اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام اخیراً خیلی مرسوم شده. ما در این مقاله قصد داریم شما رو با 8 مورد از خطاهای بازاریابی در اینستاگرام آشنا کنیم. اینستاگرام از زمان ظهورش در سال 2010، به برندها این فرصت رو داده تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنن و روایت خود رو از طریق قدرت تجسم تعریف کنن. این اپلیکیشن متعلق به فیس بوک، یکی از سریعترین شبکههای اجتماعی بزرگ در سال 2014 بود و اکنون بیش از 1 میلیارد کاربر داره. اینستاگرام همزمان با رشد کاربری خود، ویژگیهای خود رو نیز گسترش داده و به یه پلت فرم اصلی برای روایتهای رسانه اجتماعی تبدیل شده.
علاوه بر رشد چشمگیر شبکه، کاربران همچنین با این سیستم عامل بسیار سرگرم هستند. هر روز نیمی از کاربران از این برنامه استفاده میکنن. به طور متوسط هر کاربر در روز 21 دقیقه رو صرف این برنامه میکنه. برندهای برتر به سرعت متوجه ارائه بالقوه نمایش مشخصات این اپلیکیشن شدن. اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام چه زمانی رخ میده؟ کم کم به جواب این سوال هم میرسیم. در حالی که تعدادی از برندها کاملاً در این سیستم عامل رشد کردند، بسیاری هنوز هم تلاش میکنن تا مخاطبان خود رو در این پلتفرم افزایش بدن. خطاهای بازاریابی در اینستاگرام میتونه از افزایش مخاطبان شما جلوگیری کنه. به این دلیل که تعدادی از اشتباهات به ظاهر کوچک میتونن کل استراتژی شما رو بر روی پلتفرم با سرعت بالا تحت تاثیر قرار بدن.
مهم نیست که شما چه سطحی در اینستاگرام داشته باشید، یادگیری در مورد رایجترین خطاهای بازاریابی در اینستاگرام میتونه به شما کمک کنه تا از اشتباهات جلوگیری کنین و یه استراتژی اجتماعی موثر ایجاد کنین. در این مقاله ما لیستی از 8 اشتباه رو که برندها در اینستا مرتکب شدند، جمع آوری کردیم.
رایجترین اشتباهاتی که برندها در اینستاگرام انجام میدهند
در این بخش ما 8 مورد از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام رو با شما مرور میکنیم.
فقدان زمان برای برنامه ریزی یه استراتژی اینستا
همونطور که گفتیم اینستا وسیلهای برای بیان داستان و روایت شما از طریق عکس، کلیپ ویدیویی و فیلم زنده به مارکهای تجاری است. با داشتن تمام ویژگیهای موجود در برنامه، میشه وسوسه ایجاد محتوا رو برای هر پست ممکن کرد و امیدوار بود که برای مخاطب جذاب باشه.
برای شفاف سازی بذارین مثالی واضح بزنیم. مثلاً استفاده استراتژیک از اینستاگرام برای نمایش محصولات مورد استفاده در موقعیتهای واقعی، مثل نشون دادن پیشرفت چیزی از طریق عکس در طول زمان (مثل ساخت وسایل نقلیه، ایجاد یه رکورد جدید، نشون دادن فضای اداری جدید از تخلیه شده و بدون وسیله تا وضعیت ایده آل) یا مثلاً پاسخ به سوالات متداول از طریق کلیپهای ویدیویی کوتاه یا لایو اینستاگرام. این موارد قطعاً در اینستاگرام بی حد و بدون محدودیته. اما مثل هر شکل دیگهای از بازاریابی دیجیتال شما میخواید اهداف رو از همون ابتدا تعریف کنین. در نهایت هم یه استراتژی برای کمک به شما در رسیدن به اونها تعیین کنین. با آگاهی از این استراتژیها از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام جلوگیری کنین. برای جلوگیری از خطاهای بازاریابی در اینستاگرام ، شما باید آگاهی از نام تجاری خود رو افزایش بدین. خط تولید جدیدی رو به نمایش بذارین یا عنصری انسانی رو به برند خود اضافه کنین. هر محتوایی که در این پلتفرم منتشر میکنین باید به شما ارزش بیشتر بده و شما رو در رسیدن به اهداف یاری کنه.
چه کسی این مورد رو درست انجام میده؟
یه شرکت تغذیهایی از این مورد از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام جلوگیری کرده. برای شما بیشتر توضیح میدیم تا متوجه بشین. این شرکت در بین افرادی با رژیم کربوهیدرات و تناسب اندام محبوبه. شرکت، مواد غذایی و نوشیدنیهای غذایی رو ایجاد میکنن تا به مردم در رسیدن به اهداف سلامتی و تناسب اندام کمک کنن. طبق تحقیقات، فالوئرهای پیج اینستاگرام این شرکت 15k در ماه رشد داره. اونها کار خود رو از طریق تولید محتوای ویدیویی به طرز شگفت آوری انجام میدن. اینستاگرام در سال 2013، یه مولفه ویدیویی 15 ثانیهای عرضه کرد، اما نرخ پذیرش و تعامل اون کمتر از عکس بود. با این حال، به گفته این شرکت، اونهاه راهی برای ایجاد تعامل بیشتر از طریق ویدیو پیدا کردن. این رمز موفقیت اونها در برابر خطاهای بازاریابی در اینستاگرام است.
برندها به جای ارزش مخاطب روی کیفیت تولید تمرکز کنن
از اونجا که ممکنه برندهای بزرگ، عکس و محتوای ویدیویی با وضوح بالا در اینستاگرام ارسال کنن، ممکنه برای برندهای کوچکتر این تصور ایجاد بشه که برای موفقیت در اینستاگرام به یه دوربین فانتزی یا استودیو نیاز دارن. طبق گفته مدیر رسانهای یه شرکت، این مسئله خیلی دور از واقعیت هست. این میتونه مورد بعدی از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام باشه.
زمانی که روی محتوایی که مخاطب شما از اون لذت میبره، تمرکز نکنین، ممکنه کمتر دوستتون داشته باشن، پستهاتون رو به اشتراک بذارن یا مدام شما رو دنبال کنن. این یکی از خطاهای بازاریابی در اینستاگرام هست. قبل از هر چیزی یه ثانیه زمان بذارید و به نحوه کار اینستاگرام فکر کنین. کاربران معمولا عکسها و ویدیوها رو اسکرول میکنن و فقط در صورت جلب توجه پستی از سرعت خود کم میکنن. در سایر مواقع اونها در حال جستجوی محتوا از طریق هشتگها یا دیدن استوریها هستن. هر چه بیشتر روی کیفیت و ارزش محتوایی که در اینستاگرام منتشر میکنین، تمرکز کنین، احتمال کاهش سرعت، توقف و تعامل با حساب و محتوای شما در کاربران بیشتره. پیشنهاد میکنیم از خودتون بپرسین که مخاطبان از حساب اینستاگرام برند ما چه جیزی رو میتونن بگیرن که نمیتونن جای دیگه پیداشت کنن؟ چطوری تجربه اونها رو در سیستم عامل بهبود میدین؟ برای جلوگیری از بروز خطاهای بازاریابی در اینستاگرام در ادامه مثال واضحتری برای شما میزنیم.
چه کسی این مورد رو درست انجام میده؟
شرکت تاکو بل با استفاده موثر از رسانههای اجتماعی غریبه نیست. در تابستان سال 2020، اونها بیش از 1.4 میلیون فالوئر و بیش از هزار پست با میزان مشارکت بالا داشتن. فست فودهای زنجیرهای کار فوق العادهای رو انجام میدن. از رنگهای پرجنب و جوش در عکسهای خود استفاده میکنن. از طریق کپشنهای عکس و فیلم، احساس سرگرمی و آرامش ایجاد میکنن. پستها و استوریهای شرکت تاکو بل اغلب دارای تصاویر دلپذیر از غذاها هستن. علاوه بر نمایش تصاویری از مهمترین وعدههای غذایی خود، تاکو بل همچنین به طور منظم تصاویر مشتریانی را که در زندگی روزمره محصولات اونها رو میخورن، پست میکنه. این باعث شده این شرکت مرتکب اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام نشه و در مقابل خطاهای بازاریابی در اینستاگرام موفق باشه.
برندها فرکانس ارسال مناسب رو تعیین نمیکنن
در حالی که مطالعات در دهه گذشته نشون میداد که ارسال روزانه، تعامل بیشتری رو ایجاد میکنه، تحقیقات جدید این نظریه رو رد کرد. به عنوان بخشی از استراتژی اینستاگرام، فرکانس ارسال باید مورد توجه و مطالعه قرار بگیره. شما باید میزان مشارکت رو در نظر بگیرین. به عنوان مثال اگه ارسال مطالب زیاد مشاغل بالایی برای شما ایجاد نمیکنه اما همچنان از استراتژی کلی شما در شبکههای اجتماعی زمان میبره، شاید بخواید پست کمتری ارسال کنین. از طرف دیگه اگه یه شرکت بزرگ هستین که منابع لازم برای ارسال محتوای جذاب هر روز رو دارین، این ممکنه تاکتیکی باشه که باید ادامه بدین. این مورد یکی از رایجترین اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام هست. در نهایت شما میخواید به دنبال یه محیط متعادل بین کمیت و کیفیت باشین. حتماً اطمینان حاصل کنین که یکی قربانی دیگری نشه. اگه تشخیص میدین که میتونین محتوای با کیفیت رو روزانه 15 بار پست کنین، مهمه که به یه برنامه مشابه ارسال پست وصل بشین تا از این مورد از خطاهای بازاریابی در اینستاگرام در امان بمونین.
برندها فالوئر یا تعاملات خریداری میکنن
حتی به خرید فالوئر و تعاملات بیشتر فکر هم نکنین. سالها میشه که اینستاگرام در حال سرکوب حسابهای فیک و هرزنامه است و اونها رو به تعداد زیادی خارج میکنه. یه حساب با فالوئر بالا که خریداری شده باشه، هدف برند شما رو برای حضور در اینستاگرام برآورده نمیکنه. در حقیقت این مسئله میتونه به اونها آسیب برسونه، بنابراین باید در این مورد از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام هشیار باشین. بهتره قبل از هر چیزی این سوال رو از خود بپرسین.
در پایان خریداری، این سوال برای مخاطب شما پیش میاد که چرا با وجود تعداد فالوئر بالا، میزان لایک پست کمه؟ در نهایت نتیجه میشه که برای پیروز شدن در برابر این مورد از خطاهای بازاریابی در اینستاگرام چه باید بکنین؟ شما باید روی تعامل واقعی تمرکز کنین.
برندها بر جذب فالوئر تمرکز دارن نه حفظ اونها
کاربران اینستاگرام مشغول کار هستن. اونها با سرعتی چشمگیر محتوا رو میبینن و از اون لذت میبرن. این شبکه اجتماعی همچنان به برندها، فرصتهای زیادی برای رشد میده. با این حال کاربر متعهد امروز، تعامل فردا رو تضمین نمیکنه. یکی از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام همین مسئله است. تمرکز نداشتن روی حفظ مخاطب! یکی از سادهترین روشها برای جبران منابع اضافی این که برای ایجاد حضور موفقیت آمیز در اینستاگرام میشه از مخاطبان خود استفاده کنین. اینستاگرام بستر مناسبی برای تبلیغ محتوای تولید شده توسط کاربر هست. میتونین در حال برگزاری یه مسابقه عکس باشین یا استفاده از هشتگ مارک تجاری رو تشویق کنین. اینستاگرام بستری مناسب برای ایجاد روابط واقعی با افراد واقعی هست. به فالوئرهاتون فرصت بدین پیام شما رو منتشر کنن و محتوای شما رو به اشتراک بذارن. از هشتگهای شما استفاده کنن و مدافع برند شما باشن. این پنجمین مورد از خطاهای بازاریابی در اینستاگرام بود. در مرور 3 مورد بعدی با ما باشین.
برندها بیش از حد تبلیغ میکنن
آیا چیزی غیر از این وجود داره که برندها چیزی غیر از محتوای تبلیغاتی در صفحات خود ارسال نکنن؟ پستهای تبلیغاتی بیش از حد، خودخواهانه، کسالت بار و بسته به زمان بندی بالقوه ناپسند هستن. مطمئناً زمان و مکانی برای تبلیغات وجود داره. برندهای موفق در اینستاگرام کسانی هستن که پیامهای قدرتمند و معنی داری ارائه میدن، فرهنگ خود رو بصری ارائه میدن، عکسها و فیلمهای با کیفیت به اشتراک میذارن و با مخاطبان خود درگیر تعامل واقعی میشن. تبلیغات بیش از حد، باگ شما محسوب میشه و از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام هست. همه میدونن که اینستاگرام یه نهاد متعلق به فیس بوک هست و اگه به یاد داشته باشین، فیس بوک در سال 2014 با به روز رسانی News Feed اعلام کرد که میزان قابل توجهی دسترسی برای پستهای تبلیغاتی کاهش پیدا کرده. برای جلوگیری از خظاهای بازاریابی در اینستاگرام یه پیام برای شما داریم: در اینستاگرام دست و پاگیر نباشین!
برندها از هشتگها استفاده میکنن
مشابه سایر شبکههای اجتماعی، هشتگها نقش مهمی در روند کشف در اینستاگرام دارند. این در حالی است که برندهای کمتر شناخته شده یا برندهایی با فالوئرهای کم میتونن از هشتگهای محبوب اما مرتبط برای بهینه سازی پستهای خود استفاده کنن. به یاد داشته باشین که استفاده بیش از حد از اونها باعث میشه نام تجاری شما جزء هرزنامه محسوب بشه. در حالی که تحقیقات گذشته نشون میداد که برندها باید از 30 هشتگ اختصاصی اینستاگرام برای هر پست استفاده کنن، حالا میدونیم که از این کمتر هم میشه. طبق گفته شرکت نرم افزارهای رسانههای اجتماعی، استفاده از 2 تا 5 هشتگ مربوطه در یه پست میتونه تعاملات بیشتری رو به همراه داشته باشه. خطاهای بازاریابی در اینستاگرام زیاده، اما این لیست از رایجترین اونها بود. مورد بعدی آخرین مورد از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام است.
برندها از اینستاگرام اجتناب میکنن
اگه هنوز سوال دارین که آیا اینستاگرام در استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی شما جایی داره یا نه؟ تنها نیستین. با وجود تمام فرصتهایی که اینستاگرام فراهم میکنه، بازاریابان باهوش همچنان با احتیاط به هر پلتفرم جدید رسانههای اجتماعی نزدیک میشن. اونها قبل از هر چیزی سوالاتی از این دست از خودشون میپرسن:
حقیقت اینه که سوالات بالا کاملاً ارزش پرسیدن رو دارن. به خصوص اگه برند شما بودجه محدود یا تیم اجتماعی جمع و جوری داره. با این حال شما نباید اجازه بدین این ترسها بیش از حد مانع عملی کردن استراتژی اجتماعی شما بشه. به خصوص اگه تاریخچه پلتفرم اجتماعی مورد استفاده تون به اندازه اینستاگرام طولانی و موفقه. اینستاگرام به عنوان یه پلتفرم برای سریعترین رشد برای شبکه اصلی اجتماعی با یکی از جذابترین مخاطبان شناخته شده که چشم پوشی از همچین پلتفرمی دشواره. بهتره به جای کناره گیری از اینستا، از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام جلوگیری کنین چرا که همونطور که گفتیم، در کمتر از 6 سال این سیستم عامل با یک میلیارد کاربر به یه غول بزرگ در این زمینه تبدیل شده. این مورد پایانی لیست ما از خطاهای بازاریابی در اینستاگرام بود.
یه استراتژی بازاریابی اینستای بدون اشتباه
تا اینجا اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام رو با هم مرور کردیم. در سالهای اخیر، اینستا از شبکه اجتماعی معروف سلفی و تصاویر غذایی به مکانی برای معرفی مارکها در یه پلتفرم تبدیل شده که از طریق ارائه پیامهای معنادار، روایت داستان و تعامل با افراد از قدرت خوبی برخورداره. ما همچنین در ادامه رشد شبکه، فرصتی رو که اینستاگرام به مارکها و بازاریابان ارائه میده، میشنویم، میخونیم، در مورد اون صحبت میکنیم و اون رو تجربه میکنیم. مارکهایی که بیشترین بهره رو از این شبکه میبرند، برندهایی هستن که محتوای با کیفیت رو به طور ثابت ارسال میکنن و این کار رو با هدف انجام میدن. حتی برندهایی که تصور نمیشه از نظر بصری سازگار باشن، از این شبکه استفاده میکنن و عملکرد اون رو میبینن. جامعه اینستاگرام واقعاً علاقمند به ارتباط با این برندها است. خطاهای بازاریابی در اینستاگرام مشکل بزرگی نیست و با آگاهی از اون میشه این چالش رو هم پشت سر گذاشت. اگه تجربهای در این مورد دارین یا اشتباه رایجی هست که بهش اشاره نکردیم، با ما در میون بذارین.