الگوریتم Mobilegeddon یا موبایل گدون از اون دسته اسمهاییه که شاید کمتر به گوشتون خورده باشه. الگوریتم Mobilegeddon یکی دیگه از الگوریتمهای نام آشنای گوگله که به منظور تطبیق وبسایتها با موبایل و تبلت در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ منتشر شد. این الگوریتم تغییرات بزرگی رو در رتبه بندی و نتایج جستوجوی تلفن همراه به وجود آورد و رسماً نسل اولین موبایل آغاز شد. این تغییرات برای متخصصان سئو خیلی چشمگیر بود بنابراین نسبت به این الگوریتم ترس خاصی داشتن در صورتی که قصد گوگل ترسوندن وبمستران نبود. گوگل با انتشار الگوریتم موبایل گدون سعی در تشویق کاربران برای ساخت سایتهای Mobile Friendly داشت.
اما اصلاً الگوریتم Mobilegeddon چیه؟ سایتهای موبایل فرندلی چی هستن؟ چرا گوگل روی کاربران خود تا این میزان حساسه؟ برای پیدا کردن جواب سوالهای خود با ما همراه باشین.
الگوریتم Mobilegeddon چیه؟
گوگل پیام زیر رو در وبلاگ رسمی مدیر وب سایت منتشر کرد تا این بروزرسانی رو یعنی الگوریتم Mobilegeddon رو در قالب یه عکس با جزئیات مختصر توضیح بده تا تفاوت بین سازگار بودن تلفن همراه با سازگار نبودن اون مشخص بشه.
در اون روز در ماه آوریل این بروزرسانی انجام شد اما این تنها پیامی نبود که گوگل به وبمستران داد. این آپدیت از الگوریتم موبایل گدون به ما نشون داد که یا موبایل فرندلی هستین یا نیستین و هیچ حد وسطی وجود نداره اما سوال اصلی که هنوز به شکل شفاف پاسخی بهش ندادیم اینه که الگوریتم Mobilegeddon چیه؟ Mobilegeddon یکی دیگه از الگوریتمهای گوگله که با هدف بررسی وبسایتها جهت هم راستا شدن با مرورگرهای گوشی همراه یا تبلت خلق شد و اصطلاحاً به اون mobile-friendly هم میگن.
Mobilegeddon از رگ گردن به شما نزدیک تره!
گوگل در خصوص اهمیت الگوریتم Mobilegeddon پستی با این استدلال منتشر کرد:
” وقتی نوبت به جستوجو در تلفنهای همراه میرسه، این که اطلاعات در صفحات وب یا برنامههای سازگار با موبایل هستن اهمیتی نداره. تنها مسئله مهم اینه که کاربران مهمترین و بهترین نتایج رو دریافت کنن. در ۲۱ آوریل گوگل پستی منتشر کرد که ۳ مورد از تاثیرات مهم این الگوریتم رو نشون میداد:
1. الگوریتم موبایل گدون فقط روی رتبه بندی جستوجو در تلفن همراه تاثیر میزاره.
2. این الگوریتم روی نتایج جستوجو در همه زبانها در سراسر جهان تاثیر میزاره.
3. این الگوریتم تنها برای صفحات منفرد کاربرد داره نه کل وب سایتها!
این تغییرات مستقیم و گسترده بودن و نشون میدادن صفحات شما یا برای موبایل مناسب هستن یا نیستن. لازم به ذکره که این الگوریتم بر روی همه دستگاهها تاثیر خودش رو میذاره و فارغ از این که سایت شما در چه صنعتی فعالیت میکنه، صابون میفروشین یا پروژه ساخت پل رو به عهده دارین، سایت شما قطعاً تحت تاثیر الگوریتم Mobilegeddon قرار میگیره.
گوگل پیشگام در اولین نسل موبایل
این تغییر فقط یه الگوریتم ساده نبود بلکه یه تغییر فرهنگی محسوب میشه. گوگل کم کم در شرف جابهجایی بازار خود بود. تصور غلط رایجی که در مورد گوگل در ذهنها وجود داره اینه که فک میکنن گوگل با وسواس داشتن رو مواردی از این قبیل سعی در دشوار کردن کار کاربر داره! در حقیقت اینطوری نیست بلکه وسواس گوگل در این زمینه است که تا جای ممکن تجربه کاربر رو بهتر کنه و خدمات خودش رو با رفتار و روند کار کاربر در بازار هماهنگ کنه. تصمیم گوگل مبنی بر انتشار الگوریتم Mobilegeddon از اونجایی شروع شد که تصمیم گرفت تا رفتار مصرف کننده رو متمرکز و سازگار کنه و این تصمیم درستی برای گوگل بود.
حالا سوالی که پیش میاد اینه که چرا گوگل تا این میزان به تجربه کاربر با موتور جستوجوی خودش اهمیت میده؟ خب جواب روشنی داره! عمده درآمد گوگل هنوز هم از طریق تبلیغات پولی تامین میشه. گوگل میخواد بهترین تجربه ممکن رو برای کاربر خلق کنه تا مردم مرتب روی اون کلیک کنن.
آیا Mobilegeddon همونطور که پیش بینی شده بود فاجعه بار بود؟
متخصصان سئو از تغییرات بزرگی که به همراه الگوریتم Mobilegeddon به وجود اومد وحشت داشتن چون گفته شده بود که این الگوریتم تاثیرات بیشتری نسبت به الگوریتم پاندا و پنگوئن داره. اما آیا این حقیقت داره؟ راستشو بخواین نه! بعد از انتشار این الگوریتم، کارشناسان تجزیه و تحلیل زیادی روی عملکرد موتورهای جستوجو داشتن و در نهایت به این نتیجه رسیدن که موبایل گدون همونطور که در نظر گرفته شده بود کار کرد و صفحاتی که موبایل فرندلی نبودن تحت تاثیر منفی قرار گرفتن. این یکی از اولین تغییراتی بود که گوگل توضیحات نسبتاً کاملی در مورد اون چیزی که اتفاق میافته و تاریخی که اتفاق میافته و مدتی که طول میکشه تا اجرایی بشه به مردم ارائه داد.
در حالی که الگوریتم Mobilegeddon در راستای تشویق مردم و کاربران برای استفاده از موبایل ساخته شده بود اما به احتمال زیاد یه آزمایش هم بود که ببینن چطور میتونن با دادن اطلاعاتی قبل از شروع تغییرات به مردم روی اونها تاثیر بذارن؛ که خب کمترین تاثیر و کمترین شکایت به دنبالش براشون داشت. این کار به این صورت بود که گوگل به افراد زمان داد که تغییرات رو ایجاد کنن و نسخهای مناسب برای موبایل از صفحات خود ایجاد کنن که باعث تجربه کاربری بهتری برای کاربران اونها بشه و همچنین مشکلات کمتری در انجمن جستوجو داشته باشن. در این صورت بود که کسی نمیتونست شکایتی بکنه چون دیگه فاجعهای رخ نداده بود. با گذشت زمان مزایای الگوریتم موبایل گدون نمایان شد، سایتهای بیشتری برای موبایل سازگار شدن که این باعث شد کاربران تجربه وبگردی بهتری داشته باشن. این مسئله به طور کلی برای همه افراد در همه جا صادق بود نه محدود به افراد مشغول در صنعت.
گوگل از این الگوریتم برای تحول در فکر مردم استفاده کرد اما علات سوالی که بالای سرتون ظاهر میشه اینه که گوگل چطوری تونست مردم رو وادار به انجام این کار کنه؟ گوگل به نوعی برای کاربران دونه پاشید، به این صورت که بزرگترین علاقمندی کاربران رو به عنوان طعمه قرار داد؛ یعنی افزایش رتبه! در ماه فوریه در پست وبلاگ خود اعلام کرد که صفحههای موبایل فرندلی در افزایش رتبه تاثیر دارن. خوبه که گوگل نیاز به تحول و تغییر در آینده صنعت رو تشخیص میده و به مردم در این راستا کمک میکنه. در حالی که الگوریتم Mobilegeddon رتبه و تاثیر بالایی در ترافیک نداشت اما قطعاً تجربه کاربری و تاثیر فرهنگی داشت که به نفع همه بود.
تاثیر الگوریتم موبایل گدون بر طراحی سایت
همونطور که گفتیم خبر انتشار الگوریتم Mobilegeddon باعث ترس و وحشت وبمستران و متخصصان سئو بود. اونها اعتقاد داشتن این الگوریتم به معنای آخرالزمانی برای موبایلهاست. اما در اصل موبایل گدون خبر خوبی برای موبایل بازها محسوب میشد. این سخت گیری گوگل باعث شد تا طراحان سایت تمرکز بیشتری روی کیفیت طراحی سایت داشته باشن و این باعث میشه کیفیت وب گردی در سراسر جهان بیشتر بشه و کاربران تجربه بهتری از وب گردی داشته باشن.
میراث Mobilegeddon!
در آخر باید بگیم که گوگل با الگوریتم Mobilegeddon چند مورد رو به همه ما ثابت کرد:
1. گوگل میتونه فراتر از رتبه بندی و میزان بازدید تغییرات ایجاد کنه. به راحتی میتونه مردم رو وادار به تغییر در نحوه طراحی سایتهای خود برای سازگاری با بازار بکنه.
2. لازم نیست هر الگوریتمی، آشفتگی گیج کنندهای با خودش به همراه بیاره.
3. وقتی مردم رو برای تغییرات آماده کنین و به اونها فرصت کافی برای پذیرش و درک تغییرات بدین، در نهایت شکایتها هم کاهش پیدا میکنه.
اولین و سومین مورد نکات مهمی بود که پیشرفت بزرگی برای گوگل محسوب میشد. این پیشرفت هم برای گوگله هم مرتبط با صنعت و تغییراتی که روی اون میتونه بذاره. تا به حال الگوریتم موبایل گدون احتمالاً موفقیت آمیزترین الگوریتمی بوده که گوگل داشته از لحاظ کاربرد و تحولی که با خود به همراه داشته.
آیا این الگوریتم بر روی سئو سایت تاثیری داره؟
برای این که الگوریتم Mobilegeddon به سئو سایت شما صدمه نزنه کافیه که گوگل شما رو به عنوان یه سایت رسپانسیو بشناسه. به طور خلاصه بخوایم براتون توضیح بدیم سایتی رسپانسیو است که تو نمایش اطلاعات در صفحاتش دچار مشکل نشه. اگه تو این مرحله از طرف گوگل تایید بشین؛ میتونیم بگیم که ۸۰٪ راه رو رفتین. اما اگه نسخه موبایل سایت شما مجزا است، نکاتی رو باید رعایت کنین که شامل موارد زیره:
1. محتوایی که در دسکتاپ و موبایل دارین باید با هم یکسان باشن.
2. توضیحات متا در هر دو نسخه باید معادل هم باشن.
3. در قسمت سرچ کنسول گوگل حتماً نسخه موبایل هم فعال کنین.
4. اگه سایت شما دو زبانه است، باید به این توجه داشته باشین که محتوای اون نباید متفاوت باشه.
همونطور که ذکر کردیم ریسپانسیو بودن سایت خیلی در افزایش رتبه شما در موتور جستوجوی گوگل تاثیر داره و باعث بالا بردن ترافیک سایت شما میشه. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایت رسپانسیو به مقاله پیشنهادی ما مراجعه کنین.
معیارهای لازم برای صفحات موبایل فرندلی
اگه یه صفحه وب برچسب موبایل فرندلی یا سازگار با تلفن همراه رو داشته باشه باید دارای معیارهای زیر باشه:
1. از نرم افزارهایی که در دستگاههای تلفن همراه رایج نیست مثل Flash استفاده نمیکنه!
2. از متنی استفاده میکنه که برای خوندن اون نیازی به بزرگنمایی نباشه و با تلفن همراه قابل خوندن باشه.
3. محتوا رو اندازه صفحه میکنه تا کاربر برای خوندن محتوا نیازی به پیمایش افقی نداشته باشه.
4. از پیوندها درست استفاده میکنه و اونها رو از هم جدا میکنه تا بشه درست از اونها استفاده کرد.
گوگل در حال حاضر از برچسب موبایل فرندلی یا الگوریتم Mobilegeddon به عنوان عامل مهمی برای رتبه بندی در سراسر جهان استفاده میکنه. همونطور که قبلاً گفتیم این الگوریتم برای صفحات منفرد کاربرد داره نه برای کل وب سایت در نتیجه بسیاری از سرویسهای آنلاین در تلاشند تا سایتهای تلفن همراه خود رو بهبود ببخشن.
این احتمال وجود داشت که با انتشار الگوریتم موبایل گدون واکنش زیادی از طرف جامعه متخصصان سئو وجود داشته باشه چون هیچ کس در خارج از این جامعه نمیدونه پایین اومدن رتبه سایت در موتور جستوجوی گوگل چقدر مضره و میتونه صدمات زیادی به سایت بزنه یا حتی به قولی آخرالزمانی برای سایت محسوب میشه با همه اینها میدونیم که برچسب موبایل فرندلی یا سازگار با موبایل تنها یکی از هزاران فاکتوریه که گوگل برای رتبه بندی نتایج جستوجو استفاده میکنه. به عبارت دیگه گوگل قصد نداره تبلیغات سایتها رو فقط به دلیل سازگار بودن با موبایل عرضه کنه بلکه هنوز هم مرتبط و مفید بودن تبلیغات مسئله مهمیه.
در آخر بخوایم جمع بندی از مطالب گفته شده داشته باشیم باید بگیم که گوگل به منظور گسترش دوستی با موبایل در سال ۲۰۱۵ الگوریتم Mobilegeddon رو منتشر کرد و اون رو سیگنالی برای رتبه بندی اعلام کرد که این الگوریتم خبری خوب برای موبایل بازها و خبر نه چندان بدی برای سئو کاران بود.
اگه سایتی دارای برچسب سازگاری با موبایل یا موبایل فرندلی باشه به رتبه خودش در نتایج جستوجوی گوگل کمک کرده. الگوریتم موبایل گدون یا اصطلاحاً موبایل فرندلی گوگل، پایه و اساس همه تغییرات و آپدیتهای SERP موبایل رو ایجاد کرد. این مسئله باعث شد تا مردم پول خود رو در سایتهاشون سرمایه گذاری کنن تا سایتی موبایل فرندلی داشته باشن. این مسئله باعث شد زمینه پیشرفت برای صنعت هموارتر بشه. اگرچه در معنای واقعی تاثیر گذاری این الگوریتم ممکنه کم باشه اما یکی از مهمترین نقاط عطف الگوریتمهای گوگل محسوب میشه چون همونطور که گفتیم بیشتر یه انقلاب فرهنگی محسوب میشه.
در این مقاله تمام تلاشمون بر این بود که شما رو با الگوریتم موبایل گدون و سایتهای موبایل فرندلی آشنا کنیم. امیدوارم محتوای این مقاله برای شما مفید بوده باشه.