استراتژیست ها
وقتی تعداد دسته بندی مطالب زیاد باشد، سردرگمی زیادی برای استراتژیست ها و کارگردان های هنری ایجاد می کند ضمن اینکه برنامه محتوایی شما فاقد تنوع خواهد بود. به همین دلیل برای اینکه تعداد دسته بندی ها را کمتر کنید تا بتوانید به طور منظم برای همه آنها پست بگذارید، توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد دسته بندی های مختلف را با یکدیگر ادغام کرده و بیشتر از 6 نوع دسته بندی نداشته باشید.
مثلا اگر دسته بندی های شما بدین شکل هست:
- تبلیغات
- پست های مربوط به خاطرات قدیم
- پست های مربوط به شیوه زندگی
- مدل
- مرتبط با مسائل اجتماعی
- کوپن ها
- تصاویر غذاها
- پست های مخصوص گِیم یا بازی کامپیوتری
- موضوعات الهام بخش
- انگیزشی
- می توان به شکل زیر در یکدیگر ادغام کرد:
تبلیغات:
- پست های مربوط به خاطرات گذشته
- کوپن ها
- پست های مخصوص گیم
- پست های مربوط به شیوه زندگی
- مدل ها
- تصاویر غذاها
- پست های نگرشی
- الهام بخش
- انگیزشی
- مرتبط با مسائل اجتماعی
تولید محتوا به شکل خلاصه
انجام چنین کاری باعث می شود تا تولید محتوا به شکل خلاصه راحتتر شود و باعث می شود تا سردرگمی تیم کارگروه شما کمتر شود چون موضوعات یا دسته بندی های زیادی وجود ندارند که نتوانند در مورد آن مطلب بنویسند و انگیزه خود را از دست بدهند و در نتیجه فشار کاری را برای نوشتن پست شبکه های اجتماعی به شدت کم می کند.
فرایندهای درست برای تولید محتوا
طبق استراتژی بصری، نوشتن محتوای پست برای شبکه های اجتماعی به اندازه نوشتن تبلیغات تمام عیار وقت و تلاش نیاز دارد و مثل این است که به طور همزمان برای 30 تبلیغ کوچک محتوا بنویسید.
خستگی ذهن خلاق عامل اصلی تأثیرگذار در کیفیت ایده پردازی اجتماعی است – منظور این است که چون حجم کاری برای جلب توجه مخاطبین شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است، احتمال اینکه ایده خاصی برای تولید محتوا طبق استراتژی بصری به ذهن تیم شما نرسد زیاد است که البته باید توجه داشت وقتی فرایندهای درستی برای تولید محتوا در نظر گرفته نشود، نمی توان تیم سازنده محتوا را بخاطر نداشتن ایده مقصر دانست.
3- دستورالعمل کاری بسیار مهم است
چه به عنوان یک فرد ماهر خدمات رسانی انجام می دهید یا اینکه صاحب یک فروشگاه بزرگ هستید، داشتن دستورالعمل کاری به پیاده سازی درست استراتژی بصری به شما کمک خواهد کرد. دستورالعمل کاری به شما فرصتی برای تمرکز کردن روی انتخاب یا طراحی بهترین تصویر سازی از برند کمک خواهد کرد.
طراحی و تولید محتوا
دستورالعمل کاری و میزان موفقیت آن را مشتریان شما تعیین خواهند کرد و می توانید در صورت نیاز آنها را تغییر دهید. برای اینکه استراتژی بصری خود را خیلی عالی طراحی کنید، ابتدا با تیم طراحی و تولید محتوای جلسه ای تشکیل دهید، خلاصه ای از ایده ها را مطرح کرده و کیفیت آنها را بررسی نمایید، موارد مناسب را تأیید کرده و در صورت نیاز بازبینی کنید. در نهایتا برنامه ریزی لازم را برای پست کردن محتواها طبق چارچوب استراتژی بصری تدوین کنید.
4- در مورد محتوا ایده پردازی کنید
اکنون که طبقه بندی موضوعات را انجام داده اید و بهترین گزینه ها را تأیید کردید، به کمک تیم خود برای هر یک از موضوعات، ایده پردازی کنید تا در نهایت منجر به ارتقاء و پیشرفت استراتژی بصری شما شود. بهترین کار این است که:
- برنامه یا تقویم محتوایی برای هر ماه تدوی کنید
- تاریخ انتشار پست ها را معلوم کنید
- هر یک از طبقه بندی ها را مشخص کنید تا هر ماه به تعداد یکسانی از هر کدام پست منتشر کنید
با این کار، فرایند ایده پردازی در مورد محتوای پست ها طبق استراتژی بصری بقدری سازمان یافته پیش خواهد رفت که بهترین کارایی ممکن را خواهد داشت.
5- طراحی و مدیریت کامل
با اطمینان کامل می توان اطمینان داد که هنگام ساخت استراتژی بصری هیچ چیزی مهمتر از جامع و کامل بودن آن نیست. مثلا در برندهای مربوط به لوازم آرایشی – بهداشتی و زیبایی، محتواهایی که جامع و کامل نباشند برند را از بین می برند.
برندهایی که محتوای آنها کامل و جامع و متناسب با نیاز روز کاربران نباشد هم از چرخه رقابت خارج می شوند و هم فعالیت اجتماعی آنان بواسطه استراتژی بصری، تجربه خوبی برای کاربران رقم نخواهد زد.
6- سایز پست مهم است
به تولید کنندگان محتوای خود که تحت اصول استراتژی بصری فعالیت می کنند آموزش دهید که سایز پست های خود را بهینه سازی کنند چرا که اکثر برندها چنین موردی را رعایت نمی کنند و در نتیجه تأثیر بسیار بدی روی تجربه کاربری و زیبایی پست می گذارند.
هر پلتفرم ابعاد بهینه خاص خود را دارد و استاندارد ساده آن این است که سایز محتوای خود را برای هر پلتفرم بهینه سازی کنید و نباید پست شما در همه پلتفرم ها به یک اندازه و ابعاد باشد در غیر این صورت تجربه کاربری ناخوشایندی رقم خواهید زد.
7- محتوای یونیک
دقیقا مشابه با سایز محتوا که برای هر پلتفرم باید یونیک باشد، در مورد متن محتوا نیز صادق است و در اینجا دید گسترده به موضوع فاکتور بسیار مهمی است پس اصلا سعی نکنید که یک محتوا را در پلتفرم های مختلف به اشتراک بگذارید چرا که نه تنها اعتبار برند را خراب می کند بلکه تجربه کاربری بسیار بدی نیز رقم خواهد زد.
وقتی کاربران وارد پلتفرم های مختلف می شوند قصد دارند تجربه یونیکی هم داشته باشند، پس حتما تولید محتوای یونیک را در دستور کار استراتژی بصری خود قرار دهید.
8- شیوه و فرم نوشتاری
مشخص کردن یک نوع شیوه و فرم نوشتاری و بکارگیری آن در استراتژی بصری، شیوه ای عالی برای بهتر کردن فید و به نمایش گذاشتن قدرت خلاقیت تولید کنندگان محصولات شما و تحت تأثیر قرار دادن مشتریان به شیوه ای حرفه ای است.
توجه داشته باشید که اصلا نباید در هر باری که پست می گذارید طراحی یا شیوه و فرم نوشتاری خود را عوض کنید چرا که هم امکان تجربه منسجم به کاربران نمی دهد و هم استراتژی بصری تأیید شده ای نیست.
در عوض شما می توانید یک پست را با تغییر کاربرد و هدف آن همراه با تصویرسازی و کلمات متفاوت در پلتفرم های مختلف منتشر کنید تا هم از کانال های مختلف با مشتریان ارتباط بگیرید و هم فید اجتماعی شاخص تری داشته باشید.
9- نوع لحن نوشتاری
مشابه با شیوه و فرم نوشتاری، نوع لحن هم به عنوان بخشی از استراتژی بصری، به آگاهی از برند کمک می کند و هنگامی که بجای درج لوگو در پست ها از این شیوه برای جذب مخاطبین استفاده می شود ایده بسیار خوبی است.
آواتار و نام برند همیشه در پست ها هستند و به همین دلیل لزومی ندارد که لوگو خود را هم درج کنید که بسیاری از برندها سعی می کنند با این کار به اهداف خود دست پیدا کنند اما موفق نمی شوند که ما پیشنهاد می کنیم از یک نوع لحن نوشتاری مؤثر و ثابت شده بجای اینکار استفاده کنید.
10- سبک نوشتاری مناسب
مشخص کردن یک نوع لحن و فرم نوشتاری برای پست های اجتماعی باعث ارتقاء و پیشرفت کلی استراتژی بصری برندها می شود چرا که الگوبرداری بخشی از تجربه کاربری بصری است و حتما باید اصلاح شود.
اگر یک نوع سبک مشخص و مناسب با شبکه های اجتماعی نداشته باشید، همه پست های شما شبیه به هم به نظر می رسند و از نظر الگوریتم های گوگل نیز اسپم تلقی خواهند شد.
راهنمای سبک پایه و اساس بایدها و نبایدهایی موارد زیر است:
- در هر پست CTA یا دکمه فراخوان قرار ندهید
- به شایعات و پست های بی ارزش رفرنس ندهید
- همیشه قواعد و املای متن خود را چک کنید که درست باشند
عمل کردن به مواردی که گفته شد به کلیت استراتژی بصری شما کمک می کند تا به ثبات رسیده و سبک و لحن نوشتاری مناسبی را بکار بگیرید.
11- هشتگ
در کنار راهنمای سبک، حتما باید دستورالعمل هایی هم در مورد استفاده از هشتگ داشته باشید. فرمت بندی به ظاهر جزئی در یک هشتگ هم می تواند اثر بسیار خوبی روی تجربه کاربری بگذارد.
مثلا اگر همیشه از چندین هشتگ در پست های فیسبوک خود استفاده می کنید، مخاطبینی که می دانند هدف استفاده از هشتگ و کاربرد آن به چه صورت است و نباید بدین شکل از آنها استفاده کنید را از دست خواهید داد.
ضمنا اگر نصف هشتگ های خود را در داخل متن و نصف دیگر آن را در بخش کامنت ها یا پانویس پست ها استفاده کنید، نه تنها وجهه کاربری اکانت خود را از بین می برید، بلکه رقیبان شما نیز از این اشتباهات استفاده کرده و به آنها اشاره می کنند.
12- استفاده از ایموجی
مؤلفه بسیار مهم دیگری از راهنمای سبک، مربوط به استفاده از ایموجی است به نحوی که استفاده استراتژیک از ایموجی ها می تواند میزان مشارکت کاربران و مخاطبین را در پلتفرم های مختلف افزایش دهد و البته اگر به درستی طرح بندی و قالب بندی نشده باشند، استراتژی بصری شما را هم خراب خواهند کرد. مثلا موارد زیر باید بررسی شوند:
- ایموجی را باید قبل از علائم دستوری و نگارشی استفاده کرد یا بعد از آن؟
- از ایموجی باید به عنوان علائم نگارشی و دستوری استفاده کرد؟
- باید قبل و بعد از ایموجی فاصله گذاشت یا فقط قبل از آن؟
13- محتوای عمودی (نوشتن محتوا برای بخش خاصی از مخاطبین)
به دلیل سهم زیاد فیسبوک و instagram
در بین شبکه های اجتماعی، توصیه شده که حتما از مزایای محتوای عمودی در این پلتفرم ها استفاده شود. در اینستاگرام می توان از دو فرصت مهم ایندکس شدن در تولید محتوای عمودی استفاده کرد که تضمین کننده افزایش آگاهی نسبت به برند شما خواهند بود.
این دو فرصت و قابلیت بسیار مهم، هشتگ گذاری و استوری های همراه با درج لوکیشن هستند. وقتی از چنین قابلیت هایی استفاده می شودف استوری شما در سایر استوری ها نیز ایندکس خواهد شد که تأثیر بسیار زیادی روی تصمیم نهایی خواهد شد.
14- شبیه سازی سبک زندگی
در صورتی که کارفرما یا تیم تولید محتوا ایده خاصی برای طراحی دیجیتالی جداگانه هر پست ندارند، شبیه سازی سبک زندگی روشی عالی برای بهتر کردن وضعیت فیدهای اجتماعی شماست و هر برندی فرصت انتشار چنین پست هایی را با توجه به حیطه فعالیت خود دارد.
این نوع پست ها تجربه کاربری بسیار خوبی را رقم می زنند چون:
- چون از لحاظ ظاهری بسیار مطلوب و زیبا هستند
- به کاربران کمک می کند تا با احساس بسیار خوبی از محصولات یا خدمات اینگونه برندها استفاده کنند.
- Perfecting Your Visual Strategy on Social Media: 19 Tips to Follow
15- تعداد دفعات و زمان ارسال پست
تعداد و زمان ارسال پست ارتباط زیادی با استراتژی بصری دارند مثلا اگر اول صبح عکس یک نوشیدنی بگذارید و شب هم عکس صبحانه بگذارید، قطعا روی تجربه کاربرانی که این تصاویر را می بینند اثر خواهد گذاشت پس نسبت به انتخاب زمان و تعداد دفعات ارسال پست که با طراحی و شبیه سازی پست ها هم مرتبط است، هوشمندانه عمل کنید چرا که بخش بسیار مهمی از استراتژی بصری شما را تشکیل می دهد.
16- از خلاصه محتوا استفاده کنید
خلاصه محتوا استعداد تولید کنندگان خلاق محتواها را نشان می دهد و برای کارگردان های هنری، این نوع محتواها کمک به حفظ تمرکز بر روی شبیه سازی محتوا با سبک زندگی می شود. کسانی هم که متن آگهی های تبلیغاتی و تجاری را می نویسند حتما توصیه می شود که از خلاصه محتوا استفاده کنند تا با خواندن آن اطلاعات کلی مفید را بدست بیاورند.
17- از اصطلاحات و لغات ویژه شبکه های اجتماعی استفاده کنید
یکی از مهمترین فاکتورها در نگارش محتوا برای شبکه های اجتماعی تحت استراتژی بصری، استفاده از لغات و اصطلاحات ویژه این فضای مجازی است. چرا؟
چون همانطور که وقتی به کشور دیگری مسافرت می کنید و صحبت کردن به زبان محلی آنها خیلی عادی و البته بسیار عالی محسوب می شود، وقتی چنین کاری را در شبکه های اجتماعی هم انجام دهید، قطعا باعث بهتر شدن محتوای ارسالی شما خواهد شد.
18- محتوای تولیدی کاربران
یکی از مهمترین مؤلفه ها در بکارگیری استراتژی بصری بی نقص و عالی در شبکه های اجتماعی، استفاده از محتوای تولیدی کاربران یا UGC (User-generated Content) است. عوامل مختلف و تأثیرگذار زیادی وجود دارند که باعث زیاد شدن محتوای تولیدی کاربران خواهد شد، اما در هر صورت هر چقدر زودتر از این نوع محتواها استفاده کنید، مخاطبین بیشتری با برند، محصولات یا خدمات شما ارتباط خواهند گرفت و فالوورهای شما افزایش پیدا خواهند کرد.
19- از ویژگی های هر پلتفرم استفاده کنید
از ویژگی های هر پلتفرم برای افزایش مشارکت مشتریان و تأثیرگذاری روی آنان استفاده کنید. طبق استراتژی بصری، بسیاری از این ویژگی های داخلی هر پلتفرم، مخصوصا در مورد فیسبوک و توئیتر، منحصرا برای افزایش مشارکت کاربران طراحی شده اند یا مثلا در اینستاگرام، تگ کردن لوکیشن در پست ها، تا 70% مشارکت کاربران را افزایش می دهد و البته به افزایش تنوع پست های فید شما نیز کمک خواهد کرد.
جمع بندی مطالب
به کمک 19 نکته گفته شده، می توانید استراتژی بصری خود را در مسیر پیشرفت نگه داشته و به موفقیت برند خود کمک کنید.