درحالی که داشتن یه بودجه بازاریابی برای هر بیزینس کوچیکی خیلی مهمه، صرف اون هزینه در مسیر درست هم همون قدر مهمه. کدوم استراتژی بازاریابی به من برای رسیدن به سود بیشتر کمک میکنه؟ این سوالیه که ممکنه به عنوان یه بازاریاب یا صاحب یه بیزینس هر روز از خودتون بپرسین. وقتی که در حال انجام متدهای بازاریابی هستین، تفاوت بین بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال هنوز هم یکی از موضوعات مطرح در بسیاری از شرکت هاست.
راه اندازی یک کسب و کار موفق فقط به داشتن بازار مناسب و کالای با کیفیت ختم نمیشه. بلکه ما در این مسیر نیار به اعمال تکنیک های صحیح بازاریابی برای دستیابی به مخاطبان هدف و تبدیل اونها به مشتری نیاز داریم. ممکنه بعضی از مشاغل، بازاریابی رو در الویت قرار ندن. اما اگه یه بیزینس واقعاً به دنبال ارتقا و سود بیشتر باشه باید همیشه یه بودجه مناسب برای بازاریابی کارش کنار بذاره. امروز در این پست به بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال و مقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتال میپردازیم.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
به عبارت ساده بازاریابی دیجیتال از کانالهای دیجیتال مانند وبسایت ها و رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ارتباطات بازاریابی استفاده میکنه.
بازاریابی سنتی چیست؟
از طرف دیگه بازاریابی سنتی شامل کانالهای ارتباطی سنتی مثل تابلوهای تبلیغاتی و رسانه های چاپیه. تا زمان توسعه اینترنت در دهه ۱۹۹۰، بازاریابی سنتی تقریباً تنها نوع بازاریابی بود.
تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در چیست؟
تفاوت اصلی بازاریابی سنتی و دیجیتال ، واسطهای است که مخاطب از اون طریق پیام بازاریابی رو دریافت میکنه. به عنوان مثال بازاریابی سنتی از رسانههای سنتی مانند مجله و روزنامه استفاده میکنه و بازاریابی دیجیتال از رسانههای دیجیتال مثل رسانه های اجتماعی یا وبسایت ها استفاده میکنه.
البته بازاریابی سنتی به معنای قدیمی بودن نیست. بازاریابی سنتی هنوز هم با وجود نیاز روز افزون به بازاریابی دیجیتال، نقش مهمی در زندگی افراد داره. مثلاً تبلیغات تلویزیونی تاثیرگذار امروز هم به اندازه ۲۰ پیش سال ارزشمندن (به خاطر تاثیرات موندگاری که بر ذهن شما میذارن و به طور ناخودآگاه شما رو از لحاظ عاطفی با اون برند درگیر میکنن).
در همین راستا، بازاریابی دیجیتال هم اگه بیشتر از بازاریابی سنتی با ارزش نباشه، قطعاً کمتر هم نیست. بازاریابی دیجیتال از هر لحظهای که انگشت شما در فضای مجازی جایی رو لمس میکنه برای رسیدن به شما و درگیر کردن شما با محصول خودش استفاده میکنه. استفاده از اینترنت به مدت چند ساعت در هر روز، تبدیل به یه بخش عادی از زندگی روزمره خیلی از افراد شده. بازاریابی دیجیتال فقط با استفاده هوشمندانه از ارتباطات بازاریابی در هر کانال دیجیتال از فرصتی که پیش روی خودش هست نهایت استفاده رو میکنه.
از کدوم نوع بازاریابی باید استفاده کرد؟
نکته اصلی یه کمپین بازاریابی عالی، برقراری یک تعادل مناسب بین بازاریابی سنتی و دیجیتال است. در ادامه مقاله به طور خاص به ویژگیهای خاص، تفاوت بین بازاریابی سنتی و دیجیتال و جوانب مثبت و منفی هر دوتا استراتژیهای بازاریابی میپردازیم.
آمار
- تا امروز ۶۰ ٪ از بازاریابان در صنایع مختلف، تلاشهای خودشون رو به سمت بازاریابی دیجیتال سوق دادن.
- بیشتر از ۸۰٪ از خریداران قبل از خرید یک محصول یا سرمایه گذاری روی یک محصول، تحقیقات خودشون رو به صورت آنلاین انجام میدن.
- تقریبا ۶۰٪ از بزرگسالان به طور مرتب از شبکه های اجتماعی استفاده میکنن.
- ۹۴٪ از بازاریابان B2B به طور فعال از LinkedIn برای بازاریابی استفاده میکنن.
- تا سال ۲۰۱۹ تلفنهای همراه بیش از ۷۰٪ هزینه تبلیغات رو به خودشون اختصاص دادن.
- ۹۰٪ مشاغل B2C رسانه های اجتماعی رو به عنوان موثرترین تاکتیک های بازاریابی محتوا گزارش میدن.
صرف نظر از شغلی که در اون فعالیت دارین، باید اهمیت بازاریابی دیجیتال رو مورد توجه قرار بدین. در غیر این صورت، ممکنه رقبای شما با استفاده از آخرین تاکتیک های بازاریابی دیجیتال شما رو شکست بدن.
مزایا و معایب بازاریابی سنتی
با ظهور رسانه های اجتماعی، دیگه بازاریابی سنتی مثل قبل مورد توجه بازاریاب ها قرار نمیگیره. با این حال بازاریابی سنتی هنوز هم در زندگی روزمره مصرف کننده های مخصوص خودش رو داره. پس اگه بودجهای برای به اشتراک گذاشتن کمپین های بازاریابی خودتون در مجلات یا تلوزیون ملی دارین، میتونین مطمئن باشین که دارین پول خودتون رو به خوبی خرج میکنین.
یکی از روشهای مقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتال اینه که مزایا و معایب این دوتا استراتژی رو بیان کنیم تا شما با توجه به هدفی که دارین، مناسبترین استراتژی رو برای خودتون انتخاب کنین.
کانال های بازاریابی سنتی شامل موارد زیر میشه:
- فضای باز (بیلبورد، پوشش اتوبوس و تاکسی، پوستر و ..)
- رسانههای پخشی (رادیو، تلویزیون، و ..)
- رسانههای چاپی (مجلات، روزنامهها و ..)
- مستقیم (کاتالوگ و ..)
- از راه دور (تلفن، پیام متنی و ..)
- تبلیغات پشت ویترین و پنجره
مزایای بازاریابی سنتی
۱. تاثیرگذاری بالا و هضم آسون دارن
یک بیلبورد تصویری جذاب یا یک تبلیغ تلویزیونی جالب، یک قسمت عادی از زندگی روزمره بیشتر آدم هاست. این نوع تبلیغها اغلب سرگرم کننده هستن و هضم آسونی دارن (مخاطب خیلی راحت منظور اونها رو میگیره).
۲. مواد بازاریابی چاپی دائمیتر هستن
یک تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال ، میزان موندگاریه. مثلاً اگه شما در یکی از شمارههای روزنامه جام جم یه تبلیغ داشته باشین، تا وقتی که این روزنامه بازیافت بشه، هنوز در اون جایگاه حضور دارین.
۳. به یاد ماندنیتر هستن
وقتی یه چیزی رو در دنیای واقعی میبینین تا از پشت تلفن، خیلی بیشتر تو ذهن شما میمونه. مثلاً اگه یک تبلیغ رو پشت ویترین یک فروشگاه ببینین، خیلی براتون به یاد موندنیتره تا یه تبلیغ چند ثانیهای در اینستاگرام.
معایب بازاریابی سنتی
۱. ارزیابی کمپینها دشوار است
وقتی بروشور میدین، آگهی تبلیغاتی توزیع میکنین یا در مجله ها تبلیغ میکنین، نمیدونین بازاریابی شما تا چه حد موفق میشه. اینجوری حتی اگه در مسیر اشتباه هم قرار گرفته باشین، راهی واسه فهمیدنش ندارین. روشهایی برای ارزیابی کمپین های بازاریابی سنتی مثل ردیابهای تجاری وجود داره، اما به اندازه ابزارهای موجود برای بازاریابی دیجیتال دقیق و هوشمند نیستن.
۲. اغلب گران است
اگه یه برند جدید هستین، شانس خیلی کمی برای استفاده از بازاریابی سنتی دارین. چون قرار گرفتن در کانالهای بازاریابی سنتی نیاز به بودجه نسبتاً زیادی داره.
۳. هیچ تعامل مستقیمی با مصرف کننده نداره
بر خلاف بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی، شما خیلی کم در مورد بازخورد مصرف کننده ها نسبت به تلاش های بازاریابی خودتون مطلع میشین. بازاریابی سنتی یه خیابون یه طرفه است که یک کسب و کار با استفاده از اون فقط میتونه اطلاعات رو راجع به خدمات و محصولات خودش به مخاطب های هدفش برسونه (به امید جلب توجه افراد مناسب و شاید تبدیل اونها به مشتری).
۴. دامنه مخاطبان کوچکتری داره
بازاریابی سنتی از بسیاری از جهات محدوده، اما بزرگترین محدودیتی که داره اینه که نمیتونه پاش رو فراتر از محل و منطقه خودش بذاره. ممکنه شغل شما محدودیت نداشته باشه، پس چرا دسترسی شما باید محدود باشه؟!
۵. انعطاف پذیری پایینی داره
بازارابی سنتی به روشهای تبلیغاتی وابسته هست که پس از اجرا نمیتونین اونها رو به روز رسانی کنین. ممکنه این محتوا یک آگهی چاپی در روزنامه باشه یا یک تبلیغات تلوزیونی، در صورت بروز هر تغییری، باید یک تبلیغ جدید جایگزین نسخه قدیمی کنین. این موضوع میتونه وقت و هزینه بسیاری از شما تلف کنه.
مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال
هر چقدر هم که بازاریابی سنتی تاثیرگذار باشه، ما نمیتونیم فراموش کنیم که داریم در عصر اینترنت و دنیای دیجیتال زندگی میکنیم.
طبق ClickZ ، “کاربران اینترنت در حال حاظر 57٪ از جمعیت جهانی رو تشکیل میدن. به طور متوسط ، مردم هر روز 6 ساعت و 42 دقیقه در اینترنت میگذرونن. پیش بینی شده تا سال 2021، 73٪ از کل فروشهای تجارت الکترونیکی، از طریق تلفن همراه انجام می شود. “
کانال های بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر میشه:
- رسانه های اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام و ..)
- سایت اینترنتی
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی وابسته
- بازاریابی ورودی
- بازاریابی ایمیلی
- PPC (تبلیغات کلیکی)
- SEM (بازاریابی موتور جستجو )
مزایای بازاریابی دیجیتال
۱. راههای ارتباطی بیشتری داره
بازاریابی سنتی اجازه تعامل مستقیم رو به مشتریها نمیده، در حالی که بازاریابی دیجیتال سطح بالاتری از تعامل رو ارائه میده. از طریق کانالهایی مانند رسانه های اجتماعی، میتونین بازخورد مصرف کننده ها و مشتری های خودتون رو در مورد محصول و برند خودتون ببینین. اگر از کمپین شما استقبال شد، به اشتراک گذاشته شد و نظرات مثبتی جذب کرد، میفهمین که مسیر شما درسته.
۲. ارزیابی کمیپین ها آسان است
برخلاف بازاریابی سنتی، در استراتژی بازاریابی دیجیتال، میتونین در لحظه متوجه بشین که کسب و کار آنلاین شما کجای کاره، چه چیزی برای اون نتیجه میده، چه چیزی نمیده و در نهایت به سرعت روند کار رو بهبود ببخشین در واقع این امر یه قسمت مهمی از تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال به حساب میاد!
۳. هدف گذاری هوشمند رو ممکن میکنه
اگه ابزاری دارین که میتونه به طور خاص بهتون بگه که یک نویسنده زن ۲۹ ساله مخاطب شماست که از بهنام بانی خوشش میاد و نوشابه پپسی مینوشه (یعنی دیگه زیر و بم کار دستتون بیاد)، پس قطعاً میتونین یه محتوای کاملاً متناسب ایجاد کنین. نه؟
۴. دامنه مخاطبین بزرگتری داره
با استفاده از بازاریابی دیجیتال، میتونین یک کمپین کاملاً شخصی سازی شده ایجاد کنین و دسترسی خودتون رو به شهرها یا حتی کشورهای مختلف گسترش بدین.
۵. ارزون تر و موثرترن
یکی از تفاوت های بازاریابی دیجیتال و سنتی که شاید یکی از بارزترین تفاوتهای این دوتا استراتژی باشه، هزینه اونهاست. وقتی حرف از خرج کردن برای بازاریابی میشه، نرخ بازده سرمایه گذاری ROI نشون میده که کمپین شما موفق بوده یا نه، جای تعجب نیست اگه نرخ بازده سرمایه گذاری بازاریابی دیجیتال بالاتر از سنتی باشه، چون ارزونتر در میاد.
معایب بازاریابی دیجیتال
۱. تبلیغات دیجیتالی گاهی آزار دهنده هستن
تصور کنین دارین در صفحه اصلی فیسبوک خودتون گشت میزنین و کاری که میخواین بکنین اینه که برین وضعیت دوستاتون رو چک کنین. یهو یه آگهی حمایت مالی در مورد بیماری عجیبی که دیشب راجع بهش تو گوگل جستجو کرده بودین، دریافت میکنین. این مطمئناً باعث میشه شما از اون برند تجاری که اتفاقاً داره هدفمند و هوشمندانه فعالت میکنه، بیزار بشین.
۲. پایداری کمتری داره
تلاشهای بازاریابی دیجیتال مثل تبلیغات Google، بنرها، ایمیل های تبلغیاتی یا تبلیغات رسانه های اجتماعی، زودگذر هستن. این تبلیغات اغلب نامحسوس هستن و به راحتی میشه نادیده گرفتشون. تازه اگه مخاطب همینطوری اسکرول کنه یا روی صفحه بعد کلیک کنه، تبلیغ شما از صفحه نمایش اون پاک میشه.
۳. همیشه در حال تکامل است
برای این که بتونین بیشترین استفاده رو از متدهای بازاریابی دیجیتال بکنین، چیزهای زیادی واسه یاد گرفتن وجود داره. هر کانال بازاریابی معمولاً به متخصص خودش نیاز داره، از بازاریابی موتور جستجو گرفته تا رسانه های اجتماعی.
۴ فاکتور اساسی در بازاریابی
این چهار فاکتور ریشه اصلی تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال هستن و میتونن مهمترین عوامل تعیین کننده برای انتخاب شما باشن!
محصول
بازاریابی موثر با درک خوب از محصول خودتون شرع میشه که میتونه یه خدمات یا یک نوع کالا باشه که تقاضای بازار هدف رو برآورده کنه.
قیمت
هزینه کلی محصول بستگی به این داره که چقدر اون محصول رو میشناسین. قیمت همیشه عامل تعیین کنندهای در مورد چیزهایی مثل عرضه، تقاضا، سود و غیره است.
ارتقا
ارتقا پیدا کردن به وسیله تبلیغ میسر میشه. هر روشی که به شما در تبلیغ محصول کمک کنه (هر حرکتی که شما رو در معرض بیشتر دیده شدن قرار بده)، ارتقا محسوب میشه. چه یک تبلیغ روی بیلبورد باشه و چه یک کمپین تبلیغاتی در فیسبوک.
مکان
بازاریابی سنتی به شدت متکی بر تبلیغ محصول شما در زمان و مکان مناسبه. در دنیای بازاریابی، جایگذاری نقشی اساسی داره. چون وقتی یه محصول در یک مکان ایده آل و مناسب قرار بگیره، شانس این که به چشم انداز مشتری تبدیل بشه خیلی بیشتره.
حرف آخر
ما تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال ، مزایا و معایب هر دو رو بررسی کردیم. حالا تصمیم گیری با شماست. شما باید با توجه به بودجهای که دارین و نیازهای مخاطبان هدف خودتون، استراتژی مناسب خودتون رو پیدا کنین.
کانال های بازاریابی سنتی اغلب توسط نسلهای قدیمی تر که تلویزیون دارن و ترجیح میدن روزنامه بخونن مورد استقبال قرار میگیرن، اما بازاریابی دیجیتال واسه همهی سنین مناسب و کاربردیه.