طراحی لوگو نوا، مناسب یک برند تبلیغاتی
انتخاب یک نام مناسب برای برند و سپس طراحی لوگوی مربوط به آن از مهمترین استراتژیها در دنیای تجارت و اقتصاد محسوب میشود. شما در دنیای اقتصاد و تجارت باید بتوانید مخاطب را مجبور به انتخاب برند خودتان کنید. اگر بخواهید منتظر این باشید که مخاطب بر اساس فاکتورهای منطقی برند شما را انتخاب کند، از هم اکنون بدانید که بازنده بازی هستید.
آن چیزی که باید روی آن برنامه ریزی قوی و درستی داشته باشید، ذهن غیر منطقی یا همان ناخودآگاه مخاطب است. شما با تاثیر روی ذهن ناخودآگاه مخاطب به نوعی آن را بدون آنکه خودش بداند مجبور به انتخاب برند خودتان میکنید. به طور مثال امروز از 90 درصد کسانی که دوست دارند اپل داشته باشند بپرسید که چرا این برند را انتخاب کردهاند؟ جواب آنها جالب توجه است.
آنها غالبا احساس خوبی نسبت به این برند دارند و از نظر فنی چندان با محصولات این شرکت آشنا نیستند. حتی اگر از نظر فنی نیز این محصولات را به خوبی بشناسند معمولاً نیاز آنها میتواند توسط محصولات برندی ارزانتر رفع شود. پس اتفاقی غیر منطقی در این بین رخ میدهد که یک مخاطب دلایل منطقی را کنار میگذارند و دست به انتخاب برند مذکور میزند. یکی از ابزارهای ایجاد اینچنین محرکهایی انتخاب درست نام و طراحی صحیح لوگوی مربوط به آن است.
نام نوا و طراحی لوگو نوا یکی از بهترین انتخابهایی است که هر برند ایرانی میتواند داشته باشد. در ادامه سعی میکنیم به این موضوع به طور کاملتری بپردازیم. توجه داشته باشید که بررسی نام و طراحی لوگو نوا به گونهای خواهد بود که شما بتوانید نام مناسب و طراحی لوگوی درخوری برای برند خود داشته باشید و این بررسیها صرفاً محدود به نام و طراحی لوگو نوا نیست.
بررسی نام نوا
همانطور که گفتیم نام نوا یکی از بهترین نامهایی است که هر برند تجاری میتواند داشته باشد. اما چرا؟ با بررسی نام نوا و فاکتورهایی که میتواند در انتخاب یک مخاطب و مشتری موثر باشد به این سوال پاسخ خواهیم داد.
اولین ویژگی که در نام نوا و سپس در طراحی لوگو نوا به خوب آن را مشاهده میکنیم، کوتاهی است. نوا واژه و اسمی سه حرفی است و به در دسته کوتاهترین نامها قرار میگیرد. اما کوتاه بودن این نام چه مزیتی برای ما دارد؟
برای پاسخ به این سوال باید به ویژگی اصلی ذهن انسان برگردیم. همانطور که میدانید ذهن انسان به دو بخش اساسی ذهن منطقی و ذهن ناخودآگاه یا همان ذهن غیر منطقی تقسیم میشود. برعکس چیزی که معمولا تصور میکنیم، انسانها اصلا موجودات منطقی نیستند.
ذهن منطقی انسان بسیار کند، کم ظرفیت و کوتاه مدت است. در حالی که ذهن غیر منطقی انسان قادر است چندین و چند کار را همزمان انجام دهد و از قدرت پردازشی بسیار بالایی برخوردار است. این اتفاق کاملا طبیعی و منطقی است! شما تصور کنید که بخواهید تمام اعمال بدن خود را کنترل کنید. بسیاری از ما هنگام راه رفتن فکر نمیکنیم که راه میرویم! این خود ذهن ماست که مسئول تنظیم قدمهای ما را بر عهده گرفته است.
ذهن منطقی
ذهن منطقی این مهارت را آموخته و آن را به ذهن غیر منطقی سپرده است. بنابراین بیشتر اعمال ما توسط ذهن غیر منطقی کنترل میشود. حال یک برند تجاری اگر بخواهد موفق شود باید روی این ذهن تمرکز داشته باشد. اما چگونه؟ برای کنترل روی ذهن منطقی تنها کافی است که روی 5 حس انسان یعنی: شنوایی، بینایی، چشایی، لامسه و بویایی کنترل داشت. نام یک برند به صورت عادی و عمومی از طرف دو مسیر وارد ذهن مخاطب میشود.
مسیر شنوایی و بینایی. به صورت منطقی اگر بخواهیم فکر کنیم هر نام با هر اصواتی که باشد بالاخره وارد ذهن مخاطب میشود و مهم نیست این نام چیست. اما این یک اشتباه بزرگ است. دو احساس بینایی و شنوایی از شلوغترین مسیرهای ذهنی انسان محسوب میشوند.
انسانها در طول روز و شب در معرض بسیاری از اطلاعات تصویری و صوتی قرار میگیرند، حال اگر ذهن بخواهد تکتک این اطلاعات را تحلیل کند مسلما طی چند دقیقه منفجر میشود! پس به صورت عادی بسیاری از این اطلاعات بدون پردازش دور ریخته میشوند. حال کوتاهی نام نوا و طراحی لوگو نوا در این بین چه نقشی ایفا میکنند؟
فاکتورهایی که در طراحی لوگو نوا وجود دارد
همانطور که تا اینجا بیان کردیم، ذهن انسان قادر نیست تمام اطلاعاتی را که در دنیای بیرون وجود دارد تحلیل کند. از طرف دیگر شما هر نوع برند و لوگویی داشته باشید جزوی از این اطلاعات است. پس قبل از هر چیزی باید تلاش کرد که وارد ذهن مخاطب شد.
بنابراین طراحی و انتخاب نام باید به نوعی باشد که بتوانند میان صداها اطلاعات تصویری و صوتی موجود در دنیای بیرون خود را به ذهن مخاطب برساند و توجه مخاطب را به خود جذب کند. این اتفاق اصولا نیازمند یک نوع خلاقیت تصویری برای طراحی لوگو و یک خوش آوایی برای انتخاب نام است. نام نوا فارغ از مسئله کوتاهی ( در ادامه توضیح میدهیم ) خوش آوا نیز محسوب میشود.
استفاده از حرف ” و ” یک نوع لطافت و آهنگ خاص به این نام بخشیده است. واژههایی مانند نوا، آوا، نوار و … را میتوان دارای یک نوع آهنگ صدایی دانست. این آهنگ برای گوش انسان بسیار لذت بخش است و ذهن نسبت به آن دافعه ای از خود نشان نمیدهد. اما بیایید تصور کنیم که مخاطب نه تنها به واسطه آوای خوب این نام بلکه بر اساس طراحی لوگو نوا خلاقانهای توجهش جلب شد. اینجاست که زمان انتقال اهمیت پیدا میکند.
مخاطب امروزی
مخاطب امروزی عاشق سرعت است. این مخاطب هیچ گاه چند ثانیه بیشتر به تبلیغات و اطلاعات این گونه که حتی نظرش را جلب کرده است زمان نمیدهد. اگر هم بخواهد زمان بدهد، نمیتواند. شما وقتی در ماشینی نشستهاید که با سرعت 100 کیلومتر در اتوبان در حال حرکت است چگونه میتوانید چند ثانیه بیشتر به نام و لوگوی روی بیلبورد کنار اتوبان توجه کنید؟ پس اینجا سرعت بالا در انتقال مطرح میشود.
این موضوع باعث میشود که هرچه نام کوتاه طرح و طراحی لوگو آوا و نوا و … ساده تر انجام بگیرد انتقال پیام موفقتر خواهد بود. کوتاهی نام آوا این موقعیت را در اختیار ذهن مخاطب قرار میدهد که بتواند ظرف مدت کوتاهی پیام نام برند و طراحی لوگوی نوا را درک کند.
طراحی لوگو نوا را جدی بگیرید!
بنابراین آن چیزی که در مورد نام نوا برای ما اهمیت دارد خوش آوایی و کوتاهی این نام است. هر دو این ویژگیها بیشتر در مورد راه صوتی یا همان حس شنوایی انسان تاثیرگذار است. بحث اساسی و مهم دیگر که بسیار باید به آن توجه داشت مبحث بینایی است. یک بیلبورد قرار نیست نام نوا را داد بزند، بلکه قرار است طراحی لوگو نوا را نشان دهد. پس باید خوش آوایی و کوتاهی این نام در روی طراحی لوگو نوا نیز به خوبی دیده و قابل لمس شود.
فارغ از مسئله طراحی لوگو نوا، امروزه بهترین نوع طراحیهای لوگو آنهایی هستند که بسیار ساده طراحیشدهاند. همچنین اکثر این طراحیها از تکرنگهای اصلی استفاده کردهاند. رنگهایی مانند سبز، قرمز و آبی پر مخاطبترین رنگهایی است که طراحیهای برند های قوی و بزرگ دنیا از آنها استفاده کردهاند. علت این موضوع نیز کاملا ساده و روشن است. این سه رنگ در هر رنگ دیگری دیده میشود و ذهن ناخودآگاه شما نسبت به آن احساس آشنا پنداری میکند. اما این مسئله در طراحی لوگو نوا شدیدتر است.
طراحی لوگو نوا
در طراحی لوگو نوا باید سعی کنیم سادگی خاصی را رعایت کنیم. از آن جایی که نام نوا با موسیقی و آواز نیز همراه شده است، به نظر میرسد بسیاری از طراحان دوست دارند که طراحی لوگو نوا خود را به سمت موسیقی و استفاده از نت های موسیقی ببرند. این موضوع به جز در زمینه کسب و کارها و تجارتهای مربوط به دنیای موسیقی فایدهای ندارد و حتی ممکن است مخاطب را پس بزند.
چرا که نوا و نت های موسیقی هر دو یک مفهوم را میرساند و استفاده از دو مفهوم برابر در کنار یکدیگر در یک طراحی تنها اضافه کردن اطلاعات به درد نخور است و ذهن مخاطب سریعتر از همیشه آن را بدون هیچ تحلیلی دور میاندازد. سعی کنید نام نوا را بدون استفاده از علائم موسیقیایی به کار ببرید. نگارش ساده متن و تکیه بر آوای خوش این نام میتواند انتخاب مناسبی باشد.
رنگ طراحی لوگو نوا
در مورد رنگ طراحی لوگو نوا نیز باید عرض کرد که این روزها بسیاری از کاربران و صاحبان کسب و کارها بیشتر علاقهمند به استفاده از رنگ طلایی در طراحیهای خود هستند. این موضوع در مورد طراحی لوگو نوا نیز وجود دارد. به طور کلی رنگ طراحی لوگو نوا یا هر نوع طراحی دیگر بستگی به نوع کسب و کار شما و مشتریانی که دارید، دارد.
ممکن است رنگ غالب کسب و کار شما طلایی، زرد، قرمز، سفید یا سیاه و … باشد. بسته به رنگ برندی که دارید میتوانید طراحی لوگو نوا خود را انجام دهید. اما به طور کلی اگر برند شما رنگ خاصی ندارد و یا به دنبال استفاده از رنگهای خاص هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از یکی از سه رنگ اصلی سبز، قرمز و آبی است. هر کدام از این سه رنگ در دنیای تجارت معجزه میکنند.