رپرتاژ روزنامه چیست؟
رپرتاژ روزنامه اسمی است که احتمالا آن را شنیده اید. تا به حال شده که فکر کنید این واژه به چه معناست؟ آیا تنها در دنیای دیجیتال چنین واژه ای دارای معنا است؟ در ادامه با این واژه بیشتر آشنا خواهید شد.
همه ی افرادی که در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ یا همان کسب و کار اینترنتی و دیجیتال تجربه ای دارند، میدانند که انجام دادن یک سری از عوامل و رعایت اصولی می تواند کسب و کار شما را دگرگون کند. شما برای این که بتوانید کسب و کار خودتان را با موفقیت راه اندازی کنید به یک بیزینس پلن یا نقشه ی کار نیاز دارید.
ممکن است نقشه ی کار خود را به طور کامل چیده باشید و از قبل بدانید در چه مسیری گام خواهید گذاشت. به شما پیشنهاد میکنیم قبل از شروع بررسی کنید که آیا از رپرتاژ در مراحل خود اسمی برده اید؟ اصلا میدانید رپرتاژ خبری چیست؟
آشنایی با رپورتاژ و رپرتاژ
اگر به فکر استفاده از یک رپرتاژ آگهی نیستید، بهتر است به آن به چشم یکی از اصل های لازم در زمینه کسب و کار خود نگاه کنید. میتوانیم با اطمینان بگوییم بدون یک رپورتاژ اگهی مسیر سختی پیش روی خود دارید تا به موفقیت در زمینه کاری برسید.
اما پیش از آن بیایید به یک سوال که احتمالا با خواندن این متن در ذهن شما ایجاد شده است پاسخ دهیم. تا به این جا شما با دو واژه ی رپورتاژ و رپرتاژ مواجه شده اید و شاید کنجکاو شده باشید آیا این کلمات هر دو به یک معنا هستند و یا با یکدیگر تفاوت دارند و اشتباها به جای یکدیگر به کار می روند. در ادامه به این سوال پاسخ جامعی خواهیم داد. مطمئن باشید تنها شما نیستید که این سوال را از خود پرسیدید. بسیاری از افراد که در زمینه کسب و کار اینترنتی جست و جو میکنند به پرسش رپورتاژ یا رپرتاژ چیست، برخورد میکنند.
بیایید از واژه ای رپرتاژ شروع کنیم و بررسی کنیم که این واژه در اصل به چه معناست. رپرتاژ آگهی به طور کل به قالب، شکل، طرح و یا چهارچوب گفته می شود که به سازمان یا یک شرکت و موسسه تعلق دارد که در پس این چهارچوب و قالب، این موسسه یا شرکت به بازاریابی و توضیح و شرح کسب و کار خود و برای انتقال دادن شعار و برند خود از آن استفاده می نماید.
این متن معرفی با توجه به جامعه ی هدف و امکانات موجود، به یک روزنامه، سایت، مجله، ماهنامه و … سپرده شده تا کاربران بتوانند آن را مطالعه نمایند. از این اصطلاح برای اولین بار در سال 1945 در ادبیات انتقادی در رسانه ها بهره گرفته شد.
این رپرتاژ ها اگر در بستر هایی که مورد اعتماد مردم و مخاطبان هستند، مثلا رسانه ها، عمومی شده و بیان شود، بدون شک تاثیر بیشتری خواهند داشت و افراد بیشتری آن ها را مشاهده می کنند. بدیهی است که هرچه تعداد مخاطبین و افرادی که یک رپرتاژ را مشاهده یا مطالعه میکنند بیشتر باشد، آن سازمان یا موسسه بسیار سریع تر به اهداف خود خواهد رسید.
رپورتاژ یا رپورتاژ
اکنون به تعریف نسبتا جامعی از رپرتاژ آگهی رسیدیم. این تعریف همان معنای رپرتاژ روزنامه است. این لغت در ابتدا که کسب و کارهای اینترنتی در میان عامه ی مردم جا افتاده نبودند، رایج تر بود. چرا که انتشار یک آگهی و اطلاع رسانی در مورد یک کسب و کار و حوزه ی کاری آن بیشتر کاری بود که توسط رسانه ها، روزنامه ها و مجلات انجام می شد که رپرتاژ های مخصوص همان بستر نام میگرفت. رپرتاژ تلویزیون، رپرتاژ روزنامه و …
وقت آن است که به سراغ تعریف واژه ی دوم، یعنی واژه ی رپورتاژ اگهی برویم. این واژه در اصل واژه ی Advertorial در زبان انگلیسی پدید آمده است. این واژه ی انگلیسی به معنای تبلیغات است. با کمی تفکر می بینیم که واژه ی رپورتاژ با رپرتاژ تفاوت چندانی در اصل معنا ندارند. واژه ی رپورتاژ از زمانی که دیجیتال مارکتینگ ها افزایش یافتند، کاربرد بیشتری پیدا کرد.
همان گونه که در گذشته کسب و کار ها با رپرتاژ روزنامه یا رپرتاژ رسانه ای خود و کسب و کارشان را به عموم معرفی می کردند، امروزه نیز کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از رپورتاژ اگهی این کار را انجام می دهند. در واقع رپورتاژ اگهی شکل اینترنتی و آنلاین رپرتاژ روزنامه است. این دو واژه هر دو بیانگر یک معنا هستند.
اهداف یک رپورتاژ اگهی
رپرتاژ روزنامه با رپورتاژ اگهی هر دو برای یک هدف به وجود آمده اند و آن معرفی یک کسب و کار، ایجاد آشنایی با یک برند خاص و … است. همانطور که در گذشته از رپرتاژ روزنامه برای گسترش کسب و کار استفاده میشد، امروزه استفاده از رپورتاژ اگهی و رپرتاژ خبری یک مسیر برای رشد و گسترش فعالیت ها در مسیر شغلی به حساب می آید. امروزه کسی نمی تواند منکر نقش حساس و دقیق رپورتاژ اگهی شود.
برای هر کسب و کاری، رپرتاژ خبری، در حکم خون جاری شده در رگ های آن کسب و کار را دارد. بدون استفاده از رپورتاژ به دردسر خواهید افتاد. تفاوتی ندارد کجای مسیر هستید، اگر تابه حال از یک رپورتاژ استفاده نکرده اید به شما توصیه می کنیم سری به سایت های رپورتاژ آگهی بزنید و برای کسب و کارتان اقدام به تهیه یک رپورتاژ نمایید.
رپرتاژ و وبتو
یکی از سایت هایی که می تواند در زمینه ی تولید یک رپرتاژ خبری با کیفیت به شما کمک کند، رایا مارکتینگ است. شما می توانید در این سایت ثبت نام کرده و در مدت زمانی کوتاه نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید. شما میتوانید قبل از نهایی کردن سفارش خود، تعرفه رپرتاژ خبری مورد نظر خود را مشاهده کنید و با اطمینان تصمیم بگیرید. هزینه رپورتاژ اگهی
به این که شما قصد دارید در چه سایتی رپرتاژ خبری خود را منتشر نمایید و بسیاری از فاکتور های دیگر مانند؛ زمینه و رشته ی تولید محتوای رپورتاژ و رپورتاژ جدید و… بستگی دارد.
رپورتاژ نویسی کاری نیست که هر شخصی بتواند از عهده ی انجام آن بر بیاید. شما برای این کار نیاز به دریافت کمک از سوی متخصصین دارید. فراموش نکنید رپرتاژ روزنامه ای که قصد تبدیل آن به یک رپورتاژ اگهی درجه یک در سایت های اینترنتی را دارید، باید توسط افراد ماهر و با تجربه تولید شود. رایا مارکتینگ برای دستیابی به همین هدف، در کنار شما گام بر میدارد.