تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوا (که به عنوان «تقویم تحریریه» هم شناخته میشود) یک برنامه زمانبندی مکتوب از زمان و مکان انتشار محتوای آینده ی سایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی است. تقویمهای محتوا معمولاً شامل قطعات آتی، بهروزرسانیهای وضعیت، فعالیتهای تبلیغاتی برنامهریزیشده، دست اندر کاران و بهروزرسانیهای محتوای موجود است..
در ادامه به معرفی مهمترین بخش های تقویم محتوایی میپردازیم.
عناصر کلیدی یک تقویم محتوایی را بشناسید
برای تقویم محتوایی، ابزارهایی وجود دارد. و در ادامه ی این مقاله به آنها میپردازیم. اما یک نکته را بهتر است فراموش نکنید:
در اینجا چهار مورد وجود دارد که هر تقویم محتوایی باید داشته باشد:
مقاله
مهمترین بخش از تقویم محتوای شما، مقاله است. مقاله نیاز به تعریف و توضیح ندارد… همان محتوایی است که شما منتشر میکنید… چه در وبلاگ خود، چه در پادکست یا در رسانه های اجتماعی.
هدف اصلی تقویم محتوای شما این است که موضوع مقالات خود را از قبل برنامه ریزی کنید. به این ترتیب، میتوانید سازماندهی شده و با یک برنامه مرتب، پیش بروید.
البته نمیتوان برای همه، یک فرمول کلی نوشت. حتی برخی از شرکت ها محتوای مقالات خود را از یک سال قبل برنامه ریزی میکنند. برخی از وبلاگ نویسان مستقل یا فریلنسرها ممکن است ندانند هفته آینده قرار است چه چیزی را منتشر کنند. فرمول یکسانی برای همه وجود ندارد. ولی هنگام نوشتن تقویم محتوایی، حتما مقداری انعطاف هم به خرج بدهید. حتی میتوانید در تقویمتان، مقداری جای خالی در نظر بگیرید که اگر ایده جدیدی به ذهنتان رسید یا اگر موضوع خاصی ترند شد، بتوانید آن را هم پوشش دهید و تقویمتان کلا به هم نریزد. چرا حرف از ایده ها و ترند ها میزنیم؟ چون همه میدانیم در دنیای دیجیتال امروز، همه چیز میتواند تغییر کند.
“با داشتن تقویم محتوا، هیچوقت با کمبود موضوع مواجه نمیشوید…”
بستر یا ابزاری که در آن تقویم را ثبت میکنید.
پلتفرم جایی است که تقویم محتوایتان را در آن ثبت میکنید. فریلنسرها بیشترین انعطاف را در انتخاب این ابزار دارند، از قلم و کاغذ گرفته تا Google Calendar و حتی اکسل ساده. مهمترین چیز این است که این تقویم برای شما کار میکند. حتی ممکن است تقویم محتوایتان یک برگه باشد که فقط خودتان از آن سر در میآورید!!
البته کار تیم های محتوا نویسی کمی سخت تر است. وقتی که با یک تیم محتوا ایجاد میکنید، میتوانید 5، 10 یا حتی 20 نفر هم تیمی داشته باشید که یک قطعه محتوا را قبل از انتشار آن ببینند یا بررسی کنند یا حتی کامل کنند. بنابراین بسیار مهم است که همه بتوانند آخرین وضعیت هر پست را ببینند. در این حالت گوگل شیت بهترین ابزار است. در غیر این صورت، اینباکس شما مملو از ایمیلهای افرادی خواهد بود که میپرسند: ” ویدئویی که قرار بود ادیت شود به کجا رسید؟” یا “محتوای پست مربوط به متاورس به کجا رسید؟”
این ابزارها فقط برای بخش های بازاریابی محتوا و سئو مفید نیست. بلکه راهی برای ارسال محتوایی است که روی آن کار میکنید تا همکارانتان هم در جریان قرار بگیرند. و اگر یک آژانس یا فریلنسر هستید، میتوانید ابزارهایی مانند Basecamp، Asana و Trello را به تقویم محتوای خود پیوند دهید تا مشتریانتان هم بتوانند از آنچه که روی آن کار میکنید مطلع باشند.
تبلیغات
مهمترین بخش بعدی تقویم محتوای شما تبلیغات و انتشار است. به طور مثال: چگونه برنامه ریزی میکنید محتوای خود را تبلیغ کنید. چه زمانی آن را در متا به اشتراک میگذارید؟ آیا میخواهید در آینده یک مصاحبه، پادکست یا پست ویرگول هم منتشر کنید؟ آیا میخواهید برای مشترکین ایمیلتان خبرنامه بفرستید؟ اینها فعالیتهای تبلیغاتی برای تقویم محتوای شما خواهند بود. لزوماً نیازی نیست در تقویمی کاملاً مجزا از تقویم فعلیتان قرار بگیرند. اما بهتر است آنها را با عنوان متفاوت یا رنگ دیگری مشخص کنید تا بتوانید به راحتی آنها را پیدا کنید.
ایده های آینده
این قسمت لیستی از ایده های محتوای آینده است که هنوز فعالانه روی آنها کار نکرده اید ولی باید در آینده برایشان وقت بگذارید و رویشان مانور دهید. به عنوان مثال، یکی از ایده های شما میتواند یک موضوع تصادفی باشد که موقع رانندگی به ذهنتان رسیده. یا ایده ای که در یک جلسه طوفان فکری مطرح شده. این ایدهها معمولاً در خود تقویم نشان داده نمیشوند، چون هنوز برنامهریزی نشدهاند.
لازم است که این ایدهها یک جایی ثبت شوند تا فراموششان نکنید و آنها را از دست ندهید. خیلی اوقات ایده هایی که یادداشت نمیشوند، فکرتان را به خودشان مشغول میکنند و این خودش آزار دهنده است.
“تقویم محتوا نیاز نیست پیچیده باشد. گاهی حتی یک فایل اکسل ساده هم کافیست.”
از یک ابزار تقویم محتوا استفاده کنید
ابزارهایی وجود دارند که به طور خاص برای ایجاد، مدیریت و همکاری در تقویم محتوا ساخته شده اند. بسته به میزان محتوایی که منتشر میکنید و اینکه تیمتان چقدر بزرگ است، ممکن است بخواهید روی نرم افزار تقویم محتوا سرمایه گذاری کنید.
در ادامه چند گزینه عالی برای این کار را میخوانیم.
- Notion: فضای کاری یکپارچه برای یادداشت ها، وظایف، ویکی ها و پایگاه های داده شما.
- · :Google Sheets احتمالاً محبوب ترین گزینه برای اکثر افراد و تیم های کوچک است. رایگان بوده و برای همکاری خوب است، اما برای راه اندازی نیاز به کمی کار دارد.
- اکسل: مایکروسافت اکسل های خود را بیشتر از قبل برای فعالیت های تیمی مناسب کرده است. هر چند اکسل آنلاین نیست ولی من به شخصه آن را به گوگل شیت ترجیح میدهم.
- · : Google Calendar اگر فری لنسر هستید، ممکن است Google Calendar برای شما کافی باشد.
- Coschedule: این برنامه، از یک تقویم با دسترسی 1 نفره تا یک مجموعه بازاریابی کاملاً ویژه برای شرکت های بزرگ را ساپورت میکند.
- Loomly : شامل راهنمای تعاملی برای ایجاد پست های وبلاگ، انتشار خودکار پست ها در شبکه های اجتماعی و موارد دیگر است.
- افزونه تقویم مقالات برای وردپرس: اجازه بدهید در چند کلمه این افزونه را خلاصه کنیم: ساده، کشیدن و رها کردن، و رایگان. با این حال، برای وقتی مناسب است که شما واقعاً پستهایی را در وردپرس برنامهریزی کرده باشید. – که ممکن است برای همه مناسب نباشد.
- Basecamp، Trello، Slack و Asana : شاید فکر کنید این ابزارها با هدف ابزار مدیریت پروژه و ارتباطات طراحی شده اند و ربطی به تقویم محتوا ندارند. هر یک از این سه را میتوان برای اهداف مدیریت کار استفاده کرد. و با کمی خلاقیت میتوانید از آنها به عنوان تقویم محتوا نیز استفاده کنید.
راهنمای ساخت قدم به قدم تقویم محتوایی
اگر قبلا تقویم محتوا تدوین نکرده باشید، ایجاد آن ممکن است دلهره آور به نظر برسد. اما هنگامی که برای اولین بار آن را سازماندهی کردید، خواهید دید که چقدر میتواند مفید باشد. اینجا مرحله به مرحله با هم پیش میریم تا نگرانیتان برطرف شود.
- مرحله اول: فهرستی از ایده های محتوایی خود تهیه کنید. اگر در مورد موضوعات مختلفی مینویسید، ممکن است به دسته بندی آنها در حین کارتان هم نیاز داشته باشید.
- مرحله 2: در مورد تعداد دفعات انتشار محتوا در بازه زمانی مورد نظرتان تصمیم بگیرید. به طور مثال هفته ای سه محتوا یا ماهی 10 محتوا یا روی دو محتوا… این به استراتژی محتوای خاص شما بستگی دارد. اگر تقویمتان برای شبکه های اجتماعی است، ممکن است لازم باشد چندین پست در روز منتشر کنید. اما اگر تقویمتان برای وبلاگ یا سایت باشد، شرایط کمی متفاوت است. شاید برای یک سایت، فقط کافی باشد، 3-4 پست در ماه منتشر کنید.
- مرحله شماره 3: از فهرست ایده هایی که در مرحله اول نوشتید، برای تکمیل تقویم استفاده کنید. این کار را با توجه به دفعاتی که در مرحله 2 مشخص کردید، انجام دهید.
مواردی که اضافه کردن آنها به تقویم، شما را یک قدم جلوتر میبرد.
بیشتر تقویمهای محتوا فقط شامل عنوان پست و تاریخ انتشار آن هستند. شاید این روش بد نباشد، ولی خوب هم نیست. این روش، برای قطعات محتوای ساده (مانند مطالعات موردی) خوب است. نه پروژه های بزرگتر و طولانی تر… اگر پروژههای بزرگتر یا پیچیدهتری منتشر میکنید، ممکن است بخواهید تمام مراحل فرآیند تولید محتوا را در تقویم اضافه کنید.
در اینجا چند مورد وجود دارد که باید در تقویم محتوای خود بگنجانید تا قوی تر و مفیدتر شود:
- به روز رسانی محتوا: این امر مهم است که محتوای خود را تازه نگه دارید. بنابراین برای مقالاتی که ویرایش آنها آسان است (مانند پست های وبلاگ) باید به روز رسانی های آینده را در تقویم خود قرار دهید.
- ممیزی محتوای سایت : گاهی اوقات محتوای قدیمیتر میتواند بیشتر از اینکه به سود سایتتان باشد، به ضرر آن باشد. به طور مثال بریتنی مولر دریافت که حذف فهرست 75 درصد از محتوای Moz در واقع ترافیک کلی جستجوی آنها را افزایش میدهد.
- فعالیت های خارج از سایت: تقریبا میتوان گفت این فعالیت ها زیرمجموعه سئوی آف پیج هستند. اینها را هم برنامه ریزی و تبلیغ کنید. هر زمان که یک پست مهمان، مصاحبه پادکست، گفتگوی زنده یا هر نوع تبلیغ خارج از سایت انجام میدهید، آن را نیز در تقویم محتوای خود قرار دهید. این امر باعث میشود ایده های تازه ای به ذهنتان برسد، تحلیل بهتری از فعالیت ها و نتایج داشته باشید، و در نهایت بدانید از کجا به اینجا رسیده اید؟
- هرچیزی که ذهن خلاق خودتان به شما پیشنهاد میدهد… تقویم یک قالب کلی دارد ولی هر فردی میتواند با توجه به شرایط کارش و خلاقیتی که دارد، یک سری موارد به تقویم اضافه کند.
در پایان یک قالب تقویم محتوایی برای دانلود قرار داده شده است. که میتواند کار شما را خیلی ساده تر کند. توجه داشته باشید که این تقویم، جزییات زیادی دارد که ممکن است شما به آنها نیازی نداشته باشید. یا مواردی را کم داشته باشد که میتوانید به آن اضافه کنید.