خیلی از بازارایاب ها از روشهای بازارایابی مثل بهینه سازی موتور جستجو SEO و Google Ads برای کمک به جذب ترافیک و لید به کسب و کار خودشون، استفاده میکنن. خیلی از کسب و کارها و شرکت ها نمیدونن که هنگام برنامه ریزی برای یک بازاریابی، کدوم استراتژی بهترین نتیجه رو برای اونها به ارمغان میاره. و در نتیجه بین دوراهی گوگل ادز یا سئو گیر میافتن نمیدونن کدوم رو انتخاب کنن و با استفاده از کدوم یکی جواب بیشتری میگیرن. در این مقاله ما به تفاوتهای بین و گوگل ادز و سئو میپردازیم تا به شما کمک کنیم بهترین استراتژی رو برای کسب و کار خودتون انتخاب کنین ?
سئو چیست؟
قبل از این که بین تبلیغات گوگل یا سئو یکی رو انتخاب کنین باید بدونین سئو چیه و چیکار میکنه که ما یه توضیح کلی به طور خلاصه برای شما آماده کردیم.
بهینه سازی موتور جستجو یا سئو SEO شامل بهینه سازی وبسایت و محتوای اون به طوریه که سایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) در جایگاه بالاتری ظاهر بشه. وقتی کاربران در گوگل جستجو میکنن، موتورهای جستجو کوئریهای اونها رو با صفحات وب مربوطه مطابقت میدن. برای کمک به قرار گرفتن صفحه خودتون در نتایج جستجوی مرتبط باید از تکنیک های بهینه سازی مثل ادغام کلمه کلیدی و لینک داخلی استفاده کنین. یک صفحه بهینه شده باعث ایجاد ترافیک برای سایت شما و در نهایت افزایش تبدیل و فروش شما میشه.
Google رتبه شما رو بر اساس عوامل مختلف زیر تعیین میکنه، از جمله:
- انتخاب کلمه کلیدی: برای کمک به کسب و کار خودتون در نتایج جستجو، باید کلمات کلیدی مرتبط برای صفحه خودتون انتخاب کنین. گوگل صفحه شما رو بر اساس کلمات کلیدی شما انتخاب میکنه و به مخاطب نشون میده؛ بنابراین باید از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع صفحه خودتون استفاده کنین تا به شما در ظاهر شدن و رتبه بندی در کوئری های مرتبط کمک کنه.
- کیفیت محتوا: گوگل میخواد کاربرها رو به سمت مطالب با کیفیتی که میتونن اطلاعات مورد نیاز رو در اختیار اونها قرار بده، هدایت کنه. وقتی محتوای طولانی و آموزندهای دارین، گوگل احتمالاً وبسایت شما رو در رتبه بالاتری از نتایج جسجو قرار میده. محتوای با کیفیت و طولانی باعث میشه کابران زمان بیشتری با سایت شما در تعامل باشن و سیگنالهای مثبتی رو در مورد صفحه شما به Google ارسال کنن. توی این سایت ما یک دسته بندی جدا برای مطالب مربوط به تولید محتوا داریم. میتونین به اون دسته بندی رجوع کنین تا با تکنیک های تولید محتوا با کیفیت آشنا بشین.
- امنیت سایت: حفظ و امنیت اطلاعات شخصی، نگرانی مرورگرهای اینترنت رو افزایش میده و گوگل متوجه این موضوع شده. بنابراین رمز گذاری اطلاعات در سایت شما با استفاده از گواهی SSL مهمه. گوگل سایت های امن رو بالاتر از سایت های ناامن رتبه بندی میکنه.
- تجربه کاربر UX : گوگل میخواد سایت هایی رو تبلیغ کنه که تجربه مثبتی رو ارائه میدن. شما باید روی بهبود تجربه کابر در سایت خودتون تمرکز کنین. این امر منجر به بهبود رتبه سایت شما میشه. بعضی از ویژگی های UX شامل: ناوبری آسون، عناوین و بولتها در متن محتوا و فیلمها و تصاویر جذاب میشه، تجربه کاربر یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار روی سئو به حساب میاد و وقتی برای اون حسابی زمان و خلاقیت به خرج بدین، لازم نیست بین دوراهی گوگل ادز یا سئو گیر کنین (البته حالا خیلی زود هم تصمیم نگیرین کلی فاکتور دیگه هم تو راهه).
- سازگاری با تلفن همراه: گوگل به دلیل افزایش مرورگر وب در تلفن همراه طی همین یکی دوسال اخیر، در حال ایجاد یک طراحی پاسخگو است. در این دوره بیشتر افراد و مخصوصاً نسل جوان و نوجوان تنها از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارن. پس یک طراحی واکنشگرا یه مورد مهمه چون به کاربران کمک میکنه بتونن سایت شما رو در هر دستگاهی مشاهده کنن. برای داشتن رتبه برتر در نتایج جستجو، باید یک سایت سازگار با موبایل داشته باشین.
- سرعت صفحه: کاربران دوست دارن سریع به اطلاعات دست پیدا کنن، بنابراین اگه سایت شما دیر لود میشه، در نتایج موتور جستجو رتبه خوبی نخواهید داشت. اگه سایت شما سریع بارگیری نشه، کاربران از صفحه شما خارج میشن (تحقیقات به ما میگن فقط بین ۸ تا ۱۰ ثانیه زمان دارین تا کاربر رو قانع کنین تو صفحه شما بمونه. پس سرعت صفحه شما باید خیلی زیاد باشه) و این کار نرخ پرش یا بانس ریت (bounce rate) سایت شما رو افزایش میده. با افزایش نرخ پرش، سایت شما سیگنالهای منفی به گوگل میفرسته که این طبیعتاً به رتبه بندی شما آسیب میزنه.
تبلیغات PPC به چندین شکل ظاهر میشن:
-
تبلیغات جستجو: این تبلیغات متنی در بالای SERP ها، بالاتر از لیستهای ارگانیک ظاهر میشن. اگرچه این تبلیغات مانند لیستهای نتایج جستجوی ارگانیک به نظر می رسن، اما برای نشون دادن تمایز اونها از لیستهای ارگانیک، بهشون تگ Ad اضافه میشه.
- تبلیغات Google Shopping: این تبلیغات به صورت چرخ فلک در بالای SERP با تصاویر محصولاتی از مارکهای مختلف ظاهر میشن. این لیستها شامل قیمتها هم میشن، بنابراین کاربران میتونن فروشگاه رو مقایسه کنن.
- تبلیغات خدمات محلی یا Local Services: تبلیغات خدمات محلی برای شرکتهای خدماتی است. مثل لوله کشها یا برق کشها که میخوان افراد محلی بیشتری رو به خودشون جلب کنن.
این تبلیغات مشابه تبلیغات با فرمت چرخ و فلک است اما فرقش اینه که اطلاعات خدمات مربوط به کسب و کار رو لیست میکنه.
با استفاده از PPC، به ازای هر باری که کاربر روی آگهی شما کلیک میکنه، شما باید هزینهای به گوگل پرداخت کنین. Google Ads گزینهی مقرون به صرفه تری نسبت به تبلیغات رادیو، تلویزیون یا روزنامه است.
تبلیغات PPC، بر اساس یک سیستم مناقصه کار میکنه. شما مبلغی برای کلمات کلیدی که میخواین برای تبلیغات خودتون استفاده کنین، پیشنهاد میکنین. مبلغ این پیشنهاد بیشترین هزینهای است که میخواین وقتی شخصی روی تبلیغ شما کلیک کرد بپردازین.
وقتی برای یک کلمه کلیدی پیشنهاد میدین، تبلیغ شما در نتایج جستجوی اون کلمه کلیدی ظاهر میشه. موقعیتی که تبلیغ شما در اون قرار میگیره تحت تاثیر مناقصه و کیفیت شماست.
گوگل ادز یا سئو ؟
گوگل ادز و یا سئو به شما کمک میکنه تا میزان بازدید مربوط به سایت خودتون رو بالا ببرین و لیدهای بیشتری که منجر به تبدیل میشن رو جذب کنین. در حالی که استفاده از هر دو روش به رشد آنلاین کسب و کار شما کمک میکنه، اما تفاوت زیاد بین این دو استراتژی است. در ادامه این دو استراتژی رو با هم مقایسه میکنیم:
گوگل ادز | سئو | ویژگی |
فقط در مدت زمان کمپین ترافیک جذب میشه | به طور مداوم باعث جذب ترافیک میشه | ترافیک |
میتونه تبلیغ رو در نتایج جستجو و سایر وبسایت های متعلق به گوگل قرار بده | فقط در نتایج جستجو قرار میگیره | موقعیت |
وقتی افراد روی لیست شما کلیک میکنن، باید به ازای هر کلیک هزینهای بپردازین | وقتی کسی روی لیست شما کلیک کنه، هزینهای نمیپردازین | هزینه کلیک کردن |
هم برای کلمات کلیدی طولانی و هم برای کلمات کلیدی کوتاه کار میکنه | هم برای کلمات کلیدی طولانی و هم برای کلمات کلیدی کوتاه کار میکنه | انتخاب کلمه کلیدی |
سریع به نتیجه میرسه | زمان میبره تا نتیجه بده | زمان |
ردیابی تجزیه و تحلیل و ROI به سرعت انجام میشه | ردیابی تجزیه و تحلیل ROI زمان میبره | متریکهای ردیابی |
Google Ads یا SEO ، هر کدوم چیزی منحصر به فرد برای تجارت شما ارائه میدن.
گوگل ادز یا سئو ؟ مسئله این است!
انتخاب گوگل ادز یا سئو برای رونق کسب و کار و پیشرفت سایت شما، به خیلی فاکتورها از جمله اهداف کسب و کار شما بستگی داره.
Google Ads
گوگل ادز برای شرکتهایی که روی خرید و فروش تمرکز دارن، بهترین انتخاب است. این استراتژی برای شرکتهایی که میخوان نتایج فوری بگیرین بهتره، و مشاغل به محض راه اندازی یک کمپین، قادر به نظارت بر تلاشهای خودشون هستن.
سئو
اگه به دنبال ایجاد یک گردش پایدار ترافیک در طول زمان یا افزایش شناخت برند خودتون هستین، سئو بهترین انتخابیه که میتونین داشته باشین. استراتژی سئو به افراد بیشتری کمک میکنه تا برند شما رو پیدا کنن و در مورد اون اطلاعات کسب کنن. با یکم وقت و تلاش میتونین سایت های خودتون رو برای موتورهای جستجو بهینه کنین و به کسب و کار خودتون کمک کنین تا ترافیک بیشتری داشته باشه.
هزینه: گرچه سئو سایت نه ارزونه و نه آسون، اما به طور کلی مقرون به صرفهتر از سایر روشهای بازارایابی برای افزایش آگاهی از نام برند و جذب ترافیک برای وبسایت شماست.
پایداری: بر خلاف تبلیغات پولی، لحظهای که پرداخت قطع میشه، ترافیک شما کاهش پیدا نمیکنه. بنابراین تلاش برای توسعه ترافیک ارگانیک میتونه با کاهش هزینههای بازاریابی، کسب و کار رو حفظ کنه.
چطور گوگل ادز و سئو با هم کار میکنن؟
در حالی که بین دو راهی تبلیغات گوگل و سئو یک بحث داغ است، در مورد این که کدوم استراتژی بیشتر به کسب و کار کمک میکنه، بهتره از هر دو استراتژی به طور همزمان استفاده کنین. بیشتر بازارایابان استفاده ترکیبی از Google ads و سئو رو در کمپین بازاریابی شما توصیه میکنن تا نتیجه بهتری برای شما رقم بخوره.
هر دو روش گوگل ادز و سئو باعث میشن شما در صفحه نتایج موتورهای جستو بیشتر دیده بشین، بنابر این استفاده از اونها در استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما، پتانسیل آنلاین برند شما رو به حداکثر میرسونن.
وقتی از سئو و تبلیغات PPC در کنار هم استفاده میکنین، میتونین:
- قابلیت مشاهده برند خودتون رو افزایش بدین: تبلیغات سئو و PPC، میزان بازدیدی رو که میتونین در جستجو به دست بیارین رو دو برابر میکنن. هم نتایج ارگانیک و هم تبلیغ PPC، تعداد فرصتهایی رو که جستجوگران برای بازدید از صفحه شما دارن رو افزایش میده.
- افزایش ترافیک: استفاده از سئو و PPC در کنار هم، بهترین شانس رو برای کسب ترافیک ارزشمند به شما میده. PPC به شما کمک میکنه تا به سرعت ترافیک جذب کنین و به محض راهاندازی تبلیغ خودتون میتونین شروع به جذب سود کنین. وقتی شما سئو رو اضافه میکنین، شروع یه جذب ترافیک طول مدت خواهید کرد. استفاده از هر دو استراتژی به شما این امکان رو میده تا از ترافیک طولانی مدت و کوتاه مدت بهترین استفاده رو داشته باشین.
- استفاده از کلمات کلیدی PPC برای بهینه سازی سئو: استفاده از گوگل ادز برای پیشنهاد همون کلمه کلیدی که با SEO هدف گذاری میکنین، به معنای قرار گرفتن این کلمات کلیدی در معرض دید بیشتر است. علاوه بر این آزمایش کلمات کلیدی با استفاده از تبلیغات PPC، میتونه به شما کمک کنه تشخیص بدین کدام یک از کلمات کلیدی برای SEO کارآیی بیشتری دارد.
کلام آخر
گوگل ادز یا سئو ؟ این تصمیمیه که واقعاً به عهده خود شماست. شما باید قبل از انتخاب بین تبلیغات گوگل یا سئو ، تحقیقات و تجزیه و تحلیلهای کافی رو انجا داده باشین تا بتونین اون استراتژی رو انتخاب کنین که بهترین عملکرد رو برای کسب و کار شما به ارمغان بیاره.
مجدداً و برای بار آخر میگم هر دو استراتژی گوگل ادز و سئو برای افزایش ترافیک وب و فروش (امیدوارم) شما فوق العاده هستن.
بسیاری از عوامل حارجی وجود داره که بر نوع استراتژی بازاریابی شما اثر میذاره. اون چیزی که قبل از تصمیم گیری باید مورد بررسی قرار بگیره، عواملی مثل اهداف، بودجه، بازه زمانی، درآمد فعلی، قیمت گذاری محصول و خدمات، نوع صنعت و حتی رقبای شما است.
امیدوارم تشریح هر دو استراتژی و بیان مزایای هر دو در کنار هم تونسته باشه شما رو از این دو راهی گیج کننده عبودرداده باشه. ممنون که مطالعه کردین ?