تکنیک های افزایش بازدید در یوتیوب براتون مهمه، درسته؟ ما الان توی سال 2020 هستیم و شما اومدید اینجا برای خوندن این مقاله چون به عنوان یک تولید کننده محتوا در قالب ویدئو توی یوتیوب، میخواید توی YouTube بازدید بیشتری داشته باشید. شما میخواید راه های افزایش بازدید در یوتیوب رو یاد بگیرید.
YouTube دومین وب سایت بزرگ جهانه و حدوداً ماهانه 22 میلیارد بازدید داره و میانگین زمان استفاده افراد کمتر از 40 دقیقه نیست! %73 مردم توی دنیا توی یوتیوب فیلم تماشا میکنن. (بیشتر از این نمیخوام به بحث آماری بپردازم، اما شما میتونید آخرین آمار YouTube رو توی the latest YouTube stats خیلی دقیق و به روز بخونید.)
ما این اطلاعات رو برای اشاره به اینکه چقدر تکنیک های افزایش بازدید در یوتیوب آسون هست، برای شما که تازه به تولید ویدیو توی یوتیوب مشغول شدید جمع آوری کردیم. ولی ممکنه بین شما افراد حرفهای تری هم باشن که بخوان راه های پیشرفته تری رو یاد بگیرن. خب به همین خاطر هم، ما جزئیات بیشتری از تکنیک های پیشرفته تر که افراد حرفهای ازش استفاده میکنن رو به طور کامل براتون آوردیم.
اگه میخواید توی YouTube بازدید بیشتری داشته باشید، باید به نظرات بیننده هاتون پاسخ بدید. لیست پخش ویدیو (video playlists) درست کنید، تصاویر کوچک اما جالب برای جلب توجه مخاطبان درست کنید و موارد دیگه ای که بهشون میپردازیم.
خب اگه مبتدی هستید و تازه کار کردن توی یوتیوب رو شروع کردید، اولین چیزی که لازمه بدونید، نحوه ایجاد کانال YouTube هست. پس یه سری بزنید به how to create a YouTube channel تا دستتون بیاد چیکار باید بکنید.
11 راه برای افزایش بازدید در یوتیوب
1. موارد اولیه تنظیمات یوتیوب رو بررسی کنید.
یه جملهای هست که میگه: قدم به قدم باید پیش رفت. یه نگاهی به لیست fundamentals بندازید و مطمئن بشید که همه موارد رو علامت زدید. توصیه میکنیم که اول این لیست beginner tips for YouTube که یک سری نکات مربوط به مبتدیان برای YouTube هست رو بخونید، بعد بیاید این نکاتی که اینجا براتون آوردیم رو بخونید.
اصول اولیه YouTube که شما باید رعایتشون کنید، شامل این مواردی میشه:
- وجود یک هویت بصری ثابت (نماد کانال شما، کانال هنری یوتیوب (YouTube channel art) و غیره)
- وجود یک بخش کامل و آموزنده که به معرفی خودتون و محتوا تولیدی شما بپردازه (مگه اینکه شما یک ستاره برجسته و شناخته شده YouTube مثل Joana Ceddia باشید که در اون صورت نیازی به معرفی ندارید.)
- وجود راه های تماسی که به روز باشن (از این طریق کسانی که مخاطب فعالیت یا برند یا کسب و کار شما هستن، میتونن با شما در تماس باشن.)
2. توجه به حوزه فعالیت خودتون (و مخاطبان خودتون)
ازتون میخوایم که به ما اعتماد کنید و این نکاتی که میگیم رو واقعاً رعایت کنید. خب، میدونیم که همه طرفدار ترفندهای علمی هستن، اما یک YouTubers موفق از این مرحله صرف نظر نمیکنه و اهمیتی هم نمیده که آیا علمی به نظر میرسه یا نه!
اگه شما به دنبال بهینه سازی استراتژی بازاریابی YouTube خودتون هستید، پس باید دقیق و با وسواس اهداف خودتون رو انتخاب کنید و با نحوه تولید محتوا در یوتیوب آشنا باشین .
چون شما برای همه فیلم نمیسازید. شما برای اشخاص خاصی این کار رو میکنید: مخاطبان خاص خودتون.
خب نکته این مثالی که گفتم چی بود؟ بزرگترین نقطه قوت برند YouTube شما، انحصار اون به موضوع یا کسب و کار شماست.این مهم ترین نکته ای هست که باید رعایتش کنید.
3. جستجو کنید و رتبه بندی جستجوی ویدئوی خودتون رو ارتقا بدید
بله YouTube یک پلتفرم اجتماعی هست. اما از اون مهمتر، یک موتور جستجو محسوب میشه. یکی از بهترین استراتژی ها برای افزایش بازدید بیشتر در YouTube، بهینه سازی فیلم های شما برای جستجو هست.
ببینید وقتی بیننده ها کلمات کلیدی ویدئو شما رو تایپ میکنن، این کار باعث میشه ویدئو شما نزدیک بالای لیست نتایج YouTube قرار بگیره و ارتقا پیدا کنه. این یعنی که شما باید بدونید که مخاطبان شما دنبال چه چیزی هایی هستن و در راستای همون موضوعات تولید محتوا کنید. مثلاً محتوای آموزشی یا سرگرمی.
رتبه بندی در نتایج جستجو بهترین راه برای جلب مخاطب جدیده. یعنی علاوه بر مشترکان و افرادی که قبلاً به کانال شما پیوستند (بعداً درباره اونها بیشتر صحبت میکنیم)، افراد جدیدی هم جذب محتوای شما میشن.
اما خب عملی شدن این چیزایی که گفتیم، به همین آسونی که توی حرف گفته میشه نیست. پس برای بهبود رتبه جستجوی ویدیو توی YouTube چه کارهایی باید انجام بدیم؟
باید جستجو کنید! خب حالا میخوایم یک راه حل بهتون بگیم که برای انجامش به Google Keyword Planner نیاز دارید (و برای دسترسی به اون باید توی Google Ads حساب کاربری داشته باشید). حالا بیاید این راه رو بررسی کنیم:
- موضوع ویدئویی که میخواید بسازید رو بر اساس چیزایی که زیاد جستجو شده انتخاب کنید. (مثلاً یه نگاهی به الگوهای جستجو بندازید و ببینید که چه کلمات کلیدی زیاد جستجو شدن، اما زیاد بهشون پرداخته نشده و تولید محتوایی براشون انجام نشده.)
- از اون کلمات کلیدی مرتبط در متا دیتا metadata خودتون استفاده کنید. (مثلاً عنوان ویدئو، برچسب ها، متن توضیحات، زیرنویس ها)
نکته: اگه قبلاً این کار را نکردید، امتحانش کنید و با الگوریتم YouTube آشنا بشید. یوتیوب فقط نتایج جستجو برای کلمه ای که شما جستجو کردید رو نمیاره، بلکه یک سری توصیه هایی هم توی نواری که کنار صفحه هست (what’s up next) تعیین میکنه. (توی شماره 4 بیشتر براتون توضیح میدیم.)
بازم باید یادآوری کنیم که همه چیز به مخاطباتون بستگی داره! این مهم نیست که فیلم شما از نظر خودتون یا کلا به لحاظ کیفی یا تولیدی خوب باشه، بلکه مهم اینه که از نظر مخاطبان شما خوب باشه.
4. برای این که در لیست ویدئو های پیشنهاد شده (recommended) باشید، از متادیتا استفاده کنید.
اگه هدف شما در راستای افزایش بازدید در یوتیوب هست، باید ویدئو های محبوب تری نسبت به رقبای خودتون بسازید. یک نگاهی به محبوب ترین ویدئوی رقیب برتر خودتون یا کسی که دلتون میخواد ازش بهتر باشید، بندازید. توی صفحه اون به قسمت video library بروید و بر اساس ((most popular)) مرتب سازی کنید.
هدف اصلی YouTube اینه که تا جایی که میشه بینندگان رو توی پلتفرم نگه داره، پس تا جایی که ممکنه تبلیغ بیشتری براتون پخش میشه. بنابراین محوریت اصلی الگوریتم اینه که یکی پس از دیگری برای بینندگان ویدئو های مرتبط پخش کنه.
البته ممکنه ویدئو هایی که پخش میشن خیلی هم به چشم بیننده مرتبط نباشه، ولی از نظر الگوریتم یوتیوب مرتبط به حساب میاد.
حالا گاهی هم صرفاً ویدئوهایی که مورد علاقه شما هستن و شما دفعات زیادی اونها رو جستجو کردید براتون پخش میشه و اصلاً ربطی به مرتبط بودن اونها به موضوعی که شما جستجو کردید نداره.
مثلاً این فیلم علمی محبوب، در مورد ultra black material، بیشتر از 1.2 میلیون بازدید داره. ویدئویی که در قسمت ((up next)) میبینید از یک کانال دیگه ست، با موضوع تیره ترین ماشین دنیا و زیر اون یک ویدئو با یک موضوع متفاوت تر! جالبه نه؟! وقتی از الگوریتم یوتیوب حرف میزنیم منظورمون همینه.
خب میشه حدس زد که براتون سوال پیش اومده که چطوری YouTube متوجه علاقه مندی های یه فرد میشه یا چطوری ممکنه بعد از یک ویدئو در مورد مواد عالی، یک ویدئو ماشین بیاره و بعد از اون یک ویدئو درمورد انرژی خورشیدی؟ الگوریتم یوتیوب!
این توضیحی هست که خود یوتیوب درمورد این الگوریتم شرح داده:
- ویدئو هایی از همون کانال
- ویدئو هایی که بر اساس تعامل، رتبه بندی، لایک و بازدید نشون میده که مورد علاقه مردم هستن.
- ویدئو هایی بر اساس viewing history افراد جستجوگر.
- ویدئو هایی با متادیتا مرتبط یا مشابه (بر اساس تگ و توضیحات و کلمه کلیدی و غیره).
این رو هم اضافه میکنیم که مورد چهارم، تنها گزینه ای هست که از جانب شما قابل کنترل و تغییر هست.
بارها دیدیم که که بعضی از استادان YouTube! توصیه میکنن که فقط متادیتا ویدئو های معروف رو، توی ویدئوی خودتون کپی و جای گذاری کنید! دوستان لطفاً نکنید این کار رو! ازتون میخوایم قبل از انجام این کار، لطفاً فقط یک کمی وقت بذارید و درباره مخاطبان و انتظارات و توقعاتشون فکر کنید.
این که شما بیاید از یک موضوع تکراری، هر چقدر هم محبوب، یک ویدئو تکراری بسازید چه فایدهای داره؟ آیا ویدئو شما قراره چیزی جدیدی به موضوع اضافه کنه؟ اگه نه پس چرا کسی باید روی ویدئو شما کلیک کنه و اون رو تماشا کنه؟!
شما باید موقعیت شناس باشید و به سراغ موضوعات جدید برید و از اون ها محتوا تولید کنید.
نکته: برخلاف سایر متادیاهای ویدئویی مثل عناوین و توضیحات، کلمات کلیدی ویدئوی YouTube به شکل یک لیست دیده نمیشن. برای دیدن اونها باید روی صفحه وب راست کلیک کنید و «View Page Source» رو انتخاب کنید. بعد هم CTRL-F رو بزنید و توی باکسی (box) که بالای صفحه میاد، «keywords» رو تایپ کنید. بعد دقیقاً رو به روی کلمه keywords یک لیست برای شما میاره:
یک نکته دیگه: وقتی کلمات کلیدی رو انتخاب میکنید، مثل یک کتابدار فکر کنید. موضوع ویدئو و دسته کلی اون رو توصیف کنید و به کلمات مرتبط دیگه ای هم فکر کنید که ممکنه شخصی برای جستجوی اون موضوع استفاده کند.
مثلاً به عکس بالا دقت کنید. حتی اسم بازیگران فرعی سریال، علایق کاراکتر ها، ارتباط بین اونها و حتی دیالوگ هاشون توی لیست کلمات کلیدی اومده.
بهتون توصیه میکنم یک نگاهی به tips on effective YouTube descriptions and keywords بندازید تا توضیحاتی که در مورد کلمات کلیدی در یوتیوب وجود داره رو متوجه بشید.
5. از تصویر کوچک (thumbnails) شاخص و خاص و مرتبط برای جذب تماشاگر استفاده کنید.
وقتی مخاطبان شما توی حالت discovery mode هستند و از نتایج جستجو و توصیه ها برای پیدا کردن ویدئو مورد نظر خودشون استفاده میکنند، تصاویر کوچکی که روی ویدئو هستن، تاثیر زیادی روی تصمیم اونها به تماشای اون ویدئو داره.
متأسفانه خیلی به طراحی گرافیک این عکس ها دقت نمیشه و حتی نکات خیلی پیش پا افتاده مثل عدم استفاده از فونت های عجیب و غریب یا عدم قرار دادن اطلاعات بی نظم هم رعایت نمیشه. حتی متخصصان گرافیک هم گاهی این نکات رو رعایت نمیکنن و نتیجه کار خیلی دلنشین نمیشه:
البته ما نباید کار دیگران رو قضاوت کنیم چون ممکنه اونا فقط برای بهینه سازی سئو مدرن خودشون بعضی کارها رو انجام بدن. ما فقط میخوایم ببینیم برای افزایش بازدید در یوتیوب، تصویر کوچک ویدئو ما چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟
- تصویر باید ویدئو رو خیلی کوتاه اما واضح توصیف کنه. (اگر تصویر کوچک شما گمراه کننده باشه و مردم اشتباهی کلیک کنند، YouTube این موضوع رو متوجه میشه چون وقتی بیننده متوجه میشه که تصویر با محتوایات یکی نیست و ویدئو رو متوقف میکنه، زمان تماشای ویدئو شما کاهش پیدا میکنه. الگوریتم یوتیوب متوجه میشه که یک مشکلی وجود داره.)
- تصویر باید چشمگیر باشه.
- تصویر با عنوان و محتویات ویدئو مطابقت داره.
وقتی گفته میشه «چشمگیر» منظور این نیست که کار خیلی عجیب و غریبی باید انجام بدید. گاهی با انتخاب یک رنگ خاص میتونید تصویرتون رو چشمگیر کنید، یا انتخاب یک زاویه طلایی توی عکسبرداری میتونه عکس شما رو خیلی چشمگیر کنه. ولی ممکنه که niche شما پر از تصاویر خیلی خوب و چشمگیر باشه، پس باید دنبال چیزای دیگه ای واسه برجسته کردن کار خودتون باشید و بهترین راهی که میتونه کانال یا ویدئو شما رو برجسته کنه، استفاده از یک گوینده با صدای آروم و دلنشین هست.
6. لیست پخش (playlist) بسازید.
سازماندهی و ایجاد لیست پخش ویدئو در YouTube بهترین راه برای جذب مخاطب برای تماشای ویدئو های کانال شماست.
شاید بپرسید چرا؟ اصلاً چه ربطی داره؟ خب ببینید قانون لیست های پخش یوتیوب، قوانین Netflix هست. قانون نتفلیکس چیه؟ به محض پایان یک ویدئو، ویدئوی دیگهای شروع میشه.
چون تا اینجا مراحل سختی رو برای جذب مخاطب طی کردید تا بتونید بازدید ویدئوی خودتون رو بالا ببرید، ساخت لیست پخش خیلی براتون مفیده، چون باعث میشه تماشاگران بدون این که خودشون بخوان ویدئو های دیگه کانال شما رو هم تماشا کنند. مثل این که شما یک قسمت از سریال Friends رو جستجو میکنید و بعد به خودتون میاید و میبینید که بیشتر از ده قسمت از اون رو تماشا کردید!!!
7. از کارت ها و صفحه های انتهایی (cards and end screens) استفاده کنید.
علاوه بر لیست های پخش، کارت ها و صفحه های انتهایی (cards and end screens) ابزار های دیگهای هستند که شما به عنوان یک YouTuber میتونید از اونها برای دور زدن الگوریتم یوتیوب و تأثیر مستقیم بر انتخاب بعدی مخاطبان خودتون استفاده کنید.
کارت ها مناطق تعاملی قابل کلیک هستند که در طول پخش ویدئو ظاهر میشن. کارت ها میتونن در قالب نظرسنجی استفاده بشن، اما در صورتی که ما علاقه مند به افزایش بازدید در YouTube هستیم ، باید کارتی رو انتخاب کنیم که به یکی دیگه از ویدئوهای خودمون (یا حتی به لیست های پخش خودمون) پیوند داشته باشه.
افزودن کارت خیلی مهمه. با وجود کارت ها، بینندگان شما spam نخواهند داشت. شما ویدئوها یا لیست های پخش رو به ویدئو خودتون پیوند میدید و اطلاعات اضافی یا سرگرمی رو در اختیار بینندگان قرار میدید.
نکته: اگر دیدید که به جای افزایش بازدید در یوتیوب با کاهش بازدید رو به رو شدید، یک کارت اضافه کنید تا مخاطبان شما به جای اینکه از دیدن ویدئو شما صرفنظر کنن، به تماشای ویدئو های دیگه شما برن. این یک فرصت مناسب برای فریب اونها برای تماشای یکی دیگه از فیلم های شما و هم چنین موجب افزایش بازدید در یوتیوب برای شما هست.
صفحه های انتهایی (end screens) راهی برای ارتباط بصری هستند که میتونید برای ترغیب بینندگان برای رفتن به مرحله بعدی، به انتهای ویدئوی خودتون اضافه کنید. صفحه های انتهایی با ارزش هستند چون اگه کسی ویدئوی شما رو تا آخر دیده باشه، پس حتماً خیلی به محتوای تولیدی شما علاقه مند هست.
استفاده از صفحه های انتهایی برای ترغیب بینندگان به عضویت در کانال شما یا بازدید از وب سایت شما گزینه خوبیه. اما اگه باز هم بازدید بیشتری میخواید، از صفحه انتهایی، برای تبلیغ ویدئو های دیگه خودتون استفاده کنید. (توجه داشته باشید که برای استفاده از صفحه های انتهایی، موقع ویرایش ویدئوی خودتون باید چند ثانیه اضافی در انتهای اون قرار بدید.)
به عکس بالا نگاه کنید. کانال TBS بعد از این که یک قسمت از سریال رو برای شما پخش میکنه، در صفحه انتهایی ویدئو، قسمت های دیگه ای از این سریال رو برای شما قرار داده. این باعث میشه شما از ویدئوهای دیگه این کانال هم دیدن کنید که همین باعث افزایش بازدید یوتیوب برای این کانال میشه.
8. با تولید محتوای مناسب، از ویدئو های چگونه … (How to) سبقت بگیرید.
این احتمال وجود داره که وقتی در حال جستجوی کلمات کلیدی خودتون هستید (مثل آنچه در قسمت 3 اشاره کردیم)، خیلی از اصطلاحات مرتبط به کلمات کلیدی جستجو شده خودتون رو میبینید که عبارت «چگونه انجام میشود» رو شامل میشن. دلیلش اینه که جستجو زیادی برای فیلم های «چگونه … انجام میشود» وجود داره (توی اون جای خالی، هر چیزی میتونه باشه).
درسته که این مهمه که شما برای جذب مخاطب های جدید تلاش میکنید، اما باید مخاطبان فعلی خودتون رو هم در نظر بگیرید. در YouTube، شما باید بیشتر برای رضایت مخاطب های فعلی خودتون تلاش کنید و بعد از اون برای افزایش بازدید در یوتیوب، باید امکاناتی رو به کانال خودتون اضافه کنید.
اصلاً لازم نیست که شما ویدئویی تحت عنوان یا موضوعیت «چگونه … انجام میشود» بسازید. شما میتونید ویدئویی تولید کنید که اطلاعاتی خیلی مفید تر از پاسخ به این سوال در اختیار مردم قرار بده.
مثلاً Idris Elba توی کانال یوتیوب خودش ویدئو هایی 60 ثانیه ای از خودش قرار میده که گاهی یک میلیون نفر از اون ویدئوها بازدید میکنن، یعنی آمار بازدید ویدئو های اون از ویدئو های صفحه How to بیشتره. شما لازم نیست ادریس آلبا باشید ولی تلاش کنید تا توان و شجاعت ساخت ویدئویی که بتونه جزو لیست «five engaging types of videos that people love to watch» قرار بگیره رو داشته باشید.
9. با مخاطبانتون ارتباط برقرار کنید.
طبق آمار YouTube، تعامل (engagement) در یوتیوب در حال افزایش هست. بین سال های 2017 و 2018، 70٪ از کاربران YouTube گفتن که حداقل یک کانال YouTube رو دنبال میکنن و هر روز برای دیدن ویدئو جدید، بهش سر میزنن.
یک احتمالی وجود داره که اگه شما با مخاطبان خودتون ارتباط برقرار کنید (در قالب یک YouTuber) شانس این که کانال شما توسط مخاطبانتون subscribe بشه زیاد هست. توی مورد 11 بیشتر درمورد ارتباط subscribe با افزایش بازدید در یوتیوب میپردازیم.
چندتا راه میتونیم بهتون بگیم برای ارتباط داشتن با مخاطبانتون:
- کامنت هاشون رو پاسخ بدید.
- یک YouTube contest ایجاد کنید.
- یک ویدئو (reaction videos) براشون بسازید و جواب سوالاتشون رو بدید.
10. ویدئو های خودتون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارید.
الان که استفاده از شبکه های اجتماعی خیلی فراگیر شده، یکی از بهترین راه ها برای افزایش بازدید در یوتیوب اینه که لینک ویدئو خودتون رو در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. ولی این کار فوت و فن خودش رو داره.
میدونید بیهوده ترین کاری که برای افزایش بازدید در یوتیوب از طریق شبکه های اجتماعی دیگه میتونید انجام بدید چیه؟ اینه که یکی از این دو تا کار رو بکنید:
ببینید مشکلی که هست اینه که هر کدوم از پلتفرم های اجتماعی سعی داره که مخاطبین رو توی خودش نگه داره (دقیقاً مثل خود یوتیوب). پس الگوریتم هیچ کدوم از این پلتفرم ها به شما این اجازه رو نمیده که یک لینک از یک پلتفرم دیگه رو روی اون قرار بدید. بنابراین قرار دادن لینک ویدئو کار بیهوده ای هست و نه تنها باعث افزایش بازدید ویدئو شما در YouTube نمیشه، بلکه علاوه بر بازدید، CTR (تعداد دفعاتی که روی ویدئو شما کلیک شده) هم پایین میاد.
خب سوال پیش میاد که پس به جای قرار دادن لینک چه کار موثری میتونید انجام بدید تا از طریق شبکه های اجتماعی افزایش بازدید داشته باشیم؟
دقت داشته باشید که تیزر باید کوتاه باشه و نباید همه اطلاعات ویدئو شما رو لو بده و حواستون باشه که اسم کانال و لینک روی خود ویدئو باشه.
11. از مخاطبان خودتون بخواید که کانال شما رو subscribe کنند.
هر چی دنبال کننده های شما بیشتر باشن، بازدید ویدئو های شما هم بیشتر میشه و خیلی سریع ویدئو های شما، توی لیست ویدئو های پر بازدید قرار میگیرن. مخصوصاً اگه دنبال کننده هاتون notification مربوط به کانال شما رو هم روشن کرده باشن. پس از مخاطبانتون بخواید که شما رو subscribe کنن تا هم به ویدئو های شما دسترسی داشته باشن هم شما جایگاه بهتری توی یوتیوب بدست بیارید.
افزایش دنبال کننده (subscriber) در یوتیوب خودش یک مبحث خیلی جداگانه هست که ما قصد نداریم بهش بپردازیم. ولی در how to get more YouTube subscribers میتونید اطلاعات خوبی بدست بیارید.
اگه مبتدی هستید و تازه یک کانال توی YouTube ایجاد کردید، اصلاً نترسید و به این فکر نکنید که نمیتونید جایگاهی در این پلتفرم بدست بیارید. خیلی از YouTuber های معروف با بازدید های میلیونی هم یک روزی مثل شما بودن. تنها توصیه ما به شما اینه که خلاق باشید، از ایده های بکر و جدید توی ساخت ویدئو هاتون استفاده کنید و از 11 راهی که با هم بررسی کردیم برای افزایش بازدید در یوتیوب استفاده کنید. این روز ها راه رسیدن به موفقیت توی فضای سایبری خیلی سخت نیست. موفق باشید!