله تصمیمگیری تولید کنید.
مشخص کردن مخاطب هدف
الان شما میدونین که چه مراحلی از قیف بازاریابی رو برای جذب مخاطب و در راستای اهداف خودتون به کار ببرین. پس زمانش رسیده که مشخص کنین، دوست دارین چه کسانی محتوای ویدئویی شما رو ببینن.
این مرحله هم میتونه بسیار تعیینکننده باشه. اگه شما محتوای ویدئویی رو بدون در نظر داشتن مخاطب خاصی، تولید کنین شک نکنین که محکوم به شکست میشین!
تعیین کردن یه گروه مخاطب هدف، مشخص کردن علایق و نقاط ضعف و قوت اونها به شما کمک میکنه یه محتوای ویدئویی بسازین که مخاطب به راحتی باهاش ارتباط برقرار میکنه.
اما چطوری مخاطبان هدف خودمون رو مشخص کنیم؟ کلید این سوال در توسعه پرسونای خریداران فعلی شماست. معمولاً مردمی که شما میخواین ازتون خرید کنن همون افرادی هستن که دوست دارن ویدئو شما رو ببینن. اگه هم در حال حاضر پرسونایی برای مشتریان ندارین وقتشه که یکی بسازین. در واقع داشتن یه پرسونای خریدار به شما کمک میکنه تا استراتژی ویدئو مارکتینگ خودتون رو بهتر تعیین کنین.
با پرسونای کاربران شما میتونین به شکل دقیقی گروه مخاطبان هدف خودتون رو مشخص کنین. فقط قبلش از جواب این سه سوال مطمئن بشین:
1. محصول و خدمات شما برای چه کسانیه؟ (این میتونه پرسونای خریداران باشه)
2. هدف محتوای ویدئویی شما چیه؟ (این میتونه یکی از مراحل قیف بازاریابی باشه)
3. مخاطبان هدف قراره به کدوم قسمت جذب بشن؟
با جواب این 3 سوال نه تنها مخاطبان هدف خودتون رو شناسایی میکنین بلکه میتونین تعداد اونها رو هم افزایش بدین.
تعیین موضوعی در تدوین استراتژی بازاریابی ویدئو
در استراتژی ویدئو مارکتینگ باید بدونین چه داستان ویدئویی رو قراره تعریف کنین. داستان شما میتونه بامزه و سرگرمکننده باشه یا میتونه جدی و آموزنده باشه.
به این چهارتا عامل دقت کنین:
- مخاطب اصلی هدف شما: اهداف این شخص باید با اهداف شما همسو باشه.
- کشمکش: اینجا مشکل مخاطب مشخص میشه.
- طلب کردن: این مرحله میتونه نحوه معرفی محصول شما باشه.
- تجزیه و تحلیل: این مرحله نشون میده که چطوری سرویس یا محصول شما میتونه مشکلات مخاطب رو حل کنه.
این عوامل در داستان ویدئو شما باید مخاطب رو به یه سفری ببره که درگیر برند شما بشه. همچنین به این فکر کنین که ویدئوی شما قراره چه احساسی رو به مخاطبتون منتقل کنه. آیا شما میخواین که موقع دیدن ویدئو بخندن؟ دلتون میخواد بعد از ویدئو احساس شادی بهشون دست بده؟ شما باید طبق اون حسی که میخواین به مخاطب القا کنین، رنگ، نور، تصاویر، صداها و غیره رو انتخاب کنین.
با در نظر داشتن این شرایط میتونین یه استراتژی ویدئو مارکتینگ خوب طراحی کنین.
داشتن خلاقیت در تدوین استراتژی بازاریابی ویدئو
همینطور که در حال تولید محتوای ویدئویی هستین، توی ذهنتون به این موضوع دقت کنین:
مخاطبانی که ویدئوهای شما رو لایک میکنن یا به هر نحوی درگیر شما هستن، ممکنه یهویی در اهداف یا نیازهایی که دارن تغییر ایجاد بشه و همین تغییر ممکنه باعث کاهش ارتباطشون با شما بشه.
پس برای مقابله با چنین مشکلی سعی کنین همیشه خلاق باشین و از افراد خلاقی در تیم خودتون استفاده کنین.
تهیه جدول زمانی در استراتژی بازاریابی ویدئو
همونطور که برای معرفی محصول با کیفیت خودتون از طریق استراتژی ویدئو مارکتینگ برنامهریزی میکنین، باید یه جدول زمانی هم داشته باشین و طبق اون کارهای خودتون رو جلو ببرین. به نظر ما شما باید یه جدول زمانی چندگانه داشته باشین که شامل جدول زمانی ساخت و جدول زمانی پخش و … باشه.
جدول زمانی به شما کمک میکنه که بفهمین تا کجای کار پیش رفتین و چه مراحلی رو فراموش کردین. جدول زمانی برای همه اعضای تیم شما ضروری و مهمه چون که هر بخشی باید جدول زمانی خودشو داشته باشه.
تعیین بودجه بازاریابی ویدئویی
درسته که خلاقیت، برنامهریزی و داشتن یه استراتژی خوب در تولید محتوای ویدئویی مهمه اما اگه بخوایم واقعگرا باشیم، بدون داشتن بودجهای مشخص، رسیدن به اون چیزی که میخوایم میتونه مشکل یا غیرممکن باشه.
برای مشخص کردن بودجه مورد نیاز باید جواب چند سوال رو بدونید.
- چه مدل ویدئویی قراره تولید کنید؟ بودجه بازاریابی ویدئویی شما معمولاً به مدل پروژه ویدئویی و استراتژی ویدئو مارکتینگ شما بستگی داره.
- آیا ویدئو رو خودتون میسازین یا اون رو به یه شرکت سازنده میسپارین؟ برای بیزنسها همیشه این سوال وجود داره که آیا ویدئو رو خودمون تولید کنیم یا به شرکت سازنده واگذار کنیم؟ بهترین کار این که اهدافمون رو با توجه به بودجه و زمانی که داریم مشخص کنیم.
- به چه تجهیزات فیلمبرداری یا نرمافزارهای ویدئویی نیاز دارین؟ به یاد داشته باشین که اگه خودتون هم بخواین ویدئو رو بسازین باز هم به حداقل تجهیزات نیاز دارین.
- آیا میخواین از بازیگران حرفهای استفاده کنین؟ اگه داستان شما نیازمند بازیگر حرفهای باشه باید بودجه اون رو در نظر بگیرین.
چند مدل ویدئو میتونیم تولید کنیم؟
حالا که استراتژی ویدئو مارکتینگ خودتون رو مشخص کردین، الان وقتش رسیده در مورد این فکر کنین که قصد دارین چه مدل ویدئویی رو تولید کنین. مثل آب خوردن میمونه. درسته؟ خب، نه دقیقاً!
هر مدل ویدئویی قطعاً موافقان و مخالفان خودش رو داره. اما چیزی که مهمه اینه که کدوم مدل ویدئو به استراتژی ویدئو مارکتینگ شما نزدیکتره و از کدوم میشه برای نوع محتوایی که دارین استفاده کرد! مهمتر از همه این که بودجه شما چقدره؟!
تازه قبل از همه اینها باید با انواع ویدئوها آشنا بشین و بعد تصمیم خودتون رو بگیرین:
رایجترین مدلهای ویدئویی
1. ویدئو بازرگانی یا Commercial Video
ویدئو های تجاری یا بازرگانی معمولاً کوتاهن و ویژگیهای برجسته کمپانی مورد نظر رو بیان میکنن. این نوع ویدئوها، معمولترین نوع ویدئویی هستن که شما تا حالا تو تلویزیون و در پلتفرمهای مختلف دیگه دیدین.
ویدئوهای بازرگانی معمولاً روی اطلاعات مهم و موردنیاز مخاطب تاکید دارن و نکته مهم در موردشون اینه که اونها برند شما رو طوری معرفی میکنن که تا مدتها تو ذهن مخاطب میمونه. زمان این نوع ویدئوها معمولاً کوتاهه و بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه است و به صورت آنلاین، از طریق تلویزیون، وب سایت و یا پلتفرمهای دیگه میتونه منتشر بشه.
2. ویدئویی با محتوای اجتماعی یا Social Content Video
ویدئوهایی با محتوای اجتماعی به شکل کلیپهای کوتاه ساخته میشن که قابل اشتراکگذاری در فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و … هستن. این نوع ویدئوها معمولاً سرگرمکننده و جذابن و برای به اشتراک گذاری طراحی شدن.
این ویدئوها میتونن شامل سبک زندگی، مصاحبهای کوتاه، نقلقولهایی تاثیرگذار یا حتی تصویری قشنگ از محصول شما باشن. حتی اگه شما ویدئوهای بازرگانی رو تو تلویزیون ندیده باشین دیگه حتماً این مدل ویدئوها رو در شبکه های اجتماعی دیدین.
3. ویدئو توضیحی یا Explainer video
این مدل ویدئو یه توضیح بیشتری در مورد برند یا محصول شما به مخاطب میده.
درسته که هر ویدئویی میتونه موضوعی رو توضیح بده اما نکتهای که در مورد این ویدئوها وجود داره اینه که روی توانایی محصول یا کمپانی شما در حل مشکلات مشتری یا مخاطب تمرکز داره. ویدیوهای توضیحی بهترین معرف برای محصول شما هستن. این مدل ویدئوها معمولاً زیر 3 دقیقه تموم میشن.
4. ویدئو معرفی محصول یا Product Video
این نوع ویدئو به مخاطب، پرفروشترین محصولات شما رو معرفی میکنه و راجع به خدمات شما توضیح میده و ویژگیهای برجسته محصول شما رو نشون میده.
اگه مخاطب شما دلش میخواد بدونه محصول یا خدماتی که ارائه میدین چه کمکی به زندگی اونها میکنه و تمایلی ندارن مطلبهای طولانی بخونن یا هزارتا عکس اسکرول کنن، بهترین راه، تولید ویدئو معرفی محصول برای جذب بیشتر مخاطب و آسونتر کردن کار اونهاست.
زمان این مدل ویدئوها معمولاً 30 ثانیه است که شما میتونین اونا رو تو وب سایت خودتون هم به اشتراک بذارید. این ویدئوها باید در کمترین زمان بیشترین تاثیر رو بذارن پس در انتخاب آهنگ و دیالوگ و کیفیت اونها حسابی دقت کنین.
5. ویدئو توصیهای Testimonials Video
این مدل ویدئو ها یکی از قویترین نوع ویدئوهایی هستن که میتونین برای جذب مشتری بسازین.
تو ویدئو توصیه ای نشون میدین که محصولات شما چقدر با اهداف مشتریان همسو و هم جهته و در قالب مصاحبههایی از مشتریان در خصوص تجربه خوبی که از استفاده محصول شما داشتن، تولید میشه.
فیدبکهای صادقانه مشتریان نسبت به هرگونه تبلیغ و توضیح شما در مورد محصول یا سرویس خودتون، تاثیر بیشتری روی مخاطب میذاره. طبق تحقیقات انجام شده، 90 درصد مصرف کنندهها با دیدن این مدل ویدئوها تصمیم به خرید میگیرن.
استراتژی ویدئو مارکتینگ و ارتقای سئو
برای این کار به استراتژیها و تکنیکهای خاصی نیاز دارین تا سئو سایت رو ارتقاء بدین. اما یکی از بهترین راهکارها داشتن محتوای باکیفیته که برای مخاطب پر از اطلاعات و مطالب آموزشی باشه.
بهترین محتوای اطلاعاتی و آموزشی چی میتونه باشه؟ ویدئو!
بله در حال حاضر پر طرفدارترین محتوا، محتوای ویدئویی است پس بهتره که هر از چند گاهی از این نوع محتوا در سایت خودتون استفاده کنین تا مخاطبان زیادی جذب شما بشن.
در این مقاله براتون از استراتژی ویدئو مارکتینگ و بهترین انواع فرمتهای ویدئویی صحبت کردیم. امیدواریم که این مطالب به درد شما بخوره و بتونه بهتون کمک کنه تا به چیزی که میخواین برسین.