مقالات آموزشی

تولید محتوا چیست؟ حرفه ای محتوا بنویسید

مفید بود؟

تولید محتوا یا محتوا نویسی ضرورت تمام کسب و کارها هست. چون مخاطب با محتوای شما برای خرید از شما ترغیب می‌شه. پس باید محتوای جذاب و تاثیرگذاری برای برند خود تولید کنید. اینکه بدونید کدوم نوع محتوا، اعم از متنی،صوتی، تصویری یا ویدئویی برای بیزینس شما مناسب‌تره و چه اصولی رو باید رعایت کنین تا در صفحه اول گوگل بدرخشین، موضوعاتیه که بهش پرداختیم.

تولید محتوا ، نوشتن محتوا یا محتوا نویسی یعنی خلق و نوشتن هر متن دارای اطلاعات که در جاهای مختلف مثل وبسایت ها، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و غیره، که بصورت نوشتاری، شنیداری یا تصویری ارائه می‌شه. هدف از تولید محتوا ارائه و معرفی اطلاعات، خدمات، محصول یا برند خود به کاربران هست، که باعث رفع نیاز مخاطب، تبدیل اون به مشتری و درنهایت کسب درآمد شما میشه. تولید محتوا برای بازاریابی محصول و خدمات کاملا ضروریه. بدون محتوا نمی‌تونیم پیام و هدف خودمون رو به مشتری یا مخاطب بالقوه منتقل کنیم.

محتوای موفق به اهداف مشخصی می‌رسه که معمولا اهداف تجاری هستن، ولی می‌تونه اهداف عملکردی، مثل افزایش بازدید کاربر یا تبدیل کاربران به مشتری هم باشه. برای اینکه مطمئن شیم محتوای ما به افراد مناسب و در زمان مناسب می‌رسه و باعث تشویق اونا برای عمل به خواسته‌ی ما، که همون خرید از ما هست میشه، محتوا رو باید بطور استراتژیک برنامه‌ریزی کنیم. برای تولید اینطور محتوای کارآمد، روان و موفقیت‌آمیز، ابزارهای مختلفی در اختیار ما هست که یکی از ابزارهای اصلی، سئو هست.

 

تو این مطلب می‌خوایم صرفا در مورد اساس و پایه تولید محتوا توضیح بدیم. اینکه:

پرسش
تولید محتوا چیه؟ به چه درد ما میخوره؟ و چطوری اصول محتوا نویسی رو رعایت کنیم تا محتوای با کیفیت و حرفه‌ای داشته باشیم.؟

پس فعلا کاری با مباحث مرتبط مثل محتوا مارکتینگ یا بحث قیمت تولید محتوا و درآمد آن بطور مستقل نداریم. با سئو و اصول سئو هم در حدی که برای بحث ما نیازه، آشنا می‌شیم.

استانداردهای تولید محتوا

قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنیم، پرسیدن چند سوال ساده از خودمون، می‌تونه طی کردن این مسیر رو برامون آسون‌تر بکنه. سوالات قبل از محتوا نویسی:

  • محتوای من چطوری به مخاطب می‌رسه؟
  • چطور دیده می‌شه؟
  • اصلا مخاطب چرا باید محتوای من رو بخونه؟
  • آیا محتوای من نیاز مخاطب رو برطرف می‌کنه؟

امروزه گوگل یکی از بهترین ابزارها برای انتقال پیام به مخاطبین هست. برای اینکه گوگل محتوای شما رو به مخاطب‌ها ارائه بده باید یک سری استانداردها رعایت بشه. رسیدن به این استانداردها همون بهینه‌سازی محتوا و سئو است. سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی «بهینه سازی موتور جستجو» هست. یعنی منظور ما از محتوای سئو شده محتوایی هست که مطابق با اصول و قوانین گوگل و متناسب با شخصیت مخاطب نوشته شده باشه و پرسش‌ها و نیازهای اون‌ها رو برطرف کنه.

انواع محتوا

بعد از اینکه یاد گرفتیم تولید محتوا چیست ، حال باید بدونیم چه نوع محتواهایی می‌تونیم ارائه بدیم. همونطور که قبلا هم اشاره کردیم محتواها به چهار دسته تقسیم می‌شن:

  • محتوای متنی
  • محتوای صوتی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدیویی

در ادامه بطور خلاصه راجع به هر کدوم توضیحاتی رو ارائه می‌دیم.

تولید محتوای متنی

این نوع تولید محتوا محبوب‌ترین و راحت‌ترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطبه. اما نوشتن محتوایی که کاربران رو مشتاق به خوندن کنه و واکنش مناسبی از طرف اون بگیره، کار هرکسی نیست. چون که مخاطبا معمولا وقت و حوصله خیلی کمی برای خوندن متن اختصاص میدن. به همین دلیل، بهترین مفاهیم و توضیحات باید با جذاب‌ترین روش‌ها و مهمتر از همه، تو کوتاه‌ترین جملات ارائه بشه. البته یک محتوای ارزشمند، محتواییه که بتونه ایستگاه آخر جست‌وجوی کاربر باشه و محتوای شما، نیازهای مخاطب رو تا حد زیادی برآورده کنه. یعنی کاربر پسند باشه. تو این حالت، سئوی محتوای سایت می‌تونه موقعیت صفحه رو در گوگل بهبود ببخشه.

مزایای تولید محتوای متنی

هدف از تولید محتوا برای مخاطبان اینه که برند، محصول یا خدمات شما رو بشناسن. این آگاهی دادن، نه تنها حس اعتماد رو به مشتریان شما منتقل می‌کنه، بلکه فروش شما رو نیز در طولانی مدت بطور چشمگیری بالا می‌بره. می‌تونیم بگیم هیچ برندی در جهان بدون تولید محتوا زنده نمی‌مونه، مگر اینکه سازمان‌ها و ارگان‌های وابسته به دولت، یک برندی رو تامین مالی کنن.

مزیت تولید محتوای متنی برای شما اینه که وقتی مطلب خودتون رو در وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی خودتون منتشر می‌کنین، به طور پیوسته چیزی واسه ارائه به میلیون‌ها نفری رو دارین که ممکنه در هر زمان از شبانه‌روز به شما مراجعه کنن. طبق آمار، امروزه بیشتر از نصف جمعیت جهان «هر روز» از اینترنت استفاده می‌کنن و تنها راهی که می‌تونید با این بازار بسیار بزرگ و گسترده ارتباط برقرار کنین، محتوایی هست که ارائه می‌دین.

نحوه دسترسی مخاطب به محتوای شما

روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود داره که معمولا موتورهای جست‌وجو مثل گوگل این کار رو براتون انجام می‌دن. تنها کاری که شما باید انجام بدین اینه که محتوای اصولی ، جذاب، مفید و به درد بخور تولید کنین و اون رو در وبسایت یا شبکه اجتماعی خودتون منتشر کنید. مشتری‌ها توسط موتورهای جست‌وجو، با جستجوی کلماتی که در مورد اون تولید محتوا کردین، به سمت محصول و تجارت شما هدایت می‌شن.
البته این روزا رقابت واسه دیده شدن بسیار زیاد شده، طوری که هر محتوایی قابلیت اینو نداره که به نتایج گوگل راه پیدا کنه. چون صرفا فقط تولید محتوا و انتشار اون تضمینی برای دیده شدنش توسط مخاطبان نیست. یا حداقل برای اینکه محتوای شما در صفحه اول گوگل نمایش داده بشه، نیاز به روش‌های اصولی برای تولید محتوا داره. به این اصول سئو می‌گن.

اگه به تولید محتوای متنی علاقه دارید، حتما می‌دونین که بهترین محتوا، محتوایی هست که هم برای کاربر و هم برای سئو گوگل بهینه شده باشه.

پرسش
حالا این بهینه سازی محتوا برای گوگل یعنی چی؟

بسترهای انتشار محتوای متنی

تولید محتوای متنی در موقعیت‌های زیادی مفیده و در قسمت‌های مختلف بیزینس شما کمک می‌کنه. خلاصه‌ای از جاهای مختلفی که می‌تونید از محتوای نوشتاری در تجارت خود استفاده کنید در زیر گفته شده.

محتوای سایت

این نوع تولید محتوا احتمالا مهم‌ترین نوع محتواست. چون به صفحه وبسایت شما لینک داده می‌شه که به نوعی نشون دهنده نام تجاری و برند شماست. مشتریان به وسیله لینک مستقیم سایت یا همون URL و یا جستجو در گوگل به این نوع مطالب دسترسی پیدا می‌کنن. ارزش تولید محتوای متنی برای یک سایت زمانی به چشم میاد که می‌بینیم بسیاری از سایت‌ها بدون داشتن شبکه اجتماعی و سایر کانال‌های ارتباطی، فقط با تکیه به این محتوای نوشتاری میلیون‌ها مخاطب همراهشون هست!

محتوای ایمیلی

یکی دیگه از زمینه‌های مناسب واسه استفاده از محتوای نوشتاری، محتوای ایمیلی هست. از طریق ایمیل می‌تونین مشتریان تون رو در جریان کسب و کار، محصول یا خدمات جدید قرار بدین.

محتوای شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یعنی مخزن مخاطب! از زمان پیدایش این شبکه‌ها، تحول عظیمی در نحوه و میزان ارتباطات افراد به وجود اومده. شما با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی خودتون سر و کار دارین و باید با استفاده از تکنیک‌های محتوا نویسی موضوعات و کپشن‌های جذابی رو برای جلب توجه اون‌ها خلق کنین.

محتوای پیامکی

حتی با وجود اینکه نسبت به قبل، به ندرت از پیام کوتاه یا همون اس‌ام‌اس واسه ارتباط شخصی با بقیه استفاده می‌کنیم، اما این روش برای شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ و شناخته شده جهت اطلاعیه دادن به مشتریان خود، از کارآمدترین ابزارهاست. با ارسال پیام کوتاه می‌تونین از تکنیک تولید محتوای متنی برای جذب مشتری خود اسفاده کنید.

 

تولید محتوای تصویری

به تصویر کشیدن محتوا جذابیت بصری مناسبی به اون می‌ده. تولید محتوای تصویری ساکن شامل عکس‌های واقعی که با دوربین گرفته می‌شه، تصاویر نوشته دار یا اینفوگرافیک Infographic هست. این نوع محتوا هم نسبت به محتوای متنی و هم محتوای ویدیویی طرفداران خاص خودش رو داره. محتوای فقط متنی ممکنه خسته کننده باشه اما وقتی اون رو در قالب عکس نوشته یا اینفوگرافیک ارائه بدین مخاطب ترغیب می‌شه که محتوای شما رو مطالعه کنه. همچنین افرادی هستن که حالا به هر دلیلی، مثلا مصرف حجم اینترنت بیشتر فیلم و کلیپ، محتوای تصویری و عکسی رو به ویدئویی ترجیح بدن.

الزامات تولید محتوای تصویری

اگه محتوای هدف شما تصاویر از دنیای واقعی هست اولا باید سوژه‌های بکر و جذابی داشته باشین. بعد نیاز به دوربین دارین و هنر عکاسی جذاب رو هم باید بلد باشین تا یه محتوای تصویری عالی ایجاد کنین. اگر که می‌خواین عکس نوشته یا اینفوگرافیک درست کنین، باید استفاده از نرم‌افزارهای ویرایشگر عکس رو یاد بگیرین. بسته به سطح محتوای شما این نرم‌افزارها برای موبایل وجود دارن تا ویرایشگرهای حرفه‌ای برای کامپیوتر. البته خلاقیت شما هم در طراحی گرافیک و تصاویر و کادربندی تصاویر بسیار تاثیرگذاره.

تولید محتوای ویدئویی

محتوای ویدیویی به دلیل اینکه بیشترین اطلاعات رو در کمترین زمان به مخاطب ارائه می‌ده، یکی از بهترین و محبوب‌ترین انواع تولید محتوا هست. اما برای این کار باید مهارت‌هایی مثل طرز بیان و زبان بدن یا Body Language رو داشته باشیم. از اونجایی که خیلی از افراد وقت و حوصله خوندن مطالب متنی رو ندارن، یک محتوای ویدئویی جذاب و حرفه‌ای می‌تونه در کمترین زمان، بیشترین اطلاعات مفید رو در اختیار کاربران و مخاطبان قرار بده. البته مثل تولید محتوای متنی، در محتوای ویدیویی هم باید نیاز و سلیقه مخاطب رو در نظر بگیریم. محتوای ویدئویی امتیاز اصلیش اینه که اگه با یک استراتژی و برنامه از پیش تعیین شده تولید بشه می‌تونه خیلی سریع‌تر با مخاطب ارتباط برقرار کنه و به رتبه‌های بالاتری در صفحات گوگل برسه. چون سئو گوگل امتیاز خوبی برای محتواهای شامل ویدیو و کلیپ قائل هست.

ویژگی‌های محتوای ویدئویی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ملاک برای جذب و ارتباط با مخاطب، انتقال «احساس» هست. یعنی اگه شما بتونی به هر طریقی با مخاطبت ارتباط حسی برقرار کنی، کار تمومه و تبدیل کردن اون مخاطب به مشتری خیلی راحت می‌شه. احساس، هم از طریق متن و از طریق صدا و تصویر منتقل می‌شه، اما قدرت نفوذ این حس در حالت بصری به مراتب بیشتره. چون در این حالت شما از قدرت زبان، چشم‌ها و حرکات بدن، احساستون رو به مخاطب منتقل کرده و مخاطب با شما ارتباط برقرار می‌کنه. حالا مخاطب آماده هست که با محصول و خدمات شما آشنا شده و به مشتری شما تبدیل بشه.

مهارت های فردی مورد نیاز تولید محتوای ویدئویی

در کنار ابزارهای لازم براس ساخت محتواهای بصری، در این نوع محتوا چون مخاطب شما رو می‌بینه و به حرف‌های شما گوش می‌ده، علاوه بر اینکه محتوای شما باید جذاب باشه، ظاهر شما نیز باید مرتب و آراسته باشه تا مخاطب با نگاه کردن به شما احساس ناخوشایندی نکنه و حواسش به ظاهر شما پرت نشه. همچنین لحن و صدای شما باید گیرا و واضح باشه تا مخاطب از حرفاتون خسته نشه و ویدئوی شما رو قطع نکنه. مهارت دیگه‌ای که نیاز دارین، حرکات و زبان بدنه، مثل دست، سر، چشم. اینکه بدونید در کجای صحبتاتون و تا چه میزانی از این حرکات استفاده کنید، نقش به سزایی در جذب مخاطب داره.

تولید محتوای صوتی یا پادکست

محتوای شنیداری، نوع دیگه‌ای از تولید محتوا هست که به شکل یک فایل صوتی یا پادکست Podcast، توسط فردی که باید یک سخنران خوب و مسلط به لحن بیان باشه، به مخاطب ارائه می‌شه. این نوع محتوا از تولید محتوای متنی جذاب‌تره و طرفداران خاص خودش رو داره. چون که مخاطب می‌تونه از زمان‌های به اصطلاح مُرده خودش، مثل زمان مسیر رفت و برگشت به محل کار یا جاهای دیگه و موارد مشابه، از این محتوای صوتی بهره لازم رو ببره.
عده‌ای حتی محتوای صوتی رو به محتوای ویدئویی هم ترجیح می‌دن، چون نیاز به نگاه کردن مداوم نداره و از خستگی و ضعیف شدن چشم جلوگیری می‌کنه. همچنین مزیت دیگه اون نسبت به محتوای تصویری، انجام کارهای دیگه همزمان با گوش کردن به محتوای صوتی هست!

ویژگی‌ها و الزامات محتوای صوتی

در این مدل محتوا ابزار شما برای انتقال پیام خودتون، صدا و بیان شماست. تن صدای شما باید متعادل و کنترل شده باشه تا مخاطب رو آزرده نکنه و به اصطلاح رو مخش نباشه! همچنین داشتن یک لحن بیان گرم و شیوا، ارتباط شما با مخاطب رو آسون‌تر خواهد کرد. البته اگه از صدای خودتون راضی نیستین اصلا نگران نباشین، چیزی نیست که با تمرین و تکرار درست نشه! با تمرینات مخصوص صداسازی، می‌تونید به تن صدای خود تسلط داشته باشین. مورد دیگه هم ابزار ضبط محتوای صوتی هست. برای اینکه یک فایل صوتی با کیفیت بسازین باید از میکروفون‌های مناسب ضبط صدا که نویز Noise محیط رو فیلتر می‌کنن استفاده کنین.

نکات کلیدی تولید محتوا

تا اینجا یاد گرفتیم که تولید محتوا چیست و انواع محتواها کدوما هستن. اما هر نوع تولید محتوایی، اصول و نکاتی داره که باید قبل از شروع تدوین استراتژی تولید محتوا و همچنین قبل از شروع بازاریابی محتوایی یا Content Marketing ، اون‌ها رو به خوبی به کار بگیریم. در ادامه چندتا از این نکات رو بررسی می‌کنیم.

تولید محتوا بر اساس شخصیت و پرسونای مشتری

قبل از شروع هر تولید محتوایی باید درک درستی از نیاز مخاطبان هدف و مشتریان خودتون داشته باشین و به اصطلاح بازایابی محتوایی انجام بدین. تولید یک محتوای مفید و کاربردی ممکن نیست مگر اینکه کاملا درک کنید که مخاطب شما کیه و چه نیازهایی داره. از اونجایی که محصولات یا خدمات شما به طور پیش فرض، بر اساس نیازهای مردم و جامعه ایجاد شده، پس شما درباره مشتریان بالقوه اطلاعاتی دارین و اونها رو می‌شناسین. اما این کافی نیست! فقط میزان دانش و آگاهی شما در تولید محتوا است که رو اون‌ها تاثیر گذاشته و به مشتریان بالفعل تبدیل خواهد کرد.

 

شناسایی کانال‌های مختلف انتشار محتوا

به همان میزان که شناخت مشتری و پرسونای اون مهمه، شناخت فضاهای مجازی یا واقعی که قصد دارین در اونجا محتوا ارائه بدین نیز دارای اهمیته. مثلا محتوای متنی که قراره در یک شبکه اجتماعی منتشر بشه، کاملا متفاوت از محتوایی است که قراره از طریق ایمیل به دست مخاطب برسه. همچنین محتوای ویدیویی که برای سایت‌هایی مثل آپارات یا یوتیوب ساخته می‌شه، با ساختار ویدئوی مربوط به شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام تفاوت زیادی داره. در نتیجه شناخت کانال‌های ارتباطی خودتون با مشتری، به شناخت بهتر مشتری کمک خواهد کرد.

 

آگاهی از پیام محتوای خود

اگر شما هم تمایل دارین برای کسب و کار خودتون تولید محتوا رو شروع کنید، باید دقیقا بدونید که چه چیزی میخواین به مخاطب ارائه بدین. مثلا در یک مقاله محتوایی، نمی‌شه در مورد چندین موضوع بی ربط به هم یا بطور مجزا صحبت کرد. در کنار یک محتوای مبتنی بر سئو، یکی از اساس تولید محتوای اصولی و حرفه‌ای اینه که محتوا منسجم باشه و پیام شما به راحتی و با فهم ساده به مخاطب منتقل بشه.

جذاب بنویسید

ممکن هست تو نگاه اول نوشتن محتوای متنی کار خیلی ساده‌ای به نظر برسه. کافیه که قلم رو بردارین و تلاش کنین یکی دو پاراگراف مطلب بنویسین تا مطمئن بشید که اینطوریا هم نیست! البته یک محتوای جذاب و گیرا که توسط یک نویسنده خلاق و حرفه‌ای تولید شده باشه، کاملا با متنی که توسط یک شخص غیر متخصص یا مبتدی نوشته شده متفاوت هست. به همین دلیل صاحبان مشاغل و کسب و کارها، بودجه قابل توجهی رو برای تولید محتوای حرفه ای خودشون در نظر می‌گیرن. یادتون باشه هر کسی که یک زبان خارجی بلده، لزوما مترجم نیست و هرکی که بلده صحبت کنه، سخنران نیست! پس عکس این مثال هم برقراره، یعنی هر کسی که نوشتن بلد نیست، میتونه نویسنده باشه!

شاید بگین خب چطوری؟! توجه کنید که انتخاب لحن، کلمات و بیان جذاب، مهارت‌های اکتسابی هست، یعنی با آموزش دیدن به دست میاد. اما نوشتن جذاب و بکر تا حد زیادی به نبوغ و خلاقیت فرد بستگی داره. اگه استعداد کار تولید محتوا رو تو خودتون نمی‌بینین حتما از یک مختصص تولید محتوای حرفه‌ای و با سابقه کمک بگیرید تا به زودی تاثیر اون رو بر رشد کسب و کار خود مشاهده کنین.

تولید مطالب با کیفیت

محتوا، چراغی برای رشد ایده‌آل برند و کسب و کار شما خواهد بود. اگر اون رو جدی بگیرین، به طور متقابل متوجه خواهید شد که مشتریان هم شما و محصول شما رو جدی می‌گیرن. بدون تولید و خلق محتوای مفید و جذاب، یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های موفقیت شغلی خودتون رو از دست خواهید داد.

تولید محتوای منحصر به فرد

تکرار ممنوع! همه ما دوست داریم راحت کار کنیم، اما شما راحتی و میانبر زدن رو بذارین کنار. استفاده از محتوای تکراری علاوه بر اینکه هیچ مزیتی نداره، می‌تونه رو شخصیت شما و شخصیت برند و کسب و کار شما تاثیر بسیار بد و منفی بذاره. چون که محتوای تکراری شما نه از دید گوگل و نه از دید مخاطب باهوش مخفی نمی‌مونه. پس با دست خودتون بیزینس تون رو نابود نکنین!

اجرای سئو محتوا

سئو محتوا برای افزایش رتبه سایت و معرفی شما به مخاطب و بازخورد خوب مشتری بسیار موثر هست. حتی اگه محتوای شما درجه یک و جذاب باشه ولی روی سئو اون کار نکنین، گوگل مطلب شما رو در صفحات پر ترافیک نشون نمی‌ده. پس حتما سئو رو یاد بگیرین و محتوای خودتون رو بر اساس اصول سئو تولید کنید.

داشتن دیسیپلین Discipline و انضباط کاری

برای بازاریابی موفق، تولید محتوا به تنهایی کافی نیست و شما باید محتوا و خدمات خودتون رو به صورت دوره‌ای و منظم، طبق آخرین و جدیدترین اطلاعات روز دنیا و نیازهای مشتری آپدیت کنید. با این کار شما به گوگل و مخاطبین خودتون نشون می‌دید که به مخاطب، کسب و کار خودتون و ارائه محتوای مفید برای رفع نیاز مخاطب، اهمیت و احترام بسیاری قائل هستین. نتیجه، افزایش تعداد و احترام مخاطبان و مشتریان به برند و محصول شماست.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.