بک لینک یا لینک برگشتی یا لینک عقبی یا لینک پشتی یا پیوند ورودی ، لینک هایی هستن که از یه سایت به سایت شما داده میشن. گوگل و به طور کلی موتور جستجو هر لینکی که به یه صفحه سایت اشاره می کنه یه رای به اون صفحه سایت در نظر می گیره. پس هر بک لینک یعنی یه برگ رایی که به صندوق ریخته میشه و اون صفحه سایتی که تعداد رای ها یا به عبارتی تعداد بک لینک های بیشتری داره اعتبار بیشتری داره. در نتیجه صفحه سایت هایی که تعداد زیادی بک لینک دارن در رتبه بندی موتور جستجو گوگل وضعیت بهتری دارن.
چرا بک لینک مهمه؟
بک لینک یعنی اعتباری که یه سایت دیگه به سایت شما میده. یه یه زبون دیگه، سایت های دیگه با یک لینک دادن به موتور جستجو یعنی گوگل اعلام می کنن محتوای سایت شما اعتبار داره. پس هر چقدر از سایت های دیگه بیشتر رای جمع کنین و بیشتر لینک بگیرین، اعتبار بیشتری پیش Google پیدا می کنین و رتبه بهتری در سرچ گوگل خواهید داشت.
کدوم بک لینک؟
آیا واقعاً از هر سایت که دم دستمون رسید باید یک لینک بگیریم؟ یا اگه یکی از فک و فامیلامون یه سایت داره ازش خواهش کنیم از یکی از پیج هاش به یکی از صفحه های ما بک لینک بده؟ یا یه راه هوشمندانه تر … سرچ کنیم تو گوگل و ببینیم کدوم شرکت های مشاوره ، خدمات سئو و تولید محتوا کار بک لینک هم انجام میدن، ازشون بخوایم پروپوزال بدن و با یه کم چک و چونه اونی که بک لینک ارزون تر می فروشه، انتخاب کنیم؟ به هر حال بک لینک چیز خاصی نیست که … از یه سایت قراره یه لینک بدن به یه صفحه سایت ما و اسمش رو بذارن بک لینک.
مطمئناً به همین سادگی و الکی! نیست.
بک لینک علاوه بر بک لینک بودن باید باکیفیت باشه. یعنی شما نباید فقط دنبال لینک برای سایت باشین. باید دنبال بک لینک با کیفیت باشین.
به عبارت دیگه، اگه می خواین در SERP رتبه بالاتری داشته باشین، روی بک لینک با کیفیت تمرکز داشته باشین. چون یه بک لینک با کیفیت می تونه کار 1000 تا بک لینک بی کیفیت رو بکنه.
بک لینک با کیفیت چیه؟
سوال ها داره بیشتر و بیشتر میشه. هر Backlink با کیفیت باید حداقل ویژگی های زیر رو داشته باشه:
ویژگی 1: از وب سایت های معتبر و مطمئن اومده باشه
شما ممکنه به وب سایت فک و فامیلتون مطمئن باشین! حتی دوست شما هم ممکنه مطمئن باشه! حتی کل شهر شما هم ممکنه مطمئن باشن! ولی متاسفانه معیار اطمینان این چیزا نیست. معیار اطمینان به سایت چیزیه به اسم دامین آتوریتی یا Domain Authority یعنی این سایت خودش اینقد اعتبار داره که بتونه به جای دیگه بک لینک بده. حالا ممکنه شما چک و چونه بزنین که من یه سایت می شناسم که خیلی مطالبش جامع و کامل و به روزه … پس چرا Domain Authority پایینی داره. راجع به دامین آتوریتی و این که چه جوری بالا میره و پایین میاد تو یه مطلب دیگه صحبت می کنیم.
فعلاً اینو قبول کنین که یه سایت زمانی میتونه لینک خوب بده به یه سایت دیگه که خودش مثل یه استاد دانشگاه اعتبار داشته باشه.
ویژگی 2: استفاده از کلمه کلیدی هدف شما در متن لنگر پیوند
این قسمت یه کم توضیح میخواد که من با مثال بیشتر بازش می کنم. شما دارین از یه سایت دیگه بک لینک می دین به یه صفحه از سایت خودتون. یعنی یه متنی تو یه صفحه از اون سایت مبداً نوشته میشه و یه جاش انتخاب می شه و لینک داده میشه به یکی از صفحه های سایت خودتون.
فرض کنین صفحه سایت شما که قراره بشه لینک بدن راحع به تکنولوژی های جدید تولید ماشینه و کلمه کلیدی هدف شما هم تکنولوژی جدیده. اگه تو سایت مبدا وقتی متن داره نوشته میشه و بک لینک داده میشه … توی پاراگراف تکنولوژی جدید رو انتخاب کنن و به صفحه سایت شما لینک بدن یعنی انتخابشون عالی بوده و وبژگی 2 رو داره. اما اگه مثلاً توی پاراگراف روی یه کلمه پرت و پلا یا هر کلمه ای غیر از کلمه کلیدی شما لینک خارجی بدن، کم لطفی کردن در حقتون.
البته این وسط حواستون به الگوریتم پنگوئن گوگل Google Penguin باشه که این همه هزینه واسه بک لینک نکنین و بعدش به خاطر یه بی دقتی تمام رتبه گوگل سایت رو از دست بدین.
ویژگی 3: ارتباط داشتن سایت و صفحه ای که به سایت شما Backlink میده
گوگل همیشه چک میکنه که آیا این سایت و همچنین این صفحه ای که به صفحه شما لینک خارجی داده آیا باهاتون ارتباط داره یا نه. اونم نه هر ارتباطی! ارتباط جدی! یعنی اگه مثلاً یه پیج یا دو پیج کلاً رو سایت دارین راجع به فرش و بقیه اش راجع به کتاب تولید محتوا کردین، گوگل سایت شما رو این کاره تو حوزه فرش نمی دونه. پس موقع بک لینک گرفتن نباید برین از یه سایت که تو حوزه فرش مطلب می نویسه لینک بگیرین. چون گوگل میاد یه نگاه به سایت شما میندازه و یه نگاه به سایت اونا … و احساس می کنه شما با هم تبانی کردین و دارین لینک رد و بدل می کنین و تنبیه تون میکنه.
فک کنم الان متوجه شدین وقتی بالاتر گفتم اگه یه فک و فامیلی دارین که یه سایت داره حتی اگه سایتش خیلی هم خوبه … چرا از سایت اون لینک نگیرین؟ حتی اگه التماس کرد هم Backlink نگیرین! حتی اگه گفت من به سایت شما بک لینک میدم … شما به سایت من بک لینک بدین! قبول نکنین.
لطفاً این نکته ها رو جدی بگیرین. هر چیز مفتی الزاماً خوب نیست.
وگرنه اون بیرون چرا یه سری دارن بک لینک میفروشن؟ خب هرکی بیاد مرامی به دوستش بک لینک بده. اونم بهش لینک برگردونه. این شگردها دیگه قدیمی شده و جزو سئو کلاه سیاه دونسته میشه. گوگل یه جوری سایت رو میزنه زمین که خیلی طول میکشه تا دوباره پا بگیره.
ویژگی 4: لینک خارجی باید از نوع دو فالو Dofollow باشه
اگه یه بک لینک نوفالو یا فالو نکن nofollow باشه یعنی چی؟ یعنی داره به گوگل یا موتور جستجو میگه به لینک من رسیدی منو حساب نکن. یعنی چی؟ یعنی روی لینک های نوفالو بزنیم باز نمیشن؟ چرا این لینک ها باز میشن. ولی اگه یادتون باشه گفتیم لینک های خارجی مثل رای هایی هستن که توی صندوق ریخته میشن. لینک های nofollow به عنوان رای حساب نمیشن. (البته می دونین هیچی هیچی هم نیستن. وی در مقابل لینک dofollow به حساب نمیان.)
یعنی اگه یه سایتی گفت من بهتون لینک خارجی میفروشم فلان قد تومن ولی لینک nofollow هستن، بگین مرسی من میرم یه دور میزنم، پسند نکردم برمیگردم. و هیچوقت برنگردین!
ویژگی 5: بک لینک از یه سایت که تا حالا به سایت شما لینک نداده
خب این که دیگه واضحه. اگه هی از یه سایت لینک خارجی بگیرین، گوگل می فهمه شما یه قرارداد باهاشون بستین که هر یه مدت اونا یه صفحه درست کنن و توش از شما تعریف و تمجید کنن و این وسط یه لینک هم بدن به یه صفحه از سایت شما. بعدش چه اتفاقی می افته؟
برگردیم یه خرده عقب تر … روزی که سایت شما اولین بک لینک رو گرفت. گوگل میبینه چه لینک خوبی. به اون Backlink برای سایت شما اعتبار 100 میده. یه مدت میگذره. لینک خارجی دوم به سایت شما از همون سایت میاد. گوگل یه خرده اخماش میره تو هم و به اون Backlink دوم اعتبار 80 میده. بک لینک سوم میاد … اعتبار 50 میده … و این داستان ادامه دارد!
اگه فقط از یه سایت بلینک خارجی بگیرین بک لینک های دوم و سوم و چهارم و … دیگه به اندازه اولی اعتبار ندارن.
پس به جای این که 100 تا بک لینک از یه سایت بگیرین، 100 تا بک لینک از 100 تا سایت مختلف بگیرین.
چطور Backlink بسازیم؟
این مهمترین سوالیه که باید جواب داده بشه. بعضی از جواباش ایناست.
دارایی های قابل لینک دهی داشته باشین
اگه میخواین دیگران حاضر باشن به صفحه شما لینک بدن، باید چیزی تو سایتتون داشته باشین که ارزش لینک دهی داشته باشه. به این چیزها Linkable Assets گفته میشه که شامل یه پست وبلاگ یا یه ویدئو یا یه نرم افزار یا یه مطلب راجع به نرم افزار یا یه لینک دانلود یه نرم افزار یا هر چیزی از این قبیله.
بلاگ مهمان
یعنی یه سایتی پیدا کنین که مرتبط با حوزه کار شما باشه و اعتبار دامنه خوبی داشته باشه. باهاش مذاکره کنین تا به شما اجازه بده یه بلاگ روی سایت اونا بنویسین و از اونجا به یکی از صفحه های سایت خودتون لینک بدین. البته این مذاکره احتمالاً به رد و بدل کردن یه مقداری پول ختم میشه!
استفاده از نظرات بلاگر ها
اگه تو سایت رو یه نرم افزار خاص یا محصول خاصی تمرکز کردین که می خواین اونو تبلیغ کنین و واسش مشتری پیدا کنین. یا می خواین اون محصول خاص تو سرچ گوگل بالا بیاد یکی از راه ها اینه که اونو مجانی به یکی از بلاگر ها یا اینفلوئنسر ها بدین و ازش بخواین یه ریویو review بنویسه یعنی نظرش رو تو یه بلاگ راجع به اون بگه و یه لینک هم به سایت شما بده. اگه اینفلوئنسر اینستاگرام باشه یه پست راجع به اون محصول بذاره تو پیج اینستاگرام خودش و زیرپوستی و روپوستی ازش تعریف کنه. (واقعاً تا الان فکر می کردین این اینفلوئنسرای اینستاگرام که هر یه روز در میون یه چیزی دستشون می گیرن و یه متن احساسی راجع به ماست و دوغ و دمپایی ابری می نویسن بی مزد و مواجبه؟!)