بهینه سازی وب سایت چیه؟ چرا سئو وب سایت مهمه؟ بهینه سازی سایت چطوری کار میکنه؟ اگه سوالاتی از این دسته ذهن شما رو درگیر کرده، باید بگیم که صفحه درستی رو باز کردین. در این مقاله به این دسته از سوالات شما پاسخ میدیم تا با بهینه سازی سایت بیشتر آشنا بشین. خب در ادامه با ما همراه باشین تا تک تک به جواب سوالات خود برسین. ابتدا به پاسخ اصلیترین سوال بپردازیم. بهینه سازی سایت چیه؟ بهتره مقاله ما در خصوص بهینه سازی وب سایت برای گوشی همراه هم بخونین.
بهینه سازی وب سایت چیه؟
بهینه سازی وب سایت فرآیند استفاده از ابزارها، استراتژیهای پیشرفته و آزمایشات برای بهبود عملکرد وب سایت شما، ایجاد بازدید بیشتر، افزایش تبدیلها و رشد درآمد هست. یکی از مهمترین جنبههای بهینه سازی سایت ، بهینه سازی موتور جستجو یا SEO است. این روش نه تنها بر این هست که صفحات مختلف وب سایت شما در SERPها برای کلمات کلیدی خاص رتبه بالایی کسب کنن بلکه امکان یافتن نام تجاری شما رو به سادهترین شکل ممکن فراهم میکنه. جنبه مهم دیگه در سئو وب سایت ، بهینه سازی در صفحه هست. این روش تضمین میکنه که مشتریانی که در وب سایت شما قرار دارن، بهترین تجربه کاربری رو دارن که اونها رو مجبور به انجام اقدامات مطلوب و تبدیل شدن به پیشرو میکنه. بنابراین با بهینه سازی سایت خود نه تنها میتونین به کارآییتری و کارآمدترین روش (بدون پرداخت هزینه برای تبلیغات) به بازار استفاده نشده دست پیدا کنین، بلکه درهای بیشتری برای تبدیلات بیشتر و سود حاصل از اون رو باز خواهید کرد. اما اگرچه SEO بخش اساسی در بهینه سازی سایت هست، اما بهینه سازی نهایی همه چیز نیست. سئو وب سایت برای افراد واقعی به شما کمک میکنه تا اعتماد بازدیدکنندگان خود رو جلب کنین. در این حالت شروع به ایجاد رابطه میکنین و این امر به شما امکان میده محصولات رو بدون نیاز به تماس فروش، بفروشین.
یه رویکرد بهینه سازی سایت جامع، رشتههای مختلفی رو برای اطمینان از عملکرد ایده آل وب سایت شما در همه زمینهها ترکیب میکنه.
- سئو
- نوشتن متن
- تجزیه و تحلیل
- طراحی UX Frontend
- توسعه وب Backend
- CRO/ بهینه سازی صفحه فرود
اگه به طور خاص میخواهید فروش و سود حاصل از ترافیک موجود رو به حداکثر برسونین در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO بیشتر مطالعه کنین.
چرا بهینه سازی وب سایت مهمه؟
در دهه گذشته، اینترنت به مکانی تبدیل شده که مصرف کنندگان تصمیمات خرید خود رو میگیرن و محصولات رو خریداری میکنن. از این رو بهینه سازی وب سایت امری بسیار مهم شده است. فروش تجارت اکترونیکی جهانی در سال 1398 به بیش از 86.5 تریلیون تومن رسیده که 16.4% از کل درآمد خرده فروشی در سراسر جهان رو تشکیل میده. اینترنت همچنین به مقصد اصلی برای یافتن اطلاعات در مورد مشاغل محلی تبدیل شده. 46% از کل جستجوی گوگل هدف محلی دارن و 78% از جستجوهای محلی روی تلفن همراه، منجر به خرید آفلاین میشه و همچنین شرکتهای نرم افزاری و شرکتهای B2B و موارد دیگه. اینترنت در تمامی صنایع نقش درخواست یه دوست رو به عهده داره. بنابراین با موقعیت سازی صحیح کسب و کار خود، میتونین افرادی رو که قبلاً هرگز نام شرکت شما رو نشنیدن به مشتری تبدیل کنین. اگه وب سایت و محتوای خود رو بهینه نکنین، مهم نیست که چند نفر اصطلاحات مربوط به تجارت شما رو جستجو میکنن، سایت شما در نتایج نشون داده نمیشه. وب سایت و تجارت شما در صورت فقدان سئو وب سایت مورد توجه هیچکس قرار نمیگیرد. اما زمانی که برای جستجو، بهینه سازی میکنید، خود رو روی نقشه قرار میدین. مصرف کنندگان شرایط مرتبط رو جستجو میکنن و در نتیجه وب سایت و تجارت شما همیشه نشون داده میشه. بهینه سازی سایت شما در موفقیت تجارت شما نقشی اساسی داره. بهتره از سایت خود تست سرعت هم بگیرین. این مسئله در بهینه سازی حائز اهمیت هست.
اما توجه داشته باشید که فقط بهینه سازی سایت برای جستجو کافی نیست. اگه فقط بازدید خود رو افزایش بدین و محتوای سایت شما مورد توجه مشتریان بالقوه قرار نگیره، هیچ چیز تغییری نمیکنه. بازدیدکنندگان بدون محتوای خوب از وب سایت شما خارج میشن و این نرخ پرش شما رو افزایش میده که اصلاً خوب نیست. برای استفاده از ترافیک، همچنین باید تجربه کاربر و کارایی قیفهای تبدیل خود رو بهینه کنین. با تسلط بر بهینه سازی نرخ تبدیل CRO، تعداد پیوندها و فروشهای خود رو از طریق ترافیک پولی و ارگانیک به حداکثر برسونین. یکی دیگه از مزایای بهینه سازی سایت یا سئو وب سایت که اغلب نادیده گرفته میشه این که، بهینه سازی سایت میتونه به کمک به محیط زیست منجر بشه. بنابراین زمانی که بهینه سازی میکنین، میتونین به کاهش اثر مخرب وب سایت خود کمک کنین.
بهینه سازی وب سایت چطوری کار میکنه؟
هدف از بهینه سازی وب سایت این که سایت شما تا اونجا که ممکنه برای موتورهای جستجو و افراد واقعی جذاب باشه. سوالی که در این بخش پیش میاد این هست:
برای پاسخ به این سوال باید بگیم که، اولین قدم برای ساخت هر چیز بهتر، شناسایی مسائل هست. قبل از این که نسبت به سئو وب سایت خود اقدام کنین، باید بدونین که چه مشکلی در سایت شما وجود داره. این موضوع پایه و اساس هر فرآیند بهینه سازی هست. برای بهینه سازی سایت فقط کافی نیست که با تیم خود در مورد مشکلات مشورت کنین. شما باید بدونین که پهنای باند و تجربه لازم برای پوشش دادن همه زمینهها رو ندارین. در عوض باید از ابزارهای نرم افزاری موجود برای جستجوی مشکلات احتمالی با سئو، سرعت صفحه، قابلیت استفاده از تلفن همراه و موارد دیگه استفاده کنین. سرانجام شما باید قابلیت استفاده از سایت خود رو با کاربران آزمایشی غیر مرتبط بررسی کنین. نتایج اون یه نقشه راه به شما میده، که در اون میتونین تلاشهای بهینه سازی رو با تیمهای مختلف هماهنگ کنین. نویسندگان محتوا میتونن محتوا رو بهبود ببخشن، مدیران وب سایت میتونن ساختار سایت و سایر مسائل مربوط به سئو رو در صفحه بهبود ببخشند و طراحان میتونن تجربه کاربر و ظاهر سایت شما رو بهبود ببخشن. بنابراین بهینه سازی سایت یه کار تیمی محسوب میشه.
3 مورد از استراتژیهای ضروری بهینه سازی وب سایت
روشها و استراتژیهای مختلفی وجود داره که میتونین برای بهینه سازی وب سایت خود استفاده کنین. فقط یه بهینه سازی سایت بیش از 3 میلیارد نتیجه جستجو رو به ارمغان میاره. برای شروع کار وقتی اطلاعات زیادی در این زمینه وجود داشته باشه، میتونه چالش برانگیز باشه، اما این راهنما به جای این که شما رو با اطلاعات در خود غرق کنه، روی اصول متمرکز میشه و به شما کمک میکنه حداکثر بازده سرمایه گذاری رو در تلاش برای بهینه سازی سایت خود کسب کنین. در این بخش ما 3 استراتژی حیاتی رو معرفی میکنیم که به شما در سئو وب سایت در همه زمینهها کمک میکنه:
بهینه سازی تجربه با موبایل
دیگه داشتن وب سایتی که در لپ تاپها و کامپیوترها عالی کار کنه، کافی نیست. برای موفقیت در بازار آنلاین، باید روی تجربه تلفن همراه سایت خود نیز تمرکز کنین. بیشترین میزان بازدید 52.2% در سال 1397 از طریق تلفن همراه بوده. ناگفته نمونه، بیشتر جستجوهای گوگل اکنون در تلفنهای هوشمند اتفاق میافته. در سال 1399، 64% از جستجوهای گوگل از طریق تلفن همراه انجام شده. به همین دلیل گوگل قبلاً به نمایه سازی برای اولین بار در تلفن همراه روی آورده. یعنی جایی که اونها در درجه اول صفحات تلفن همراه شما رو فهرست بندی و رتبه بندی میکنن. بنابراین هر مسئلهای میتونه نه تنها تبدیل بالقوه تلفن همراه به پایگاه سرچ شدن شما باشه، بلکه فرصتی هست برای رتبه بندی بالا برای عبارات جستجوی مربوطه. در این زمینه از بهینه سازی وب سایت شما اولین کاری که میخواهید انجام بدین این که یه تست اولیه قابلیت استفاده تلفن همراه رو اجرا کنین.
در انتها هر مسئله واضحی رو که آزمون به دست میاره، اصلاح کنین. همچنین باید اطمینان حاصل کنین که متناسب با هر اندازه صفحه کار میکنین. همه صفحات محبوبترین مدلهای تلفن رو تست کنین. میتونین این کار رو با نوار ابزار دستگاه در Chrome Developer Tools انجام بدین. این ابزار به شما امکان میده وب سایت خود رو در پنجرههای مختلف صفحه نشون بدین. دوباره اقدامات لازم رو برای رفع مشکلات احتمالی و بهینه سازی سایت خود انجام بدین. هدف شما این که کاربران موبایل در سایت شما اوقات راحتی داشته باشن. برای سئو وب سایت خود در این زمینه شما باید از موارد زیر اطمینان حاصل کنین:
- پنجرههای بازشو یا میان پردهای رو در تلفن همراه نشون نمیدین.
- سایت سریع و صحیح بارگیری میشه.
- خواندن متن آسونه.
- همه مطالب قابل مشاهده هست.
- تصاویر و گرافیکهای کوچک شده هنوز هم خوانا هستن.
- اسکرول یا پیمایش سایت آسونه.
اگه این اصول رو پوشش بدین، موتورهای جستجو و کاربران به شما پاداش میدن.
بهبود سرعت صفحه
مردم دوست ندارن وقتی سایت بارگیری میشه، دور هم بشینن و چشم به صفحه بدوزن و منتظر بمونن. جدا از اینکه ما توی کشور عزیزمون به لاک پشتی بودن باز شدن صقحه ها عادت کردیم و تقریبا با هر زمان بارگزاری کنار میایم، زمان بارگذاری 5 ثانیهای منجر به نرخ پرش 38% میشه و هر چه این زمان بیشتر طول بکشه، این درصد به نسبت بالاتر میره. بهتره در مورد دلایل کند بودن سایت وردپرس هم اطلاعاتی داشته باشین.
داشتن وب سایتی که سریع بارگذاری میشه اولین قسمت از تجربه خوب کاربر هست. سرعت صفحه یکی از موارد مهم در بهینه سازی وب سایت شما است. سرعت صفحه نیز یه عامل رتبه بندی رسمی گوگل هست و میتونه به طور مستقیم بر سئو وب سایت شما تاثیر بزاره. برای آگاهی از سرعت سایت شما و هر گونه مشکلات احتمالی، میتونین از یه ابزار آنلاین رایگان مانند تست سرعت وب سایت Pingdom یا Pagespeed insights گوگل استفاده کنین.
این موضوع میتونه وب سایت شما رو درجه بندی کنه؛ تمام درخواستهای HTTP رو شمرده و دسته بندی میکنه و مواردی رو که میتونین اصلاح کنین برجسته میکنه. برخی از مشکلات رایج فایلهای JS و CSS فشرده نشده، بدون CDN، عدم ذخیره صفحه برای سایتهای دارای CMS و فایلهای تصویری بزرگ و غیر بهینه است. مشکلات فشرده سازی و حافظه پنهان و کمبود CDN به راحتی با پلاگینها یا برنامههای افزودنی برای CMS شما بر طرف میشه.
در این بخش از بهینه سازی سایت شما میتونین برای فشرده سازی تصاویر از برنامههای موجود مانند Smush، ImageKit بهینه سازی کنید. ممکن هست که سرمایه گذاری قابل توجهی از زمان یا پول صرف بشه، اما هر میلی ثانیهای که صرف کردین ارزشش رو داره. یه برنامه میزبانی اشتراکی ارزون و با کیفیت پایین نیز میتونه منجر به کند شدن زمان بارگذاری صفحه بشه. بنابراین اگه بعد از رسیدن به امتیاز +90 در ابزارهای سرعت صفحه، صفحه شما هنوز به آرامی بارگیری میشه، باید به یه برنامه بهتر ارتقا بدین. در نظر داشته باشین که کش سایت راهی برای افزایش سرعت سایت هست. همچنین باید اضافه کنیم که شما میتونین با رفع خطاهای GTmetrix سرعت سایت خود رو بالا ببرین.
بهینه سازی موتور جستجو
بهینه سازی برای موتورهای جستجو یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی در اینترنت هست. 70% از بازاریابان سئو رو موثرتر از PPC میدونن. این فقط راهی برای به دست آوردن ترافیک نیست. مردم نتایج جستجوی ارگانیک رو بیشتر از تبلیغات ترجیح میدن. شما به دلیل داشتن محتوای با کیفیت مرتبط با اونچه کاربر به دنبال اون هست، توسط گوگل بهینه سازی میشید. اولین قدم برای بهبود سئو شما این هست که مطمئن بشین گوگل تمام صفحات شما رو به درستی ایندکس کرده و هیج خطای فاحشی در سئو وجود نداره. ثبت نام در کنسول جستجوی گوگل و ثبت سایت خود، اولین قدم عالی برای بهینه سازی سایت شما هست. کنسول میتونه موارد اساسی رو برجسته کنه، صفحات فهرست شده شما رو لیست میکنه و پیگیری میکنه که برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی میشه. این در سئو سایت شما تاثیر مهمی داره.
نتیجه
فقط داشتن یه وب سایت برای تجارتتون کافی نیست. شما باید با دقت اون رو طراحی کنین و برای بهینه سازی سایت خود تلاش کنین تا موتورهای جستجو، مشتریان ایده آل و سایر عوامل رو در نظر بگیرید. بعد از مطالعه این راهنمای جامع در مورد سئو سایت ، برای شروع کار با بهینه سازی مشکلی نخواهید داشت. اطمینان حاصل کنین که برای جلوگیری از اشتباهات، نکات و دستورالعملهای ما رو دنبال میکنین و از لیست ابزارهای پیشنهادی ما استفاده میکنین تا علاوه بر سرعت بخشیدن به روند کار، به شما اطلاعاتی بده که بدون اونها نمیتونین موفقیتی به دست بیارین. حتی موفقیت در یه منطقه واحد نیز میتونه تاثیر مهمی بر خط اصلی کار شما داشته باشه. اگه به مرور آزمایش میکنین، میتونین با استفاده از CRO، SEO و UX از پیشرفتهای کسب و کار خودتون مطمئن بشین.