در این دوره از بازاریابی دیجیتال، PPC یا تبلیغات کلیکی ارزش خودش رو به عنوان یکی از بهترین پلتفورم های تبلیغات آنلاین ثابت کرده. به سرعت در کانال تبلیغاتی دیجیتال تکامل یافته و به عامل مهمی در موفقیت مشاغل آنلاین تبدیل شده است. PPC با گذشت زمان چنان کارآمده شده که کارشناسان و تُجار موفق اون رو به عنوان ابزاری برای ارتقاء تجارت آنلاین میدونن.
PPC یا Pay-Per-Click یا پرداخت به ازای کلیک چیه؟
اگه تا حالا در مورد بازاریابی PPC یا تبلیغات کلیکی چیزی شنیدن و کنجکاوین که اطلاعات بیشتر کسب کنید، یا از قبل راجع به PPC میدونستین، ولی نمی دونستین از کجا باید شروع کنید، جای درستی اومدین! ما تو این مقاله هرچیزی که شما باید راجع به PPC و کاراییش بدونید رو بهتون میگیم!
در وهله اول باید باید تبلیغات کلیکی رو تعریف کنیم و به یک درک اساسی از نحوه عملکرد تبلیغات PPC برسیم.
PPC چیست؟
PPC مخفف عبارت Pay Per Click یا همان پرداخت به ازای کلیک است. PPC نوعی از بازاریابی اینترنتی محسوب میشه که در آن تبلیغ کننده ها به ازای هر کلیکی که توسط کاربر روی تبلیغات میشه، هزینه ای پرداخت میکنند. در واقع این یه راه برای خرید بازدید دونسته میشه، نه تلاش برای به دست آوردن بازدید اورگانیک یا Organic Traffic.
بنابر این، ترکیب PPC در استراتژی های بازاریابی دیجیتال ضروری است.
اهمیت تبلیغات کلیکی در بیزینس
1-فقط برای تبلیغاتی که روش کلیک شده هزینه پرداخت میکنین
بیشتر مشاغل تبلیغات PPC رو ترجیح میدن، چون با این کار از هزینه های خودشون آگاهن. این آگاهی در تعیین سایر استراتژی های بازاریابی نقش اساسی داره.
2- کنترل بودجه
با تبلیغات کلیکی میتونین هزینه های خودتون رو کاملا کنترل کنین. شما میتونین بودجه اختصاصی روزانه و ماهانه تعیین کنین تا مطمئن شین از میزان بودجه خودتون فراتر نمیرید.
کاملا واضحه که شما با بودجه محدود نمیتونین نتایج عالی به دست بیارین. چون نتایج به میزان کلمات کلیدی و صنایع رقابتی بستگی داره. ولی با این حال با پشتیبانی PPC میتونید نتایج بزرگی رو رقم بزنید.
3- تبلیغات هدفمند
با استفاده از PPC یا تبلیغات کلیکی میتونید فضایی رو که میخواین تبلیغاتتون اونجا به نمایش در بیاد، رو دقیقاً انتخاب کنید.
به این ترتیب شما مطمئن میشین که تبلیغات شما در زمان و مکان مناسب برای کاربران به نمایش در میاد و ترافیک بیشتری جذب میکنه.
4- ترافیک فوری و همیشگی
PPC یا Pay per Click سریع ترین راه برای اجرای کمپین های تبلیغاتی یا کمپین های سئو است و میشه فوراً از اونا ترافیک جذب کرد. شما به راحتی میتونین در حدود نیم ساعت یک کمپین PPC رو تنظیم کنید. با این اوصاف شما در عرض یک ساعت با تنظیم و فعال سازی کمپین، میتونید تبلیغ خودتون رو در صفحه اول SERP قرار بدین. این ویژگی به خصوص برای وب سایت های جدید که دنبال اینن که تو معرض دید قرار بگیرن عالی به نظر میرسه. با این کار میتونید ظرف چند هفته تبدیل های قابل توجهی داشته باشین.
ترافیک فوری به تنهایی کافی نیست ، ترافیک باید به اندازه کافی سازگار باشه تا کمپین های شما در دراز مدت جایگاهی داشته باشند.
بعضی اوقات این که وبسایت همیشه ترافیک زیاد داشته باشه، میتونه به وبسایت آسیب بزنه. و اینجور مواقع PPC به عنوان یه ناجی عمل میکنه چون میزان ترافیک زیاد رو کنترل میکنه.
5-نتایج سریع
نتایج جستجوی ارگانیک یکی از منابع معتبر برای دستیابی به اهداف بازاریابی طولانی مدت است.
اما به دلیل این که زمان بیشتری می برد تا نتایج به دست بیاد، PPC برای اطمینان از رسیدن به نتایج سریع تر ترجیح داده میشه.
با سرمایه گذاری در تبلیغات تبلیغات کلیکی میتونید به راحتی سود آنلاین خودتون رو افزایش بدین.
عوامل زیادی در اثر بخشی یک کمپین PPC یا تبلیغات به ازای کلیک وجود داره. اگر فرصت پیدا کردید که روی این عوامل تمرکز بیشتری بکنین و اونهارو بفهمید، ترافیک و نرخ تبدیل رضایت بخشی به دست میارین.
به طور خلاصه PPC، میزان قابل توجهی از ترافیک رو با مقدار قابل پیش بینی هزینه، در زمان کمتری برای شما فراهم میکنه.
6-ROI بالاتر
هدف نهایی هر کمپین بازاریابی، تولید بالاترین میزان ممکن بازده سرمایه گذاری یا ROI است. با نمایش تبلیغات خود در مناسب ترین مکان ها، تبلیغات شما در خاص ترین بازار های هدف نمایش داده میشن.
از اونجایی که در PPC فقط وقتی روی تبلیغ کلیک میشه هزینه ای پرداخت میکنین، مدیریت هزینه ها و محاسبه تخمینی ROI آسون تر میشه.
تبلیغ کننده ها عاشق تبلیغات PPC هستند؛ چون به اونا این امکان رو میده در اتقاء راهبردهای بهینه سازی، تغییر اساسی در افزایش نمره کیفیت داشته باشند. و این به نوبه خود، ROI رو برای کمپین های PPC یا تبلیغات کلیکی شما افزایش میده و ترافیک واجد شرایط رو به سرعت به صفحات فرود یا Landing Page شما هدایت میکنه و تبدیل بازدید کننده به مشتری یا Conversion شروع میشه.
بنابراین، بدیهی است که پس از افزایش زیاد تبدیل ، ROI هم به طور خودکار افزایش پیدا میکنه.
7-برنامه ریزی موقیعت جغرافیایی و زمانبندی تبلیغات
انتخاب موقعیت جغرافیایی و زمانبندی برای تبلیغات، از بهترین ویژگی هایی هستند که توسط تبلیغات PPC ارائه می شود.
موقعیت جرافیایی یک عنصر مهم در پلتفورم تبلیغاتی PPC یا تبلیغ کلیکی شماست. چون کمک میکنه تبلیغ شما برای افرادی که خارج از محدوده مورد نظر شما هستند به نمایش در نیاد.
اینطوری شما در واقع هم در هزینه ها صرفه جویی کردین و هم ارزش آنالیز های جمع آوری شده از رفتار کاربر ها رو افزایش دادین. مگر اینکه شما یک شرکت جهانی باشید و نیاز به هدف قرار دادن موقعیت جغرافیایی خاصی نداشته باشن.
زمانبندی تبلیغات یکی دیگه از ویژگی های تبلیغات PPC است، و به تبلیغ کننده این امکان رو میده تا روز ها و زمان های مشخصی از روز رو برای اجرای آگهی انتخاب کنه.
اگه میدونید روز یا زمان خاصی هست که شما میتونید بهترین جواب رو ازش بگیرید، اون زمان ها رو برای اجرای آگهی تون انتخاب کنید. اینجوری شما میتونید در زمانی که احتمال تبدیل بالاست، تبلیغ تون رو به نمایش در بیارید.
اینجوری میتونید از نمایش تبلیغ در روزها و ساعت های بیهوده جلوگیری کنید، در هزینه ها صرفه جویی کنید و از شر کلیک ها و ترافیک نامربوط در امان بمونید.
تاثیر PPC یا تبلیغ کلیکی بر سئو SEO
پرداخت براساس کلیک و SEO یا بهینه سازی موتور جستجو کانال های بازاریابی کاملاً مرتبطی هستند. با استفاده از PPC به عنوان جزئی از کانال های بازاریابی آنلاین، میتونید رتبه کلی سایتتون رو بهبود ببخشین. PPC به شما کمک میکنه اون دسته از کلمات کلیدی که محبوب تر هستن و قابلیت دریافت کلیک و در نهایت قابلیت تبدیل بیشتر دارن رو پیدا کنین. میتونید این کلمات کلیدی رو در استراتژی سئو خودتون پیاده کنید.
PPC همچنین میتونه با رتبه بندی کلمات کلیدی جدید به سرعت به استراتژی سئو شما کمک میکنه.
Pay Per Click و SEO در واقع از جهات مختلف همدیگه رو تکمیل میکنند. با ترکیب PPC و SEO میتونید تمام مناطق رو پوشش بدین. چون بعضی از مشتری ها جستجوی ارگانیک رو ترجیح میدن و بعضی دیگه تحت تاثیر جستجوی پولی قرار میگیرن.
تبلیغات موتور جستجو یکی از محبوب ترین انواع PPC هستش، و این امکان رو به تبلیغ کننده ها میده که تا تبلیغشون رو در لینک های حمایت شده موتور جستجو قرار بدن تا تبلیغاتشون در صفحات نتایج موتور های جستجو به نمایش دربیاد و در ازاش مبلغی پرداخت میکنند. برای مثال اگر ما در جستجوی کلمه کلیدی “car insurance” هستیم، میبینیم که تبلیغات PPC در صفحه جستجو ظاهر میشن.
هر بار کلیک روی تبلیغ ما، یعنی ارسال بازدید کننده به وبسایت ما. به ازای هر بار کلیکی که روی تبلیغ ما میشه ما باید مبلغ ناچیزی به موتور جستجو پرداخت کنیم. اگه PPC درست کار کنه، هزینه ای که پرداخت میکنید واقعاً ناچیزه. چون ارزش جذب بازدید کننده خیلی بیشتر از ایناست.
مثلاً اگه شما به ازای هر کلیک 3 دلار پرداخت میکنید، ممکنه یکی از این کلیک ها به یک فروش 300 دلاری ختم بشه، که این یعنی یه سود تپل! پس ارزشش رو داره دیگه!
ایجاد یک کمپین موفق PPC کار میبره! از تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مناسب گرفته تا سازماندهی کردن کلمات کلیدی در کمپین ها و گروه های تبلیغاتی سازمان یافته و تنظیم صفحات فرود یا Landing Page برای تبلیغات کلیکی تا نرخ تبدیل رو بهینه کنه.
موتور های جستجو از تبلیغ کننده هایی که تبلیغات مرتبط، مفید و رضایت بخش برای مشتری تولید کنند، هزینه کمتری دریافت میکنه. و این منجر به سود بیشتر برای کسب و کار شما میشه. بنابراین اگر میخواین شروع به استفاده از PPC کنید، اول باید یاد بگیرید چجوری به درستی باهاش کار کنید!
تبلیغات گوگل Google Ads چیست؟
تبلیغات گوگل (که قبلاً با نام Google AdWords شناخته میشد) محبوب ترین سیستم تبلیغاتی PPC در جهان است.
پلتفورم تبلیغات به مشاغل این امکان رو میدن که تبلیغاتی ایجاد کنند که در موتور های جستجوی گوگل و سایر ویژگی های گوگل ظاهر شود.
تبلیغات گوگل Google Ads بر روی یک مدل PPC کار میکنه که در اون کاربران کلمات کلیدی پیشنهاد میدن، و برای هر بار کلیک هزینه ای پرداخت میکنند. هر بار که یک جستجو شروع میشه، گوگل در دریایی از تبلیغات جستجو میکنه و یه سری از اون هارو انتخاب میکنه تا در مکان با ارزشی از صفحه نتایج جستجو ظاهر بشن. تبلیغات “برنده” بر اساس ترکیبی از فاکتور ها از جمله: کیفیت، میزان ارتباط کلمات کلیدی و کمیت کلمات کلیدی انتخاب میشن.
انجام بازاریابی PPC از طریق تبلیغات گوگل Google Ads از اهمیت ویژه ای برخوردارِ. چون به عنوان محبوب ترین موتور جستجو، گوگل ترافیک گسترده ای رو تجربه میکنه و در نهایت کلیک های بیشتری رو برای تبلیغات شما به ارمغان میاره. این که گوگل هر چند وقت یکبار تبلیغ شما رو نمایش بده بستگی داره به میزان تطابق کلمه کلیدی شما با سرچ ها.
عوامل زیادی وجود دارند که در موفقیت تبلیغات PPC شما دخیل هستند و شما با تمرکز روی اونا میتونید نتایج رو به نفع خودتون رقم بزنید:
- کلمات کلیدی مرتبط – تهییه لیست های کلمات کلیدی مرتبط متن تبلیغ مناسب.
- کیفیت صفحه فرود – ساختن صفحات فرود بهینه با محتوای قانع کننده و مرتبط.
- امتیاز کیفیت – امتیاز کیفیت یعنی رتبه بندی گوگل از لحاظ کلمات کلیدی، صفحه فرود و کمپین های PPC شما. تبلیغ کننده ها با امتیاز کیفیت بهتر، کلیک های بیشتر با پرداخت کم تر دریافت میکنند.
تحقیقات کلمات کلیدی PPC
تحقیق کلمات کلیدی PPC یا همون PPC Keyword Research میتونه خیلی وقت گیر باشه، اما در عین حال فوق العاده مهمه! کل تبلیغات PPC شما حول محور کلمات کلیدی ساخته شده، و موفق ترین تبلیغ کنندگان Google Ads به طور مداوم لیست کلمات کلیدی خودشون رو رشد میدن و اصلاح میکنن. اگه فقط و فقط یک بار تبلیغات کلمات کلیدی انجام بدین، موقعی که که اولین کمپین خودتون رو ایجاد مکنید احتمالا صد ها هزار کلمه کلیدی با ارزش و کم هزینه که میتونه ترافیک سایت شما رو افزایش بده از دست دادین.
یک لیست کلمه کلیدی PPC موثر باید:
- مرتبط باشد
البته که شما نمیخواید روی ترافیکی هزینه کنید که هیچ ارتباطی با بیزینس شما نداره. شما میخواید کلمات کلیدی هدفمند رو پیدا کنید که از طریق PPC منجر به افزایش نرخ کلیک و افزایش سود بشه. پس کلمات کلیدی موردنظر باید با خدمات و محتوای شما تطابق داشته باشه.
- جامع باشد
کلمات کلیدی شما نه تنها باید شامل محبوب ترین و پر تکرارترین ها باشه در صنعت شما باشه، بلکه باید طولانی هم باشه. کلمات کلیدی طولانی مشخص تر و کمیاب تر هستند، اما اکثراً ترافیک زیادی رو به خودشون اختصاص میدن. از طرف دیگه چون رقابت سبک تری دارن، هزینه کمتری هم دارن.
- گستره باشد
PPC تکرار شونده است. شما باید دائما کمپین های خودتون رو اصلاح کنید و گسترش بدین و محیطی رو ایجاد کنین که لیست کلمات کلیدی دائماً در حال رشد و تطبیق باشه.
مدیریت کمپین های PPC شما
پس از ایجا کمپین های PPC یا تبلیغ کلیکی جدید، باید به طور مرتب اونها رو چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که همچنان موثر هستند. در واقع فعالیت منظم حساب، یکی از عوامل پیش بینی کننده موفقیت به حساب میاد. شما باید به طور مدوام عملکرد حساب رو تحلیل کنید و تنظیمات زیر را برای بهینه سازی کمپین های خودتون انجام بدین:
- کلمات کلیدی PPC را اضافه کنید: با افزودن کلمات کلیدی مرتبط با تجارت خود، دسترسی به فعالیت های PPC خودتون رو گسترش بدین.
- تقسیم گروه های تبلیغاتی: تقسیم گروه های تبلیغاتی خود به گروه های تبلیغاتی کوچکتر و مرتبط تر، به شما کمک میکنه تا نرخ کلیک ( از طریق CTR ) و امتیاز کیفیت رو بهبود ببخشید.
- کلمات کلیدی گران قیمت PPC را مرور کنید: یه نگاه دوباره به کلمات کلیدی گرون و کم کار بندارین و در صورت لزوم اونا رو خاموش کنید.
حرف آخر در مورد Pay-Per-Click
PPC برای هرنوع بیزینسی، چه کوچیک چه بزرگ، مناسبه. داشتن PPC به عنوان مولفه ای از استراتژی های بازاریابی، باعث میشه شما مشتریان بالقوه خودتون رو در زمان مناسب به چنگ بیارین. اگر کمپین های PPC خودتون رو به طور مرتب بهینه کنید، مطمئناً میتونید از ترافیک واجد شرایط و تبدیل گرا بهره مند بشین.
تجربه شما از استفاده PPC چی بوده؟ آیا شما نکته قابل توجه دیگه ای میدونید راجب PPC؟ اگه آره با من به اشتراک بزارین.