چگالی کلمات کلیدی چیست؟ همه کسانی که در زمینه سئو و تولید محتوای سئو شده شروع به فعالیت کرده اند، به طور حتم با مفهومی به نام چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) مواجه شده اند.
بهتر است پیش از مطالعه این مقاله برای آشنایی با مفهوم کلمه کلیدی به مقاله کلمه کلیدی چیست مراجعه کنید.
زمانی که شروع به تولید یک محتوا برای سایت خود می کنید، یکی از اولین و مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کنید محاسبه چگالی کلمات کلیدی است.
تعداد کلماتی که در محتوای خود به کار می برید بیشتر از آن چه که فکر می کنید بر افزایش یا کاهش رتبه مقاله شما در موتورهای جستجو تاثیر دارد.
در این مقاله پس از توضیح در رابطه با مفهوم چگالی کلمات کلیدی، در رابطه با شیوه محاسبه آن صحبت می کنیم.
با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
- چگالی کلمات کلیدی چیست؟
- محاسبه چگالی کلمات کلیدی
- نحوه توزیع عبارات کلیدی
چگالی کلمات کلیدی چیست؟
در یک توضیح ساده می توان گفت که چگالی کلمات کلیدی تعداد کلمه کلیدی نسبت به تعداد تمام کلمات یک متن است.
تعداد استفاده از کلمات کلیدی در یک متن باید متعادل باشد.
اگر به مقدار کمی از آن استفاده کنید، عبارت کلیدی صفحه شما برای گوگل قابل تشخیص نخواهد بود.
اگر بیش از اندازه از عبارت کلیدی استفاده کنید، متن شما حالت اسپم پیدا می کند و باعث جریمه شدن از سمت گوگل می شود.
محاسبه چگالی کلمات کلیدی
یک فرمول مشخص برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی وجود دارد.
Nkr: تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی
Tkn: تعداد کل کلمات یک متن
فرمول محاسبه به شکل زیر است.
(Nkr / Tkn * 100)
با توجه به این فرمول اگر می خواهید چگالی عبارات کلیدی خود را در یک متن مشخص کنید، باید تعداد کلمات کلیدی را تقسیم بر کل کلمات کنید؛ سپس عدد به دست آمده را در ۱۰۰ ضرب کنید.
نحوه توزیع عبارات کلیدی
حالا که با مفهوم کلمه کلیدی و نحوه محاسبه آن در یک متن آشنا شدید، بهتر است به این موضوع بپردازیم که چگونه باید کلمات کلیدی خود را در متن به صورت متعادل توزیع کنیم.
در محتوایی که تولید می کنید نباید تمام کلمات کلیدی را در یک قسمت به کار ببرید و در یک قسمت دیگر متن از هیچ عبارت کلیدی ای استفاده نکنید.
برای مثال اگر در پاراگراف اول متن خود ۱۰ بار کلمه کلیدی را استفاده کرده اید، ایراد دارد.
توزیع نابرابر کلمه کلیدی در یک متن باعث ناخوانا شدن متن شما برای کاربران می شود.
همچنین ممکن است موتورهای جستجو عبارت کلیدی شما را تشخیص ندهند.
بهتر است در همه جای متن خود از کلمه کلیدی استفاده کنید.
بهتر است عبارت کلیدی خود را در مواردی مانند موارد زیر به کار ببرید.
- عنوان صفحه
- متن اصلی
- URL صفحه
- تگ Alt تصاویر
- متاتایتل و متادیسکریپشن
به جای استفاده مداوم از کلمه کلیدی اصلی می توانید از کلمات مترادف آن استفاده کنید.
مساله بسیار مهم دیگر این است که توجه داشته باشید که متن خود را هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران بهینه کنید.
در این مقاله به سوال چگالی کلمات کلیدی چیست پاسخ دادیم.
علاوه بر آن در رابطه با نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی و چگونگی توزیع آن در یک متن توضیح دادیم.
همانطور که اشاره کردیم چگالی کلمات کلیدی مفهومی است که در نگارش یک محتوای سئو شده بسیار اهمیت دارد.
بهتر است از عبارت کلیدی در متن خود به اندازه استفاده کنید و همچنین آن را به درستی در محتوا توزیع کنید.
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.