الگوریتم گورخر گوگل یا zebra algorithm یکی دیگه از اون موجودات سیاه و سفید گوگله که اگه سئوکار باشین یادگیری اون ضروری و مهمه. میدونین که گوگل تا به امروز الگوریتم های زیادی رو برای جلوگیری از فعالیت سایت های اسپم و استفاده از روشهای سئو کلاه سیاه معرفی کرده. هدف از معرفی این الگوریتم ها توسط گوگل رضایت کاربرانه.
یکی دیگه از این الگوریتم ها که برای این منظور توسط گوگل معرفی شده، الگوریتم گورخر گوگل هست. اما سوالی که پیش میاد اینه که هدف گوگل از معرفی الگوریتم گورخر چیه؟ خب میتونیم بگیم که هدف از معرفی این الگوریتم سیاه و سفید جلوگیری از فعالیت فروشگاههای اینترنتی بی کیفیت و نامعتبر بوده. همونطور که میدونین امروزه تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته و دسترسی ارزون و آسون به اینترنت در اکثر نقاط دنیا باعث شده که بازار کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ داغ بشه و با توجه به مواردی که گفتیم هر روزه تعداد سایتهایی که کسب و کار اینترنتی انجام میدن افزایش پیدا میکنه. قطعاً با توجه به رونق گرفتن فروش مجازی افرادی کلاه بردار هم پیدا میشن که بخوان از آب گل آلود ماهی بگیرن و با کلاه برداری و فریب کاربران به مقاصد خود برسن. وظیفه و هدف الگوریتم گورخر هم مبارزه با این گونه سایتهاست.
چرا الگوریتم گورخر؟
شاید از خودتون بپرسین که چرا گوگل از اسم “گورخر” برای این الگوریتم استفاده کرده؟ اولین دلیل اون اینه که این الگوریتم هم مثل الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن یه الگوریتم ضد اسپمه و رنگ اون هم سیاه و سفیده. دلیل دوم اینه که گورخر به خاطر رنگ پوست راه راهی که داره حشرات رو از خودش دور میکنه و طبق همین امر هم با کلاهبرداران اینترنتی که با سایت های اسپمی قصد کلاهبرداری رو دارن مبارزه میکنه.
الگوریتم گورخر چیه؟
تولد الگوریتم گورخر گوگل یا الگوریتم زبرا برمیگرده به زمانی که گوگل میخواست با فروشگاههای اینترنتی بی کیفیت و بی اعتبار مقابله کنه. تیم پشتیبانی گوگل با تجزیه و تحلیل به این نتیجه رسید که بعضی از فروشگاههای اینترنتی سطح پایین به راحتی تونستن رتبه اول رو در گوگل از آن خود کنن پس برای حل چنین مشکلی آپدیت الگوریتم گورخر یا الگوریتم Zebra رو به عنوان الگوریتمی از هسته گوگل در نظر گرفت که کار اون مبارزه با سایت های سطح پایین فروشگاهی است. الگوریتم گورخر گوگل یا Google zebra algorithm الگوریتمی دردسرآفرین برای سایتهای ضعیف فروشگاهی است. اگه سایت شما فروشگاهی نیست نیازی نیست نگران بشین. ظهور الگوریتم گورخر بر روی شبکه های اجتماعی تمرکز داره و روی پاکسازی اونها فوکوس کرده برای مثال توییتر، فیس بوک، گوگل پلاس و پینترست.
الگوریتم گورخر در اینجا پیوندهایی رو که بیش از حد توییت میشن و کلمات کلیدی یکسان دارن رو مورد حمله قرار میده. هدف از این کار هدف قرار دادن همون پیوندهای مکرره.
فیس بوک
نگرانی که در این بخش وجود داره اینه که پروفایلهای شخصی و تجاری جعلی زیاده که این کلاهبرداران قصد دارن از این طریق لایک و اشتراک گذاری بیشتری دریافت کنن. این تبدیل به یه نگرانی بزرگ برای گوگل شد پس با الگوریتم گورخر به مبارزه با اونها پرداخت.
گوگل پلاس
طبیعتاً گوگل نمیخواد پروژه حیواناتش مورد تهاجم اسپمرها قرار بگیرن بنابراین گوگل پلاس باید زیر نظر الگوریتم زبرا باشه.
پینترست
گفته شده که داشتن حداقل یه صفحه پینترست توجه الگوریتم گورخر گوگل رو به خودش جذب میکنه اما مشخصات شفافتر بیشتری در دسترس نیست.
چرا تمرکز بر روی شبکههای اجتماعیه؟
وقتی که آپدیت الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن وارد وب شد؛ سئو کارها و بازاریابها به دلیل تلاش واقعی برای افزایش رتبه صفحه خود مورد حمله قرار گرفتن این در حالی بود که بسیاری از افرادی که از تکنیک کلاه سفید استفاده میکردن، استراتژیهای خودشون رو تنظیم میکردن؛ به خصوص استراتژیستهای کلاه سیاه از شبکههای اجتماعی بیشترین سوء استفاده رو کردن. شبکههای اجتماعی شاید تبدیل به مهمترین ابزاری شدن که سئوکاران و بازاریابان میتونن برای افزایش رنکینگ خود از اون استفاده کنن.
جلب توجه افرادی که در مورد یه محصول یا تجارتی در شبکههای اجتماعی صحبت میکنن میتونه اونها رو به سمت سایت اون کسب و کار سوق بده و در نتیجه باعث افزایش رتبه اون صفحه بشه. بعد از انتشار الگوریتم پاندا و پنگوئن، شبکههای اجتماعی تبدیل به ابزاری محبوبتر برای تاکتیکهای کلاه سیاه شدن.
اسپمرها حسابهای کاذبی رو در فیس بوک یا توییتر ایجاد کردن و شروع به اشتراک گذاری و لایک و توییت کردن مجدد شدن. هدف از این کار این بود که بدون توجه به کیفیت اطلاعات یا پستها جذب مخاطب داشته باشن. گوگل برای مقابله با این کلاهبرداران الگوریتم گورخر رو با تمرکز بر شبکههای اجتماعی به وجود اورد.
کنار اومدن با گورخر
زمانی که گوگل الگوریتم گورخر رو در وب رها میکنه مهمه که مدیران وب آماده مقابله با پیامدهای سیستم هدف گیری گورخر باشن. چه از تاکتیک کلاه سیاه یا کلاه سفید سئو استفاده کنین یا نه باید برای طوفان خود رو آماده کنین. سوالی که پیش میاد این که چطوری میشه این کار رو کرد؟
بهترین راه برای کنار اومدن با الگوریتم گورخر گوگل اطمینان از واقعی بودن استراتژیهای شبکههای اجتماعی شماست. قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنین که تجارت شما از حسابهای جعلی شبکههای اجتماعی دور باشه. هدف گورخر سرکوب حسابهای جعلیه بنابراین هر گونه ارتباط با اونها میتونه به رتبه سایت شما آسیب بزنه.
نسبت به شبکههای اجتماعی خود هوشیار باشین چون ایجاد یک حساب در رسانههای اجتماعی و کم توجهی به اون قطعاً در رتبه بندی شما تاثیر میزاره. از طریق رسانههای اجتماعی با مشتریان خود درگیر بشین و اونها رو در مشارکت تشویق کنین. هنگامی که واکنشهای منفی نسبت به نام تجاری شما بروز پیدا میکنه با ارسال پستها، توییتها و اشتراکهای مربوط با نام تجاری خود بمباران وب رو شروع نکنین؛ باز هم فعال باشین و اون دسته از مشتریان رو درگیر حل مشکلات و محافظت فعال از نام تجاری خود کنین. مهمتر از همه اینه که از اسپم کردن تجارت و نام تجاری خود در سراسر رسانههای اجتماعی خودداری کنین.
تاثیرات الگوریتم گورخر گوگل بر سئو
الگوریتم گورخر گوگل بر روی سئو سایتها تاثیرات زیادی داشته. لازم به ذکره که بگم سایت هایی که بر ضد الگوریتم زبرا فعالیت میکنن توسط گورخر گوگل جریمه میشن.
اگه سایتی جریمه بشه، نتیجه اون سقوط رتبه در صفحه نتایج جست و جوی گوگل است و حتی در مواردی از صفحه نتایج حذف میشه و قابل مشاهده برای کاربران نیست. واضحه که سایتهایی که توسط کاربران بازدید نمیشن سرانجام رتبه خود رو در صفحات گوگل از دست میدن و با از دست دادن رنکینگ خود در گوگل سایتهای فروشگاهی، فروش خودشون رو از دست میدن. این مسئله بیانگر قدرت سئو بر افزایش کسب درآمده.
چگونه با گورخر گوگل رفتار کنیم؟
تا اینجای کار متوجه شدیم چه سایتهایی توسط الگوریتم گورخر گوگل جریمه میشن. حالا خوبه نکاتی به شما یادآور بشیم تا علاوه بر این که جریمه نشین توجه گوگل رو هم به فروشگاه خودتون جلب کنین.
محتوای تازه تولید کنین
گوگل جستوجوگری محتوا محوره و تمرکز زیادی روی محتوای سایتها داره. برای سایتهای فروشگاهی توضیحاتی که در زیر محصولات خود مینویسین، محتوای فروشگاه شما محسوب میشه. پس باید سعی کنین توضیحات خود رو روان و سلیس بنویسین و از کپی کردن محتوای دیگر سایت ها جداً خودداری کنین. اگه محتوای تولیدی شما کیفیت پایینی داشته باشه با لینک سازی هم نمیتونین رتبه خوبی در موتور جست و جوی گوگل دریافت کنین.
مشتری مدار باشین
مشتری مداری مسئلهای است که در فروشگاههای مجازی هم باید رعایت بشه؛ مثلاً پاسخ دادن به نظرات و پیشنهادات مشتریان میتونه تاثیر زیادی روی دیدگاه مشتریان دیگه داشته باشه. با این کار میتونین درجه وفاداری مشتریان خودتون رو بالا برده و اعتماد اونها رو به خودتونجلب کنین و در نتیجه درآمد خوبی به دست بیارین.
پشتیبانی عالی
پشتیبانی یکی از عوامل مهمه که در بعضی از فروشگاههای بزرگ در اون ضعف وجود داره. شما میتونین برای حمایت از مشتریان خود تخفیفهایی برای اونها در نظر بگیرین و با ارسال خبرنامه اونها رو از تخفیفات خود آگاه کنین.
در این مقاله سعی کردیم شما رو با الگوریتم گورخر گوگل آشنا کنیم. خب الان که به همه مطالب گفته شده تسلط دارید بهتره که سیاستهای شبکههای اجتماعی خود رو بررسی کنین و در صورت لزوم اونها رو تغییر بدین چون همه ما میدونیم تاکتیکهای سایهایی در شبکههای اجتماعی وجود داره و گوگل برای محافظت از رتبه بندی خود قطعاً دست به اقدام میزنه و اون الگوریتم زبرا یا گورخره. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده و با رعایت نکات گفته شده فروش خوبی در فروشگاههای اینترنتی خود داشته باشین و با الگوریتم گورخر درگیر نشین.