متا دیسکریپشن یکی از ویژگیهای اچ تیام ال (HTML) است که متن مختصری از محتوای صفحات وب ارائه میدهد. موتورهای جست وجو مانند گوگل، معمولا متا دیسکریپشن را در نتایج سرچ نشان میدهند که این امر میتواند بر نرخ کلیک تاثیر بگذارد.
دو امر مهم که باید در متا دیسکریپشن رعایت شود
طول مناسب
توضیح متا میتواند هر اندازهای داشته باشد، اما گوگل به طور کلی قطعات را به ۱۶۰-۱۵۵ کاراکتر محدود میکند. بهتر است طول توضیح متا به قدری باشد که بتواند به اندازهٔ کافی متن را توصیف کند، بنابراین توصیه میکنیم که بین ۱۶۰-۵۰ کاراکتر باشد. به یاد داشته باشید که طول اپتیمال نسبت به موقعیتهای مختلف متفاوت است.
دقت داشته باشید که توضیح متا یکی از عوامل مهم و موثر برای سئو سایت است؛ پس رعایت کردن آن برای داشتن رتبهای بهتر در گوگل ضروری است!
فرمت مناسب
گرچه توضیح متا به رده بندی موتورهای جست وجو متصل نیست اما، در افزایش نرخ کلیک (click-through) از SERPها (صفحهٔ نتایج جست و جوی گوگل) حائز اهمیت است. پارگرافهای کوتاه فرصتی برای سازندههای سایتهای اینترنتی است تا محتوای سایت را برای کاربران تبلیغ کنند و همچنین فرصتی برای کاربران وب است که تصمیم بگیرند کدام محتوا مناسبتر است و حاوی اطلاعاتی ست که آنها به دنبالش هستند.
یک توضیح متا باید بصورت هوشمندانه (به روشی طبیعی، فعال، فاقد هرگونه اسپم) حاوی کلمات کلیدی که هدف پیج است، باشد. همچنین دارای متن جذابی باشد، بطوری که توجه مخاطب را برای کلیک کردن روی صفحه جلب کند، باید مستقیما به محتوایی که پیج توضیح داده مربوط باشد و از توصیفات صفحات دیگر متمایز باشد.
فاکتور رتبه بندی گوگل
گوگل در سپتامبر ۲۰۰۹ اعلام کرد که نه فاکتور توضیح متا و نه کلمات کلیدی متا در فاکتور رتبه بندی محتوای گوگل برای رتبه دهی به وب سایتها مهم نیستند. با این حال، توضیحات متا میتواند بر CTR (نرخ کلیک) صفحه در گوگل تاثیر بگذارد و خود این امر نیز میتواند بصورت مثبت بر توانایی صفحه برای رتبه بندی تاثیر گذارد. به همین دلیل، مهم است که تلاش زیادی در راستای بهبود توضیح متا دیسکریپشن انجام شود.
بهترین شیوههای SEO توضیحات متا
نوشتن نسخهٔ تبلیغات جذاب
تگ توضیح متا عملکرد نسخهٔ تبلیغات را ارائه میدهد. این امر خوانندگان را از طریق SERP به یک وبسایت جذب میکند. بنابراین یک بخش مهم و آشکار در بازاریابی جست و جو است. تولید یک توصیف جذاب و خواندنی با استفاده از کلمات کلیدی میتواند نرخ کلیک را برای یک صفحهٔ مشخص افزایش دهد. برای به حداکثر رساندن نرخ کلیک در صفحات نتایج موتور جست و جو، مهم است که بخاطر داشته باشیم گوگل و موتورهای جست وجوی دیگر، کلمات کلیدیِ توضیحات را وقتی هایلایت میکند که با مطالب سرچ شده مطابقت داشته باشد و چنین چیزی از اصول سئو مدرن است که رعایت کردن آن برای رتبه بهتر شما ضروری است.
از کپی کردن برچسبهای توضیح متا خودداری کنید
مانند تگهای عنوان، مهم است که توضیح متا در هر صفحهای منحصر بفرد باشد. در غیر این صورت شما به نتایج SERP پایان خواهید داد. یک راه برای مقابله با کپی توضیح متا، به کاربردن روشی پویا و برنامهای، برای ایجاد متا دیسکریپشن منحصربفرد برای صفحات خودکار است. اگرچه در صورت امکان هیچ جایگزینی برای توضیح اصلی که در هر صفحه مینویسید وجود ندارد.
از علامت نقل قول استفاده نکنید
هر زمان که علامتهای نقل قول در اچ تیام ال توضیح متا استفاده شود گوگل این توضیحات را در محل علامت نقل قول، هنگامی که دریک SERP ظاهر میشود، قطع میکند. برای جلوگیری از این اتفاق، بهترین کار این است که تمامی کاراکترهای غیر الفبایی را از توضیح متا حذف کنید. اگر علامتهای نقل قول در توضیح متای شما مهم هستند، برای جلوگیری از کوتاه شدن توضیحاتتان میتوانید به جای استفاده از نقل قول، از HTML entity استفاده کنید.
برخی اوقات ننوشتن توضیح متا مشکلی ندارد
اگرچه منطق قراردادی معتقد است که نوشتن توضیح متای خوب بجای اجازه دادن به موتورها برای بریدن قسمتی از صفحهٔ وب، عموما عاقلانهتر است، اما همیشه اینطور نیست.
ازاین قاعدهٔ کلی استفاده کنید تا مشخص کنید که باید توضیح متا خود را بنویسید
- اگر هدف پیج بین یک یا سه اصطلاح پر جست و جو است، توضیح متای خود، که هدف جست و جوی کاربران و شامل اصطلاحات خاصی است را بنویسید.
- اگر ترافیک یک صفحه long-tail است (دارای سه یا بیشتر از سه کلمهٔ کلیدی است)، گاهی اوقات عاقلانهتر است که به موتورها اجازه دهیم خودشان توضیح متا را جمع کنند. دلیل آن ساده است: وقتی موتورهای جست و جو یک توضیح متا را جمع آوری میکنند، همیشه کلمات کلیدی و عبارات اطراف آن، که کاربر سرچ کرده است را نمایش میدهند. اگر یک وب مستر توضیح متا را در کد صفحه بنویسد، چیزیکه برای نوشتن انتخاب میکند میتواند بسته به جست و جو، از اهمیتی که موتورها بطور طبیعی ایجاد میکنند، بکاهد.
یک هشدار در رابطه با حذف عمدی توضیح متا
به خاطر داشته باشید که سایتهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، معمولا از تگ توضیح متا بعنوان توضیحی استفاده میکند که هنگام اشتراک گذاری صفحه در سایتهایشان ظاهر میشود. بدون برچسب توضیح متا، ممکن است سایتهای شبکههای اجتماعی فقط از اولین متنی که میتوانند پیدا کنند، استفاده میکنند. با توجه به اولین جملهای که در ابتدای صفحه قرار دارد، ممکن است برای افرادی که از طریق شبکههای اجتماعی با محتوای شما برخورد میکنند، تجربه خوبی نباشد.
توجه!
موتورهای جست و جو همیشه از توضیح متای شما استفاده نخواهند کرد.
در بعضی موارد موتورهای جست و جو ممکن است توضیح متای یک وب مستر که در HTML صفحه مشخص کرده است را نادیده بگیرند. این که تعیین کنیم این اتفاق دقیقا چه زمانی رخ میدهد، غیر قابل پیش بینی است، اما اغلب وقتی اتفاق میافتد که گوگل فکر کند توضیحات متا به خوبی به نیاز کاربر پاسخ نمیدهد، پس یک قطعه از صفحهٔ مورد نظر که تناسب بیشتری با درخواست کاربر دارد را شناسایی میکند.
در کل گاهی اوقات اگر شانس با شما یار باشد توضیح متای شما میتواند به یک اسنیپت برجسته تبدیل شده و سایت شما را پر ترافیک کند!