اکسپلور اینستاگرام دقیقاً چه کار مفیدی برای ما انجام میده؟ دوست داری پیجت دیده بشه؟ فالوورات با کمترین هزینه افزایش پیدا کنه؟ اکسپلور اینستا میتونه کلید طلایی برای شما باشه. در اصل شما با کمک اکسپلور اینستا میتونین ورودی واقعی و زیادی از مخاطبان هدف خود داشته باشین؛ بدون این که هزینه هنگفتی برای تبلیغات خود بدین. باید بدونین که پشت Explore feed اینستاگرام، الگوریتم دقیق اینستاگرام تنظیم شده. افرادی که برای ورود به اکسپلور اینستاگرام علاقمند هستن، بهتره آشنایی کامل از این الگوریتم داشته باشن. شما برای ورود به اکسپلور اینستاگرام باید نکاتی رو رعایت کنین. در ادامه این مقاله برای آشنایی بیشتر با الگوریتم اکسپلور و راهکارهایی برای ورود به اون با ما همراه باشین.
اکسپلور اینستا چیه؟
صفحه Instagram Explore مجموعهای از عکسها و فیلمها و reelsها برای کمک به هر کاربر اینستاگرام در کشف پستها، اکانتها و یا هشتگها و یا محصولاتی هست که ممکن دوست داشته باشن. الگوریتم پشت اکسپلور اینستاگرام در اصل برای سازگاری و بهبود توصیههای محتوای خود استفاده میکنه. سوال مهم دقیقاً اینجا هست که:
در جواب باید بگیم که اینستاگرام در اصل در تلاشه که انواع عکسها و فیلمهایی رو که شما میبینین، آپدیت کنه! پستهای نمایش داده شده در اکسپلور اینستا بر اساس اکانتها یا افرادی هست که شما دنبال میکنین؛ یا پستهایی که شما دوست دارین (نزدیک به سلیقه شما هست) انتخاب میشن. صفحه اکسپلور رو با ضربه زدن روی نماد ذره بین در منوی پایین صفحه، میتونین مشاهده کنین. در بالای صفحه اکسپلور اینستا افراد میتونن اکانتها، هشتگها و مکانها رو جستجو کنن. چند ماه پیش، اینستا گزینه جستجوی کلمات کلیدی رو اضافه کرد. یعنی انتقال جستجو به فراتر از نامهای کاربری و هشتگها!
الگوریتم اکسپلور اینستاگرام
اولین نکته قابل توجه این هست که، هیچ دو صفحه اکسپلور اینستاگرام به طور یکسان نیستن. به این دلیل که محتوایی که کسی زمان باز کردن صفحه اکسپلور اینستا میبینه، توسط سیستم رتبه بندی Feed Instagram شخصی سازی شده. این سیستم در اصل به الگوریتم اینستاگرام معروف هست. برخلاف home feed که افراد پستها رو از طریق اکانتهایی که دنبال میکنن، میبینن؛ مهندسان اینستاگرام صفحه اکسپلور رو به عنوان یه سیستم بدون اتصال، طبقه بندی میکنن. یکی از محققان در شرکت اینستاگرام توضیح میده که در این سیستم پستها بر اساس فعالیت کاربر در اینستاگرام انتخاب میشن و سپس بر اساس فاکتورهای مشابه رتبه بندی میشن.
انتخاب محتوا صفحه اکسپلور
به عبارت دیگه انتخاب محتوا در صفحه اکسپلور اینستاگرام هر کاربر بر اساس:
- اکانتهای شخصی که اونها رو دنبال میکنه.
- آنچه افراد از طریق اکانتهای کاربری خود دنبال میکنن.
- انواع پستهایی که توجه کاربر رو به خودش جلب میکنه.
- پستهایی با تعامل بالا نیز نمایش داده میشه.
تا اینجا فهمیدیم که الگوریتم صفحه اکسپلور اینستا بسیار هوشمند و شخصی سازی شده، کار میکنه. مسئله مهم این که ورود به اکسپلور اینستاگرام چطوری برای ما ممکن میشه؟
الگوریتم اکسپلور به زبانی ساده!
اینستاگرام به پستهایی که توجه کاربر رو جلب میکنن، نگاه دیگهای داره. برای تشخیص چنین پستهایی چیکار میکنه؟ وقتی شما پستی رو به اشتراک میذارین، اینستاگرام اون پست رو به 20% از فالوورهای شما نشون میده. اگه متوجه شد که اون 20% از پست شما با لایک، کامنت، سیو و Share استقبال کردن؛ پست رو مفید برای خودش و کاربراش میدونه. سپس پست رو در اکسپلور اینستاگرام با دیگر کاربرها به اشتراک میذاره چرا که اون پست رو مفید و خوب میدونه. نکته مهمی که در اکسپلور اینستا باید بدونین این هست که:
برای دریافت Save و Share بیشتر میتونین، پستهایی با محتوای آموزشی درست کنین. در این حالت امکان ورود به اکسپلور اینستاگرام برای شما بیشتر میشه.
15 دقیقه طلایی در الگوریتم
برای ورود به اکسپلور اینستاگرام باید 15 دقیقه ابتدایی رو خیلی جدی بگیرین. چرا؟ چون تا پست شما به اشتراک گذاشته میشه، شما 15 دقیقه زمان دارین که به اینستاگرام ثابت کنین، محتوایی با کیفیت و مفید ارائه دادین. این کار چطوری ممکن هست؟ با کاور و تیتر خوب، محتوای با کیفیت و خلاقانه شما توجه کاربرهای زیادی رو در 15 دقیقه اول کسب میکنین. زمانی که اینستا متوجه شد که پست شما فیدبک خوبی داشته؛ اون رو به اکسپلور اینستاگرام هدایت میکنه تا کاربرهای دیگه هم این پست رو ببینن. نکته طلایی برای اکسپلور اینستا این که:
مزایای ورود به اکسپلور اینستا
نمایش پست شما در صفحه اکسپلور اینستاگرام به معنای قرار گرفتن محتوای شما در معرض دید بیشتری هست. بر این اساس مزایایی به شما تعلق میگیره. این مزایا عبارتند از:
- افزایش جذابیت در مورد محتوا که اون رو به اکسپلور برده. در اصل محتوای شما بین مخاطبان گستردهتری به اشتراک گذاشته میشه.
- اکسپلور اینستا در اصل باعث افزایش فالوور واقعی و جدید میشه؛ بدون این که هزینه خاصی برای اون بدین.
- تعامل از طریق فالوئرهای جدید افزایش پیدا میکنه.
- فروش محصولات شما یا خدمات شما با این کار بیشتر میشه.
ورود به اکسپلور اینستاگرام میتونه میانبر خوبی برای گسترش کسب و کار کوچک شما باشه. فقط لازم که شما کاملاً صبور باشین و برای ورود به اکسپلور محتوای با کیفیت تولید کنین. در انتها شیرینی این کار خود رو از اینستاگرام میگیرین.
ورود به اکسپلور اینستاگرام
برای ورود به اکسپلور اینستاگرام لازم که یک دسته از نکات رو در کمترین زمان رعایت کنین. توجه کنین که اکسپلور اینستاگرام شاخ غول نیست که بشکنین! اگه به هر دلیلی تا حالا وارد اکسپلور اینستا نشدین؛ یعنی ترفندها و راهکارهارو به اندازه کافی بلد نبودین. اول یه سری نکات کلی رو به شما یادآور میشیم.
- یکی از مهمترین نکات برای رفتن به اکسپلور این که در بهترین زمان ممکن پست خود رو به اشتراک بگذارین.
- برای رفتن به اکسپلور اینستا باید روی کپشن خود کار کنین. کپشن کپی شده رو اینستا سریعاً تشخیص میده. بنابراین در پی گول زدن اون نباشین.
- درجه کیفی محتوای شما باید بسیار بالا باشه تا مورد توجه مخاطبان شما قرار بگیره.
- هشتگ گذاری درست زیر پستها، میتونه به این روند خیلی کمک کنه.
- روی Bio خودتون کار کنین. Bio خفن برای پیج شما میتونه به جذب بیشتر مخاطب کمک کنه؛ در نتیجه میتونین راحتتر به اکسپلور اینستا برین.
- نکته مهم دیگه این هست که باید با همکاران خود در زمینهای که کار میکنین، تعامل داشته باشین. این مسئله باعث میشه تا مخاطب اونها، مخاطب شما هم بشه.
سیو کن تا بری اکسپلور
برای ورود به اکسپلور اینستاگرام شما باید محتوایی تولید کنید که سیو بشه! برای این کار باید چه کرد؟ ساده است! خودتون رو جای مخاطب خود بذارین. چطور پستهایی رو سیو میکنین؟ شاید این مسئله خیلی جدید نباشه؛ همه رو این مسئله تقریباً تاکید دارن اما ما به شما میگیم که چیکار کنین تا سیو پست شما بیشتر باشه. اکسپلور اینستاگرام محتوای مفید و کاربردی رو میپسنده. برای اثبات این مسئله باید محتوای شما Share و Save بشه. شما میتونین در هر زمینهای که فعالیت دارین، راهکار ارائه بدین. مثلاً تولید پوشاک دارین؛ میتونین راهکارهایی برای ست کردن لباس به کاربر ارائه بدین تا تشویق بشه که محتوای شما رو سیو کنه. در اصل شما باید برای بعد از استفاده از محصول هم به کاربر، راهکار و ترفند بدین.
کاور پست
کاور پست شما برای جذب فالوئر و جلب توجه کاربر خیلی مهم هست. برای این کار شما باید کمی خلاق باشین. از کاورهای خلاقانه، جدید و جذاب استفاده کنین. اکسپلور اینستا در اصل میخواد که کاربر رو در صفحه خودش نگه داره. برای این کار نیاز به محتوای جذاب هست. کاور مثل ویترین پست شما میمونه. یه مغازه اگه حتی جنسهای فوق العادهای هم بیاره اما ویترین خوبی نداشته باشه؛ خیلی از مشتریهاشو از دست میده. برای داشتن کاور خوب، شما باید ترکیب رنگهای استفاده شده در کاور، تیتر کاور و عکس اون رو به دقت و با ریزبینی انتخاب کنین. این مسئله به خودی خود باعث ورود به اکسپلور اینستاگرام نمیشه اما در کنار عوامل دیگه، میتونه بسیار کاربردی باشه.
پست آموزشی
برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام لازم که پست آموزشی تولید کنین. شاید بگین که پیج شما کاریه و فقط محصول تولید میکنین؛ اما لازم به شما بگیم که تولید محتوای آموزشی 100% در جذب فالوئر و رفتن به اکسپلور اینستا تاثیر داره. شما میتونین مرتبط با محصول یا خدماتی که ارائه میدین، پست آموزشی تولید کنین و به اشتراک بذارین. در نتیجه نسبت به این موضوع گارد نگیرین و برای یک بار هم که شده امتحانش کنین.
محتوای جذاب
یکی از مهمترین فاکتورها برای ورود به اکسپلور اینستاگرام داشتن محتوای جذاب هست! علاوه بر داشتن ایده خوب و خلاقانه، کیفیت صدا و کیفیت تصویر، باید بدونین که ادیت خوب محتوای شما و تیزر جذاب میتونه خیلی موثر باشه. با استفاده از اپلیکیشنهای پیشنهادی ما، میتونین تیزر خفن بسازین:
- Likee
- beat.ly
- canva
- quik
با تولید محتوای جذاب، توجه فالوئر رو جلب میکنین و در نتیجه اینستا هم شما رو مفید تشخیص میده و به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا میکنین.
استفاده از Tags
برای کمک به دیده شدن محتوای خود، میتونین از برچسبهای مربوطه یا Tag استفاده کنین. Tagهای جغرافیایی، حسابها و هشتگها در اصل روشهای دیگری برای افزایش دامنه دسترسی به محتوای شما در اکسپلور اینستا هست. همیشه این نکته رو به یاد داشته باشین که مردم از صفحه Instagram Explore برای جستجو هشتگها و مکانها هم استفاده میکنن. برای مثال اگه هشتگ خاصی علاقه شخصی رو برانگیزه، بعدش پیج مورد نظر رو دنبال میکنه. هشتگها و Tags در اصل استراتژیک اینستاگرام هستن تا محتوای شما در جایی که افراد به دنبال اون هستن، ظاهر بشه. بنابراین این مسئله رو دست کم نگیرین. Tagهای اکانت روش دیگهای برای نمایش پستهای شما به مخاطبان جدید ارائه میدن. با این روش ورود به اکسپلور اینستاگرام سادهتر میشه و شما میتونین مخاطبین هدف خود رو پیدا کنین.
آنالیز پیج
برای رفتن به اکسپلور اینستا میتونین پیج خود رو آنالیز کنین. چطوری؟ مثلاً با این شروع کنین که بین استوریها یا محتواهای تولید شده، بگردین و اونی که بیشترین تعامل رو با مخاطب داشته، پیدا کنین. ببینین که کدوم پست لایک یا Share و Save بیشتری خورده؛ بعد این خودش به شما سرنخ میده تا بتونین محتوای مورد پسند مخاطب خود رو تولید کنین. اگه شما بتونین، مخاطب خود رو مدت زمان بیشتری در پیج نگه دارین یا تعامل بیشتری با اون برقرار کنین؛ قطعاً در ورود به اکسپلور اینستاگرام موفقتر عمل میکنین.
زمان به اشتراک گذاری محتوا
در نکات ابتدایی به شما گفتیم که زمان به اشتراک گذاری محتوا، در دیده شدن محتوای شما بسیار موثر هست. برای مثال اگر مخاطبین هدف شما کارمند هستن و ساعت 12 حداکثر میخوابن و شما ساعت 2 نیمه شب محتوا رو به اشتراک میگذارین، نباید انتظار دیده شدن و رفتن به اکسپلور اینستا رو داشته باشین. برای پیدا کردن زمان طلایی خود؛ باید اول مخاطب هدف خود رو شناسایی کنین. مثلاً اگه مخاطبای شما جوونن در یه ساعت خاصی بیشتر تو اینستا هستن. اگه خانم خانه دارن شاید زمان بیشتری در اینستا باشن. بعد بسته به این موارد میتونین احتمال بدین که در چه بازه زمانی، بیشترین مخاطبای شما در اینستا هستن. اینطوری دروازههای Instagram Explore به روی شما باز میشه.
نتیجه
در انتها باید بگیم که برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام باید صبور باشین. اگه اولین پستهای خود رو به اشتراک میذارین و از وضعیت پیج ناراضی هستین؛ بهتره بگیم عجول نباشین. همه کارها میزانی زمان بر هستن تا به جایی که میخوایم برسن. اگه بخوایم خیلی خلاصه به شما بگیم؛ برای ورود به اکسپلور اینستاگرام باید در کمترین زمان، تمام نکاتی رو که گفتیم رعایت کنین. این موضوع رو فراموش نکنین که کلید طلایی شما برای رفتن به صفحه اکسپلور، تولید محتوای خلاقانه و جدید هست. کپی رایت و محتوای کم کیفیت شانسی برای ورود به اکسپلور و جذب مخاطب ندارن. سوالات خود در این زمینه رو با ما به اشتراک بذارین. شما برای رفتن به اکسپلور چه راهکاری رو بلدین؟