متا تگ توضیحات (متای توضیحات) و یا همان Meta Description یکی از تگ های مهم در سئو است.
بهینه سازی متا دیسکریپشن بر روی سئوی سایت تاثیر بسیار زیادی دارد. این متا دیتا باعث افزایش CTR سایت خواهد شد.
با افزایش CTR نیز رتبه سئو بهبود خواهد یافت.
همراه ما باشید.
فهرست مطالب
- متا تگ توضیحات چیست ؟
- نمونه کد HTML متا دیسکریپشن
- طول متای توضیحات چقدر باید باشد؟
- تعداد پیکسل مجاز Meta Description
- فرمت بهینه برای تگ توضیحات
- متا دیسکریپشن به عنوان فاکتور رتبه بندی گوگل
- قوانین و تکنیک های نوشتن متا دیسکریپشن
- ۱٫یک متن تبلیغاتی جذاب بنویسید
- ۲٫ از تگ های توضیحات تکراری استفاده نکنید
- ۳٫ در تگ توضیحات صفحه از علامت نقل قول استفاده نکنید
- ۴٫ گاهی اوقات بهتر است این تگ را خالی بگذارید
- ۴٫ هشداری در مورد حذف عمدی متای توضیحات
- ۵٫ موتورهای جستجو ممکن است از متای توضیحات شما استفاده نکنند
متا تگ توضیحات چیست ؟
متا دیسکریپشن یکی از المان های HTML است که خلاصه صفحه را نشان می دهد.
موتورهای جستجو مانند گوگل متا دیسکریپشن (Meta Description) را در صفحه نتایج خود نشان می دهند.
در صورتی که این متا دیتای مهم بهینه و جذاب باشد باعث افزایش نرخ کلیک (Click Through Rate – CTR) خواهد شد.
نمونه کد HTML متا دیسکریپشن
<head>
<meta name="description" content="This is an example of a meta description.">
</head>
طول متای توضیحات چقدر باید باشد؟
طول متای توضیحات باید بین ۱۵۰ الی ۱۶۵ کاراکتر باشد.
در صورتی که طول این متا دیتا بیش از حد مجاز باشد گوگل بخش های اضافی را حذف کرده و با سه نقطه (…) جایگزین می کند.
محاسبه طول متای توضیحات بر اساس کاراکتر اشتباه است
گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای نمایش متا دیتاها (Meta Title & Meta Description) در صفحه نتایج جستجو از پیکسل استفاده می کنند.
به عنوان مثال حرف “ب” فضای بیشتری نسبت به حرف “ا” در مانیتور اشغال می کند.
بنابراین مبنای محاسبه و نمایش پیکسل است نه کاراکتر. برای این منظور یک ابزار رایگان سئو تهیه و در اختیار شما علاقمندان به سئو قرار داده شده است.
با استفاده از ابزار سئو می توانید طول متا دیسکریپشن خود را براساس پیکسل محاسبه کنید.
لینک ابزار: محاسبه طول Title و Description صفحه به پیکسل
تعداد پیکسل مجاز Meta Description
طول متای توضیحات باید بین ۴۰۰ الی ۹۲۰ باشد. برای اینکه مطمئن شویم Meta Description در موبایل هم به طور کامل نمایش داده می شود پیشنهاد می شود طول متای توضیحات خود را بین ۴۰۰ الی۸۵۰ پیکسل در نظر بگیرید.
فرمت بهینه برای تگ توضیحات
تگ های متا دیسکریپشن اگرچه در رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیری ندارند ولی بر روی افزایش CTR در SERP بسیار مهم هستند.
SERP = صفحه نتایج موتورهای جستجو
این پاراگراف کوتاه یک فرصت تبلیغاتی در اختیار وبمستران قرار می دهد.
مدیران سایت با استفاده از این پاراگراف می توانند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند و آنها را وسوسه کنند که بازدیدی از سایت داشته باشند.
همچنین بازدیدکنندگان نیز با خواندن این توضیحات می توانند حدس بزنند که آیا محتوای سایت برای آنها کاربردی است یا خیر.
در نوشتن متای توضیحات صفحه باید بصورت کاملا هوشمندانه اقدام کنید.
توضیحات باید به زبان عادی، فعالانه و به دور از هرگونه تکنیک اسپمی باشد.
البته به یاد داشته باشید که کلمه کلیدی اصلی صفحه را باید داخل متا تگ توضیحات به کار ببرید.
همچنین این تگ باید بصورت خلاصه محتوای صفحه را توضیح دهد.
متا دیسکریپشن به عنوان فاکتور رتبه بندی گوگل
در سپتامبر ۲۰۰۹ گوگل اعلام کرد، متا تگ توضیحات، تگ عنوان صفحه و همچنین کلمات کلیدی در الگوریتم های رتبه بندی تاثیری ندارند.
البته متا تایتل و متا دیسکریپشن بر روی نرخ کلیک (CTR) تاثیرات بسیار زیادی دارد.
بالا بودن نرخ کلیک یکی از پارامترهای مهم گوگل در رتبه بندی سایت ها است.
بنابراین Meta Description بر روی سئو بصورت غیر مستقیم تاثیر دارد.
قوانین و تکنیک های نوشتن متا دیسکریپشن
- یک متن تبلیغاتی جذاب بنویسید
- از تگ های توضیحات تکراری استفاده نکنید
- در این تگ از علامت نقل قول استفاده نکنید
- گاهی اوقات بهتر است این تگ را خالی بگذارید
- موتورهای جستجو ممکن است از متای توضیحات شما استفاده نکنند
۱٫یک متن تبلیغاتی جذاب بنویسید
تگ توضیحات مانند یک نوشته تبلیغاتی است.
این تگ توجه کاربران را در صفحه نتایج موتورهای جستجو به خود جلب می کند.
به همین دلیل یکی از بخش های بسیار مهم در بازاریابی موتورهای جستجو است.
خوانا بودن، روان و کامل بودن یک توضیحات که در آن از کلمه کلیدی هم استفاده شده باشد باعث افزایش نرخ کلیک خواهد شد.
برای اینکه نرخ کلیک را در گوگل و سایر موتورهای جستجو به حداکثر برسانید بسیار مهم است که کلمات کلیدی را که منطبق با عبارات جستجوی کاربران تنظیم کنید.
بنابراین باید متا دیسکریپشن خود را تا جای ممکن نزدیک به عباراتی تنظیم کنید که کاربران با آنها جستجو می کنند.
۲٫ از تگ های توضیحات تکراری استفاده نکنید
مانند تگ عنوان صفحه، بسیار مهم است که هر صفحه از سایت متا تگ توضیحات منحصر بفرد داشته باشید.
بیشتر بخوانید: ۹ قوانین طلایی برای نوشتن تایتل تگ های جذاب
وجود متا تگ های تکراری باعث می شود که موتورهای جستجو نتوانند بین صفحات تفاوت قائل شوند.
به همین دلیل نمی توانند صفحه درست را بنا به عبارت جستجوی کاربر به وی نشان دهند.
نتیجه این خواهد بود که صفحات با متای تکراری را حذف می کنند.
۳٫ در تگ توضیحات صفحه از علامت نقل قول استفاده نکنید
هر زمان که از علامت نقل قول در HTML توضیحات صفحه استفاده شود، گوگل هر عباراتی که بعد از این علامت باشید را حذف خواهد کرد.
برای جلوگیری از این مورد، بهترین راه حل استفاده نکردن از این دست کدها می باشد.
اگر استفاده از نقل قول در متای توضیحات واقعا اجباری است می توانید برای این کار از HTML entity ها استفاده کنید.
۴٫ گاهی اوقات بهتر است این تگ را خالی بگذارید
در بسیاری از منابع اشاره شده است که تمام صفحات سایت باید دارای تگ توضیحات باشند. این یک پیشنهاد کاملا درست و هوشمندانه است.
اگر صفحه شما دارای یک، دو یا سه کلمه کلیدی پر ترافیک است بهتر است خودتان متای توضیحات برای صفحه بنویسید.
اما اگر از کلمات کلیدی بلند و یا بیش از سه کلمه کلیدی در صفحه استفاده شده است بهتر است اجازه دهید که موتورهای جستجو این تگ را برای شما تکمیل کنند.
بدین شکل که موتورهای جستجو محتوای صفحه را بررسی کرده و متن توضیحات را بنا به نیاز کاربر برای او نشان خواهند داد.
۴٫ هشداری در مورد حذف عمدی متای توضیحات
سایت های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک معمولا از متای توضیحاتی که برای صفحه وارد شده است در زمان اشتراک گذاری ها استفاده می کنند.
اگر این تگ خالی باشد اولین متنی در صفحه را که پیدا کنند برای این کار مورد استفاده قرار می دهند. به همین دلیل بسیار مهم است به خاطر داشته باشید:
در صورتی که از متای توضیحات استفاده نمی کنید حتما یک متای مناسب برای اشتراک گذاری صفحه در شبکه های اجتماعی انتخاب کنید.
در صورتی که از روش انجام این کار مطلع نیستید در زیر همین مطلب کامنت بزارید تا به صورت کامل برای شما توضیح بدم
۵٫ موتورهای جستجو ممکن است از متای توضیحات شما استفاده نکنند
در بعضی مواقع ممکن است گوگل متا تگ توضیحاتی که برای صفحه وارد کرده اید را نادیده بگیرد.
در این مواقع گوگل متا تگ متفاوتی را برای کاربر نمایش می دهد. چه زمانی این اتفاق می افتد ؟
زمانی که گوگل حدس بزند توضیحاتی که شما نوشته اید نیاز کاربر را تامین نمی کند.