روزنامه دنیای اقتصاد در سال 2002 توسط علیرضا بختیاری تاسیس شد. با عملکرد بسیار خوب این روزنامه در سال 1395، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رتبه دوم در میان روزنامه های ایران را به این روزنامه اختصاص داد.
این روزنامه با فراهم کردن اخبار اقتصادی درباره ایران و جهان توانسته کاربران علاقه مند به این حوزه را جذب کند و علاوه بر آن با فعالیت در فضای مجازی توجه کاربران بیشتری را جلب کند. در ادامه به بررسی طراحی سایت و جایگاه وب سایت روزنامه دنیای اقتصاد در فضای مجازی می پردازیم.
رتبه الکسا وب سایت روزنامه دنیای اقتصاد با آدرس www.donya-e-eqtesad.com دارای رتبه الکسا 77 در ایران و رتبه الکسا 3 هزار در جهان می باشد. با افزایش آمار بازدید این وب سایت، جایگاه آن در سال 2017 بیش از 2000 واحد کاهش یافته است. بیش از 90 درصد از کاربران و بازدیدکنندگان این وب سایت از ایران بوده و درصد اندکی نیز از سایر کشور های همسایه می باشند. از جمله دلایل کم بودن بازدید کننده از سایر کشور ها می توان به تک زبانه بودن سایت اشاره کرد. نرخ پرش وب سایت دنیای اقتصاد با کاهش 10 درصدی به 54 درصد رسیده است که برای سئو و جایگاه سایت خبر بسیار خوبی می تواند باشد. تعداد صفحات مورد بازدید کاربران به طور متوسط به 2 صفحه می رسد و بیش از 11 درصد کاهش داشته است. مدت زمانی که کاربران در این وب سایت سپری می کنند با کاهش 6 درصدی به بیش از 3 دقیقه رسیده است. ترافیک ورودی این وب سایت از موتورهای جستجو با افزایش 6 درصدی به 39 درصد رسیده است که از جمله دلایل بهبود رتبه این وب سایت می باشد و برای سئو سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.
تحلیل طراحی سایت روزنامه دنیای اقتصاد
در طراحی سایت روزنامه دنیای اقتصاد از اسلایدر در صفحه نخست سایت استفاده نشده است و به جای آن تصویر اولین خبر را بزرگتر از سایر تصاویر قرار داده اند تا اهمیت آن را بیشتر کنند. استفاده نکردن از اسلایدر را می توان یکی از نقاط ضعف طراحی سایت دنیای اقتصاد در نظر گرفت که علاوه بر زیبایی سایت در نمایش اخبار مهم نیز تاثیر گذار است.
در طراحی سایت دنیای اقتصاد از دو منو مجزا استفاده شده که یکی از منو ها گزینه های معمول در سایر منو ها را داشته و از منو دیگر به منظور نمایش دسته بندی های سایت استفاده شده است. در قسمت بالای منو اصلی لیستی از آیکون های شبکه های اجتماعی قابل مشاهده است که بیانگر فعالیت گسترده این روزنامه در سایر شبکه های اجتماعی می باشد.
از ویژگی های منفی در طراحی سایت دنیای اقتصاد استفاده از تبلیغات متحرک و فراوان در قسمت های مختلف صفحه است که ظاهر سایت را نامناسب کرده و علاوه بر آن تجربه بدی را در استفاده از سایت ایجاد می کند.
فونت استفاده شده در طراحی سایت دنیای اقتصاد از اندازه و زیبایی مناسبی برخوردار است و کاملاً مناسب وب سایتی با مطالب زیاد برای خواندن می باشد.