اگه صاحب یه کسب و کار اینترنتی هستین قطعاً دلتون میخواد وقتی ملت شما رو جستجو میکنن، سایت شما تو رتبه اول گوگل ظاهر بشه. مثلاً اگه شما صاحب یه مغازه کفش فروشی هستین، چون خیلی از مردم روی همون سایت اول کلیک میکنین و اطلاعات خودشون رو به دست میارن، دلتون میخواد وقتی کسی راجع به کفش ورزشی جستجو میکنه سایت شما اولین سایتی باشه که تو گوگل ظاهر میشه.
پس به نظر صاحبان سایت، رتبه اول گوگل به معنای ترافیک و در نتیجه درآمد بیشتره! کیه که دلش نخواد به همچین جایی برسه؟!
میدونین که این چهارتا موقعیت دقیقاً چی هستن؟ اگه نمیدونین یه نگاهی به عکس بندازین:
خب بریم سر بحث اصلی خودمون:
چطوری رتبه اول گوگل بشیم؟
برای رتبه اول گوگل شدن روشهای زیادی وجود داره که من قراره چهارتا از اونها رو براتون نام ببرم و یه توضیحی در موردش بدم:
1. رتبه برتر در گوگل با استفاده از تبلیغات!
اگه وقتی کلمه کلیدی مورد نظرتون رو سرچ کردین و تبلیغات چیزی بود که در صدر نتایج جستجو برای شما نمایش داده شد، تنها راه برای این که اولین سایت گوگل برای اون کلمه کلیدی باشین اینه که هزینهای رو برای تبلیغات پرداخت کنین!
چطوری پول تبلیغات رو بدیم؟! هیچی فقط کافیه برای تبلیغات گوگل Google Ads ثبت نام کنین و یه کمپین جستجو تشکیل بدین.
تبلیغات جستجوی گوگل بر اساس پرداخت به ازای هر کلیک یا همون PPC کار میکنه. یعنی شما برای اون کلمه کلیدی که میخواین در اون رتبه بگیرین مزایده میکنین! مثلاً میگین کلید واژه “کفش ورزشی مخصوص دو” مال من و سر اون مزایده میکنین!
حتی میتونین انتخاب کلید واژه خودتون رو به منطقه جغرافیایی که توش هستین محدود کنین تا دیگه نخواین برای یه جمع زیادی تبلیغات کنین!
فقط چیزی که لازمه بدونین اینه که مزایده بر سر یه کلید واژه به این معنی نیست که همیشه بالای بلوک تبلیغات قرار میگیرین. اگه افراد دیگهای پیدا بشن که پول بیشتری برای تبلیغات PPC پرداخت کنن، قطعاً جایگاهی بهتر از شما خواهند داشت.
همچنین مهمه که صفحه ورود و کپی تبلیغات شما با کلید واژه مورد نظر خودتون مطابقت داشته باشه، این اهمیت برای اینه که گوگل به یه همچین چیزهایی امتیاز کیفیت میده و بعد اگه امتیاز شما بالا بود یه سری از تبلیغات رو تو یه مکان خوب با یه قیمت کمتری بهتون پیشنهاد میده.
حقیقت اینه که وقتی تبلیغات یه راه تضمینی برای ظاهر شدن در رتبه اول گوگل است یعنی این که پول حرف اول رو میزنه! پس به محض این که پرداخت هزینه به کمپین های تبلیغاتی گوگل رو متوقف کنین یعنی دارین ظاهر شدن خودتون به عنوان سایت برتر گوگل رو متوقف میکنین.
البته به این مورد هم باید توجه کنین که نتایج ارگانیک معمولاً کلیک بیشتری نسبت به تبلیغات میگیرن! پس این که تو پوزیشنی مثل پوزیشن تبلغات باشین همیشه به این معنی نیست که کلیک و ترافیک بیشتری به دست بیارین، چرا که مردم بیشتر ترجیح میدن روی نتایج ارگانیک کلیک کنن تا نتایج تبلیغاتی!
مثلاً اگه شما عبارت”Best VPN” رو سرچ کنین چهارتا نتیجه اولی که میبینین تبلیغاته!
اما اگه این کیورد رو تو ابزار Ahrefs Explorer بررسی کنیم میبینیم که فقط 19 درصد از کلیکهای این کیورد به صفحات تبلیغات اختصاص داره، بقیه مال نتایج جستجوی ارگانیکه که تو صفحات پایینتر نشون داده میشه.
اگه قراره برای کلید واژهای پول خرج کنین تا با استفاده از اون رتبه اول گوگل بشین، بهتره این هزینه رو صرف سئو کردن صفحه کنین تا تبلیغات PPC ، اینطوری قطعاً نتیجه بهتری میگیرین.
2- رتبه اول سرچ گوگل با سئو محلی!
اگه افراد هنگام جستجوی مشاغل محلی، کلمه کلیدی شما رو جستجو میکنن، غالباً در بالای نتایج یه “Map Pack” مشاهده میکنین.
برخلاف اکثر نتایج جستجو، لیستهای map pack شما رو به کسب و کارهای Google My Business هدایت میکنه نه وبسایت اونها!
Google My Business یه لیست رایگان از تمام مشاغلیه که شما جستجوی مرتبط با اونها انجام دادین. شما هم میتونین جزئیات اساسی شغل خودتون مثل: ساعت کاری، شماره تلفن، آدرس، ایمیل، وبسایت و غیره رو واردش کنین. این اطلاعات در جایی قرار میگیرن که مخاطبان شما میتونن خیلی راحت بهتون دسترسی پیدا کنن.
با این حال اکثر مشاعل فقط با ثبت نام در Google My Business نمیتونن تو این قسمت از گوگل رتبه بندی بشن. بلکه هدف گوگل از این قسمت اینه که معتبرترین مشاغل محلی رو رتبه بندی کنه پس لازمه که از تاکتیکهای سئو محلی برای این کار استفاده کنین.
میتونین راهنمای کامل ما در رابطه با Local SEO رو مطالعه کنین، اما مبانی کلی اون رو همینجا براتون لیست میکنیم:
- لیست Google My Business خودتون رو بهینه کنین.
- استنادهای محلی با کیفیت بسازین.
- نظرات بیشتری رو از مشتریان خودتون دریافت کنین.
- پیوندهایی به صفحات مهم ایجاد کنین.
3- رتبه اول سرچ گوگل با اسنیپت های برجسته!
اسنیپت های برجسته قطعات کوتاهی هستند که در نتایج جستجوی بعضی از کلمات کلیدی از سایت های برتر ظاهر میشن.
اگه قبلاً در صفحه اول گوگل برای یه کوئری، اسنیپت برجسته دریافت کردین، الان هم میتونین با یکم سئو به همون رتبه برسین!
میتونین موقعیت فعلی خودتون در گوگل رو با ابزار رایگان Ahref’s Rank Checker بررسی کنین. فقط کافیه کلمه کلیدی، کشور و دامنه خودتون رو وارد کنین!
بهتره که از یه ابزار بررسی رتبه استفاده کنین چون نتایج گوگل معمولاً بر اساس سابقه مرور، مکان و سایر عوامل شخصی سازی میشن. استفاده از یه ابزار بررسی رتبه بندی، این موارد رو از معادله حذف میکنه و به شما یه موقعیت دقیقتری از رتبه واقعی خودتون در کشور مورد نظر میده.
اگه شما تو این ابزار بین 10 تا سایت رتبه برتر بودین، میتونین اطمینان پیدا کنین که سایت شما برای اسنیپت برجسته بهینه شده!
ما میخوایم روند این کار رو بهتون خیلی دقیقتر توضیح بدیم اما اصلاً نگران نباشین چون کار سختی نیست:
اول از همه مطمئن بشین صفحه شما دارای اطلاعاتی برای اسنپت شدن هست. مثلاً به تصویر زیر درباره سئو چیست نگاه کنین، این یه تعریف دو خطی از سئو است که سایت ویکی پدیا ارائه داده و اسنیپت برجسته شده!
پس اگه شما تو صفحه اول هم قرار بگیرین ولی در محتوای خودتون برای کلید واژه مرتبط تعریفی نداشتین اصلاً شانس اسنیپت برجسته شدن ندارین.
دوم مطمئن بشین که اطلاعات شما در قالب گوگل ترجیح داده میشه. البته این امر با توجه به کلیدواژه شما متفاوته. مثلاً برای «سئو» یه اسنیپت جملهای کوتاه داریم ولی شاید برای «مراحل انجام بازاریابی وابسته» به یه لیست شماره گذاری شده نیاز داشته باشه.
اگه بخوایم یه ابزار خوب برای استفاده از فرصتهای اسنیپت بهتون معرفی کنیم، بهتره دامنه خودتون رو در سایت اکسپلور Ahrefs وارد کنین و بعد وارد Organic Keyword بشین. سپس کلمات کلیدی که برای اونها پوزیشن 2-10 گوگل رو دارین فیلتر کنین.
هر صفحهای که براتون ظاهر شد یعنی این صفحه پتانسیل اسنیپت برجسته شدن رو داره و فقط یکم بهینه سازی میخواد.
4- رتبه اول گوگل با سئو!
برای نقطه شروع باید به بهترین استراتژیهای سئو توجه داشته باشین و سایت که میسازین شامل ویژگیهای زیر باشه:
- با موبایل سازگار باشه.
- بارگیری سریعی داشته باشه.
- استفاده اون از نظر UX، ناوبری و غیره آسون باشه.
- ایمن باشه (HTTPS باشه نه HTTP).
- به خوبی ساختار یافته باشه.
- مشکلات سئو فنی یا تکنیکال سئو نداشته باشه.
با این حال با بهترین استراتژیها و بهینه سازیها هم به ندرت میشه در رده بندی برتر گوگل قرار گرفت. اگه اصول اولیه رو پوشش دادین و هنوز دیده نمیشین، بهتره به مواردی که براتون آماده کردیم یه نگاهی بندازین:
قدم اول: بررسی رقابت
رتبه بندی در گوگل یه بازی تک نفره نیست. هر سایتی که تو صفحه اول گوگل باشه رقیب شما به حساب میاد و شما برای رسیدن به رتبه برتر گوگل باید از اونها سبقت بگیرن! پس اولین کاری که باید انجام بدین اینه که قدرت رقیبها رو نسبت به سایت خودتون بسنجین.
برای انجام این کار در صفحه اول، کلمه کلیدی خودتون رو جستجو کنین و کیفیت سایت های برتر رو چک کنین.
مثلاً اگه این کار رو برای خرید لپ تاپ انجام بدیم سایت های زیر جز سایت های برتری هستن که نشون داده میشن:
شاید شما هم یه فروشگاه معتبر در زمینه معرفی و فروش انواع لپ تاپ باشین ولی میبینین که سایت های بزرگی جلوی روی شما هستن و باید از اونها سبقت بگیرین، پس کارتون خیلی چالش برانگیز میشه.
اگه حس میکنین توان رقابت با این سایت ها رو ندارین، سعی کنین یه کلیدواژه کمتر رقابتی و مناسب یعنی کلمات کلیدی طولانی یا Long-Tail Keywords پیدا کنین تا یه فرصت کوتاهی برای قرار گرفتن در رتبه اول گوگل رو به دست بیارین!
قدم دوم: تنظیم کردن صفحه خودتون با هدف جستجو
هدف جستجو یعنی دلیل جستجوی جستجوگر! مثلاً اگه در مورد نکات وبلاگ نویسی سرچ کنین، میبینین که همه سایت های رتبه برتر شامل لیست نکات نامرتب هستند.
مثلاً اگه برای “نحوه وبلاگ نویسی” سرچ کنین، نتایجی به دست میارین که آموزش قدم به قدم وبلاگ نویسی بهتون میده.
پس برای این که بتونین تو صدر جدول گوگل قرار بگیرین، باید همون نوع محتوایی که ملت دنبالش هستند رو تولید کنین! میتونین این کار رو با تحقیق کلمات کلیدی و شناسایی نوع محتوای مورد نیازتون انجام بدین:
- نوع محتوا: آیا صفحات برتر، پست های وبلاگی، صفحات محصولات، صفحات دسته بندی کالا یا صفحات فرود هستند؟
- قالب محتوا: آیا قالب محتوای صفحات برتر، راهنمایی گام به گام، پست های لیستی، نظرسنجی، بررسی، مقایسه یا فرمتهای دیگه است؟
- زاویه محتوا: آیا یه دامنه برتر در حال ارائه پیشنهادات خاصی است؟ (مثلاً استراتژیهای سئو 2020 برای مبتدیان)
قدم سوم: پوشش کامل موضوعی
گوگل صفحاتی رو در نتایج برتر نشون میده که جواب جستجوگر رو به کامل پوشش بدن. اما از کجا بدونیم که چه سوالات و جوابهایی برای گوگل مهمه؟!
بهترین نقطه شروع باز هم سایت های رتبه اول گوگل هستن، مثلاً در مورد یه رژیم غذایی خاص سرچ میکنین و میبینین که سایت های برتر درباره اون چی گفتن، احتمالاً از نکاتی استفاده کردن که برای گوگل و کاربران پوشش موضوعی داره.
پس بهترین کار اینه که از سایت های رقیب کمک بگیرین تا بتونین در مورد اون پوشش موضوعی که گوگل مد نظرشه، اطلاعات بهتر و بیشتری کسب کنین.
قدم چهارم:ساختن بک لینک های باکیفیت
بک لینک ها یه عامل خیلی مهم در رتبه بندی سئو به حساب میان و گوگل خیلی به اونها اهمیت میده. در حقیقت یه ارتباط مستقیمی بین کیفیت بک لینک و ترافیک شما وجود داره. به تصویر زیر نگاه کنین:
اما آدم از کجا بدونه برای این که رتبه خوبی بگیره به چندتا بک لینک احتیاج داره؟!!
به نظر ما فقط کافیه کیورد خودتون رو در جستجوگر SERP رایگان Ahrefs قرار بدین و ببینین چه تعداد دامنه به صفحه برتر لینک دادن.
ابته بدونین که این داستان فقط به کمیت مربوط نیست، شما میتونین یه صفحه رو با بک لینک های بیکیفیت از عرش به فرش بکشونین، پس حسابی حواستون رو جمع کنین.
قدم پنجم: اضافه کردن لینک های داخلی
بک لینک ها تنها راه اقتدار پیشرفت سایت شما نیستن بلکه برای قرار گرفتن در رتبه اول گوگل باید لینک های داخلی بین صفحات مرتبط در سایت خودتون وجود داشته باشه. اگه میبینین بک لینک های باکیفیتی دارین ولی نتیجه اونی نشده که باید میشد، شاید اشکال کار از لینک های داخلیه! سعی کنین اونها رو بهینه کنین و بین صفحات مربوط سایت خودتون پیوند برقرار کنین.
شما برای این که بتونین جایگاه اول گوگل رو کسب کنین، فرصتهای زیادی دارین و همه چی به این بستگی داره که خودتون چقدر تلاش کنین و چقدر وقت بذارین و البته یادتون باشه که هیچوقت سئو رو دست کم نگیرین وگرنه گوگل هم شما رو دست کم میگیره!