حتما میخواین بدونین چه زمانی، زمان مناسب آپدیت شبکههای اجتماعی هست؟ تعیین زمان مناسب و تناوب مطلوب بر اساس تحقیقات به دست اومده از عوامل مهم موفقیت در شبکههای اجتماعی است. یعنی با توجه به نقش رسانه های اجتماعی در کسب و کار، شما باید بدونین که چه زمانی و در چه فواصلی پستهای خودتون رو به اشتراک بذارین. ما قراره در این مقاله شما رو راهنمایی کنیم. البته هر بازاریابی هم باید جداگونه تحقیقات خودش رو انجام بده. یک بازاریاب با این تحقیقات میتونه ببینه چه چیزی بیشتر مخاطبانش رو تحت تاثیر قرار میده و براشون جذابه. در ادامه چندین مبحث رو برای شما آوردیم. مبحثهایی که به شما کمک میکنه تا بهترین زمان بروزرسانی شبکههای اجتماعی رو پیدا کنین. بعد برای هر کدوم یه سری راهکار بهتون میدیم. شما میتونین از اون راهکارها برای کسب و کار خودتون استفاده کنین و حتی به شیوه خاص خودتون اونها رو پیاده کنین.
چه تناوبی برای اشتراک گذاریهای شما مناسبه؟
در کنار پیدا کردن زمان مناسب آپدیت شبکههای اجتماعی ، به تناوب هم باید توجه ویژهای داشت. بیشتر بازاریابها نگران این هستن که نکنه بیش از حد توی شبکههای اجتماعی تعامل دارن. اونها گاهی از خودشون میپرسن، «آیا مردم از این که ما همش در حال به روز رسانی یا آپدیت پست هامون هستیم متنفرن؟». به دست آوردن تناوب مناسب و درست، یه دستاورد بسیار مهم توی بازاریابی اینترنتی هست. یعنی فاصله ی زمانی بین اشتراک گذاریها باید چه جوری باشه و تعداد رسانههایی که به اشتراک میذارین به چه اندازهای باشه. تولید محتوا هم در نظر بگیرید.
راهکار
اگه بخواین تناوب ایدهآلتون رو پیدا کنین باید ببینین تمرکز عمده مخاطبانتون روی چه محتواهایی هست. فرض کنین که شما هر 40 دقیقه یک بار مطلبی رو به اشتراک میذارین. اگه در این زمان، 20 تا پست در ردیف پست های شما قرار بگیره، اون موقع به نظر نمیرسه که محتوای شما تاثیرگذار بوده باشه. چند تا از فالوورهاتون followers رو بررسی کن. ببینین چند تا فالووینگ following دارن. اگه اکثر فالوورهای فعالتون تعداد فالووینگهاشون پایینه و صفحه های کمی رو دنبال میکنن، در این صورت شما هم باید تعاملتون رو کمتر کنین. یعنی کمتر پست بذارین و فاصله ی زمانی بین پست هاتون رو بیشتر کنین. منظور از فالوورهای فعال همونایی هست که محتواتون رو لایک میکنن و یا به اشتراک میذارن. علاوه بر این، اگه بخواین به یک تناوب اشتراک گذاری مناسب برسین باید آزمون و خطا کنین.
تمرین
در اینجا نمونه ای برای شما آوردیم که اگه دوست داشتین میتونین اون رو امتحان کنین:
- هفته اول : اشتراک گذاریهاتون در اینستاگرام رو برای هر دو ساعت برنامه ریزی کنین.
- هفته دوم : تناوب پست هاتون در اینستاگرام رو رفته رفته زیاد کنین. اما حجم مطالبی که به اشتراک میذارین رو مثل سابق نگه دارین.
بعد از اون بیاین و هر دو هفته رو با هم مقایسه کنین. لایکها، کامنتها، نظرات و اشتراک گذاریها رو از هم جدا کنین و بررسیشون کنین. با این کار ممکنه متوجه بشین که یک روش باعث کامنت (comment) یا پاسخ بیشتری میشه. ولی تعداد لایک در اون روش مثلا پایین میاد و برعکس. حالا خودتون به عنوان یه بازاریاب ببینین که کدوم روش شما رو به اهدافتون میرسونه.
تشخیص زمان مناسب آپدیت شبکههای اجتماعی
بعد از اینکه اومدین تناوب رو کاهش دادین حالا نیاز به بررسی دارین. یعنی ببینین چه روزهایی از هفته و چه ساعتهایی در هر روز میتونه بهترین زمان ممکن باشه. منظور ما زمانیه که پستهای شما بیشترین بازخورد رو دریافت میکنن و تعامل خوبی با اونها برقرار میشه.
تحلیل های ما نشون میده در طول هفته، حوالی ساعات 2 تا 5 عصر زمان خاصی در twitter محسوب میشه. در این ساعات، محتوا آنالیز شده بیشترین آمار بازنشر یا retweet رو داره. در حالی که در فیس بوک، بیشتر فعالیت ها در اواخر هر هفته مشاهده میشه. این آمار میتونه به خاطر ماهیت این سایت هم باشه. شاید هم این امر به خاطر عدم دسترسی به فیسبوک در ساعات کاریه. چون هنوز هم اکثر کارگاه ها و شرکت ها facebook رو در ساعات کاری مسدود میکنن. صرف نظر از این دلایل، دلایل کافی دیگه ای هم وجود داره. به خاطر همین به صورت آزمایشی پست هاتون رو توی فیسبوک در روز های آخر هفته بیشتر کنین. تحقیقات ما در این مقاله بیشتر به زمان مناسب برای facebook و twitter اشاره میکنه. اگه میخواین زمان مناسب آپدیت شبکههای اجتماعی دیگه ای رو پیدا کنین، نیازه که آزمون و خطا کنین.
به پستهای قبلیتون نگاه کنین. با این کار متوجه میشین چه روزهایی و چه ساعاتی از هر روز برای کسب و کار شما بهتر جواب میده. پستهاتون رو بر اساس نرخ کلیک یا تعداد لایکی که خوردن، مرتب کنین و مقایسهشون کنین. به طور مثال ما پست هایمون رو در twitter بررسی کردیم. دیدیم تموم اون پستهایی که بین 4:30 تا 5 عصر منتشر کردیم به جز یه مورد، عالی نتیجه دادن. پس متوجه شدیم که این ساعت بهترین زمان آپدیت برای ما محسوب میشه. شما هم میتونین همین آزمایش رو در سایر شبکه های اجتماعی انجام بدین.
تعیین هدفمندترین زمان تعامل مشتریان
خب اگه ساعت 4:30 عصر یه زمان پر جنب و جوش برای تموم مخاطبان ما در توییتر باشه. باز هم نمیتونیم ادعا کنیم که این زمان، زمان مناسبی برای تمام مشتریان و دنبال کنندگان ما هست. همه نوع آدمی ما رو در شبکه های اجتماعی دنبال یا follow میکنن. پس باید حواسمون به همه اونها باشه.
تعیین زمان مناسب آپدیت شبکههای اجتماعی با کمک ابزار
ما باید همه بازدیدکنندگانمون رو دوست داشته باشیم. به عنوان یه کسب و کار، برای ما خیلی مهمه که بتونیم به همه مخاطبانمون توجه و دقت کنیم. منظورم همونهایی هست که قراره کم کم مشتری خودمون بشن. برای همین، شما به یه سری ابزار رسانه های اجتماعی یا فضای مجازی نیاز دارین. ابزاری که بتونن به پایگاه اطلاعات بازرگانی یا CRM شما وصل بشن و شما رو راهنمایی کنن. این ابزار آمار پست هایی که به اشتراک گذاشتین رو بهتون میده. همچنین به شما کمک میکنه که روی تحلیل زمان و محتوا بیشتر تمرکز کنین. اگه تموم تمرکزتون فقط روی مشتری هاتون و سلایق اونها باشه، خیلی از مخاطبانتون رو از دست میدین.
تعیین زمان مناسب آپدیت شبکههای اجتماعی بدون کمک ابزار
اگه نمیتونین زمان مناسب اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی رو با کمک ابزارهای رسانههای اجتماعی پیدا کنین. در اینجا یه سری تمرینات با ارزشی وجود داره که شما میتونین انجام بدین و به نتیجه برسین.
شروع این فرایند اینه که پرسونا افرادی (persona) که قصد فروش بهشون دارین رو بشناسین. شخصیت یا پرسونا تلفیقی از صفات، چالشها و رفتارهای افرادیه که به طور نمونه از شما خرید میکنن. هر کسب و کاری شخصیت مختص خودش رو داره. متغیرهایی مثل شغل، تعهدات خانوادگی، سفر، موقعیت جغرافیایی و غیره وجود داره. این متغیرها میتونن زمان بازدید شبکههای اجتماعی در مخاطبان شما رو دچار نوسان کنن و بهم بریزن. به فرض مثال، معلمها مشتریان شما هستند و شما اجناس خودتون رو به اونها میفروشین. در این صورت، صبح اول وقت تنها زمانیه که مخاطبان شما مشغول جستجو در شبکه اجتماعی هستن. شخصیت افرادی که قصد فروش به اونها رو دارین رو بشناسین. این کار گام موثری در جهت پیدا کردن بهترین زمان اشتراک گذاری هست. یعنی زمانی که برای مخاطبان شما بهترین نتیجه رو به دنبال داره.
- کارتون رو با مطالعه درباره نحوه شناخت پرسونای مشتری برای بازاریاب هاست، شروع کنین. همچنین توی این مقاله یه نوع الگو به شما ارائه میده. الگویی که شما رو در ساخت پرسونای پر از جزییات خریدارانتون یاری میکنه.
- در ادامه این کار، شبکه های اجتماعی رو به بهترین نحو ارزیابی کنین. ببینین که مخاطبان و مشتریان شما چه محتواهایی رو دنبال میکنن. همینطور زمان فعالیت اونها بیشتر در چه زمانهایی متمرکزه. اون بازه زمانی رو پیدا کنین و به کار ببرین.
- هرجایی که براتون مقدوره ارزیابیهایی که انجام دادین رو با بازخورد واقعی مشتریان و طرفدارانتون همراه کنین.
- از همون قالب زمانی در پیکره اشتراک گذاریها و آپدیت هات استفاده کنین.
ایجاد برنامه زمانی شبکههای اجتماعی
وقتی به بازه زمانی مختص کسب و کار خودتون که به خوبی برای شما جواب میده دست پیدا کردین، اون بازه زمانی رو در پست گذاریها و اشتراک گذاریهاتون رعایت کنین. با این حال، هر از چندگاهی برنامه زمانی شبکههای اجتماعی خودتون رو بررسی کنین. به این خاطر که مطمئن بشین زمانبندی شما هنوز تاثیر گزاره و اثر خودشو از دست نداده. شاید این زمانبندی با گذشت مدتی، دیگه کارایی سابق خودش رو نداشته باشه. در این صورت نیازه که برنامه زمانی شبکههای اجتماعی شما تغییر پیدا کنه. در عین حال، حواستون به پراکندگی محتواتون هم باشه.
ما طرفدار این هستیم که محتواهاتون رو بازنویسی یا بازآفرینی کنین و دوباره به اشتراک بذارین. یعنی از محتواهایی که مطلوب بودن دوباره استفاده کنین. بیایین امتحان کنین. یه نمونه از محتوایی که به خوبی عمل کرده رو انتخاب کنین. پیکره اون محتوا را دربیارین. اون رو به روش دیگه ای ارائه کنین و دوباره به اشتراک بذارین. به آمار کلیکها، لایکها و اشتراک گذاری پستهاتون نگاه کنین. تلاش کنین تا بفهمیین مخاطبانتون بیشتر به چه چیزی تمایل دارن. آیا بخش بخصوصی از محتوا توی این هفته بازخورد خوبی داشته؟ محتواتون رو زیر و رو کنین تا ببینین چه عاملی اون محتوا رو موفق کرده.
اگه توی facebook یا linkedin صفحه ای دارین، میتونین از مخاطبانتون نظرسنجی کنین. ببینین اونها از چه نوع محتوایی خوششون اومده. مثلا ما متوجه شدیم محتوای بصری باعث تعامل بیشتری در facebook میشه. شما باید تلاش کنین که رسانههای اجتماعی رو به کانالها و شبکههای اجتماعی پر قدرت تبدیل کنین. این کار میتونه برای کسب و کار شما زمانگیر باشه و حتی نیاز به تحقیق و بررسی داشته باشه. اما زمانی که شما صرف این کار و سازماندهی اون به روش مخصوص خودتون میکنین، واقعا ارزشش رو داره و در حقیقت یک سرمایه گذاری عالی محسوب میشه.