وجود انواع لینک های گوگل در سئو از مهمترین بخشهای اون محسوب میشه. بدون وجود انواع مختلف لینک ها، گوگل یا هر موتور جستجوگر دیگهای نمیتونه صفحات شما رو پیدا کنه یا اگه سایت شما رو پیدا هم کنه، فکر میکنه که این صفحات چندان مهم نیستن و اطلاعات مفیدی ندارن.
حتی شما میتونین اطلاعاتی رو توسط همین لینک ها در اختیار گوگل قرار بدین:
- مثل این که فلان لینک رو گوگل نباید دنبال کنه و بخزه (لینک Nofollow) یا برعکس اون، فلان لینک دقیقاً برای تاثیر مستقیم روی رتیه سایت پیوند داده شده (لینک Dofollow)
- یه لینک خیلی خاص و حمایتی در سایت وجود داره که به منظور تبلیغ یه سایت دیگه است (لینک sponsored) یا وجود بعضی لینک ها به خاطر محتوای اضافه شده توسط کاربر هست (لینک UGC).
بنابراین ما امروز قراره تو این مقاله شما رو با انواع لینک های گوگل اعم از Dofollow, Nofollow, sponsored, UGC و کاربردهای اونها آشنا کنیم که بتونین به درستی تو سایتهای خودتون از این لینک ها استفاده کنین.
پس بریم که سفر آشنایی خودمون رو آغاز کنیم:
لینک ها و سئو
فرض کنین که شما الان در حال نوشتن محتوای سایت خودتون هستین. در همین لحظه با یه کلمه، عبارت یا موضوعی مواجه میشین که نیاز هست کاربرها اطلاعات بیشتری راجع به اون بدونن. بنابراین شما ترجیح میدین که به سایتی که دقیقاً همون عبارت یا موضوع رو در یکی از محتواهای خودش توضیح داده لینک بدین و این کار رو به سادگی در جهت گسترش اطلاعات کاربرهای خودتون انجام میدین.
اما باید به این نکته توجه داشته باشین که از نظر موتورهای جستجو و سئو سایتی که محتوای شما به اون پیوند داده میشه، یه رای یا Vote از موتور جستجو دریافت خواهد کرد که تماماً به نفع سایت مقابل خواهید بود.
حالا سوال پیش میاد که نفع این آراء دقیقاً در چی هست؟
نفع این آراء در اینه که هر چقدر یه سایت بتونه تعداد بیشتری رای دریافت کنه، تو نتایج جستجو از جانب موتور جستجو رتبه بالاتری دریافت خواهد کرد.
به همین دلیله که یه استراتژی سئو خوب همیشه میگه وجود انواع محتوا، بازاریابی و روابط عمومی خوب و مناسب باعث میشه پیوندهای زیادی رو از سایتهای مختلف دریافت و به اعتبار وبسایت خودتون اضافه کنین.
بنابراین الان دیگه وقتشه که به سراغ آشنایی با لینک های مختلف گوگل یعنی Dofollow، Nofollow، sponsored، UGC بریم که بتونیم از اونها برای افزایش اعتبار سایت خودمون استفاده کنیم. درسته؟؟
ویژگی لینک Nofollow
یکی از انواع لینک های گوگل لینک Nofollow به معنی تحتاللفظی دنبال نشدنه، بریم ببینیم این لینک چه ویژگیهایی داره:
در اولین روزهای استقرار سئو، یه سری از بازاریابهای بیوجدان و متقلب متوجه شدن که با گذاشتن کامنتهای اسپم و بیکاربرد تو سایر وبلاگها، خرید لینک از وبمسترها و یا قرار دادن لینک سایت خودشون تو سایت هایی که اجازه ایجاد محتوا رو تو بخش نظرات به کاربرها میدن، میتونه باعث این بشه که سایت اونها رتبه بهتر و بالاتری نسبت به سایر سایت ها تو نتایج جستجو بگیره.
این تقلبها باعث شد که تو سال 2005 گوگل بیاد یه روشی رو به نام “این پیوند را دنبال نکنین” ایجاد کنه که به خزنده خودش نشون بده یه سری لینک ها الکی هستن و نباید دنبال بشن. این روش همون اضافه کردن ویژگی Nofollow به لینک ها و تبدیل اونها به لینک Nofollow از انواع مختلف لینک های گوگل بود که در واقع باعث شد اون لینک های غیرمرتبط تاثیری روی رتبهبندی سایت نداشته باشن. به عبارتی هدف گوگل از ایجاد لینک Nofollow این بود (و این هست) که هر لینکی که حالت پرداختی داره مثل لینک های تبلیغاتی، از لینک Nofollow استفاده کنه که تاثیری روی رتبه سایت خودش نداشته باشه.
چون این لینک های تبلیغاتی یه جور لینک های پولی هستن که سایت پشتیبان اونها به شما یه مبلغ پولی رو میده و از شما میخواد که لینک سایت تبلیغاتی اونها رو تو سایت خودتون پیوند بدین. حالا اگه برای قرار دادن لینک سایت اونها از لینک Nofollow استفاده نکنین، یه رای به رایهای سایت موردنظر اضافه کردین و رتبه اون سایت رو خیلی الکی بالا بردین. این در حالیه که این رای کاملاً غلط محسوب میشه چون شما برای قرار دادن لینک اون سایت تو سایت خودتون پول دریافت کردین.
امروزه سیستمهای کامنتگذاری و پلتفرمهای شبکههای اجتماعی هم به صورت خودکار به محتواهایی که کاربران مینویسن لینک Nofollow اضافه میکنن که اثر رتبهبندی کاذب روی سایت های دیگه رو بتونن از بین ببرن.
شکل نوشتاری لینک Nofollow
شما تو حالت عادی لینک HTML رو به شکل زیر تو محتوای سایت خودتون قرار میدین:
PMPR="https://www.example.com">example link
شما ممکنه روزانه تو محتواهای تولیدی خودتون، برای جذابیت بیشتر نوشته و جذب مخاطبها، تعداد زیادی از این لینک ها رو به محتواهای مرتبط سایت خودتون یا سایت های دیگه پیوند بدین.
اما وقتی میخواین به گوگل یا سایر موتورهای جستجو نشون بدین که به فلان سایتی که لینک دادین اعتماد نکنن یا لینک پیوند شده لینک تبلیغاتی هست و در کل نباید به اینجور سایتها رای یا Voteی از جانب موتور جستجو تعلق بگیره، باید از لینک Nofollow استفاده کنین که طرز نوشتن اون رو در زیر برای شما آماده کردیم:
example link
تصور نکنین که فقط برای لینک دادن به سایت های خارجی باید از لینک Nofollow استفاده کنین. یه سری لینک های داخلی به صفحات داخلی سایت شما مثل صفحات ورود و ثبتنام هم هستن که برای پیوند دادن اونها لازمه از لینک Nofollow استفاده کنین. در واقع شما دارین با این کار گوگل رو از خزندگی دوباره این صفحات معاف میکنین.
لینک Dofollow
یکی دیگه از انواع لینک های گوگل لینک Dofollow هست که گوگل این لینک رو در سال 2005 با هدف کاهش نمایهسازی اسپم موتور جستجو و بهبود نتایج موتور ارائه کرد.
با پیوند دادن لینک Dofollow از دسته لینک های مختلف به وبسایت خودتون، باعث بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل خواهین شد.
باید بگیم که خوشبختانه شما برای تشخیص لینک Dofollow نیاز به دانش تخصصی کدگذاری ندارین و تنها با یه HTML ساده که دارای ویزگی rel=” dofollow” باشه، میتونین یه لینک Dofollow برای افزایش رتبه سایت داشته باشین.
به نمونههایی از لینک های Dofollow که در زیر آمده توجه کنین:
Example1
یا
Example2
یا
Example3
لینک های Sponsored و UGC
در ماه سپتامر 2019 دو نوع لینک خاص به نامهای Sponsored و UGC رو به انواع لینک های گوگل اضافه شد که یه جورایی زیرمجموعه همون لینک Nofollow هستن. توضیحاتی که گوگل راجع به دو نوع لینک جدید خودش داد به شرح زیر هست:
- اضافه کردن ویژگی Sponsored یا اصطلاحاً ویژگی حمایت مالی به لینک ها و تبدیل اونها به لینک های Sponsored به طور اختصاصی برای پیوندهایی استفاده میشه که هدف پرداخت مالی دارن مثل مکانهای تبلیغاتی، تبلیغات، پیوندهای پولی و موارد مشابه اینها. یعنی اگه یه سایتی پولی رو به شما به منظور پیوند دادن لینک اون سایت در محتوای خودتون پرداخت کرد باید از لینک Sponsored برای تبلیغ سایت ذکر شده استفاده کنین.
- ویژگی UGC یا user-generated content مخصوص افزوده شدن به لینک های محتواهاییه که توسط کاربرهای یه سایت ایجاد میشن مثل همون نظراتی که کاربرها زیر محتوای نوشته شده نویسنده میذارن. این نظرات که لزوماً مورد تایید و اعتبار نویسنده محتوا نیستن، لینک UGC دارن.
روند کار هر 2 نوع لینک Sponsored و UGC از لینک های مختلف بالا شبیه همون لینک Nofollow هست یعنی این که به گوگل میگن برای سایتی که با این لینک ها پیوند خورده رای یا Vote حساب نکنه.
البنه ما دقیقاً نمیدونیم که گوگل چطور از دادههای انواع لینک ها برای موارد داخلی استفاده میکنه اما طبق اشارههایی که گوگل به این امر کرده، متذکر شده که این دادهها باعث میشن اطلاعات بیشتری از پیوندها کسب کنه و در عوض با دونستن این که چه لینکی معتبر و مناسبه به بهبود آراء، ارزیابی و رتبه بندی صفحات سایت کمک کنه.
شکل نوشتاری لینک های Sponsored و UGC
لینک Sponsored:
example link
لینک UGC:
example link/a>
ترکیب انواع لینک های گوگل
در حالی که هر کدوم از انواع لینک های گوگل که ذکر کردیم، کاربرد خاص خودشون رو در پیوند دادن سایت ها به همدیگه دارن اما ترکیب ویژگیهای این لینک ها با استفاده از rel و ساخت یه لینک ترکیبی هم امکانپذیره.
مثلاً میشه دو نوع لینک Sponsored و UGC رو به شکل زیر با هم ترکیب کرد:
example link
این ترکیب لینک ها برای موتورهای جستجویی که پیوندهای خاص Sponsored و UGC پشتیبانی نمیکنن بسیار مناسبه چون این لینک ها میتونن در ترکیب با لینک Nofollow به سایت ها پیوند داده بشن و مششکل پشتیبانی نکردن موتور جستجو رو حل کنن.
زمان استفاده از انواع لینک های گوگل
لینک Sponsored
وقتی میخواین در محتوای خودتون یه پیوندی رو به منظور تبلیغ یه سایت دیگه و یا هر چیزی که برای اون پول دریافت کردین قرار بدین باید از لینک Sponsored استفاده کنین. دلیل این کار هم اینه که بعداً وقتی خزنده گوگل وارد سایت و محتوای شما میشه، هر پیوندی که شما زدین رو به منظور تاییدیه از سمت شما میدونه.
در واقع پیوندهایی که شما تو محتوای خودتون به سایت های دیگه میدین یا به دلیل محتوای خوب اون سایته که میخواین کاربرها رو به سمت خوندن اون محتوا بکشونین یا این که برای قرار دادن این پیوند پول دریافت کردین و باید سایت موردنظر رو تبلیغ کنین. به عبارت دیگه یعنی بدون دریافت پول پیوندی از اون سایت تو محتوای شما نخواهد بود.
بنابراین با استفاده از لینک Sponsored به گوگل نشون میدین بین این پیوند با پیوندهای عادی تفاوت قائل بشه و اون رو جزء رای برای سایت مقابل و بهیود رتبه اون حساب نکنه.
همچنین چون همه موتورهای جستجو از لینک Sponsored حمایت نمیکنن، بهتره که این لینک در ترکیبی با لینک Nofollow پیوند داده بشه که به طور جامع در بالا توضیح این ترکیب رو دادیم.
لینک UGC
هر زمان که محتوای شما نیاز به نظرات و پیشنهادات کاربرها داشته باشه، باید برای محتوای ایجاد شده اونها لینک UGC قرار بدین. یه سری از سایت ها مثل وردپرس به صورت پیشفرض این ویژگی رو دارن که خودشون به محتوای کاربرها لینک UGC اضافه میکنن.
این گونه سایت ها لینک Nofollow رو هم به صورت خودکار به بخش نظرات کاربرها اضافه میکنن که همونطور که در بالا توضیح دادیم صاحبان سایت های دیگه برای افزایش رای سایت خودشون در بخش نظرات شما لینک های اسپم قرار ندن. (البته باز هم یادآوری میکنم که لینک UGC زیرمجموعه لینک Nofollow هست.)
لینک Nofollow
هر چقدر هم که موتورهای جستجو لینک های Sponsored و UGC رو پشتبانی نکنن، با ترکیب این دسته از لینک های مختلف با لینک Nofollow مشکل پشتبانی موتور جستجو کاملاً حل خواهد شد.
لینک Dofollow
اگه بخواین که رتبه خوبی تو گوگل به دست بیارین باید بک لینک خوبی هم دریافت کنین. یعنی باید سایر سایت ها و محتوا ها به سایت و محتوا شما لینک Dofollow بدن که سایت شما رای یا Vote دریافت کنه و اون موقع است که با توجه به صحبتهای پیشین میتونین جز اولویتهای رتیهبندی گوگل باشین.
خود شما هم با دادن لینک Dofollow به سایر سایت ها میتونین باعث پیشرفت رتبه اونها بشین:)
در کنار یادگیری این 4 نوع از انواع لینک های گوگل توجه داشته باشین که ما لینک های مختلف دیگهای هم داریم اما رعایت وجود این 4 نوع لینک یعنی لینک Nofollow، لینک Dofollow، لینک Sponsored و UGC لازمه سایت و محتوای شماست.
منتظر نظرات و پیشنهادات شما که لینک UGC دارن هستیم:)