در حال حاضر دنیای ما دچار ویروسی همه گیر به نام کرونا ویروس یا کووید 19 شده و علاوه بر تاثیراتی که روی سلامتی و روند زندگی مردم گذاشت، باعث تغییراتی در تجارت و کسب و کار هم شد. اگه بخوایم در مورد این شرایط فکر کنیم میبینیم که مردم برای مدت زیادی قرنطینه شدن، فروشگاهها بسته شدن و طبیعتاً باید کسب وکار آنلاین رونق میگرفت! پس تاثیر کرونا بر کسب و کار آنلاین ، تاثیری مثبت بوده.
اما همه چیز به همین سادگی نیست. شرکتها باید یاد بگیرن که حتی در دورانی مثل دوران شیوع COVID-19 که زندگی مردم مختل شده، رشد کسب و کار خودشون رو حفظ کنن، مخصوصاً افرادی که خرده فروشی یا کسب و کارهای کوچیک دارن.
تو مقاله امروز چند تا الگوی کوتاه مدت رو بررسی میکنیم و قراره بهتون بگیم چطوری باید با شرایط سازگار بشین و اولویتهای جدیدی برای خودتون بسازین.
تاثیر کرونا بر روند فروش کسب و کار آنلاین
در اینجا چند تا نکته جالب درباره تاثیر کویید 19 بر تجارت آنلاین وجود داره:
- فروش محصولات کودک به صورت آنلاین افزایش پیدا کرده، یعنی از 30 مارس تا الان شاهد افزایش 1197 درصدی بودیم.
- خرید و فروش مواد غذایی و آشامیدنی تقریباً بین 20 تا 26 درصد افزایش داشته.
- طبق یه سری نتایج ترکیبی، فروش اسباب بازی و بازیهای کامپیوتری ابتدا تا 54 درصد کاهش داشت اما ناگهان تا 93 درصد افزایش پیدا کرد.
- جواهرات، الکترونیک و پوشاک با کاهش فروش روبرو بودن.
به گفته داگ استفن برندهای بزرگی که هنوز با تجارت آنلاین به طور کامل درگیر نشدن میتونن یکی از بزرگترین مواردی به حساب بیان که تو این شرایط، ویروس کرونا تاثیر منفی روی کسب و کارشون بذاره.
کرونا و کسب و کار آنلاین
تجارت آنلاین میتونه خودش رو در زمان سختیها و قرنطینه (درست مثل الان) ثابت کنه و به کسب و کار کمک میکنه که به چرخه حیاتش ادامه بده ولی متاسفانه با شروع ناگهانی کرونا اوضاع خیلی خراب شد و خیلی از مشتریان بیکار شدن و پولی برای خرید محصول نداشتن، خیلی از کسب و کارها تعطیل شد و حتی اقتصاددانها تخمین زدن که نرخ بیکاری در آمریکا به بیشتر از 32 درصد میرسه.
این که بخوایم تاثیر کرونا بر کسب و کار آنلاین رو کاملاً پیش بینی کنیم کار سادهای نیست و فقط میدونیم که نرخ رشد تجارت نه قراره مثل قبل باشه و نه حتی تو این دوره، ثابت و منظم بمونه. قسمت زیادی از تاثیری که کووید 19 روی کسب و کار آنلاین میذاره به زمینه تجارت، تغییر رفتار فروشنده، فاصلههای اجتماعی که بین افراد پیش اومده و غیره بستگی داره.
بهتره به بعضی از این موارد نگاهی بندازیم:
1. افزایش خریدهای آنلاین
تاثیر کرونا بر کسب و کار آنلاین اول از همه با افزایش خرید آنلاین نشون داده شد.
با فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه و تمام مسائل پیش اومده در دوران کرونا، فروشگاههای خرده فروشی تعطیل شدن و ملت بیشتر خریدهای خودشون رو از طریق اینترنت و به صورت آنلاین انجام میدادن، در حقیقت ما با یه افزایش 40 درصدی درآمد تجارت الکترونیک روبرو شدیم. خیلی از کسب و کارها که .ارد دنیای دیجیتال مارکتینگ و فروش آنلاین نبود، تازه به این فکر افتادن که برای خودشون یه سایت فروشگاه آنلاین طراحی کنن.
البته فروش از طریق بازاریابی عمودی در خیلی از موارد در حال انجامه که خب منجر به کمبود یه سری از محصولات هم شده.
مثلاً برخی از مشاغل تعطیلی اجباری داشتن و باعث افزایش شدید تجارت الکترونیک بازار عمودی شدن.
2. نگرانیهای مربوط به تحویل و زنجیره تامین در تجارت الکترونیک
درسته که افزایش تقاضا خیلی چیز خوبیه ولی وقتی بازار عرضه نتونه به این تقاضا جواب بده، واقعاً اوضاع نگران کننده میشه و این چیزیه که خیلی از کسب و کارهای آنلاین از زمان شروع شیوع ویروس کرونا استرسش رو داشتن.
مخصوصاً که چین بیشتر از همه کشورها درگیر این ویروس شد و ما با کمبود خیلی از اجناس روبرو شده بودیم، اما با برگشتن به حالت تقریباً عادی، خطر نبود خیلی از محصولات از بین رفت، البته باید بگیم که هنوز تو خیلی از کشورها این نگرانی وجود داره.
پس در این زمینه تاثیر کرونا بر کسب و کار آنلاین تا حدی منفی بود چون ممکن بود شرکتها نتونن به بازار عرضه پاسخ بدن و حتی همه ما یه دوره کمبود محصولات ضروری و بهداشتی رو حس کردیم و هنوز هم خیلی از کشورها درگیر این مسئله هستند و مشکلاتشون کامل برطرف نشده.
3. متوقف کردن سفارشات اینترنتی
کرونا باعث شد خیلی از سفارشات اینترنتی کد توزیع نگیرن و پخش بعضی از کالاهای غیرضروری متوقف بشه؛ پس شرایط برای خیلی از شرکتها سخت شده بود. حتی خیلی از شرکتها خودشون تصمیم گرفتن فعلاً به دلیل افزایش شیوع کرونا پخش محصولات غیر ضروری خودشون رو حتی به صورت اینترنتی هم متوقف کنن.
4. متوقف کردن ارسال آیتمهای غیر ضروری با FBA
یکی از تاثیرهای کرونا بر کسب و آنلاین در آمازون که بزرگترین تجارت الکترونیک جهان است مشخصه. این شرکت برای عرضه بیشتر محصولات ضروری مثل لوازم پزشکی اعلام کرد که حمل و نقل محمولههایی که انجام میده از این پس اولویت بندی میشن مثلاً محصولات کودک، بهداشت و مراقبتهای شخصی، مواد غذایی و لوازم حیوانات خانگی در اولویت قرار دارن.
این کار باعث شد تا ارسال بقیه محمولهها تا یک ماه عقب بیفته و خب تاثیر خیلی بدی روی مشاغلی گذاشت که کالاهایی خارج از این اولویت بندی داشتن و اعلام شد که این کسب و کارها فعلاً اجازه ندارن از FBA استفاده کنن.
5. تولید محصولات متنوع توسط فروشگاههای آنلاین
با توجه به تغییر سریعی که در سبک زندگی مصرف کننده و عادات خرید اونها پیش اومد، مشاغل در حال یافتن نیازهای اساسی و تولید و ارائه محصولات جدید هستن تا بتونن تو این رقابت آنلاینی که به وجود اومده برنده بشن.
مثلاً خیلی از فروشگاههای آنلاین شروع به تولید و توزیع وسایلی مانند صابون، محصولات بهداشتی، لوازم پزشکی یا محصولات مختلف DIY کردن.
یه سری شرکتها مجبور شدن مدل تحویل مرسوله رو تغییر بدن، مثلاً یه سری از خدمات و سرویسها رو به صورت آنلاین ارائه میدن که دیگه لازم نباشه با ماشین چیزی رو حمل و نقل کرد.
6. خرید موارد غذایی آنلاین
مسافت اجتماعی، برخورد با شلوغی و ترافیک باعث شده تا مردم به طور فزایندهای مواد غذایی مورد نیازشون رو از فروشگاههای آنلاین سفارش بدن در واقع به این دلیل میشه گفت این مورد هم تاثیر کویید 19 بر تجارت آنلاین است چون تا قبل از این اتفاق خرید از فروشگاههای مواد غذایی آنلاین خیلی رواج نداشت.
حتی یک بررسی نشون داده که یک سوم از مصاحبه شوندهها در هفت روز گذشته از خدمات تحویل آنلاین برای مواد غذایی خودشون استفاده کردن و 41 درصد از اونها دفعه اولشون بوده که این کار رو انجام دادن! بله اینه تاثیر COVID-19 روی تجارت آنلاین!
7. افزایش محصولات مربوط به کرونا
یکی از اتفاقات بدی که افتاد این بود که خیلی از فروشندگان و شرکتها ادعا کردن که فلان محصولشون میتونه در مقابل کرونا از شما محافظت کنه و یا دوای درد کرونا پیش اونهاست و از این جور ادعاهای بیپایه و اساس که خدا رو شکر متخصصان پزشکی کاملاً اونها رو رد کردن.
البته برای فروشنده ترفند بدی نبود، بلکه برای مشتری که قربانی شده و پولش رو دست این جور آدمها داده تاثیر منفی کرونا روی تجارت به حساب میاد.
تاثیر کرونا بر کسب و کار آنلاین: سازگاری شرکت با شرایط
اگه ویروس کرونا بر فروش یا توانایی شما در تجارت تاثیر منفی بذاره، شما نباید ناامید بشین و فکر کنین همه چی رو از دست دادین. درسته که تاثیر کرونا روی تجارت آنلاین خیلی مشهود و واضح بود و برای خیلی از شرکتها ضرر مالی به بار آورد ولی همه ما میدونیم که اوضاع اینطور نمیمونه و بلاخره یه روزی این ویروس از بین میره و شرایط به حالت عادی برمیگرده (البته امیدواریم که اینطور باشه).
ما برای این که شما فعلاً تو این شرایط بتونین خودتون رو با استراتژیهای تجارت آنلاین سازگار کنین چند تا توصیه براتون آماده کردیم که امیدواریم بهتون کمک کنن:
1. تماس با تولید کنندگان
همونطوری که گفتم کووید 19 و تجارت آنلاین فعلاً خیلی بهم ربط دارن و ممکنه تو این شرایط تقاضاهایی از سمت مشتری بشه که شما نتونین پاسخ بدین، پس فعلاً عرضه به یه نگرانی تبدیل شده.
بهتره برای جلوگیری از ضرر مالی با تولید کنندگان خودتون صحبت کنین اونها هم قطعاً شرایط شما رو درک میکنن چون همه با همین مشکل روبرو هستیم. در حقیقت شما نمیتونین برای چیزی که ازش خبر ندارین برنامه ریزی کنین اما میتونین در مورد همه جنبههای زنجیره تامین خودتون آگاه باشین و آمادگی هر نوع تغییری رو در این شرایط ناپایدار داشته باشین.
2. جستجوی ارائه دهندگان جایگزین
شیوع کرونا برای اولین بار به طور عمده از چین بود، همه ما میدونیم که حداقل اقتصاد ایران چقدر به چین وابسته است و همین امر باعث شد تا افرادی که نمیتونن یه ارائه دهنده جایگزین پیدا کنن با مشکل و کمبود موجودی روبرو بشن.
شواهدی وجود داره که نشون میده چین به آرومی اما مطمئناً به جایگاه تجاری خودش برمیگرده ولی به سایر کشورها فشار اقتصادی زیادی وارد میشه. برای همینه که میگیم بهتره ارائه دهنده جایگزین داشته باشین تا این فشار رو زیاد حس نکنین.
3. انجام ارزیابی نیاز مشتری
در مورد بازار هدف و مشتری ایده آل خودتون فکر کنین، وضعیت فعلی اونها چیه؟ آیا تو خونه کار میکنن یا کارمندان اساسی یه شرکت هستند؟ نیازها و نگرانیهای اونها تو این دوره کرونا چیه؟ آیا میشه تو این شرایط لیدهای بهتری پرورش داد؟
وقتی که شما بتونین نیاز اساسی مشتری هدف رو در شرایط مختلف درک کنین، میتونین آمادگی خودتون رو برای برآورده کردن نیاز اونها افزایش بدین و ارزیابی کنین. مثلاً برآورد کنین ببینین برای تامین نیاز مشتری، محصولات لازم رو دارین یا باید یه سری روشهای دیگه برای خدمات به اونها در نظر بگیرین!
مثلاً به محصولاتی که ارسال میکنین یه ضدعفونی کننده هم اضافه کنین و تو یه ایمیل یا موقع سفارش کالا به مشتری این خبر رو بدین که ما به همراه هر ارسال یه مایع ضدعفونی کننده هم میفرستیم.
اینطوری میتونین از تاثیر کرونا بر کسب و آنلاین برای خودتون سودی به دست بیارین و همزمان تو چشم مشتری هم بهتر جلوه کنین.
4. حرکت به سمت مخاطب
یکی از بارزترین تاثیرات کرونا روی زندگی مردم این بود که دیگه ملت تو خونه وقت زیادی داشتن. حالا شما به عنوان یه بازاریاب باید فکر کنین ببینین چطوری میتونین طوری استراتژیهای خودتون رو تغییر بدین که نیازهای مشتری تو این دوران رو برآورده کنین و یا حتی اونها رو تو این شرایط استرس زا خوشحال کنین.
رستورانها یه نمونه خوب برای این مورد هستند، قطعاً سرویس دهی اونها تو این دوران مختل شده بود پس تصمیم گرفتن خدمات آنلاین ارائه بدن و غذا رو بفرستن دم در خونه شما!
5. درگیر شدن با کانالهای فروش جدید
یکی از پیامدهای قرنطینه این بود که خیلی از مشاغل سنتی تعطیل شدن و صاحبان اونها مجبور شدن تو خونه بمونن! خب برای این که از همچین چیزی جلوگیری کنین خیلی خوبه اگه سراغ روشهای جدید برین و اونها رو امتحان کنین، مثلاً چه ایرادی داره برای نانوایی خودتون یه سایت بزنین و نون رو بسته بندی کنین و بفرسین در خونه مردم؟ حرف ما اینه که زود تسلیم اوضاع نشین، با یکم همت و خلاقیت شاید بتونین از قبل هم بهتر بشین.
طراحی سایت تو این شرایط خیلی رواج پیدا کرده چون واقعاً میتونه برای شما یه راه کمکی و جایگزین باشه تا کسب و کاری که دارین رو از دست ندین!
6. صفحات محصولات رو آپدیت کنین
برای این که بتونین با مشتری درست ارتباط برقرار کنین خیلی خوبه که حواستون به صفحه محصولات باشه و اگه موجودی تموم شده یا موجودی جدید اضافه شده حتماً ذکر کنین.
کرونا باعث شده که زنجیره تامین یکم به مشکل بر بخوره برای همین مشتری باید از این تغییرات آگاه بشه تا بتونه تصمیم بهتری بگیره. مثلاً شاید ارسال محصولات بیشتر از سه روز کاری طول بکشه یا این که هزینه پست افزایش پیدا کنه، این وظیفه شماست که همه اینها رو قبل از خرید به گوش مشتری برسونین.
7. تمرکز روی داده های مشتری
یکی از بزرگترین رموز موفقیت یه تجارت آنلاین یا غیر آنلاین اینه که بتونین مجموعه مشتری هدف رو تشخیص بدین و نیازهای اونها رو برطرف کنین. حتی با وجود تاثیر کرونا روی کسب و آنلاین هم میشه به این هدف رسید!
خوشبختانه شما برای جمع آوری داده های مختلف فرصتهای زیادی دارین و باید ازشون به خوبی استفاده کنین تا اگه متوجه تغییری در رفتار یا سفر مشتری شدین سریعاً اون رفتار رو شناسایی کنین و نیاز اونها رو تامین کنین.
8. توجه به تبلیغات PPC
تاثیر کرونا بر کسب و کار آنلاین باعث شد تا جستجوی گوگل افزایش پیدا کنه و افراد کالاهایی که قبلاً به صورت حضوری خریداری میکردن رو الان در گوگل سرچ میکنن!
اگه قبلاً به تبلیغات PPC توجه نکردین الان وقت خوبیه تا نسبت به این تبلیغات هوشیار باشین و نهایت استفاده رو ازشون ببرین. در کل همه نوع تبلیغات آنلاین و مزایدههای گوگل کم کم تو دوران کرونا به اوضاع خوبی رسیدن و نرخشون افزایش پیدا کرد مثلاً همین CPM یکی از مواردیه که کرونا تونست تاثیر زیادی روی اون بذاره و یه تکونی به نمودارها و قیمت مزایدههاش بده!
9. ارائه پیشنهادات ویژه
درسته که اوضاع اقتصادی برای خیلی از مشاغل سخت شده ولی باید این سختی رو تحمل کنین تا بتونین زنده از این شرایط بیرون بیاین، حتی میتونین یکم از جیب خودتون مایه بذارین و خریدار رو جذب کنین. مثلاً روی اجناس تخفیف 20 درصدی بذارین یا محصولات رو به صورت رایگان پست کنین و غیره. میتونین کمپین های ایمیل برگزار کنین و از طریق اونا با پیشنهادهای جذاب، مشتری رو برای خرید محصولات یا خدمات خودتون ترغیب کنین.
10. ایجاد برنامه وفاداری
سعی کنین یه جوری برنامه ریزی کنین که مشتری بهتون وفادار بشه و دوباره سمت خودتون برگرده، اینها همش به استفاده از تکنیکهای بازاریابی مربوطه و باعث میشه تا مشتری نسبت به شما احساس قدردانی و رضایت داشته باشه و باز هم اگه خریدی داشت سراغ خودتون بیاد.
مثلاً برای این کار باید تحقیقات مشتری رو از اول، مخصوص این شرایط انجام بدین و طبق نتایجی که به دست میاد تصمیمگیری درستی داشته باشین!
از این که خلاق باشین اصلاً نترسین سعی کنین با روشهای جذاب به هدف خودتون برسین و کسب و کار خودتون رو حتی در شرایط سخت هم رونق بدین.
ختم ماجرای تاثیر کرونا بر کسب و کار آنلاین
در نهایت باید بگیم که هیچکس واقعاً نمیدونه قراره چه اتفاقی بیفته، کرونا طوری همه جا پخش شده و همه رو درگیر خودش کرده که اصلاً نمیشه خیلی دقیق چیزی رو پیشبینی کرد. در واقع همه ما باید آماده هر اتفاقی باشیم و از شرایط موجود نهایت استفاده رو ببریم.
بهتره برای پاسخ به نیازها و رفتارهای جدید که به وجود اومده تلاش کنین و بهترین راه حل رو پیدا کنین و مهمتر از همه این که قوی بمونین و سعی کنین مشکلات رو از بین ببرین!